Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 19 juli 2024
gepubliceerd op 16 augustus 2024

Besluit van de Vlaamse Regering tot het opleggen van specifieke boekhoudkundige rapporteringsverplichtingen aan woonzorgcentra en, in voorkomend geval, aan het bijbehorende centrum voor kortverblijf

bron
vlaamse overheid
numac
2024007699
pub.
16/08/2024
prom.
19/07/2024
ELI
eli/besluit/2024/07/19/2024007699/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JULI 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot het opleggen van specifieke boekhoudkundige rapporteringsverplichtingen aan woonzorgcentra en, in voorkomend geval, aan het bijbehorende centrum voor kortverblijf


Rechtsgrond Dit besluit is gebaseerd op: - het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten, artikel 7, § 1, eerste lid, 3°, gewijzigd bij de decreten van 21 april 2023 en 1 december 2023 en artikel 72, vierde lid, gewijzigd bij het decreet van 1 december 2023.

Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 22 mei 2024. - De Raad van State heeft advies 76.706/3 gegeven op 10 juli 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: - het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten neemt in artikel 7 voor iedere initiatiefnemer de verplichting op om een boekhouding bij te houden en een jaarrekening op te maken overeenkomstig de regelgeving die op de verschillende initiatiefnemers van toepassing is. Het Woonzorgdecreet schrijft verder voor dat erkende initiatiefnemers financiële weerbaarheid en transparantie moeten waarborgen. Door middel van dit besluit worden bijkomende rapporteringsverplichtingen opgelegd die daartoe moeten bijdragen.

Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 13/01/2006 pub. 16/05/2006 numac 2006035728 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de boekhouding en het financieel verslag voor de voorzieningen in bepaalde sectoren van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin sluiten betreffende de boekhouding en het financieel verslag voor de voorzieningen in bepaalde sectoren van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° administratie: het Departement Zorg, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg;2° erkende initiatiefnemer: een initiatiefnemer die een woonzorgcentrum en, in voorkomend geval, een bijbehorend centrum voor kortverblijf uitbaat. HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied

Art. 2.Erkende initiatiefnemers hebben, met behoud van de toepassing van de bepalingen, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 13/01/2006 pub. 16/05/2006 numac 2006035728 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de boekhouding en het financieel verslag voor de voorzieningen in bepaalde sectoren van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin sluiten betreffende de boekhouding en het financieel verslag voor de voorzieningen in bepaalde sectoren van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, een bijkomende rapporteringsverplichting om kosten en opbrengsten alsook gegevens die toelaten om de boekhoudkundige cijfers te interpreteren, te bezorgen aan de administratie via een rapporteringssjabloon als vermeld in artikel 3 van dit besluit.

HOOFDSTUK 3. - Indieningswijze

Art. 3.Vanaf het boekjaar 2025 delen de erkende initiatiefnemers de gegevens, zoals vermeld in artikel 2, aan de administratie mee, met een rapporteringssjabloon dat de administratie daarvoor ter beschikking stelt.

Het ingevulde rapporteringssjabloon, vermeld in het eerste lid, wordt aan de administratie bezorgd via het platform dat de administratie daarvoor ter beschikking stelt.

HOOFDSTUK 4. - Tijdslijn

Art. 4.De rapportering wordt in de volgende fases uitgevoerd: 1° fase 1, namelijk van 1 april 2024 tot en met 30 juni 2024: een zachte opstart waarin de erkende initiatiefnemers de bijkomende rapportering toepassen op vrijwillige basis met het oog op de verfijning van de rapporteringsmethodiek en het uittesten van het rapporteringssjabloon, vermeld in artikel 3;2° fase 2, namelijk vanaf boekjaar 2024: alle erkende initiatiefnemers kunnen de bijkomende rapportering vrijwillig toepassen;3° fase 3, namelijk vanaf boekjaar 2025: alle erkende initiatiefnemers passen de bijkomende rapportering toe en dienen jaarlijks het ingevulde rapporteringssjabloon in via het platform dat de administratie daarvoor ter beschikking stelt conform artikel 3. Het rapporteringssjabloon, vermeld in artikel 3, wordt uiterlijk drie maanden na de goedkeuring van de jaarrekening door de algemene vergadering of de OCMW- en gemeenteraad, naargelang welke eerst komt, ingediend. Als er na de goedkeuring nog wijzigingen worden doorgevoerd aan de jaarrekening, wordt dat uiterlijk binnen dertig dagen na de aanpassing gemeld aan de administratie via het platform dat de administratie daarvoor ter beschikking stelt.

Het overleg over de concrete uitwerking en verfijning van de bijkomende rapportering naar aanleiding van inzichten die verworven zijn in fase 1 en fase 2 als vermeld in het eerste lid, gebeurt in afstemming met het permanente overlegorgaan weerbaarheid en transparantie, vermeld in artikel 7, § 3, van het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten.

HOOFDSTUK 5. - Vertrouwelijkheid

Art. 5.Alle gegevens, vermeld in artikel 2 die de erkende initiatiefnemers tijdens fase 1 en fase 2 als vermeld in artikel 4, eerste lid, vrijwillig ter beschikking stellen, worden beschouwd als vertrouwelijke informatie conform artikel II.35, 3° van het Bestuursdecreet.

HOOFDSTUK 6. - Sancties

Art. 6.Overeenkomstig artikel 72, tweede lid, van het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten kan de administratie een geldboete opleggen van 5.000 euro tot 50.000 euro aan de erkende initiatiefnemer die opzettelijk weigert de gegevens, vermeld in artikel 2, te bezorgen of die bewust onjuiste of onvolledige inlichtingen bezorgt.

HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen

Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 april 2024.

Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor de gezondheids- en woonzorg, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 juli 2024.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, H. CREVITS


^