gepubliceerd op 10 oktober 2019
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vijfjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via bundeling van binnenvaartvolumes
19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vijfjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via bundeling van binnenvaartvolumes
DE VLAAMSE REGERING, Gelet op het
decreet van 2 maart 1999Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
02/03/1999
pub.
08/04/1999
numac
1999035415
bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens
sluiten houdende het beleid en het beheer van de zeehavens, artikel 35bis, ingevoegd bij het decreet van 26 april 2019 houdende diverse bepalingen over het mobiliteitsbeleid, de openbare werken en het vervoer, het verkeersveiligheidsbeleid en VVM - De Lijn;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 28 maart 2019;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 30 april 2019;
Gelet op het advies van de Mobiliteitsraad Vlaanderen, gegeven op 7 juni 2019;
Gelet op advies 66.341/3 van de Raad van State, gegeven op 10 juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Buitenlands Beleid, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn, viceminister-president van de Vlaamse Regering;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijvingen
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° departement: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld in 28, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 03/06/2005 pub. 22/09/2005 numac 2005036144 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie sluiten met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;2° havengebied: het havengebied van Antwerpen, vermeld in artikel 2, 5°, van het decreet van 2 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/03/1999 pub. 08/04/1999 numac 1999035415 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens sluiten houdende het beleid en het beheer van de zeehavens;3° hub: een containerterminal waar containers uitgewisseld worden tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse opslag op de stack of waar containers gelost of geladen worden van of op een binnenvaartschip, gekoppeld aan een intern haventransport;4° move: een los- of laadbeweging van een container op een binnenvaartschip via de kade of een los- of laadbeweging van een container via de kade naar een andere vervoersmodus. HOOFDSTUK 2. - Steun voor consolidatie van containervolumes binnen het havengebied
Art. 2.Elke hub binnen het havengebied die het Havenbedrijf Antwerpen en het departement op basis van een marktbevraging geselecteerd hebben, kan een subsidie krijgen binnen de perken van de begroting.
Art. 3.Het subsidiebedrag, vermeld in artikel 2, wordt bepaald per move, rekening houdend met het businessplan van de hub en met het vaste bedrag dat het departement en het Havenbedrijf Antwerpen periodiek bepalen en dat de hub per move aanrekent aan de binnenvaartoperator. Het subsidiebedrag per move wordt opgenomen in de overeenkomst die de hub, de bevoegde minister en het Havenbedrijf Antwerpen sluiten.
Art. 4.De hub garandeert dat de terminal die hij exploiteert, vrij en onbeperkt toegankelijk is voor alle gebruikers en dat de dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op niet-discriminerende wijze wordt aangeboden.
Art. 5.De hub garandeert dat de afhandeling van de aangeboden volumes van de gebruikers en het voor- en natransport van en naar de maritieme terminals in de zeehaven op basis van een neutrale regie verlopen. HOOFDSTUK 3. - Steun voor consolidatie van containervolumes buiten het havengebied
Art. 6.Elke hub buiten het havengebied die het havenbedrijf Antwerpen en het departement op basis van een marktbevraging geselecteerd hebben, kan een subsidie krijgen binnen de perken van de begroting.
Art. 7.Het subsidiebedrag, vermeld in artikel 6, wordt bepaald per move, rekening houdend met het businessplan van de hub en met het vaste bedrag dat het departement en het Havenbedrijf Antwerpen periodiek bepalen en dat de hub per move aanrekent aan de binnenvaartoperator. Het subsidiebedrag per move wordt opgenomen in de overeenkomst die de hub, de bevoegde minister en het Havenbedrijf Antwerpen sluiten. Voor de berekening van het subsidiebedrag wordt voor de verschillende hubs dezelfde berekeningswijze gebruikt om een gelijke behandeling te waarborgen.
Art. 8.De hub garandeert dat de terminal die hij exploiteert, vrij en onbeperkt toegankelijk is voor alle gebruikers en dat de dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op niet-discriminerende wijze wordt aangeboden.
Art. 9.De hub garandeert dat de afhandeling van de aangeboden volumes van de gebruikers en het voor- en natransport van en naar de maritieme terminals in de zeehaven op basis van een neutrale regie verlopen. HOOFDSTUK 4. - Toekenningsprocedure van de subsidies
Art. 10.De hubs die in aanmerking komen, bezorgen maandelijks aan het departement een lijst met het aantal moves en de bijbehorende containernummers. Elke hub deelt aan het departement mee welke andere steun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en welke communautaire financiering hij krijgt. Verdere modaliteiten worden opgenomen in de overeenkomst die de hub, het departement en het Havenbedrijf Antwerpen sluiten.
Art. 11.De subsidies, vermeld artikel 2 en 6, zijn beperkt tot 30% van de vervoerskosten. Het departement controleert de naleving van de grens van 30% die wordt toegepast per binnenvaartdienst.
In het eerste lid wordt verstaan onder: 1° binnenvaartdienst: de regelmatige dienst tussen een havengebied naar een bestemming in het achterland of vanuit een oorsprong in het achterland naar een havengebied per binnenvaartschip;2° vervoerskosten: a) de binnenvaartvervoerskosten;b) de kosten van overslag van de containers tussen het transportmaterieel van de verschillende modi of van dezelfde modus;c) de kosten voor het wegvervoer tussen het vertrekpunt en de hub of tussen de hub en de bestemming. De subsidies, vermeld in artikel 2 en 6 mogen niet gecumuleerd worden met de subsidies die verleend zijn in het kader van de open projectoproep `Hinterlandconnectiviteit: nieuwe en innovatieve impulsen voor het Vlaamse hinterland' (6/11/2017), als het om containers met dezelfde containernummers per scheepsreis gaat.
De subsidies, vermeld in artikel 2 en 6, mogen niet gecumuleerd worden met andere staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, noch met andere communautaire financiering als de gecumuleerde steun daardoor de maxima die vastgesteld zijn in de communautaire richtsnoeren betreffende staatssteun aan spoorwegondernemingen, zou overschrijden. HOOFDSTUK 5. - Inwerkingtreding
Art. 12.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 4 juli 2019 en treedt buiten werking op 31 oktober 2023.
Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor het mobiliteitsbeleid, de openbare werken en het vervoer, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 juli 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding, L. HOMANS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Buitenlands Beleid, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn, en viceminister-president van de Vlaamse Regering, B. WEYTS