Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 19 december 2008
gepubliceerd op 29 december 2008

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten

bron
vlaamse overheid
numac
2008036464
pub.
29/12/2008
prom.
19/12/2008
ELI
eli/besluit/2008/12/19/2008036464/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 DECEMBER 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten


De Vlaamse Regering, Gelet op het Scheldereglement, artikel 24, eerste lid, gewijzigd bij het verdrag, gesloten tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest, inzake de beëindiging van de onderlinge koppeling van de loodsgeldtarieven, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005, en goedgekeurd bij het decreet van 9 maart 2007;

Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de brevetten van havenloods en bootman, artikel 12, artikel 13, artikel 15, gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2006, en artikel 17;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1999 betreffende de inning van loodsgelden en andere vergoedingen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 december 2001 en 7 oktober 2005;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2007 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater;

Overwegende dat de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren naar de Vlaamse havens met een nieuwe loodsgeldtariefstructuur worden berekend op basis van de kostenstructuur van de Vlaamse loodsdienst;

Overwegende dat de vaststelling van de loodsgeldtarieven en andere vergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren naar de Vlaamse havens op grond van artikel 12, 13, 15 en 17 van het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de brevetten van havenloods en bootman, en op grond van artikel 24, eerste lid, van het Scheldereglement vanuit het oogpunt van duidelijkheid en wetsmatiging in één besluit moet worden geregeld;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Begroting, gegeven op 6 november 2008;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 2 december 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° lengte : lengte over alles;2° breedte : maximale breedte;3° zomerdiepgang : maximale inzinking van het vaartuig in de zomer in zoet water;4° blokmaat : lengte x breedte x zomerdiepgang, waarbij het resultaat naar beneden wordt afgerond als het eerste cijfer na de komma minder dan 5 bedraagt, en naar boven als het eerste cijfer na de komma 5 of meer bedraagt;5° compenseren en kalibreren : afstellen van het scheepskompas;6° roroschip : vaartuig dat vracht vervoert die van en aan boord wordt gereden, en dat als dusdanig wordt ingezet en door de Vlaamse loodsdienst is erkend;7° stortgoedschip : vaartuig dat bestemd is voor het vervoer van stortgoederen en dat als dusdanig wordt ingezet en door de Vlaamse loodsdienst is erkend;8° stukgoedschip : vaartuig dat bestemd is voor het vervoer van stukgoederen en dat als dusdanig wordt ingezet en door de Vlaamse loodsdienst is erkend;9° exploitant : de gezagvoerder, reder, bevrachter, charteraar, beheerder of agent van een vaartuig;10° helioperabele vaartuigen : vaartuigen die voorzien zijn van de nodige uitrusting zodat de beloodsing of het afhalen van een loods uitgevoerd kan worden door een helikopter in te zetten, en die als dusdanig erkend zijn door de Vlaamse loodsdienst;11° uitertonnen : de volgende geografische posities : a) voor het Oostgat 51° 35' 30'' N, 003° 23' 00'' O;b) voor het Scheur 51° 24' 00'' N, 003° 07' 30'' O;c) voor de Wielingen 51° 22' 30'' N, 003° 07' 30'' O;d) voor Oostende 51° 16' 12'' N, 002° 51' 55'' O;e) voor Nieuwpoort 51° 13' 57'' N, 002° 38' 36'' O;12° loodsbestelling : opgave van een loodsbesteltijd;13° loodsbesteltijd : het tijdstip waarop de loods aan boord gewenst is;14° actieve loodsbestelling : a) voor inkomende vaart : loodsbestelling die actief wordt zes uur voor de eerste loodsbesteltijd die door de exploitant via een elektronisch systeem moet worden opgegeven;b) voor uitgaande vaart : loodsbestelling die actief wordt drie uur voor de eerste loodsbesteltijd die door de exploitant via een elektronisch systeem moet worden opgegeven. HOOFDSTUK II. - Loodsgeld

Art. 2.Het loodsgeld voor niet-roroschepen wordt door de Vlaamse loodsdienst vastgesteld aan de hand van de blokmaat, de daarmee overeenstemmende blokmaatklasse, en het loodstraject, overeenkomstig bijlage I, die bij dit besluit is gevoegd.

Het loodsgeld voor roroschepen wordt door de Vlaamse loodsdienst vastgesteld aan de hand van de blokmaat, de daarmee overeenstemmende blokmaatklasse, en het loodstraject, overeenkomstig bijlage II, die bij dit besluit is gevoegd.

Voor de berekening van de blokmaat wordt de diepgang beperkt : 1° voor vaartuigen die vanuit of naar Antwerpen varen tot 15,56 meter;2° voor vaartuigen die vanuit of naar Gent varen tot 12,50 meter;3° voor vaartuigen die vanuit of naar Zeebrugge varen tot 16,00 meter;4° voor vaartuigen die vanuit of naar de Boven-Zeeschelde varen tot 8,80 meter.

Art. 3.Stukgoed- en stortgoedschepen vanaf klasse 6 die meer dan 30 % niet gecontaineriseerde stukgoederen hetzij laden hetzij lossen, genieten een korting van 15 % op het loodsgeldtarief. Die korting wordt toegekend met een kredietnota. Die regeling verlengt in geen geval de termijn, vermeld in artikel 6, tweede lid.

Art. 4.Elk begonnen traject wordt volledig aangerekend.

Als een vaartuig binnen de uiterton rechtsomkeert moet maken op het traject « zee-kusthaven » (of omgekeerd) of op het traject « zee-Vlissingen rede » (of omgekeerd), wordt één traject aangerekend.

Als een vaartuig buiten de uiterton rechtsomkeert moet maken op het traject « zee-kusthaven » (of omgekeerd) of op het traject « zee-Vlissingen rede » (of omgekeerd), worden twee trajecten aangerekend.

Art. 5.Voor het traject « kusthaven-Duinkerke rede » (of omgekeerd) of « Vlissingen rede-Duinkerke rede » (of omgekeerd), wordt het tarief « zee-kusthaven » of « Vlissingen rede-zee » verhoogd met het tarief « kusthaven-kusthaven ».

Art. 6.De exploitanten zijn verplicht de loodsgelden en de loodsvergoedingen binnen één maand, en in elk geval voor het eerstvolgende vertrek van het vaartuig naar zee of naar het buitenland, te betalen bij de ontvanger van de loodsgelden, tenzij een door de bevoegde ontvanger voldoende geachte zekerheid is gesteld.

Art. 7.Voor gesleepte vaartuigen of objecten wordt per loods 100 % loodsgeld aangerekend. Voor de berekening van het loodsgeld wordt de blokmaat van het gesleepte vaartuig of object aangerekend.

Art. 8.Als een gezagvoerder van een vaartuig al dan niet verplicht gelijktijdig gebruikmaakt van de diensten van meer dan één loods, wordt 100 % loodsgeld voor de eerste loods aangerekend en vanaf de tweede loods 75 % van het loodsgeld.

Art. 9.Als een gezagvoeder van een vaartuig gebruikmaakt van een loods die adviezen geeft vanaf de wal of vanaf een ander vaartuig waarop loodsdienst wordt verricht, wordt 100 % loodsgeld aangerekend.

Art. 10.Voor de houders van een verklaring van vrijstelling wordt per afgelegd traject 90 euro aangerekend.

Art. 11.Van loodsplicht vrijgestelde vaartuigen, vaartuigen met een ontheffing of gezagvoerders met een ontheffing betalen geen loodsgeld.

Art. 12.Als de personen en de vaartuigen, vermeld in artikel 10 en 11, daadwerkelijk gebruikmaken van de diensten van een loods, zijn ze verplicht tot betaling van het loodsgeld en de loodsvergoedingen.

Art. 13.De volgende categorieën van loodsplicht vrijgestelde vaartuigen betalen loodsgeld noch loodsvergoedingen, ook al maken ze daadwerkelijk gebruik van de diensten van een loods : 1° Belgische en Nederlandse oorlogsvaartuigen;2° vaartuigen in eigendom van of in beheer bij de Belgische, Vlaamse of Nederlandse overheid;3° vaartuigen in eigendom van of in beheer bij de Vlaamse of Nederlandse loodsdienst. HOOFDSTUK III. - Loodsvergoedingen

Art. 14.De exploitant moet, naast de loodsgelden, vermeld in hoofdstuk 2, in de volgende gevallen de daarbij vermelde loodsvergoedingen betalen : 1° als een actieve loodsbestelling wordt gewijzigd, wordt 85 euro per uur aangerekend vanaf het tweede uur na de originele loodsbesteltijd tot het moment dat de loods effectief aan boord gaat, tot maximaal 510 euro, waarbij ieder begonnen uur als een vol uur wordt aangerekend;2° als een actieve loodsbestelling wordt afbesteld, wordt 170 euro aangerekend;3° als een oponthoud plaatsheeft tijdens de loodsreis, wordt 85 euro per uur aangerekend vanaf het moment dat de loodsreis onderbroken wordt tot het moment dat de loodsreis hervat wordt, waarbij ieder begonnen uur als een vol uur aangerekend wordt.Die regeling is echter niet van toepassing als het oponthoud te wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden, congestie aan de sluizen of wachttijden ten gevolge van een scheepsvoorval die tijdens de loodsreis zijn ontstaan; 4° als een gezagvoerder van een ten anker liggend vaartuig gebruikmaakt van de diensten van een loods, omdat hij daartoe krachtens wettelijk voorschrift verplicht is, of omdat hij daarom heeft verzocht, wordt 85 euro per uur aangerekend, waarbij elk begonnen uur als een vol uur aangerekend wordt;5° als een gezagvoerder na de volbrachte loodsreis de loods aan boord houdt om later over hem te beschikken of om op hem een beroep te kunnen doen, wordt 85 euro per uur aangerekend, waarbij ieder begonnen uur als een vol uur aangerekend wordt;6° als een gezagvoerder de loods niet ontscheept aan de loodskruispost, maar meeneemt naar een buitenlandse haven die niet in de Schelderegio ligt, moeten de volgende loodsvergoedingen betaald worden : a) vanaf het moment van voorbijvaren van de loodskruispost tot terugkeer van de loods op de standplaats : 1) 750 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor vaartuigen met een lengte kleiner dan 125 meter;2) 750 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor vaartuigen met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsondergang en zonsopgang;3) 750 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor niet-helioperabele vaartuigen met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsopgang en zonsondergang; 4) 1.980 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor helioperabele vaartuigen met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsopgang en zonsondergang; 5) 1.980 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor vaartuigen met een lengte vanaf 150 meter; b) alle reis- en verblijfkosten van de loods vanaf het moment van ontscheping tot de terugkeer in de standplaats;c) een dagvergoeding van 75 euro per kalenderdag vanaf de dag van ontscheping tot en met de dag van aankomst in de standplaats; 7° als een gezagvoerder de loods niet inscheept aan de loodskruispost, maar in een buitenlandse haven die niet in de Schelderegio ligt, moeten de volgende loodsvergoedingen betaald worden : a) vanaf het moment van vertrek vanuit de standplaats tot het moment van voorbijvaren loodskruispost waar de loods zijn loodstaak aanvangt : 1.980 euro per etmaal of gedeelte daarvan; b) alle reis- en verblijfkosten van de loods vanaf het moment van vertrek vanuit de standplaats tot de inscheping in de buitenlandse haven;c) een dagvergoeding van 75 euro per kalenderdag vanaf de dag van vertrek vanuit de standplaats tot en met de dag van inscheping in de buitenlandse haven;8° als een loods ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet vaartuig in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan wal moet worden opgenomen, wordt 2040 euro per etmaal of gedeelte daarvan aangerekend, te rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de kosten die voortvloeien uit de opname in de observatie-inrichting of het ziekenhuis;9° als de Vlaamse loodsdienst vanwege de lengte, de breedte, de hoogte boven het water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid, de snelheid van het transport of de duurtijd van het transport of van de inzet van de loods, een transport aanduidt als langdurig, bijzonder of buiten normaal, stelt de Vlaamse loodsdienst de volledige kostprijs vast die aan de exploitant wordt aangerekend, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen, de ingezette middelen, daarbij rekening houdend met de moeilijkheidsgraad van het transport;10° als een loods wordt ingezet voor het uitvoeren van een proefvaart, wordt het loodsgeldtarief voor het betreffende traject, verhoogd met 85 euro per begonnen uur, aangerekend;11° als een loods wordt ingezet voor het compenseren en kalibreren, wordt 170 euro aangerekend. Onder de term etmaal, vermeld in het eerste lid, moet worden verstaan een periode van vierentwintig uur, ongeacht de aanvang.

Art. 15.De exploitant is vrijgesteld van de betaling van de loodsvergoedingen, vermeld in artikel 14, 1°, 2°, 3° en 6°, als de oorzaak van de gevallen, vermeld in artikel 14, 1°, 2°, 3° en 6°, het gevolg is van een tekortkoming van de loodsdienst.

Art. 16.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de exploitant van het vaartuig worden betaald. HOOFDSTUK IV. - Andere kosten

Art. 17.Als een derde gebruikmaakt van de expertise van een loods binnen de standplaats, wordt een vergoeding van 85 euro per uur aangerekend, die minstens 510 euro per kalenderdag bedraagt.

Art. 18.Als een derde gebruikmaakt van de expertise van een loods buiten de standplaats, zijn de volgende vergoedingen verschuldigd : 1° een vergoeding van 85 euro per uur, aangerekend vanaf het tijdstip van vertrek uit de standplaats tot het tijdstip van terugkeer in de standplaats, die minstens 510 euro per kalenderdag bedraagt;2° alle reis- en verblijfkosten vanaf het moment van vertrek uit de standplaats tot de terugkeer in de standplaats. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 19.Artikel 5 en 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1999 betreffende de inning van loodsgelden en andere vergoedingen worden opgeheven.

Art. 20.Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2007 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater wordt opgeheven.

Art. 21.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009.

Art. 22.De Vlaamse minister, bevoegd voor de Havens, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 december 2008.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, K. PEETERS

BIJLAGE I Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bijlage II Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten.

Brussel, 19 december 2008.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, K. PEETERS

^