Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 18 juni 2021
gepubliceerd op 15 juli 2021

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het toepassingsgebied van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen

bron
vlaamse overheid
numac
2021021273
pub.
15/07/2021
prom.
18/06/2021
ELI
eli/besluit/2021/06/18/2021021273/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 JUNI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het toepassingsgebied van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen


Rechtsgrond Dit besluit is gebaseerd op: - het decreet van 2 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/03/1999 pub. 08/04/1999 numac 1999035415 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens sluiten houdende het beleid en het beheer van de zeehavens, artikel 14bis, § 1, ingevoegd bij het decreet van 28 maart 2014 en gewijzigd bij het decreet van 22 december 2017.

Vormvereiste(n) De volgende vormvereiste(n) is/zijn vervuld: - Wetgevingstechnisch en taaladvies nr. 2021/35 is gegeven op 9 februari 2021. - Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 15 maart 2021. - Gemeente Zwijndrecht heeft advies gegeven op 6 april 2021. - De MORA heeft advies gegeven op 8 april 2021. - De gemeente Beveren heeft advies gegeven op 19 april 2021. - De stad Antwerpen heeft advies gegeven op 23 april 2021. - De Raad van State heeft advies 69 358/3 gegeven op 7 juni 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief/de volgende motieven: - Overeenkomstig artikel 14bis, § 1 van het decreet van 2 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/03/1999 pub. 08/04/1999 numac 1999035415 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens sluiten houdende het beleid en het beheer van de zeehavens voorziet dit besluit in de vaststelling van de grenzen van het gebied waar de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen van toepassing is.

Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/12/2020 pub. 25/02/2021 numac 2021030287 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen sluiten tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.Met uitzondering van het wegennet, zonder de opritten van bedrijventerreinen die erop aantakken, dat zones met een ruimtelijke bestemming van de categorie natuur, buffer of ecologische infrastructuur doorkruist, en waarvan de wegzate die bestemming heeft, is het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/12/2020 pub. 25/02/2021 numac 2021030287 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen sluiten tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen van toepassing op het gebied dat afgebakend is op de kaart die is opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd en die wordt omgeschreven in het tweede tot en met het zesde lid.

Op de Rechter-Scheldeoever loopt de afbakeningslijn van het gebied vanaf de noordwestelijke grens met Nederland en de Schelde in zuidelijke richting langs de Schelde, met inbegrip van de tijgebonden terminals, tot aan natuurreservaat Galgeschoor. Vervolgens omvat de afbakeningslijn de Scheldelaan en de Oosterweelsteenweg tot aan de Royerssluis, aanhorigheden inbegrepen, om dan in oostelijke richting de grens van het grootstedelijke gebied Antwerpen te volgen langs het Amerikadok tot aan het Straatsburgdok ter hoogte van de Straatsburgbrug. Vanaf de Straatsburgbrug omvat de lijn in noordelijke richting achtereenvolgens de Vosseschijnstraat, vanaf het kruispunt met de Elzasweg, en de Korte Wielenstraat. De afbakeningslijn loopt verder langs de westelijke zijde van de Noorderlaan tot het kruispunt met Luithagen-Haven. Vanaf dat kruispunt loopt de lijn in oostelijke richting langs het op- en afrittencomplex van de A12 en omvat ze Luithagen-Haven, de Transcontinentaalweg en de Nieuwelandenweg om dan de Noorderlaan te omvatten en in noordelijke richting te volgen. In oostelijke richting buigt ze vervolgens af langs de grens met het natuurgebied Muisbroek-Ekerse Putten-Ekers moeras tot aan de grenslijn met de A12. Vanaf de grenslijn met de A12 loopt de lijn langs de A12 in noordelijke richting. Ter hoogte van afrit 13 volgt ze de spoorbundel en de benedengrens Stocatradijk tot Kanaaldok B2 dat verder in noordelijke richting overgaat in het Schelde-Rijnkanaal dat de grenslijn vormt. Ter hoogte van de Noordlandbrug loopt de lijn in westelijke richting om vervolgens de grens met Nederland te volgen tot aan de Schelde. Alle sluizencomplexen en hun aanhorigheden binnen dit gebied vallen onder het toepassingsgebied van de havenverkeersverordening.

In het westelijke deel op de Linker-Scheldeoever loopt de afbakeningslijn vanaf de Schelde ter hoogte van kaainummer 1746. Ze volgt landinwaarts de zuidelijke grens van Doel om vervolgens de Engelsesteenweg in westelijke richting te omvatten vanaf het kruispunt met de Oostlangeweg. Ter hoogte van Saftingen omvat de afbakeningslijn de Dreefstraat en Hogendijk. Ze volgt die in westelijke richting langs de oostelijke en vervolgens de zuidelijke grens met Putten-Weide, de oostelijke en vervolgens zuidelijke grens van Putten-West. De afbakeningslijn volgt de westelijke zijde van de spoorbundel Verrebroek. Ter hoogte van Drijdijk loopt de afbakeningslijn in westelijke richting en vanaf de bocht Drijdijk-Hertogenstraat loodrecht in zuidelijke richting door het gebied Drijdijck tot aan de Sint-Michielstraat. De afbakeningslijn omvat de Sint-Michielstraat in oostelijke richting en vervolgens in westelijke richting tot het kruispunt met Spaansfort. De afbakeningslijn volgt Spaansfort, Watermolendijk en Gemaalweg langs de westelijke zijde tot aan de Schoorhavenweg. Daarna omvat de afbakeningslijn de Schoorhavenweg in oostelijke richting en vervolgens de Verrebroekstraat in zuidelijke richting tot aan de E34, waarbij de afbakeningslijn verder in oostelijke richting langs de E34 loopt tot aan de R2. De afbakeningslijn omvat de R2 in noordelijke richting om ter hoogte van de Beverentunnel de Steenlandlaan in oostelijke richting, Fort De Perelweg en Ketenislaan te omvatten richting Deurganckdok tot aan kaainummer 1746.

In het oostelijke deel op de Linker-Scheldeoever omvat de afbakeningslijn vanaf de rotonde Hazopweg/Keetberglaan in zuidoostelijke richting de Keetberglaan om vervolgens gelijkgronds de Melseledijk te kruisen en verder te lopen tot afrit 9 van de E34. De afbakeningslijn loopt verder langs de E34 in oostelijke richting tot aan de gemeentegrens Zwijndrecht/Antwerpen. Die gemeentegrens wordt in noordelijke richting gevolgd tot aan de Schelde. Die wordt in noordwestelijke richting verder gevolgd om ter hoogte van Fort Sint-Marie in zuidwestelijke richting op de Scheldedijk aan te takken en verder de Kwarikweg te volgen tot aan de zuidgrens van het gebied Rietveld-Kallo. Die grens wordt in oostelijke richting gevolgd tot aan de Melseledijk die gelijkgronds wordt gekruist door de Keetberglaan, die in noordoostelijke richting gevolgd wordt tot aan de rotonde Hazopweg/Keetberglaan.

De Liefkenshoektunnel, de Tijsmanstunnel en de R2 maken deel uit van het toepassingsgebied. Voor het gedeelte van de R2 ten oosten van het Kanaaldok B1/B2 zijn evenwel alleen de aansluiting vanaf de Antwerpsebaan richting Tijsmanstunnel en de aansluiting vanuit de Tijsmanstunnel richting Noorderlaan begrepen in het toepassingsgebied van de havenverkeersverordening.

De A12, de Siberiastraat en de Straatsburgbrug op de Rechter-Scheldeoever en de E34, de R2 vanaf de E34 tot aan Hollands complex, de Beverentunnel en de Kwarikweg vanaf de Scheldedijk tot aan het kruispunt met de Gasthuisstraat op de Linker-Scheldeoever vallen buiten het toepassingsgebied van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen.

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de waterinfrastructuur en het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 18 juni 2021.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, L. PEETERS


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^