Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 17 mei 2019
gepubliceerd op 13 januari 2020

Besluit van de Vlaamse Regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de verkoop en exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen

bron
vlaamse overheid
numac
2019014365
pub.
13/01/2020
prom.
17/05/2019
ELI
eli/besluit/2019/05/17/2019014365/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 MEI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de verkoop en exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen


Verslag aan de Vlaamse Regering 1. INLEIDING Dit verslag aan de Vlaamse regering is er op gericht een systematische en algemeen kenbaar gemaakte toelichting te verschaffen bij het besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de verkoop en exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen. Daartoe wordt er in een eerste deel een algemene situering gegeven, met daarbij een duiding bij de rechtsgronden waarop dit besluit gebaseerd is.

Daarna volgt een artikelsgewijze bespreking. Bij elk artikel wordt er, zo mogelijk en relevant, toegelicht waartoe het artikel dient, wat de beknopte inhoud is van het artikel, welke de verbanden er zijn met andere bepalingen in het besluit en wordt er de nodige terminologische en inhoudelijke toelichting gegeven. 2. ALGEMENE SITUERING Het ontwerp van besluit geeft uitvoering aan verschillende bepalingen van het Bosdecreet, waarbij de Vlaamse Regering in de uitvoering ervan moet voorzien. Artikel 6, § 2, 1°, van de Bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten bepaalt dat de betrokken regeringen onderling overleg moeten plegen wat betreft de bijzondere bepalingen betreffende de bossen gelegen op het grondgebied van meer dan één gewest. Uit te vaardigen bepalingen met betrekking tot de houtverkoop en het merken van bomen zijn van toepassing op de Vlaamse bossen die grenzen aan de Waalse en Brusselse bossen. Daaruit volgt dat de verplichting van artikel 6, § 2, 1°, hier nageleefd moet worden. Het voorontwerp werd bijgevolg na eerste principiële goedkeuring besproken op de Interministeriële Conferentie Leefmilieu van 18 maart 2019.

De huidige regelgeving inzake houtverkoop en -exploitatie in openbare bossen verhindert een eigentijdse, minder tijdrovende en meer optimale aanpak van de verkoop en exploitatie van hout uit openbare bossen.

Deels is dit te wijten aan te stringente bepalingen die verhinderen dat niet tijdig flexibel kan worden ingespeeld op de evolutie in maatschappelijke noden en nieuwe inzichten met betrekking tot een efficiënter, effectiever en rendabeler beheer. Een te verwachten toename van het gebruik van de grondstof hout via cascadering of lokale, circulaire economie moet kunnen gevaloriseerd worden via de meest aangewezen verkoopmethode. Vernieuwende technologische ontwikkelingen laten het gebruik van efficiëntere verkooptechnieken toe, wat door sommige artikelen in de huidige regelgeving echter wordt belemmerd. Ook zijn enkele bepalingen niet meer in lijn met de Europese regelgeving inzake het vrij verkeer van goederen en diensten.

Een aantal artikelen uit de huidige regelgeving, vooral van technische of organisatorische aard, zal, al dan niet in aangepaste vorm, worden opgenomen in de verkoopsvoorwaarden bij de verkoop van de bomen. De vernieuwing houdt ook in dat de markt toegankelijker wordt gemaakt voor meer betrokkenen uit de sector. De nieuwe regelgeving realiseert een vereenvoudiging door 3 bestaande regelgevingen m.b.t. de verkoop en exploitatie van hout uit openbare bossen in één nieuw besluit te vatten en overbodige administratieve stappen te vermijden. In dit nieuwe besluit wordt de openbaarheid en transparantie van de werkwijze en het respect voor de mededinging steeds gegarandeerd. 3. ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING Toelichting bij de artikelen 1 en 2 Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting. Toelichting bij artikel 3 Voor het merken van bomen ten behoeve van kapping of verkoop worden overeenkomstig de momenteel geldende regelgeving "hamers" gebruikt. In feite is een dergelijke hamer een bijl waarbij aan de achterzijde van het snijvlak een zegel is aangebracht die, na het plaatselijk ontschorsen van de boom met de bijl, in het ontschorste stamvlak wordt geslagen. In de praktijk blijkt die manier van merken niet steeds efficiënt en zelfs technisch dikwijls niet haalbaar. Zeker in jonge bosbestanden, vooral van naaldhout, is het aanbrengen van zo'n merk van de hamer op dunne boompjes bij de eerste noodzakelijke dunningen vrij zinloos en omwille van het dikwijls zeer grote aantal bomen ook bijzonder tijdrovend. Bovendien zijn bij het vellen van naaldhoutbestanden met de moderne technologische middelen, zoals een harvester (zelfrijdende houtoogstmachine die geheel gemechaniseerd bomen in één arbeidsgang velt, onttakt, opmeet, doorkort en stapelt), de gehamerde merktekens moeilijk zichtbaar, zeker wanneer de velling geruime tijd na het merken van de bomen gebeurt. Alternatieve manieren van merken, om de zichtbaarheid van de merken te verbeteren en de werkduur aanzienlijk in te korten en daardoor de kostenefficiëntie te verhogen, worden nu al gebruikt. Het gaat daarbij met name om het gebruik van een rits (een gebogen mes waarmee blijvende krassen in de schors worden getrokken) en van verf. Voor bomen met grotere afmetingen of van een zichtbaar hogere kwaliteit (hogere waarde) kan het hameren behouden blijven. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen is het niet ondenkbaar dat zich op vrij korte termijn nog nieuwe markeringsmethoden aandienen die ook op de exploitatie van bomen toepasbaar kunnen zijn. Daarom is het noodzakelijk meerdere manieren van merken van de bomen toe te laten.

Toelichting bij artikel 4 De mogelijkheid tot een verkoop van hout via een online platform is een essentiële vernieuwing binnen de regelgeving voor openbare bossen en wordt in sommige van onze buurlanden reeds toegepast voor al dan niet omvangrijke houtverkopen. De online verkoop van vooral brandhoutloten van particuliere boseigenaars via erkende bosgroepen in Vlaanderen werd recent al gestart. Binnen het Agentschap voor Natuur en Bos is de uitwerking van een online platform voor verkoop van hout uit openbare bossen in ontwikkeling. Dit platform kan worden ingeschakeld voor de verkoop van loten hout op om het even welk tijdstip tijdens het jaar en gedurende een bepaalde periode. Het is aangewezen de meest geschikte verkoopwijze te kunnen kiezen in functie van de aard van de aangeboden loten (bijvoorbeeld brandhout of zaaghout voor de lokale markt, hout voor professionelen/particulieren) en de omvang of specificiteit van de loten (kwaliteitshout, hout geschikt voor mo-lenbouw, nicheproducten,...). Er wordt verwacht dat ook het koperpotentieel door het gebruik van een online platform zal verbreden.

Toelichting bij artikel 5 Dit artikel behoeft geen toelichting.

Toelichting bij artikel 6 Een te verkopen lot bomen omvat dikwijls stammen van verschillende boomsoorten, bovendien met verschillende afmetingen (diameter) en van uiteenlopende stamkwaliteit. Ook als een lot bestaat uit slechts 1 boomsoort, komen er meestal verschillende sortimenten (afmetingen) en stamkwaliteiten in voor. Al die factoren bepalen mee het mogelijke gebruik van die bomen voor bepaalde toepassingen of markten (zoals hout voor timmerwerken, bouwhout, meubelhout, fineerhout, houtplatenindustrie, brandhout, muziekinstrumentenbouw, hobbymarkt en andere nichemarkten). Eenzelfde lot kan bestaan uit bomen die wel kwaliteitsvol zijn voor timmerhout of de houtplatenmarkt maar niet voor hoogwaardige fineerproductie: kwaliteit wordt dus mee bepaald door de eisen voor het product dat met dat hout zal worden gemaakt.

Bij de verkoop van de bomen is niet gekend wat de potentiële kopers op het oog hebben inzake het gebruik of de verdere verhandeling van de stammen. Op eenzelfde lot kunnen dus liefhebbers bieden met heel uiteenlopende gebruiksintenties voor het gekochte hout. Daarom moeten zij zelf op terrein beoordelen in welke mate de kwaliteit van de aangeboden loten tegemoet komt aan hun beoogde afzetmogelijkheid.

Vandaar dat loten worden verkocht zonder waarborg van kwaliteit, zoals § 1 aangeeft.

In § 2 wordt voor het aantal bomen per lot, zoals vermeld in de verkoopcatalogus, een mogelijke foutenmarge van 3% opgenomen om kleine vergissingen op te vangen die sporadisch optreden bij het digitale verwerkingsproces tussen het opmeten van de bomen op het terrein en de samenstelling van de loten voor de verkoopcatalogus (vooral bij een groot aantal bomen van zeer beperkte omvang). De weerslag op het afgeleverde totale stamvolume van het lot is in die uitzonderlijke gevallen uiteindelijk verwaarloosbaar.

Toelichting bij artikel 7 Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Toelichting bij artikel 8 Een bod is onvoldoende wanneer de minimale verkoopprijs niet wordt gehaald. De verkoopprijs van een lot is vooraf geraamd op basis van de marktwaarde. De marktwaarde is onder andere afhankelijk van de huidige verkoopprijzen van de te koop gestelde boomsoorten (waarbij afmetingen en kwaliteit van de stammen sterk bepalend zijn), de omvang van het lot, de moeilijkheidsgraad van de exploitatie (terreinomstandigheden, bereikbaarheid, aard van het bosbestand, ...) en de specifieke exploitatievoorwaarden (exploitatietermijn, verplichte onderbrekingen, toegelaten tuigen, rekening houden met recreatief medegebruik etc.).

Toelichting bij artikel 9 Dit artikel behoeft geen toelichting.

Toelichting bij artikel 10 De `commandverklaring' wordt soms ook `aanwijzing van lastgever' genoemd (in omgangstaal: `stroman'). Hierbij wordt de ogenschijnlijke koper (de `gecommandeerde') aangeduid door de werkelijke koper (de `command') om op de verkoop in zijn plaats te kopen. De werkelijke koper moet op de verkoopzitting reeds gekend zijn om na te gaan of de commandverklaring kan worden aanvaard (bijvoorbeeld indien de command op het ogenblik van de verkoop geen erkende koper is of tijdelijk is geschorst in het kader van de erkenningsregeling voor kopers en exploitanten van hout uit openbare bossen, waardoor hij uitgesloten is bij de houtverkoop).

Toelichting bij artikel 11 Dit artikel behoeft geen toelichting.

Toelichting bij artikel 12 De manier van betalen van de verkoopprijs kan afhankelijk van de hoogte van de verkoopprijs gebeuren op verschillende manieren: ofwel gehele of gedeeltelijke contante betaling, ofwel betaling in schijven.

De werkwijze en praktische modaliteiten worden omschreven in de verkoopsvoorwaarden.

Toelichting bij de artikelen 13 t.e.m. 16 Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

Toelichting bij artikel 17 Het bedrag voor een lot van gering belang, vermeld in het eerste lid, is vergelijkbaar met het drempelbedrag dat in de wetgeving overheidsopdrachten wordt gehanteerd voor "overheidsopdrachten met beperkte waarde via aanvaarde factuur". Voorbeelden van dergelijke loten zijn hout voor de productie van hockeysticks, houtsoorten met gewenste vorm of afmetingen voor muziekinstrumentenbouw of molenbouw, houtloten die de vraag van een lokale markt kunnen honoreren of faciliteren (zoals productie houten speeltuigen, tuinhout, e.a.). Heel dikwijls komt de vraag voor dergelijke producten van slechts één of enkele gegadigden, met een verkoopprijs die doorgaans aanzienlijk hoger ligt dan bij een gewone verkoop van dat hout (al dan niet als onderdeel van een groter lot).

Met loten van gering belang worden hoofdzakelijk loten bedoeld met een waarde die kleiner is dan 30.000,00 EUR. Dit drempelbedrag komt uit de regelgeving overheidsopdrachten, een regelgeving die bij uitstek gericht is op het respecteren van gelijkheid en mededinging. Deze regelgeving, gebaseerd op Europese richtlijnen (meest recent de Richtlijn 2014/24/EU), organiseert de toegang van marktspelers tot opdrachten van aanbestedende diensten.

Twee hoofddoelen worden daarin nagestreefd: de aanbestedende dienst in staat stellen het kwalitatief beste product aan te kopen tegen de best mogelijke prijs door een zo ruim mogelijke mededinging, en tegelijk, - door die ruime mededinging -, iedereen de kans te geven mee te dingen naar de uitvoering van die opdracht.

Dezelfde principes die gelden bij het aankoopproces in het kader van overheidsopdrachten, worden in casu toegepast bij het verkoopproces van hout en andere bosproducten: de verkopen zijn in beginsel openbaar, zodat iedereen die enige interesse heeft, toegang heeft tot de procedure en een bod kan doen waardoor de verkopende overheid de beste verkoopsprijs krijgt.

Maar, analoog met de regelgeving overheidsopdrachten, worden in bepaalde omstandigheden, kleinere of `beperktere' procedures efficiënter bevonden: voor loten met gering belang, met hout die bedoeld is voor een specifieke markt (hockeysticks, muziekinstrumenten, ...), is een beperkt marktaanbod doelgerichter.

Daarnaast wil het Agentschap zich het recht voorbehouden om in uitzonderlijke gevallen - dit wil zeggen: gevallen waarin de omstandigheden uitgebreid worden gemotiveerd -, om redenen van duurzaamheid (lokale verwerking in korte keten), die beperkte procedure te kunnen voeren voor loten met een maximale waarde van 144.000,00 EUR. Dat drempelbedrag komt inderdaad ook uit de regelgeving overheidsopdrachten, waar het geldt als één van de toepassingsgevallen voor de uitzonderingsprocedure van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, waarbij gericht minstens drie firma's worden verzocht een offerte in te dienen. Ook in het kader van de houtverkoop valt dit aldus te verantwoorden, gezien het uitzonderlijk karakter, waarbij lot per lot dient gemotiveerd te worden waarom er afgeweken wordt van het principe van de openbare verkoop. De motivering dient zich voornamelijk te baseren op duurzaamheidsoverwegingen én er moet steeds een minimum aan mededinging worden georganiseerd.

De reden voor deze onderhandse verkoop schuilt aldus in het principe van ondersteuning van de lokale en regionale houtverwerkende markt, door het aanleveren van duurzaam geproduceerd hout voor de verwerking tot `houtproducten van hier'.

Daarnaast is het aangewezen om in een bijzondere procedure te voorzien, om lokale houtverwerkers te kunnen bevoorraden met specifieke houtloten. In de praktijk gaat dit over de ondersteuning van de lokale en regionale houtverwerkende markt, door het aanleveren van duurzaam geproduceerd hout voor de verwerking tot "houtproducten van hier" (het korte keten principe). Dit komt veelal ook tegemoet aan het cascaderingprincipe dat streeft naar een zo duurzaam mogelijke verwerking tot een eindproduct met hogere waarde, zoals bijvoorbeeld meubels gemaakt uit kwaliteitshout, zo mogelijk uit de regio (eerder dan dit hout te exporteren en te laten verwerken in laagwaardige producten die terug worden geïmporteerd). Hiervoor wordt een procedure voorzien vergelijkbaar met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking uit de wetgeving overheidsopdrachten, waarbij een gericht aanbod van één of meer loten naar minstens 3 gespecialiseerde verwerkers wordt gestuurd. Het vergelijkbaar drempelbedrag wordt opgelegd.

Het vierde lid van dit artikel bepaalt dat loten van gering belang onderhands verkocht mogen worden als de verkoopwaarde gehaald wordt.

Dit is geen afwijking/uitzondering op de procedure, maar dit is expliciet vermeld om aan te geven dat er niet onder de geraamde verkoopwaarde onderhands kan worden toegewezen.

Toelichting bij de artikelen 18 t.e.m. 20 Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

Toelichting bij artikel 21 De manier waarop de mededelingen zoals genoemd in § 1 en § 2 moeten gebeuren, wordt vermeld in de verkoopsvoorwaarden voor de betrokken loten. Gebruikelijk gebeurt dit telefonisch of per e-mail, maar nieuwe communicatievormen in de toekomst worden niet uitgesloten en kunnen dan in de verkoopsvoorwaarden worden opgenomen.

Toelichting bij artikel 22 Voorbeelden van vermijdbare schade zijn: gekochte bomen samen met hun kruin laten vallen in bosverjongingsgroepen, stambeschadiging van niet verkochte bomen door het onoordeelkundig ruimen van gekochte bomen, het stapelen van gevelde bomen tegen onbeschermde niet verkochte bomen en het stapelen van bomen op kwetsbare plaatsen buiten de toegestane stapelplaatsen.

Toelichting bij artikel 23 Waardevolle wetenschappelijke waarnemingen kunnen bijvoorbeeld zijn het (tijdelijk) voorkomen van zeldzame of beschermde dieren of een bedreigde plantensoort die tijdens het aanduiden van de bomen voor kapping niet werd opgemerkt, of niet kon worden opgemerkt.

Toelichting bij de artikelen 24 t.e.m. 29 Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

Toelichting bij artikel 30 Met dit artikel wordt bedoeld dat de kopers op een transparante manier op de hoogte worden gebracht, gebruikelijk via de verkoopsvoorwaarden, hoe de controle op de exploitatie kan gebeuren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren via steekproefsgewijze opmeting van proefvlakken in de loten vóór en na exploitatie. Door deel te nemen aan de verkoop verklaren zij zich akkoord met de verkoopsvoorwaarden en dus ook met de wijze van proefvlakcontrole. Dit moet eventuele discussies achteraf uitsluiten.

Toelichting bij de artikelen 31 en 32 Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

De Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, K. VAN DEN HEUVEL

17 MEI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de werkwijze en de voorwaarden voor de verkoop en de exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen De Vlaamse Regering, Gelet op het Bosdecreet van 13 juni 1990, artikel 52, artikel 54, gewijzigd bij de decreten van 18 mei 1999, 30 april 2004, en 26 april 2019, artikel 55, artikel 62, en artikel 64;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035904 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035903 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 30/07/2002 numac 2002035902 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd sluiten houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035904 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035903 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 30/07/2002 numac 2002035902 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd sluiten betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035904 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035903 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 30/07/2002 numac 2002035902 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd sluiten betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 15 februari 2019;

Gelet op advies 65.626/1 van de Raad van State, gegeven op 7 mei 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het overleg van 18 maart 2019 met de andere gewestregeringen overeenkomstig artikel 6, § 2, 1°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Omgeving;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° Agentschap: het Agentschap, vermeld in artikel 4, 1° ter, van het Bosdecreet van 13 juni 1990;2° koper: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als koper optreedt op verkopingen van hout van openbare bossen;3° verkoper: de eigenaar van het te koop gestelde hout;4° exploitant: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die in een openbaar bos hout velt, bewerkt, ruimt of vervoert.De exploitant kan ook de koper zelf zijn; 5° ruiming: het uitslepen of op een andere manier weghalen van hout vanaf de plaats van het vellen tot aan de bosweg of de stapelplaats;6° transport: het afvoeren van hout vanaf de stapelplaats of vanaf de bosweg tot buiten het bosdomein.

Art. 2.Dit besluit bepaalt de wijze van verkoop van hout en andere bosproducten uit openbare bossen en de voorwaarden die gelden bij de exploitatie van het gekochte hout. HOOFDSTUK 2. - Merken van bomen

Art. 3.Het Agentschap of zijn gemachtigde bepaalt de wijze waarop bomen worden gemerkt met het oog op het kappen, het verkopen of het voorbehouden van de bomen, en de wijze waarop die regels worden bekendgemaakt.

In eenzelfde lot kunnen bomen maar op één manier gemerkt worden. Die manier van merken wordt vastgelegd en omschreven in de verkoopsvoorwaarden voor het lot in kwestie. HOOFDSTUK 3. - Openbare verkopen

Art. 4.§ 1. De openbare verkoop van hout en andere bosproducten kan worden georganiseerd op een van de volgende wijzen, op voorwaarde dat is voldaan aan de voorwaarden, vermeld in artikel 55, § 1, van het Bosdecreet van 13 juni 1990: 1° in een verkooplokaal;2° via een schriftelijke procedure;3° via een online platform. § 2. De openbare verkoop van hout en andere bosproducten uit domeinbossen wordt georganiseerd en voorgezeten door het Agentschap of zijn gemachtigde.

De eigenaar van andere openbare bossen kan het Agentschap of zijn gemachtigde vragen de openbare verkoop van hout en andere bosproducten te organiseren en voor te zitten. Als dat laatste niet het geval is, organiseert de eigenaar van het openbaar bos zelf de openbare verkoop. § 3. De voorzitter van de verkoop beslecht alle geschillen die in de loop van de verkoop rijzen over de geldigheid van een bod of borg of over de solvabiliteit van de kandidaat-koper. § 4. Gezamenlijke openbare verkopen met derden zijn mogelijk, met behoud van de verkoopsvoorwaarden van het Agentschap of zijn gemachtigde, de eigenaar van het openbaar bos en van elke betrokken derde.

Art. 5.Het Agentschap of de eigenaar van het openbaar bos neemt voor elke openbare verkoop van hout en andere bosproducten de verkoopsvoorwaarden op in een verkoopscatalogus. Het Agentschap of zijn gemachtigde publiceert de verkoopscatalogus van verkopen die het organiseert op de website van het Agentschap of op een digitaal platform van een online verkoop.

Art. 6.§ 1. De loten worden verkocht zonder waarborg van kwaliteit. § 2. Het aantal bomen per lot zoals vermeld in de verkoopscatalogus, is gewaarborgd tot op een mogelijke fout van 3%.

De waarborg, vermeld in het eerste lid, vervalt zodra is begonnen met de ruiming van het lot in kwestie.

Art. 7.De wijze van bieden wordt bepaald in de verkoopsvoorwaarden.

Art. 8.De voorzitter van de verkoop wijst het lot toe aan het hoogste geldige bod.

De voorzitter houdt de loten in waarvoor het bod onvoldoende is. Die loten worden zonder verdere bekendmaking opnieuw openbaar te koop gesteld op de datum en op de wijze die in de catalogus is vermeld.

Art. 9.§ 1. Iedere koper legt de betalingswaarborgen en de persoonlijke borgstellingen, vermeld in de verkoopsvoorwaarden, voor.

De koper die niet voldoet aan de verplichtingen, vermeld in het eerste lid, verliest zijn recht op het gekochte lot. Er wordt een nieuwe verkoop georganiseerd, zoals vermeld in de verkoopsvoorwaarden.

De koper die op die manier zijn recht heeft verloren, betaalt het verschil tussen zijn prijs en de eventuele lagere prijs van het nieuwe bod. Als de nieuwe prijs hoger is dan zijn prijs, kan hij het verschil niet opeisen. § 2. Een koper kan loten kopen ten belope van zijn betalingswaarborg.

Art. 10.Een eventuele commandverklaring wordt onmiddellijk na de toewijzing bekendgemaakt, op straf van nietigheid.

Art. 11.De geboden som wordt verhoogd met 3% als vergoeding voor administratieve onkosten.

De verkoopprijs bestaat uit de geboden som, de verhoging voor administratieve onkosten en de btw.

Art. 12.De manier waarop de verkoopprijs moet worden betaald, is beschreven in de verkoopsvoorwaarden. HOOFDSTUK 4. - Onderhandse verkopen

Art. 13.Een onderhandse verkoop van hout en bosproducten uit openbare bossen is alleen mogelijk in de gevallen, vermeld in artikel 55, § 2, van het Bosdecreet van 13 juni 1990.

Art. 14.§ 1. Loten die met toepassing van artikel 8, tweede lid, nog altijd zijn ingehouden wegens een te laag geacht bod of een gebrek aan een bod, kunnen uit de hand worden verkocht aan degene die binnen een maand na de tweede openbare verkoop het hoogste aanvaardbare bod doet.

Bij gebrek aan een bod binnen een maand kunnen die loten uit de hand worden verkocht aan de eerste gegadigde die een aanvaardbaar bod doet. § 2. Bij verkoop uit de hand als vermeld in paragraaf 1 kan niet worden afgeweken van de verkoopsvoorwaarden van de voorafgaande openbare verkopen.

Art. 15.Bij een onderhandse verkoop van windworp van niet-toegewezen bomen in loten die al toegewezen zijn als vermeld in artikel 55, § 2, eerste lid, 2, van het Bosdecreet van 13 juni 1990, gelden de volgende bepalingen: 1° in domeinbossen: het Agentschap of zijn gemachtigde biedt de windworp te koop aan de koper van het lot in kwestie;2° in andere openbare bossen: het Agentschap of zijn gemachtigde doet aan de eigenaar een voorstel van aflevering en verkoop, met opgave van de verkoopwaarde en eventuele verkoopsvoorwaarden.Na akkoord van de eigenaar wordt de windworp te koop aangeboden aan de koper van het lot in kwestie.

Als de koper aan wie het lot is toegewezen, het aanbod niet binnen veertien kalenderdagen heeft aanvaard, kan een andere potentiële koper worden voorgesteld door het Agentschap of zijn gemachtigde.

Er mag niet tegen een lagere prijs of tegen gunstiger voorwaarden aan een derde verkocht worden zonder instemming van de oorspronkelijke koper van het lot.

Art. 16.Het Agentschap of zijn gemachtigde kan de volgende bomen onmiddellijk uit de hand verkopen aan de meest geschikt geachte koper of kopers: 1° bomen die om sanitaire of veiligheidsredenen dringend moeten worden gekapt;2° bomen die op onrechtmatige wijze zijn gekapt. De verkoopwaarde en de verkoopsvoorwaarden voor de verkoop, vermeld in het eerste lid, worden als volgt vastgesteld: 1° in domeinbossen: door het Agentschap of zijn gemachtigde;2° in andere openbare bossen: door de eigenaar, op voorstel van het Agentschap of zijn gemachtigde.

Art. 17.Loten van gering belang als vermeld in artikel 55, § 2, eerste lid, 6°, van het Bosdecreet van 13 juni 1990, zijn loten waarvan de raming van de verkoopwaarde minder dan 30.000 euro bedraagt, de kosten en btw niet inbegrepen.

In uitzonderlijke gevallen kan, ter ondersteuning van de lokale en regionale houtverwerkende markt, door het aanleveren van duurzaam geproduceerd hout voor de verwerking tot `houtproducten van hier', het bedrag zoals vermeld in lid 1, verhoogd worden tot 144.000 euro, voor zover een beperkte openbare procedure wordt toegepast, waarbij een gericht aanbod van één of meer loten naar minstens drie gespecialiseerde verwerkers wordt gestuurd.

De raming van de verkoopwaarde en de vaststelling van de verkoopsvoorwaarden gebeurt op de volgende wijze: 1° in domeinbossen: door het Agentschap of zijn gemachtigde;2° in andere openbare bossen: door de eigenaar. Loten van gering belang mogen onderhands verkocht worden als de verkoopwaarde wordt gehaald.

Art. 18.De onderhandse verkoop van bosproducten andere dan hout, vermeld in artikel 55, § 2, eerste lid, 5, van het Bosdecreet van 13 juni 1990, kan op de volgende wijze tot stand komen: 1° op initiatief van een geïnteresseerde: de geïnteresseerde bezorgt schriftelijk zijn vraag naar een of meer bosproducten aan het Agentschap of zijn gemachtigde, voor domeinbossen, of de eigenaar van het openbaar bos voor andere openbare bossen;2° op initiatief van het Agentschap of zijn gemachtigde in geval van domeinbossen of de eigenaar van ander openbaar bos: het Agentschap of de eigenaar van het openbaar bos kan potentiële geïnteresseerden contacteren. De vaststelling van de verkoopwaarde en de verkoopsvoorwaarden, en de toewijzing van de verkoop gebeuren op de volgende wijze: 1° in domeinbossen: door het Agentschap of zijn gemachtigde;2° in andere openbare bossen: door de eigenaar. HOOFDSTUK 5. - Exploitatie

Art. 19.De verplichtingen aan de koper, vermeld in artikel 23 tot 31, gelden ook voor de exploitant. De exploitant is hoofdelijk met de koper verbonden voor de uitvoering van die verplichtingen.

Art. 20.§ 1. Na betaling van de verschuldigde verkoopprijs conform de verkoopsvoorwaarden, en nadat de vereiste waarborgen zijn voorgelegd overeenkomstig artikel 9, § 1, bezorgt de verkoper aan de koper een bevestiging van de betaling als vermeld in artikel 62 van het Bosdecreet van 13 juni 1990.

De bevestiging van betaling houdt tegelijk een toelating in tot kappen, ruimen of transporteren. § 2. Iedereen die hout exploiteert of transporteert is in het bezit van de bevestiging van betaling en kan die voorleggen op verzoek van het Agentschap of zijn gemachtigde.

Art. 21.De koper deelt de naam en het adres van de exploitant of exploitanten mee aan het Agentschap of zijn gemachtigde vóór de aanvang van de werken.

Als de exploitant de velling, de ruiming of het transport aanvangt of hervat, verwittigt hij het Agentschap of zijn gemachtigde daarvan minstens twee werkdagen vooraf.

Vóór de aanvang van de werken bezichtigt de exploitant of zijn vertegenwoordiger het lot samen met het Agentschap of zijn gemachtigde.

Art. 22.De exploitant neemt tijdens de exploitatie de nodige voorzorgsmaatregelen zodat geen vermijdbare schade kan ontstaan aan de voorbehouden bomen en het overblijvende bos.

De exploitant voert de exploitatie uit in overleg met het Agentschap of zijn gemachtigde. Telkens als de exploitatie of het transport niet zonder schade kan gebeuren, raadpleegt de exploitant het Agentschap of zijn gemachtigde. Bij schade door exploitatie of transport verwittigt de exploitant zo snel mogelijk het Agentschap of zijn gemachtigde.

Art. 23.Het Agentschap of zijn gemachtigde kan het ruimen of de toegang tot bepaalde bestanden en wegen tijdelijk verbieden door weersomstandigheden of andere uitzonderlijke omstandigheden of activiteiten.

In geval van waardevolle wetenschappelijke waarnemingen kan het Agentschap of zijn gemachtigde tijdelijk de exploitatie verbieden op een bepaalde plaats.

Het tijdelijk verbod zoals omschreven in het eerste en tweede lid kan aanleiding geven tot een verlenging van de termijn voor exploitatie en transport.

Art. 24.De koper mag geen exploitatiewerkzaamheden verrichten of hout weghalen op zon- en feestdagen, noch voor de officiële zonsopgang of na de officiële zonsondergang.

Alleen in bijzondere omstandigheden kan het Agentschap machtiging geven om af te wijken van het verbod, vermeld in het eerste lid.

Art. 25.Alle bomen van een lot worden gekapt, geruimd of getransporteerd binnen de termijn, vermeld in de verkoopsvoorwaarden.

Als in de verkoopsvoorwaarden een afwijkingsmogelijkheid is voorzien op de exploitatietermijn kan de koper, ten minste veertien dagen op voorhand, een gemotiveerde schriftelijke aanvraag tot uitstel richten aan het Agentschap of zijn gemachtigde. Dat kan aanvullende voorwaarden opleggen.

Art. 26.De koper is verplicht alle voor kapping gemerkte bomen te vellen en te ruimen.

Art. 27.Als de koper de exploitatiewerkzaamheden niet uitvoert binnen de termijn die in de verkoopsvoorwaarden is opgelegd, komen de niet-gekapte en de niet-opgeruimde bomen, opnieuw toe aan de eigenaar.

Art. 28.Het transport van hout en andere bosproducten gebeurt langs de wegen die daarvoor gewoonlijk worden gebruikt of zijn aangewezen door het Agentschap of zijn gemachtigde.

Art. 29.Bij overtreding van een bepaling uit de verkoopsvoorwaarden die betrekking heeft op de exploitatie kan het Agentschap of zijn gemachtigde, zelfs mondeling ter plaatse, het bevel geven de strijdige handeling stop te zetten.

Art. 30.Het Agentschap of zijn gemachtigde bepaalt de wijze waarop de exploitatie wordt gecontroleerd en de wijze waarop die afspraken worden bekendgemaakt.

Op de wijze, vermeld in de verkoopsvoorwaarden, vergoedt de koper de eigenaar voor bomen die tijdens de exploitatie ten onrechte zijn gekapt. Dat geldt ook voor de schade die daardoor is ontstaan. HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 31.De volgende regelingen worden opgeheven: 1° het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035904 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035903 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 30/07/2002 numac 2002035902 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd sluiten houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juni 2011;2° het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035904 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035903 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 30/07/2002 numac 2002035902 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd sluiten betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 maart 2008;3° het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035904 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 20/07/2002 numac 2002035903 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de verkoop uit de hand van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen type besluit van de vlaamse regering prom. 07/06/2002 pub. 30/07/2002 numac 2002035902 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd sluiten betreffende de vorm van de kapvergunning voor houtkavels in openbare bossen en de wijze waarop die wordt afgeleverd, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juni 2011.

Art. 32.De Vlaamse minister, bevoegd voor de landinrichting en het natuurbehoud, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 mei 2019.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, K. VAN DEN HEUVEL

^