gepubliceerd op 01 september 2000
Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van privé-personen en instellingen
17 JULI 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van privé-personen en instellingen
De Vlaamse regering, Gelet op het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van privé-personen en instellingen; inzonderheid op artikel 6, § 2 en 7;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 1999 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 15 oktober 1999;
Gelet op het advies van de Vlaamse Heraldische Raad, gegeven op 15 januari 1999;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 14 juli 2000;
Gelet op de beraadslaging van de Vlaamse regering op 25 februari 2000 betreffende de aanvraag om advies bij de Raad van State binnen een maand;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 15 juni 2000, met toepassing van artikel 84, eerste lid 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Ambtenarenzaken en Sport;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Indiening van een aanvraag
Artikel 1.De Vlaamse Heraldische Raad stelt een handleiding op waarin de behandeling van een aanvraag toegelicht wordt. Dit document wordt door het secretariaat van de Vlaamse Heraldische Raad, hierna de Raad te noemen, kosteloos ter beschikking van geïnteresseerden gesteld.
Art. 2.De aanvrager richt zijn verzoekschrift tot het erkennen van een oud wapen of tot het verlenen van een nieuw wapen aan de voorzitter van de Raad en stuurt dit per aangetekend schrijven naar het secretariaat van de Raad.
Art. 3.§ 1. Ingeval de aanvrager een privé-persoon is, moet deze een volledig afschrift van zijn geboorteakte en een getuigschrift van goed zedelijk gedrag, beide afgegeven op gezegeld papier, samen met een korte levensbeschrijving bij zijn aanvraag voegen.
Ingeval de aanvrager een instelling is, moet deze een voor eensluidend verklaard afschrift van de statuten van de instelling, de actuele samenstelling van het bestuursorgaan en de door dat orgaan genomen beslissing tot het indienen van de aanvraag bij zijn aanvraag voegen.
Ingeval de aanvrager een Vlaamse onderwijsinstelling is, moet de aanvraag uitgaan van de inrichtende macht, waarvan de samenstelling en de beslissing tot het indienen van de aanvraag, bij de aanvraag worden gevoegd. § 2. De aanvrager moet bij zijn aanvraag een ontwerpschets in kleur van het wapen voegen. § 3. Ingeval de aanvraag de erkenning van een oud wapen betreft, moet de aanvrager een dossier met eensluidend verklaarde documenten overleggen waaruit eenduidig blijkt dat één of meer van zijn voorouders in rechtstreekse mannelijke lijn, respectievelijk de instelling of haar rechtsvoorgangers, het betrokken wapen ten minste honderd jaar geleden publiekelijk gevoerd hebben.
Ingeval de aanvraag de verlening van een nieuw wapen betreft, moet de aanvrager een motivering voor de inhoud en de kleurenkeuze van het betrokken wapen indienen. § 4. Ingeval de aanvraag het verlenen van een nieuw wapen aan een privé-persoon betreft, moet de aanvrager de lijst van personen die recht hebben om het wapen te voeren en de wijze van vererving, eventueel in vrouwelijke lijn, vermelden in de toelichting.
Art. 4.De secretaris van de Raad meldt de ontvangst van het aanvraagdossier aan de aanvrager.
Art. 5.Indien de aanvraag door de Raad ontvankelijk wordt verklaard, vraagt de secretaris om de helft van de vaste dossierrechten te betalen. De behandeling van de aanvraag door de Raad start pas nadat aan dit verzoek is voldaan. HOOFDSTUK II. - Registratie van het wapen
Art. 6.Zodra de Raad een aanvraag goedgekeurd heeft, legt de secretaris van de Raad een ontwerpversie van de wapenbrief voor aan de aanvrager voor commentaar.
Het begeleidend schrijven bevat : 1° het voorlopig advies van de Raad, hetgeen de aanvrager toelaat te beslissen over het al dan niet handhaven van zijn aanvraag;2° een lijst waaruit de aanvrager een keuze kan maken van door de Raad geaggregeerde heraldische tekenaars. Na ontvangst van het antwoord en het vereffenen van het verschuldigde saldo van de administratieve kosten, krijgt de gekozen tekenaar de opdracht van de secretaris van de Raad om de wapenbrief uit te voeren volgens het door de aanvrager gekozen model.
De secretaris van de Raad geeft aan de wapenbrief een volgnummer in het wapenregister.
De afgewerkte wapenbrief wordt door de secretaris van de Raad ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse regering en nadien wordt de wapenbrief voor registratie gewaarmerkt door de voorzitter en door de secretaris van de Raad.
De wapenbrief kan vervolgens door de aanvrager bij de secretaris van de Raad worden afgehaald of wordt op verzoek van de aanvrager bij een per post aangetekende brief toegezonden.
Art. 7.Een reproductie in kleur van de wapenbrief, gewaarmerkt door de voorzitter en door de secretaris van de Raad, wordt in numerieke volgorde ingebonden in een officieel wapenregister. HOOFDSTUK III. - Vergoeding voor de administratieve kosten
Art. 8.De administratieve kosten bestaan enerzijds uit de vaste dossierrechten en anderzijds uit de kosten voor het vervaardigen van de wapenbrief.
Art. 9.De vaste dossierrechten dekken de administratieve behandeling van de aanvraag vanaf het indienen tot en met het uitreiken van de wapenbrief na inschrijving in het wapenregister van de Raad en na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
De vaste dossierrechten worden driejaarlijks vastgesteld door de Vlaamse regering.
Voor de periode gaande van 1 januari 1999 tot en met 31 december 2001 bedragen ze 20 000 Belgische frank of 500 euro.
Ingeval van erkenning van een oud wapen of van een door het Heraldische College van de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde vóór 21 maart 1998 geregistreerd wapen worden de vaste dossierkosten met de helft verminderd.
De overgangsregeling voor het indienen van de aanvraag verstrijkt op 31 maart 2001.
Voor de aanvragen van meerdere verwante privé-personen, die gelijktijdig hun aanvraag indienen en met betrekking tot hetzelfde wapen, worden de vaste dossierkosten met de helft verminderd, per bijkomende aanvraag.
Art. 10.De kosten voor het vervaardigen van de wapenbrief dekken het ereloon van de heraldische tekenaar en de kosten verbonden aan het materiaal dat deze hiervoor heeft moeten aanwenden. In het ereloon is eveneens een afstand van auteursrechten op de heraldische tekening vervat.
De aanvrager krijgt voor zijn wapenbrief de keuze tussen meerdere uitvoeringswijzen.
Een eenvormig tarief voor elk van deze uitvoeringsmogelijkheden, geldig voor één kalenderjaar, wordt jaarlijks door de secretaris van de Raad onderhandeld met de door de Raad geaggregeerde heraldische tekenaars en aan de functioneel bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 11.Ingeval de Vlaamse regering op eigen initiatief een privé-persoon of een instelling het recht verleent om een nieuw wapen te voeren, worden de administratieve kosten gedragen door de Vlaamse regering. HOOFDSTUK IV. - Afschriften en uitreksels uit de registers
Art. 12.Volledige afschriften in kleur uit het wapenregister van de Raad, gewaarmerkt door de secretaris van de Raad, kunnen door hem afgegeven worden op schriftelijke aanvraag van belanghebbenden en na voorafgaandelijke vergoeding voor administratieve behandeling.
Deze vergoeding wordt driejaarlijks vastgesteld door de Vlaamse regering. Voor de periode gaande van 1 januari 1999 tot en met 31 december 2001 bedraagt ze 2 000 Belgische frank of 50 euro per wapenbrief.
Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor de monumenten, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 17 juli 2000.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Ambtenarenzaken en Sport, J. SAUWENS