Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 17/07/2000
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van privé-personen en instellingen "
Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van privé-personen en instellingen Arrêté du Gouvernement flamand portant exécution du décret du 3 février 1998 fixant les armoiries de personnes privées et d'institutions
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE
17 JULI 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het 17 JUILLET 2000. - Arrêté du Gouvernement flamand portant exécution du
decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van décret du 3 février 1998 fixant les armoiries de personnes privées et
privé-personen en instellingen d'institutions
De Vlaamse regering, Le Gouvernement flamand,
Gelet op het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het Vu le décret du 3 février 1998 fixant les armoiries de personnes
wapen van privé-personen en instellingen; inzonderheid op artikel 6, § 2 en 7; privées et d'institutions, notamment l'article 6, § 2 et 7;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 1999 tot Vu l'arrêté du Gouvernement flamand du 13 juillet 1999 fixant les
bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering, attributions des membres du Gouvernement flamand, modifié par l'arrêté
gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 15 oktober 1999; du Gouvernement flamand du 15 octobre 1999;
Gelet op het advies van de Vlaamse Heraldische Raad, gegeven op 15 januari 1999; Vu l'avis du Conseil héraldique flamand, donné le 15 janvier 1999;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 14 juli 2000; Vu l'accord du Ministre flamand chargé du budget, donné le 14 juillet 2000;
Gelet op de beraadslaging van de Vlaamse regering op 25 februari 2000 Vu la délibération du Gouvernement flamand le 25 février 2000 sur la
betreffende de aanvraag om advies bij de Raad van State binnen een demande d'avis à donner par le Conseil d'Etat dans un délai ne
maand; dépassant pas un mois;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 15 juni 2000, Vu l'avis du Conseil d'Etat, donné le 15 juin 2000, en application de
met toepassing van artikel 84, eerste lid 1°, van de gecoördineerde l'article 84, alinéa 1er, 1°, des lois coordonnées sur le Conseil
wetten op de Raad van State; d'Etat;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Sur la proposition du Ministre flamand des Affaires intérieures, de la
Ambtenarenzaken en Sport; Fonction publique et des Sports;
Na beraadslaging, Après en avoir délibéré,
Besluit : Arrête :
HOOFDSTUK I. - Indiening van een aanvraag CHAPITRE Ier. - Présentation d'une demande

Artikel 1.De Vlaamse Heraldische Raad stelt een handleiding op waarin

Article 1er.Le Conseil héraldique flamand établit un manuel exposant

de behandeling van een aanvraag toegelicht wordt. Dit document wordt les modalités de présentation d'une demande. Ce document est mis
door het secretariaat van de Vlaamse Heraldische Raad, hierna de Raad gratuitement à la disposition de tout intéressé par le secrétariat du
te noemen, kosteloos ter beschikking van geïnteresseerden gesteld. Conseil héraldique flamand, ci-après dénommé le Conseil.

Art. 2.De aanvrager richt zijn verzoekschrift tot het erkennen van

Art. 2.Le demandeur adresse sa demande visant à reconnaître

een oud wapen of tot het verlenen van een nieuw wapen aan de d'anciennes armoiries ou à concéder de nouvelles armoiries, au
voorzitter van de Raad en stuurt dit per aangetekend schrijven naar président du Conseil et la transmet par lettre recommandée au
het secretariaat van de Raad. secrétariat du Conseil.

Art. 3.§ 1. Ingeval de aanvrager een privé-persoon is, moet deze een

Art. 3.§ 1er. Si le demandeur est une personne privée, celle-ci doit

volledig afschrift van zijn geboorteakte en een getuigschrift van goed joindre à sa demande une copie complète de son acte de naissance et un
zedelijk gedrag, beide afgegeven op gezegeld papier, samen met een certificat de bonne vie et moeurs, tous les deux délivrés sur du
korte levensbeschrijving bij zijn aanvraag voegen. papier timbré ainsi qu'une courte biographie.
Ingeval de aanvrager een instelling is, moet deze een voor eensluidend Si le demandeur est une institution, celle-ci doit joindre à sa
verklaard afschrift van de statuten van de instelling, de actuele demande une copie certifiée conforme de ses statuts, la composition
samenstelling van het bestuursorgaan en de door dat orgaan genomen actuelle de l'organe d'administration et la décision de présentation
beslissing tot het indienen van de aanvraag bij zijn aanvraag voegen. de la demande prise par cet organe.
Ingeval de aanvrager een Vlaamse onderwijsinstelling is, moet de Si le demandeur est un établissement scolaire flamand, la demande doit
aanvraag uitgaan van de inrichtende macht, waarvan de samenstelling en émaner du pouvoir organisateur dont la composition et sa décision de
de beslissing tot het indienen van de aanvraag, bij de aanvraag worden gevoegd. présentation de la demande doivent être jointes à cette dernière.
§ 2. De aanvrager moet bij zijn aanvraag een ontwerpschets in kleur § 2. Le demandeur doit joindre à sa demande une ébauche en couleurs
van het wapen voegen. des armoiries.
§ 3. Ingeval de aanvraag de erkenning van een oud wapen betreft, moet § 3. Si la demande concerne d'anciennes armoiries, le demandeur doit
de aanvrager een dossier met eensluidend verklaarde documenten produire un dossier comportant des documents certifiés conformes et
overleggen waaruit eenduidig blijkt dat één of meer van zijn qui fait apparaître sans équivoque qu'un ou plusieurs de ses ancêtres
voorouders in rechtstreekse mannelijke lijn, respectievelijk de en ligne paternelle directe, respectivement l'institution ou ses
instelling of haar rechtsvoorgangers, het betrokken wapen ten minste auteurs, ont porté publiquement les armoiries concernées au moins cent
honderd jaar geleden publiekelijk gevoerd hebben. ans avant la demande.
Ingeval de aanvraag de verlening van een nieuw wapen betreft, moet de Si la demande porte sur la concession de nouvelles armoiries, le
aanvrager een motivering voor de inhoud en de kleurenkeuze van het demandeur doit présenter une motivation pour le contenu et le choix
betrokken wapen indienen. des couleurs des armoiries concernées.
§ 4. Ingeval de aanvraag het verlenen van een nieuw wapen aan een § 4. Si la demande porte sur la concession de nouvelles armoiries à
privé-persoon betreft, moet de aanvrager de lijst van personen die une personne privée, le demandeur doit indiquer dans l'exposé, la
recht hebben om het wapen te voeren en de wijze van vererving, liste des personnes ayant droit à porter les armoiries ainsi que le
eventueel in vrouwelijke lijn, vermelden in de toelichting. mode successoral, éventuellement en ligne maternelle.

Art. 4.De secretaris van de Raad meldt de ontvangst van het

Art. 4.Le secrétaire du Conseil accuse réception du dossier de

aanvraagdossier aan de aanvrager. demande présenté par le demandeur.

Art. 5.Indien de aanvraag door de Raad ontvankelijk wordt verklaard,

Art. 5.Si la demande est déclarée recevable par le Conseil, le

vraagt de secretaris om de helft van de vaste dossierrechten te secrétaire demande le paiement de la moitié des frais de dossier
betalen. De behandeling van de aanvraag door de Raad start pas nadat fixes. Le Conseil procède à l'examen de la demande après que le
aan dit verzoek is voldaan. paiement susdit a été effectué.
HOOFDSTUK II. - Registratie van het wapen CHAPITRE II. - Enregistrement des armoiries

Art. 6.Zodra de Raad een aanvraag goedgekeurd heeft, legt de

Art. 6.Après que le Conseil a approuvé une demande, le secrétaire du

secretaris van de Raad een ontwerpversie van de wapenbrief voor aan de Conseil soumet au demandeur aux fins de commentaire, un projet de
aanvrager voor commentaar. lettre patente.
Het begeleidend schrijven bevat : La lettre d'accompagnement contient :
1° het voorlopig advies van de Raad, hetgeen de aanvrager toelaat te beslissen over het al dan niet handhaven van zijn aanvraag; 2° een lijst waaruit de aanvrager een keuze kan maken van door de Raad geaggregeerde heraldische tekenaars. Na ontvangst van het antwoord en het vereffenen van het verschuldigde saldo van de administratieve kosten, krijgt de gekozen tekenaar de opdracht van de secretaris van de Raad om de wapenbrief uit te voeren volgens het door de aanvrager gekozen model. De secretaris van de Raad geeft aan de wapenbrief een volgnummer in het wapenregister. De afgewerkte wapenbrief wordt door de secretaris van de Raad ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse regering en nadien wordt de wapenbrief voor registratie gewaarmerkt door de voorzitter en door de secretaris van de Raad. De wapenbrief kan vervolgens door de aanvrager bij de secretaris van de Raad worden afgehaald of wordt op verzoek van de aanvrager bij een per post aangetekende brief toegezonden.

Art. 7.Een reproductie in kleur van de wapenbrief, gewaarmerkt door de voorzitter en door de secretaris van de Raad, wordt in numerieke volgorde ingebonden in een officieel wapenregister.

1° l'avis provisoire du Conseil permettant au demandeur de décider s'il maintient oui ou non sa demande; 2° une liste permettant au demandeur de choisir un des dessinateurs héraldiques admis par le Conseil. Dès réception de la réponse et règlement du solde dû des frais administratifs, le secrétaire du Conseil charge le dessinateur choisi d'établir la lettre patente suivant le modèle choisi par le demandeur. Le secrétaire du Conseil donne un numéro d'ordre à la lettre patente dans le registre armorial. La lettre patente achevée est soumise à l'approbation du Gouvernement flamand par le secrétaire du Conseil et elle est certifiée aux fins d'enregistrement par le président et le secrétaire du Conseil La lettre patente peut ensuite être retirée par le demandeur auprès du secrétaire du Conseil ou, sur sa demande, lui être adressée par lettre recommandée.

Art. 7.Une reproduction en couleurs de la lettre patente, certifiée par le président et le secrétaire du Conseil, est reliée par ordre numérique dans un registre armorial officiel.

HOOFDSTUK III. - Vergoeding voor de administratieve kosten CHAPITRE III. - Indemnisation des frais administratifs

Art. 8.De administratieve kosten bestaan enerzijds uit de vaste

Art. 8.Les frais administratifs sont constitués d'une part des frais

dossierrechten en anderzijds uit de kosten voor het vervaardigen van de dossier fixes et d'autre part des frais de confection de la lettre
de wapenbrief. patente.

Art. 9.De vaste dossierrechten dekken de administratieve behandeling

Art. 9.Les frais de dossier fixes couvrent le traitement

van de aanvraag vanaf het indienen tot en met het uitreiken van de administratif de la demande dès son introduction jusqu'à la délivrance
wapenbrief na inschrijving in het wapenregister van de Raad en na de la lettre de patente après inscription au registre armorial du
publicatie in het Belgisch Staatsblad. Conseil et après publication au Moniteur belge.
De vaste dossierrechten worden driejaarlijks vastgesteld door de Les frais de dossier fixes sont déterminés annuellement par le
Vlaamse regering. Gouvernement flamand.
Voor de periode gaande van 1 januari 1999 tot en met 31 december 2001 Pour la période allant du 1er janvier 1999 jusqu'au 31 décembre 2001
bedragen ze 20 000 Belgische frank of 500 euro. Ingeval van erkenning van een oud wapen of van een door het inclus, ces frais s'élèvent à 20 000 francs belges ou 500 euros.
Heraldische College van de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde vóór En cas de reconnaissance d'anciennes armoiries ou d'armoiries
21 maart 1998 geregistreerd wapen worden de vaste dossierkosten met de enregistrées avant le 21 mars 1998 par le "Heraldische College" du
helft verminderd.
De overgangsregeling voor het indienen van de aanvraag verstrijkt op "Vlaamse Vereniging voor Familiekunde (Collège héraldique de
l'Association flamande de Généalogie) les frais de dossier fixes sont
réduits de moitié.
31 maart 2001. Le régime transitoire pour la présentation de la demande expire le 31
Voor de aanvragen van meerdere verwante privé-personen, die mars 2001. Pour les demandes émanant de plusieurs personnes privées parentes qui
gelijktijdig hun aanvraag indienen en met betrekking tot hetzelfde présentent simultanément leur demande portant sur les mêmes armoiries,
wapen, worden de vaste dossierkosten met de helft verminderd, per bijkomende aanvraag.

Art. 10.De kosten voor het vervaardigen van de wapenbrief dekken het ereloon van de heraldische tekenaar en de kosten verbonden aan het materiaal dat deze hiervoor heeft moeten aanwenden. In het ereloon is eveneens een afstand van auteursrechten op de heraldische tekening vervat. De aanvrager krijgt voor zijn wapenbrief de keuze tussen meerdere uitvoeringswijzen. Een eenvormig tarief voor elk van deze uitvoeringsmogelijkheden, geldig voor één kalenderjaar, wordt jaarlijks door de secretaris van de Raad onderhandeld met de door de Raad geaggregeerde heraldische tekenaars en aan de functioneel bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd.

Art. 11.Ingeval de Vlaamse regering op eigen initiatief een privé-persoon of een instelling het recht verleent om een nieuw wapen te voeren, worden de administratieve kosten gedragen door de Vlaamse regering.

les frais de dossier fixes sont réduits de moitié par demande supplémentaire.

Art. 10.Les frais de confection de la lettre patente couvrent les honoraires du dessinateur héraldique et les frais du matériel utilisé par lui. Les honoraires couvrent également la renonciation aux droits d'auteur sur le dessin héraldique. Le demandeur peut choisir parmi plusieurs modes de confection de la lettre patente. Un tarif uniforme pour chacun des modes de confection qui est valable pour une année calendaire, est négocié chaque année par le secrétaire du Conseil avec les dessinateurs héraldiques admis et est soumis à l'approbation du Ministre fonctionnellement compétent.

Art. 11.Au cas où le Gouvernement flamand concéderait d'initiative le droit de porter de nouvelles armoiries à un particulier ou une institution, les frais administratifs sont à charge du Gouvernement flamand.

HOOFDSTUK IV. - Afschriften en uitreksels uit de registers CHAPITRE IV. - Copies et extraits des registres

Art. 12.Volledige afschriften in kleur uit het wapenregister van de

Art. 12.Des copies complètes en couleurs du registre armorial du

Raad, gewaarmerkt door de secretaris van de Raad, kunnen door hem Conseil, certifiées par le secrétaire du Conseil, peuvent être
afgegeven worden op schriftelijke aanvraag van belanghebbenden en na délivrées par lui sur demande écrite des intéressés et après
voorafgaandelijke vergoeding voor administratieve behandeling. indemnisation préalable du traitement administratif.
Deze vergoeding wordt driejaarlijks vastgesteld door de Vlaamse Cette indemnité est fixée annuellement par le Gouvernement flamand.
regering. Voor de periode gaande van 1 januari 1999 tot en met 31 Pour la période allant du 1er janvier 1999 jusqu'au 31 décembre 2001
december 2001 bedraagt ze 2 000 Belgische frank of 50 euro per inclus, elle s'élève à 2 000 francs belges ou 50 euros.
wapenbrief.

Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor de monumenten, is belast

Art. 13.Le Ministre flamand qui a les monuments dans ses

met de uitvoering van dit besluit. attributions, est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Brussel, 17 juli 2000. Bruxelles, le 17 juillet 2000.
De minister-president van de Vlaamse regering, Le Ministre-Président du Gouvernement flamand,
P. DEWAEL P. DEWAEL
De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Ambtenarenzaken Le Ministre flamand des Affaires intérieures, de la Fonction publique
en Sport, et des Sports,
J. SAUWENS J. SAUWENS
^