Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 13 mei 2022
gepubliceerd op 25 mei 2022

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2021 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen

bron
vlaamse overheid
numac
2022020913
pub.
25/05/2022
prom.
13/05/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 MEI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2021 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen


Rechtsgrond Dit besluit is gebaseerd op: - het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 35.

Vormvereisten De volgende vormvereiste zijn vervuld: - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 24 maart 2022; - De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze steunmaatregel op 12 mei 2022; - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 40% en meer in het kalenderjaar 2021 en een omzetdaling van minstens 60% in twee kwartalen van het kalenderjaar 2021 worden geconfronteerd. Om die ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: - Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote omzetdaling van 40% en meer in het kalenderjaar 2021 en een omzetdaling van minstens 60% in twee kwartalen van het kalenderjaar 2021 is het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen.

Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020) 7127), 28 januari 2021 (C(2021) 564) en 18 november 2021 (C(2021) 8442) en alle latere wijzigingen ervan.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/10/2005 pub. 16/11/2005 numac 2005036383 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het Agentschap Economie type besluit van de vlaamse regering prom. 07/10/2005 pub. 01/12/2005 numac 2005036483 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Agentschap Infrastructuur type besluit van de vlaamse regering prom. 07/10/2005 pub. 30/11/2005 numac 2005036448 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust sluiten aangaande het Agentschap Innoveren en Ondernemen;2° coronavirusmaatregelen: het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en de latere maatregelen inzake het coronavirus en het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid;3° omzetdaling in het kalenderjaar 2021: de daling van de omzet ten gevolge van de coronavirusmaatregelen, exclusief de btw, op basis van: a) de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes van het kalenderjaar 2021.Als referentieperiode geldt het kalenderjaar 2019. b) een verklaring op eer door een erkende externe accountant, een bedrijfsrevisor of een gecertificeerde accountant over de omzet, exclusief btw, volgens de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes in het kalenderjaar 2021.Als referentieperiode geldt het kalenderjaar 2019.

Voor ondernemingen die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode is de omzet in de referentieperiode de verwachte omzet van 2021, vermeld in het financieel plan dat neergelegd werd bij de oprichting van de onderneming.

Voor ondernemingen die in de loop van voormelde referentieperiode gestart zijn, wordt de omzet vanaf de start tot 31 december 2019 herrekend naar een omzet van het kalenderjaar 2019. De volgende formule wordt hierbij gehanteerd: de omzet vanaf de start van de onderneming tot 31 december 2019 wordt gedeeld door het aantal volle gepresteerde maanden in de referentieperiode en vermenigvuldigd met 12.

Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten, die geen verband houden met de algemene bedrijfsvoering van de onderneming, worden niet meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; 4° omzetdaling in een kwartaal in het kalenderjaar 2021: de daling van de omzet ten gevolge van de coronavirusmaatregelen, exclusief de btw, op basis van: a) de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes van een kwartaal in het kalenderjaar 2021.Als referentieperiode geldt het overeenstemmende kwartaal in het kalenderjaar 2019. b) een verklaring op eer door een erkende externe accountant, een bedrijfsrevisor of een gecertificeerde accountant over de omzet, exclusief btw, volgens de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes van een kwartaal in het kalenderjaar 2021.Als referentieperiode geldt het overeenstemmende kwartaal in het kalenderjaar 2019.

Voor ondernemingen die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode is de omzet in de referentieperiode de verwachte omzet voor het overeenstemmend kwartaal in 2021, vermeld in het financieel plan dat neergelegd werd bij de oprichting van de onderneming.

Voor ondernemingen die in de loop van voormelde referentieperiode gestart zijn, wordt de omzet vanaf de start tot het einde van voormelde referentieperiode herrekend naar een omzet van voormelde referentieperiode. De volgende formule wordt hierbij gehanteerd: de omzet vanaf de start van de onderneming tot het eind van voormelde referentieperiode wordt gedeeld door het aantal volle gepresteerde maanden in voormelde referentieperiode en vermenigvuldigd met 3.

Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten, die geen verband houden met de algemene bedrijfsvoering van de onderneming, worden niet meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; 5° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming met een vergelijkbaar statuut, die voor het kalenderjaar 2019 en 2020 een jaarrekening heeft neergelegd en voor het kalenderjaar 2021 een jaarrekening zal neerleggen. De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit uitoefenen; decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten: het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten betreffende het economisch ondersteuningsbeleid;7° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan;8° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de tijdelijke kaderregeling COVID-19.Dit betekent het verlies vóór aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening. De steun krachtens het corona globalisatiemechanisme 2020 uitbetaald in 2021 wordt in mindering gebracht van de niet gedekte vaste kosten; 9° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van het aantal bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel, zoals vermeld in de jaarrekening van het kalenderjaar 2019. Het aantal voltijdsequivalent personeel wordt afgerond naar boven op het dichtstbijzijnde geheel getal; 10° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde van het aantal voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming in het kalenderjaar 2019: a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende vennoot in het kalenderjaar 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal 13.933,78 euro op jaarbasis; b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten en medewerkers van dienstenleveranciers die ingezet worden voor de uitvoering van activiteiten in de operationele en primaire processen van de onderneming. Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, van de diensten door de voormelde medewerkers, op volgende manier vastgesteld: a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in het kalenderjaar 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds equivalent; b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen. De facturen vermelden apart de inzet van de medewerkers van dienstenleveranciers.

Het aantal voltijdsequivalent personeel wordt afgerond naar boven op het dichtstbijzijnde geheel getal; 11° corona globalisatiemechanisme 2020: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2021 betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen;12° bedrijfstak: de bedrijfstak, vermeld in artikel 12:11 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19.

De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12 van de tijdelijke kaderregeling COVID-19.

Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend aan ondernemingen die 10% bedraagt van de omzet, exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 3°, beperkt tot: 1° maximaal 50% van de niet gedekte vaste kosten in het kalenderjaar 2021, en; 2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan worden bepaald: a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling in het kalenderjaar 2021, overeenkomstig de volgende tabel:

Verruimde tewerkstelling

Omzetdaling van 40% tot 49%

Omzetdaling van 50% tot 59%

Omzetdaling van 60% tot 69%

Omzetdaling van 70% tot 79%

Omzetdaling van 80% tot 89%

Omzetdaling van 90% en meer

1 tot 4 werknemers

15.000 euro

25.000 euro

35.000 euro

50.000 euro

65.000 euro

100.000 euro

5 tot 19 werknemers

25.000 euro

35.000 euro

50.000 euro

75.000 euro

100.000 euro

250.000 euro

20 tot 49 werknemers

50.000 euro

75.000 euro

100.000 euro

250.000 euro

300.000 euro

500.000 euro

50 tot 199 werknemers

100.000 euro

250.000 euro

350.000 euro

750.000 euro

1.000.000 euro

1.250.000 euro

200 en meer werknemers

250.000 euro

500.000 euro

750.000 euro

1.350.000 euro

1.750.000 euro

2.000.000 euro


b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 3°, en de omzetdaling in het kalenderjaar 2021 overeenkomstig de volgende tabel:

Minimale RSZ-tewerkstelling

Minimale omzet

Omzetdaling van 40% tot 49%

Omzetdaling van 50% tot 59%

Omzetdaling van 60% tot 69%

Omzetdaling van 70% tot 79%

Omzetdaling van 80% tot 89%

Omzetdaling van 90% en meer

1 werknemer

1.500.000 euro

25.000 euro

35.000 euro

50.000 euro

75.000 euro

100.000 euro

250.000 euro

5 werknemers

4.000.000 euro

50.000 euro

75.000 euro

100.000 euro

250.000 euro

300.000 euro

500.000 euro

10 werknemers

12.000.000 euro

100.000 euro

250.000 euro

350.000 euro

750.000 euro

1.000.000 euro

1.250.000 euro

20 en meer werknemers

33.000.000 euro

250.000 euro

500.000 euro

750.000 euro

1.350.000 euro

1.750.000 euro

2.000.000 euro


De omzet in de referentieperiode, vermeld in het eerste lid, wordt beperkt tot 75% als de omzetdaling in het kalenderjaar 2021 lager is dan 70% en er geen drie kwartalen in het kalenderjaar 2021 zijn met een omzetdaling van minstens 60%.

Bovendien worden altijd de subsidie in het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme 4 tot en met 11 en het terugbetaalbaar voorschot evenementensector oproep 2021 in mindering gebracht van de subsidie.

In het derde lid wordt verstaan onder: 1° het Vlaams Beschermingsmechanisme 4 tot en met 11: het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2021 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de aanhoudende coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020, het besluit van de Vlaamse Regering van 2 april 2021 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de aanhoudende coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020, tot invoeging van artikel 9/1 in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 over de corona hinderpremie en tot wijziging van artikel 9 en 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 over de corona compensatiepremie, van artikel 9 en 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 over de corona ondersteuningspremie, van artikel 7 en 9 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme, van artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme, van artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme en van artikel 7 en 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2021 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme, het besluit van de Vlaamse Regering van 21 mei 2021 betreffende het Vlaamse Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de aanhoudende coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020, het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 9/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 over de corona hinderpremie en het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2022 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2021;2° terugbetaalbaar voorschot evenementensector oproep 2021: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 04/09/2020 pub. 17/09/2020 numac 2020015506 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector sluiten tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector en het ministerieel besluit van 18 februari 2021 houdende de uitvoering van artikel 23 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 04/09/2020 pub. 17/09/2020 numac 2020015506 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector sluiten tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector.

Art. 4.De onderneming heeft een omzetdaling van minstens 40% in het kalenderjaar 2021 en van minstens 60% in ten minste twee aparte kwartalen van het kalenderjaar 2021.

De onderneming heeft niet gedekte vaste kosten in het kalenderjaar 2021.

De omzet in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 3°, bedraagt minimaal 600.000 euro.

Art. 5.De onderneming met een minimale omzet van 50.000.000 euro in het kalenderjaar 2019 kan een subsidie voor een bedrijfstak van de onderneming aanvragen.

De betrokken bedrijfstak heeft een actieve vestiging in het Vlaamse Gewest en voldoet aan al van de volgende voorwaarden: 1° een minimale omzet van 33.000.000 euro of één derde van de totale omzet van de onderneming in het kalenderjaar 2019 hebben; 2° een verruimde tewerkstelling van minstens 25 voltijdsequivalent tewerkgestelden hebben;3° een omzetdaling hebben. De omzet, vermeld in het tweede lid, 1°, de verruimde tewerkstelling, vermeld in het tweede lid, 2° en de omzetdaling, vermeld in het tweede lid, 3° worden vastgesteld op basis van een verklaring op eer door een erkende externe accountant, een bedrijfsrevisor of een gecertificeerde accountant.

De subsidie wordt berekend conform artikel 3, met uitzondering van de beperkingen, vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°, en artikel 3, derde lid, die op basis van de gegevens van de onderneming worden bepaald.

De overige voorwaarden van dit besluit blijven van toepassing voor de toekenning van de subsidie, vermeld in het eerste lid.

Art. 6.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de subsidie: 1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden bevinden: a) ontbinding;b) stopzetting;c) faillissement;d) vereffening;2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen;3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft ontvangen en waaraan zij alleen ondersteunende en administratieve diensten verlenen;4° de ondernemingen die op 1 juli 2021 nog niet opgestart waren en niet beschikten over een actieve exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest overeenkomstig de Kruispuntbank van Ondernemingen;5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de tijdelijke kaderregeling COVID-19;6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder toezicht vallen van de Nationale Bank van België; 7° de ondernemingen die op het moment van de subsidieaanvraag een insolventieprocedure, vermeld in artikel I.22, 1°, van het Wetboek van economisch recht, hebben lopen of gedagvaard zijn door de RSZ als vermeld in de VKBO. 8° de ondernemingen die niet beschikken over een geregistreerd kassasysteem conform artikel 21bis van het koninklijk besluit nr.1 van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde en artikel 2bis van het koninklijk besluit van 30 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/12/2009 pub. 31/12/2009 numac 2009003491 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot het bepalen van de definitie en de voorwaarden waaraan een geregistreerd kassasysteem in de horecasector moet voldoen type koninklijk besluit prom. 30/12/2009 pub. 24/11/2015 numac 2015000677 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot het bepalen van de definitie en de voorwaarden waaraan een geregistreerd kassasysteem in de horecasector moet voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot het bepalen van de definitie en de voorwaarden waaraan een geregistreerd kassasysteem in de horecasector moet voldoen.

Art. 7.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet vatbaar voor beslag.

De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste kosten.

De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse Gewest.

Art. 8.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt daarbij haar ondernemingsnummer en onder meer de omzet die in de ontvangstbewijzen van haar btw-aangiftes van de kalenderjaren 2019 en 2021 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten in het kalenderjaar 2021 volgens de afgesloten en gereviseerde jaarrekening van het kalenderjaar 2021.

De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum, vermeld op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld.

Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de subsidie toegekend wordt.

De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de beslissing, vermeld in het vierde lid.

Na de neerlegging van de jaarrekening van het kalenderjaar 2021 vraagt de onderneming de uitbetaling van de subsidie aan. Die aanvraag wordt ingediend via de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

De uitbetaling gebeurt na de controle van de neergelegde jaarrekening, vermeld in het zesde lid, en onder de voorwaarde dat de onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld in artikel 6, 1°, of een insolventieprocedure, vermeld in artikel 6, 7°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een terugvordering van een toegekend(e) corona hinderpremie, corona compensatiepremie, corona ondersteuningspremie, Vlaams Beschermingsmechanisme, corona globalisatiemechanisme 2020 of terugbetaalbaar voorschot evenementensector. De voormelde terugvordering kan verminderd worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van de subsidieaanvraag, vermeld in het eerste lid.

In het zevende lid wordt verstaan onder: 1° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus;2° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus;3° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus;4° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29 juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van 29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2021 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de aanhoudende coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020, het besluit van de Vlaamse Regering van 2 april 2021 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de aanhoudende coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020, tot invoeging van artikel 9/1 in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 over de corona hinderpremie en tot wijziging van artikel 9 en 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 over de corona compensatiepremie, van artikel 9 en 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 over de corona ondersteuningspremie, van artikel 7 en 9 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme, van artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme, van artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme en van artikel 7 en 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2021 over het Vlaamse Beschermingsmechanisme, het besluit van de Vlaamse Regering van 21 mei 2021 betreffende het Vlaamse Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de aanhoudende coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020, het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 9/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 over de corona hinderpremie en het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2022 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2021;5° terugbetaalbaar voorschot evenementensector: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 04/09/2020 pub. 17/09/2020 numac 2020015506 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector sluiten tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector. De subsidie wordt alleen uitbetaald op een zakelijk Belgisch rekeningnummer op naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending ervan.

Art. 9.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling, tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten controleren op basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen.

In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten wordt de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan.

Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden, verhoogd met een administratieve kost van 100 euro, terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Als uit een controle blijkt dat de onderneming een subsidieaanvraag heeft ingediend op basis van onjuiste verklaringen of foutieve informatie en die niet spontaan heeft gecorrigeerd, komt die onderneming gedurende een periode van vijf jaar, vanaf het moment van de kennisgeving van de voormelde vaststelling, niet in aanmerking voor steun als vermeld in artikel 3, 5°, van het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten, artikel 4, eerste en vijfde lid, van het decreet van 15 juli 2016 houdende toekenning van een hinderpremie aan kleine ondernemingen die ernstige hinder ondervinden van openbare werken in het Vlaamse Gewest, en artikel 41ter, § 2, van het decreet van 21 december 2001 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002.

Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende preciseringen bepalen.

Art. 11.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit opheffen.

Brussel, 13 mei 2022 De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw, H. CREVITS

^