gepubliceerd op 24 april 2001
Besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 1999 houdende de procedureregels inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden
9 MAART 2001. - Besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 1999 houdende de procedureregels inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden
De Vlaamse regering, Gelet op het decreet van 23 februari 1994 inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden, gewijzigd bij de decreten van 20 december 1996 en 16 maart 1999;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 1999 houdende de procedureregels inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap, gegeven op 24 oktober 2000;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van Kind en Gezin, gegeven op 25 oktober 2000;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 januari 2001;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het dringend noodzakelijk is het specifieke toezicht op de besteding van de investeringssubsidies die volgens de VIPA-procedure door de instellingen Kind en Gezin en het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap worden toegekend, toe te vertrouwen aan de begrotingsorganen die tevens aangesteld zijn om het algemene toezicht op deze instellingen uit te oefenen;
Overwegende dat de creatie van de juridische onderbouw om dit specifieke toezicht uit te oefenen in het kader van behoorlijk bestuur geen verder uitstel duldt;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In artikel 19 van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 1999 houdende de procedureregels inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden wordt § 4 vervangen door wat volgt : « § 4. In elk geval roepen het Fonds of de instellingen maandelijks een coördinatiecommissie samen. Deze coördinatiecommissie is samengesteld uit de vertegenwoordigers van het Fonds of van de instellingen en van de administraties aan wie het advies, bedoeld in § 2, is aangevraagd. De Inspectie van Financiën wordt op elke vergadering van het Fonds uitgenodigd. In het bijzonder adviseert de Inspectie van Financiën over de coherentie van de subsidiebeloften binnen de meerjarenbegroting per sector van de Vlaamse Gemeenschap. De bij de instellingen aangestelde gemachtigde van financiën wordt op elke coördinatiecommissie van de hem of haar betreffende instelling uitgenodigd om toezicht uit te oefenen op de toekenning van de investeringssubsidies. De adviezen die zijn uitgebracht volgens de bepalingen van § 2 en § 3, worden telkens op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de coördinatiecommissie geplaatst. Deze commissie heeft tot taak in gezamenlijk overleg een ontwerp van beslissing op te maken en aan de overheid voor te leggen. Bij gebrek aan een eensgezind standpunt wordt een advies opgesteld, met vermelding van de verschillende standpunten. »
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de investeringen voor verzorgingsinstellingen, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 9 maart 2001.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. M. VOGELS