Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 08 november 2019
gepubliceerd op 06 december 2019

Besluit van de Vlaamse Regering tot gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan nr. AL.3/14/53.WA.1121/4 van de gewestweg N43

bron
vlaamse overheid
numac
2019042643
pub.
06/12/2019
prom.
08/11/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 NOVEMBER 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan nr. AL.3/14/53.WA.1121/4 van de gewestweg N43


DE VLAAMSE REGERING, Gelet op het decreet van 8 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2009 pub. 03/07/2009 numac 2009035594 bron vlaamse overheid Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen sluiten houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen, artikel 4, tweede lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 mei 1973 betreffende de goedkeuring van het rooilijnplan nr. AL.3/14/53.WA.1121/4 van de rijksweg nr.14, vastgesteld door de gemeenteraad van Harelbeke op 21 februari 1972;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 december 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 13/12/2002 pub. 03/04/2003 numac 2002036629 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de goedkeuring van de gedeeltelijke wijziging van het rooilijnplan van de gewestweg N43 in het centrum van de stad Harelbeke sluiten houdende de goedkeuring van de gedeeltelijke wijziging van het rooilijnplan van de gewestweg N43 in het centrum van de stad Harelbeke;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 9 juli 2019;

Overwegende dat de rooilijn die werd vastgesteld in 1973 voor de toenmalige rijksweg nr. 14 en de huidige gewestweg N43, voor wat betreft het deel vanaf rooilijnpunt 79 (Toekomststraat) tot en met rooilijnpunt 107 (Ring N36) en voor wat betreft het deel vanaf de rooilijnpunt 114 (P. Deconinckstraat) tot en met rooilijnpunt 150 (Ring N36), een hedendaags en duurzaam ruimtelijk en mobiliteitsbeleid hindert;

Overwegende dat de rooilijn die werd vastgesteld in 1973 gebaseerd is op een verouderde visie op stadskernversterking, waarbij een grote rol werd toebedeeld voor de auto, terwijl vandaag wordt ingezet op verkeersluwe stadscentra;

Overwegende dat het hedendaagse mobiliteitsbeleid en de infrastructuurwerken van de voorbije tien jaar inzetten op traag verkeer via smalle rijbanen met gebouwen die dichter bij elkaar staan en een vertragend effect hebben, terwijl de brede rooilijn die vastgesteld is in 1973 gericht was op gemotoriseerd en snel verkeer;

Overwegende dat de ruime breedte van de rooilijn die werd vastgesteld in 1973 met het oog op hoge nieuwbouwprojecten, niet overeenkomt met de oorspronkelijke, bestaande en vaak recent gerenoveerde lagere bebouwing en ook niet strookt met de individuele renovatie van de aanwezige rijwoningen of de uitwerking van kleinschalige nieuwbouwprojecten die vandaag wordt nagestreefd;

Overwegende dat de rooilijn en de verplichte bouwlijn die in 1973 werd vastgesteld regelmatig op de helft van een bebouwbaar perceel ligt ingepland en zo een grote last legt op nieuwe projecten op die percelen, terwijl er op die locatie net nood is aan vergunbare renovatie-impulsen om jongere bewoners opnieuw naar het stadscentrum te krijgen en de leegstand en verkrotting tegen te gaan;

Overwegende dat de wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer, in het kader van de recente en ingrijpende infrastructuurwerken, het vanuit mobiliteitsoogpunt niet noodzakelijk vond om zich te beroepen op de in 1973 vastgestelde rooilijn, maar de feitelijke rooilijn die gebaseerd was op de bestaande bebouwing heeft gehanteerd;

Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer om de hierboven vermelde redenen akkoord kan gaan met de vraag van de gemeente Harelbeke om het rooilijnplan nr. AL.3/14/53.WA.1121/4 van de gewestweg N43, gedeeltelijk op te heffen tussen rooilijnpunt 79 (Toekomststraat) en rooilijnpunt 107 (Ring N36) en tussen rooilijnpunt 114 (P. Deconinckstraat) en rooilijnpunt 150 (Ring N36);

Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het rooilijnplan nr. AL.3/14/53.WA.1121/4 van de gewestweg N43, dat is goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 16 mei 1973 betreffende de goedkeuring van het rooilijnplan nr.

AL.3/14/53.WA.1121/4 van de rijksweg nr. 14, vastgesteld door de gemeenteraad van Harelbeke op 21 februari 1972, en dat is gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse regering van 13 december 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 13/12/2002 pub. 03/04/2003 numac 2002036629 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende de goedkeuring van de gedeeltelijke wijziging van het rooilijnplan van de gewestweg N43 in het centrum van de stad Harelbeke sluiten houdende de goedkeuring van de gedeeltelijke wijziging van het rooilijnplan van de gewestweg N43 in het centrum van de stad Harelbeke, wordt tussen de volgende rooilijnpunten opgeheven conform de verordenende plannen die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd: 1° tussen rooilijnpunt 79 (Toekomststraat) en rooilijnpunt 107 (Ring N36);2° tussen rooilijnpunt 114 (P.Deconinckstraat) en rooilijnpunt 150 (Ring N36).

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 8 november 2019.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, L. PEETERS

^