Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 15 november 2017
gepubliceerd op 22 november 2017

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot benoeming van de leden van het bureau van de "Conseil supérieur de l'audiovisuel"

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2017014123
pub.
22/11/2017
prom.
15/11/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 NOVEMBER 2017. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot benoeming van de leden van het bureau van de "Conseil supérieur de l'audiovisuel" (Hoge raad voor de audiovisuele sector van de Franse Gemeenschap)


DE REGERING VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP, Gelet op het op 26 maart 2009 gecoördineerde decreet betreffende de audiovisuele mediadiensten, inzonderheid op de artikelen 139 en 142;

Gelet op het decreet van 15 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2010 pub. 08/02/2011 numac 2011029016 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevordering van de gelijke vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in de organen van de rechtspersonen aangesteld door de Franse Gemeenschap sluiten tot bevordering van de gelijke vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in de organen van de rechtspersonen aangesteld door de Franse Gemeenschap;

Overwegende dat artikel 142, § 1, van het op 26 maart 2009 gecoördineerde decreet betreffende de audiovisuele mediadiensten, bepaalt dat het bureau van de "Conseil supérieur de l'audiovisuel" samengesteld wordt uit de voorzitter, de eerste ondervoorzitter, de tweede ondervoorzitter en de derde ondervoorzitter en hun benoeming door de Regering regelt;

Overwegende dat, op 13 november 2017, de Regering, voor de betrekking van voorzitter, twee kandidaturen heeft ontvangen;

Overwegende dat, voor iedere betrekking van ondervoorzitter, de Regering één kandidatuur heeft gekregen;

Overwegende dat de kandidaten voor deze betrekkingen over een voldoende nuttige ervaring moeten beschikken in de audiovisuele sector;

Dat, voor het ambt van voorzitter, naast die nuttige ervaring, een reeks specifiekere bekwaamheden vereist is, in verband met zowel de noodzaak om een reeks impulsen te geven binnen de verschillende organen waaruit de Hoge Raad voor de audiovisuele sector samengesteld is als met het vermogen een synthese te verwezenlijken tussen de verschillende leden van die organen bij de uitvoering van hun bij decreet opgelegde opdrachten;

Dat de hierboven vermelde bekwaamheden inzonderheid als gevolg hebben dat de kandidaten een algemene visie van de opdrachten die door de Hoge Raad voor de audiovisuele sector worden uitgeoefend, moeten hebben;

Overwegende dat iedere kandidaat tot het ondervoorzitterschap over erkende competenties beschikt om binnen het bureau van de Hoge Raad voor de audiovisuele sector zitting te hebben;

Overwegende dat de akte waarbij de heer Karim IBOURKI zich voor het voorzitterschap van de Hoge Raad voor de audiovisuele sector kandidaat heeft gesteld, aantoont dat betrokkene extreem gemotiveerd is en dat hij goed heeft nagedacht over de optimale toekomstige leiding van zijn ambt en over de manier waarop een band gelegd kan worden tussen de verscheidene instanties van deze instelling;

Dat betrokkene houder is van een diploma van kandidaat in de Rechten en van de aanvullende proef in Journalistiek en Communicatie uitgereikt door de Université Libre de Bruxelles, een opleiding die hij aangevuld heeft met het verkrijgen van een Master in de Politieke wetenschappen bij dezelfde Universiteit;

Dat, tussen 1994 en 1996, de betrokkene gediend heeft als Assistent bij de Faculteit Recht en Economische Wetenschappen van de Nottingham Trent University in het Verenigd Koningrijk;

Gelet op het feit dat hij, dientengevolge, over de voor de uitoefening van een dergelijk ambt vereiste universitaire bekwaamheden beschikt;

Overwegende dat, tussen 1996 en 2000, de betrokkene een praktische ervaring van de sector informatiemedia heeft opgedaan, door te werken als "freelance" journalist, onder andere voor een persagentschap en dat, hij, als dusdanig, samen met talrijke media heeft gewerkt;

Dat, tussen 2000 en 2003, de betrokkene een loopbaan heeft gestart binnen openbare instellingen, als medewerker van een politieke groep vertegenwoordigd bij de Senaat van België, waarbij hij aldus zijn belangstelling toonde voor dossiers met een Europese en internationale dimensie;

Dat, tussen 2003 en 2007, hij zich voort heeft toegewijd aan binnen de Belgische instellingen, door dienst te nemen in het kabinet van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, als woordvoerder, wat een bijzondere aanleg vereist om communicatiestrategieën op lange termijn te ontwerpen en het houden van diepe contacten met de Audiovisuele sector en de Informatiemedia;

Overwegende dat, tussen 2007 en 2009, de betrokkene het ambt van adjunct-kabinetsdirecteur heeft uitgeoefend van de Minister-President van het Waalse Gewest, belast met de coördinatie van de communicatie in verband met de ontwikkeling van het "Plan Marshall";

Dat, tussen 2009 en 2013, hij het ambt van adjunct-kabinetsdirecteur heeft uitgeoefend, belast met de bevoegdheden Economie, Openbare Werken, Overheidsdiensten en verantwoordelijk voor de Communicatie, voor de Minister-President van het Waalse Gewest en van de Franse Gemeenschap;

Overwegende dat in mei 2013 hij tot Commissaris -Afgevaardigde van de Regering van de Franse Gemeenschap bij de Hogescholen en Hogere kunstscholen werd benoemd, namelijk als gevolg van zijn kennis van de werking van de openbare instellingen;

Dat, tussen 2013 en 2015, hij het ambt heeft uitgeoefend van kabinetschef van de Minister-President van de Franse Gemeenschap en van Secretaris van de Regering van de Franse Gemeenschap, wat hem ertoe in staat stelde een nuttige ervaring op te doen als teambeheerder en inzake consensuele beleidsbeslissingen, waarbij hij ook de mogelijkheid werd geboden een transversale aanpak te ontwikkelen van de verschillende beleidslijnen gevolgd in de audiovisuele sector in de Franse Gemeenschap en een aanzienlijke kennis van het geheel van de normatieve en reglementaire kaders die op deze sector van toepassing zijn;

Dat, tussen 2015 en 2017, de betrokkene het ambt van directeur voor de communicatie en strategie heeft uitgeoefend binnen een politieke organisatie, wat, naast een synthesevermogen en bijzondere competenties inzake teambeheer vereist, ook de kennis vereist van de sector van de Media en de communicatiestrategieën die hedendaags relevant zijn;

Dat hij ook over een praktische ervaring beschikt inzake toezicht op de openbare instellingen die actief zijn in de sector van de audiovisuele sector, inzonderheid door de uitoefening: - tussen 2007 en 2009, van het mandaat van Regeringscommissaris van de Franse Gemeenschap bij de "Régie Média Belge (RMB) »; - tussen 2009 en 2013, van het mandaat van Regeringscommissaris van het Waalse Gewest bij « Wallimage Coproduction et Wallimage SA »;

Dat de uitoefening van deze mandaten niet alleen een gevorderde kennis van de audiovisuele sector en de media vereist, maar ook een specifieke kennis van de sociaaleconomische inzetten die eigen zijn aan deze sector, van zijn financieringssystemen en van de verschillende economische modellen van audiovisuele operatoren;

Overwegende dat deze mandaten samen met de transversale visie van het audiovisuele beleid dat hij ontwikkeld heeft als directeur van het kabinet van de Minister-President en Secretaris van de Regering van de Franse Gemeenschap hem een nuttige ervaring geven die vereist is voor de uitoefening van dergelijk ambt;

Overwegende dat, ten opzichte van de andere kandidaat die een ervaring heeft in de audiovisuele sector, zijn diverse ervaring, en inzonderheid zijn ambt van directeur van het kabinet en van secretaris van de regering, zijn mandaten van Regeringscommissaris van de Franse Gemeenschap, hem een grondige praktische ervaring geven van de institutionele en budgettaire werking van de Franse Gemeenschap, alsook een grondige erkende kennis van de wetgeving en de werking van de audiovisuele sector en de media, alsook van de controle en het dagelijks beheer van de openbare instellingen;

Overwegende dat zijn vorige en huidige beroepservaring een onbetwistbare troef is, daar immers hij zich zowel op het theoretische als het praktische vlak kan beroepen op een uitstekende kennis van de werking van de gemeenschappelijke, gewestelijke, federale, Europese en internationale beslissings- en institutionele structuren;

Op de voordracht van de Minister van Media;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De heer Karim IBOURKI wordt tot voorzitter van de « Conseil supérieur de l'audiovisuel » (Hoge Raad voor de audiovisuele sector) benoemd, vanaf 15 november 2017, voor een mandaat van vijf jaar.

Art. 2.Mevr. Isabelle KEMPENEERS wordt tot eerste ondervoorzitter van de Hoge Raad voor de audiovisuele sector benoemd, vanaf 15 november 2017, voor een mandaat van vijf jaar.

Art. 3.De heer François-Xavier BLANPAIN wordt tot tweede ondervoorzitter van de Hoge Raad voor de audiovisuele sector benoemd, vanaf 15 november 2017, voor een mandaat van vijf jaar.

Art. 4.De heer Alexis De BOE wordt tot derde ondervoorzitter van de Hoge Raad voor de Audiovisuele sector benoemd, vanaf 15 november 2017, voor en mandaat van vijf jaar.

Art. 5.De heer Dominique VOSTERS, als voorzitter, Mevr. Bernadette WYNANTS en de heer Pierre HOUTMANS, als ondervoorzitter (-ster), worden ertoe gemachtigd de eretitel van hun ambt te voeren.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 15 november 2017.

Art. 7.De Minister van Media is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 november 2017.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT

^