Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 14 september 2016
gepubliceerd op 14 oktober 2016

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International »

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2016029489
pub.
14/10/2016
prom.
14/09/2016
ELI
eli/besluit/2016/09/14/2016029489/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 SEPTEMBER 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International »


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen « Wallonie-Bruxelles », gesloten op 20 maart 2008, inzonderheid op artikel 4;

Gelet op het decreet van 9 mei 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/05/2008 pub. 29/08/2008 numac 2008029367 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles" sluiten houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen « Wallonie-Bruxelles », gesloten op 20 maart 2008;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International »;

Gelet op het advies van het Directiecomité van "Wallonie-Bruxelles International", gegeven op 8 maart 2016;

Gelet op het advies van de Algemene Inspecteur van Financiën, gegeven op 13 april 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 20 april 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 4 mei 2016;

Gelet op het onderhandelingsprotocol nr. 702 van het Comité van sector XVII, gesloten op 27 mei 2016;

Gelet op het advies nr. 59.692/2/V van de Raad van State, uitgebracht op 4 augustus 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister-President en van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In de artikelen 277 en 294 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International », worden de woorden "het operationeel plan" telkens vervangen door de woorden "de bestuursovereenkomst".

In boek II, titel II, hoofdstuk II, afdeling 5, worden de woorden "Operationeel plan" van hetzelfde besluit vervangen door de woorden "bestuursovereenkomst".

Art. 2.Artikel 276 van hetzelfde besluit wordt vervangen door hetgeen volgt : "

Art. 276.§ 1. Er wordt een bestuursovereenkomst opgesteld voor de instelling, overeenkomstig artikel 276/1.

De bestuursovereenkomst, met een strategische planning voor een periode van vijf jaar, bevat minstens : 1° een beschrijving van de opdrachten;2° een analyse van de omgeving en van de voornaamste actoren;3° de strategische en operationele doelstellingen;4° de strategische projecten;5° de bestemming van de budgettaire middelen en de logistieke middelen en de middelen verbonden aan de informatie en de communicatie;6° de plannen inzake personeel en de organogrammen bedoeld bij artikel 10;7° de nadere regels voor de werking tussen de Regeringen en de instelling;8° de nadere regels voor de externe communicatie. § 2. De mandaathouder steunt op het(de) vademecum(s) aangenomen door de Regeringen voor het opstellen van de bestuursovereenkomst.".

Art. 3.In hetzelfde besluit worden de artikelen 276/1 tot 276/4 ingevoegd, luidend als volgt : "

Art. 276/1.Binnen de zes maanden na de aanwijzing van de mandaathouders van rang A2, zendt(-en) de leidend(e) ambtenaar(-aren) een ontwerp van bestuursovereenkomst aan de Regeringen over.

De Regeringen en de leidend(e) ambtenaar(-aren) bepalen in onderlinge overeenstemming het ontwerp van bestuursovereenkomst.

Binnen de twaalf maanden na de aanwijzing van de mandaathouders keuren de Regeringen de bestuursovereenkomst goed.

Art. 276/2.Ieder jaar, na de goedkeurende stemming door de Parlementen van de begroting, zendt(-en) de leidend(-e) ambtenaar(-aren) een verslag van follow-up van de bestuursovereenkomst aan de Regeringen over door toedoen van de Minister(-s) bevoegd voor de internationale betrekkingen.

In het verslag bedoeld bij het eerste lid worden opgenomen: 1° de evolutie van de verwezenlijking van de strategische doelstellingen en projecten;2° de nieuwe risico's die geïdentificeerd werden in verband met de implementering van de overeenkomst;3° de voorstellen van wijziging van de bestuursovereenkomst. Het verslag bedoeld bij het eerste lid zorgt voor de coherentie van de inhoud van de bestuursovereenkomst met de begroting die voor het jaar goedgekeurd werd.

Art. 276/3.De Regeringen en de leidend(-e) ambtenaar(-aren), op verzoek van één van de partijen, kunnen de bestuursovereenkomst wijzigen mits inachtneming van de procedure bepaald in het(de) vademecum(-s).

Er verloopt een minimumtermijn van zes maanden tussen twee wijzigingen.

Art. 276/4.De bestuursovereenkomst neemt een eind door de sluiting van een nieuwe bestuursovereenkomst overeenkomstig artikel 276/1.

Ten laatste zes maanden na het verstrijken van de bestuursovereenkomst, leggen(legt) de leidend(e) ambtenaar(-aren) aan de Regeringen hun evaluatie voor van de overeenkomst en van haar implementering. Ze voegen er hun aanbevelingen toe voor het opstellen van de volgende bestuursovereenkomst.".

Art. 4.In artikel 277 van hetzelfde besluit, worden de woorden "in artikel 286" telkens vervangen door de woorden "in artikel 276/3". De woorden van het plan of" worden geschrapt.

In het tweede lid wordt de formulering van de woorden "in artikel 276" vervangen door de woorden "in artikel 286".

Art. 5.Artikel 286 van hetzelfde besluit wordt vervangen door hetgeen volgt : "

Art. 286.§ 1. De Regeringen evalueren de mandaathouders van rang A2 twee jaar na de aanwijzing van de mandaathouders en gedurende het laatste jaar van de legislatuur op een ogenblik bepaald door de functioneel bevoegde Minister(s). § 2. De evaluatie heeft betrekking op het niveau van de verwezenlijking van de beheersopdrachten en van de doelstellingen, alsook op de concrete prestaties die voortvloeien uit de strategische en operationele doelstellingen die beantwoorden aan hun opdrachtenblad en aan de bestuursovereenkomst of aan de doelstellingenovereenkomst.

De evaluatie steunt op het verslag over de jaarlijkse follow-up. De functioneel bevoegde Ministers kunnen een aanvullend verslag aan de mandaathouder vragen. § 3. Indien een element vervat in het verslag bedoeld bij paragraaf 2, tweede lid, of elke andere omstandigheid met redenen omkleed dit verantwoordt, beslissen de Ministers bevoegd voor de internationale betrekkingen tot een bijkomende evaluatie gedurende het mandaat.".

Art. 6.Artikel 287 van hetzelfde besluit wordt vervangen door hetgeen volgt : "

Art. 287.De evaluatie geeft aanleiding tot één van de volgende vermeldingen : 1° « gunstig » : wanneer de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen vervat in het opdrachtenblad en de bestuursovereenkomst of de doelstellingenovereenkomst waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is, mede verantwoordelijk is of waartoe hij bijdraagt, maar in dit laatste geval enkel voor zijn bijdrage, voldoend en binnen de gestelde termijn kwantitatief en kwalitatief bereikt werden, of wanneer ze niet voldoend of binnen de gestelde termijn kwantitatief of kwalitatief bereikt werden, maar indien de mandaathouder kan aantonen dat die toestand toe te schrijven is aan onvoorspelbare omstandigheden of aan omstandigheden die niet van hem afhangen;2° « met voorbehoud » : wanneer de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen vervat in het opdrachtenblad en de bestuursovereenkomst of de doelstellingenovereenkomst waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is, mede verantwoordelijk is of waartoe hij bijdraagt, maar in dit laatste geval enkel voor zijn bijdrage, kwantitatief of kwalitatief slechts te gedeeltelijk bereikt werden of niet binnen de gestelde termijn bereikt konden worden; 3° « ongunstig » : wanneer de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen vervat in het opdrachtenblad en de bestuursovereenkomst of de doelstellingenovereenkomst waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is, mede verantwoordelijk is of waartoe hij bijdraagt, maar in dit laatste geval enkel voor zijn bijdrage, kwantitatief of kwalitatief slechts onvoldoend bereikt werden of niet binnen de gestelde termijn bereikt konden worden.".

Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2016.

Art. 8.De Minister bevoegd voor de internationale betrekkingen en de Minister van Ambtenarenzaken worden, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 14 september 2016.

De Minister-President, Rudy DEMOTTE De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, André FLAHAUT

^