Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 05 december 2013
gepubliceerd op 07 april 2014

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de nadere regels voor de organisatie en de werking van de schoolstructuren voor herinschakeling en socialisatie in het gespecialiseerd onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2014029096
pub.
07/04/2014
prom.
05/12/2013
ELI
eli/besluit/2013/12/05/2014029096/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 DECEMBER 2013. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de nadere regels voor de organisatie en de werking van de schoolstructuren voor herinschakeling en socialisatie in het gespecialiseerd onderwijs


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, inzonderheid op de artikelen 26bis, § 5, en 67bis, § 9;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 7 juni 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 27 juni 2013;

Gelet op de onderhandelingsprotocollen van het Sectorcomité IX en van het Comité van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, afdeling II en van het onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs van 11 juli 2013;

Gelet op het overlegprotocol met het Overlegcomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra van 11 juli 2013;

Gelet op het advies nr. 54.398/2 van de Raad van State, gegeven op 20 november 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Gespecialiseerd Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Tijdens de socialisatieperiode georganiseerd in het gespecialiseerd lager onderwijs : 1. wordt een individueel leerplan (I.L.P.) opgemaakt. Het plan wordt beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de Schoolstructuren voor herinschakeling en socialisatie klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met hem, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert; 2. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; met dit plan moet een nauwkeurige observatie van de toestand van de jongere en zijn behoeften kunnen verricht worden; 3. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding. De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de opvang, het luisteren, de socialisatie en de bijwerking van de kennis en de competenties van de jongeren; 4. kunnen de "ontdekkingsactiviteiten" georganiseerd worden.Voor deze activiteiten zullen de jongeren verplicht begeleid worden door een lid van het opvoedingsteam;

Art. 2.Tijdens de immersieperiode georganiseerd in het gespecialiseerd lager onderwijs : 1. wordt het I.L.P. beheerd en geëvalueerd door de Klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert en eventueel door de klassenraad van de partnerschool; 2. houdt het I.L.P. rekening met het persoonlijk project van de leerling en, in voorkomend geval, van het studieniveau dat verwacht wordt voor de reïntegratie in een leerstructuur 3. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de doelstellingen bepaald in de socialisatieperiode om de jongeren te helpen in een reïntegratie in een leerstructuur; 5. kunnen proefperiodes in immersie georganiseerd worden : a.in een inrichting waar de leerling ingeschreven is. Deze periodes hebben ten doel de leerling te helpen met de ontdekking van de mogelijkheden van het onderwijs die zijn inrichting aanbiedt. Ze zijn niet beperkt in de tijd en worden georganiseerd in functie van het persoonlijke project van de leerling opgenomen in het I.L.P.; b. in een inrichting waar de leerling ingeschreven zou kunnen zijn. Deze periodes worden georganiseerd volgens de nadere regels overeengekomen tussen de scholen. Ze zullen ten hoogste 15 dagen duren. Op voorstel van de klassenraad van de SSAS klas kan een verlenging voor een gelijke periode toegekend worden op een gunstig advies van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 6. zullen alle proefperiodes in immersie geëvalueerd worden door de titularis van de klas en/of door de persoon die belast is met de opvolging ervan.Het resultaat van deze evaluatie zal opgenomen worden in het I.L.P., geanalyseerd door de klassenraad van de SSAS klas. Het I.L.P. wordt ter beschikking gesteld van het opvolgingscomité; 7. wordt de herinschrijving van de leerling in een leerstructuur gemaakt op het niveau bereikt door de leerling op het einde van de SSAS klas.

Art. 3.Tijdens de socialisatieperiode georganiseerd tijdens de eerste fase van vorm 2 : 1. wordt een individueel leerplan (I.L.P.) opgemaakt. Het plan wordt beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is; 2. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; met dit plan moet een nauwkeurige observatie van de toestand van de jongere en zijn behoeften kunnen gemaakt worden; 3. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding. De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de socialisatie en de communicatie die inzonderheid gebonden zijn aan het ontstaan van het persoonlijke project van de jongere; ze waarderen ten hoogste het potentieel en de middelen van iedereen.

Art. 4.Tijdens de immersieperiode georganiseerd tijdens de eerste fase van vorm 2 : 1. wordt het I.L.P. beheerd en geëvalueerd door de Klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is en eventueel door de klassenraad van de partnerschool; 2. houdt het I.L.P. rekening met het persoonlijk project van de leerling en, in voorkomend geval, met het bekwaamheidsniveau met het oog op de reïntegratie in een leerstructuur. Het I.L.P. wordt ter beschikking gesteld van het opvolgingscomité; 3. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de doelstellingen bepaald in de periode van socialisatie. Ze moeten geleidelijk aanleiding geven tot het ontstaan van de beroepsbekwaamheden en de uitdrukking van het persoonlijke project; 5. kunnen de "ontdekkingsactiviteiten" georganiseerd worden.Voor deze activiteiten zullen de jongeren verplicht begeleid worden door een lid van het opvoedingsteam.

Art. 5.Tijdens de periode van socialisatie georganiseerd tijdens de tweede fase van vorm 2 : 1. wordt een individueel leerplan (I.L.P.) opgemaakt. Het plan wordt beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en wordt aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is; 2. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; met dit plan moet een nauwkeurige observatie van de toestand van de jongere en zijn behoeften kunnen verricht worden; 3. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en een beroepsopleiding.De nastreefde doelstellingen zijn bij voorrang de socialisatie en de communicatie. Ze moeten zorgen voor de uitvoering van het persoonlijke project van de leerling door de nadruk te leggen op de opvoedings- en leeractiviteiten; 4. kunnen "ontdekkingsactiviteiten" georganiseerd worden.Voor deze activiteiten zullen de jongeren verplicht begeleid worden door een lid van het opvoedingsteam.

Art. 6.Tijdens de immersieperiode georganiseerd tijdens de tweede fase van vorm 2 : 1. wordt het I.L.P. beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is en eventueel door de klassenraad van de partnerschool; 2. houdt het I.L.P. rekening met het persoonlijk project van de leerling en, in voorkomend geval, met het bekwaamheidsniveau dat verwacht wordt voor de reïntegratie in een leerstructuur. Het I.L.P. wordt ter beschikking gesteld van het opvolgingscomité; 3. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en/of een beroepsopleiding.De nastreven doelstellingen zijn bij voorrang de doelstellingen bepaald in de periode van socialisatie. Ze leggen de nadruk op de voorbereiding op het sociaal leven, het beroepsleven in een aangepaste omgeving en het leven na de school; 5. kunnen stages georganiseerd worden.Ze kunnen een sociale doelstelling hebben met het oog op de ontwikkeling van de autonomie en/of een poging tot integratie in het levensmilieu en het werkmilieu waar de leerling naartoe zou kunnen worden verwezen op het einde van de schooljaren.

Art. 7.Tijdens de socialisatieperiode georganiseerd tijdens de eerste fase van vorm 3 : 1. wordt een individueel leerplan (I.L.P.) opgemaakt. Het plan wordt beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is; 2. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; met dit plan moet een nauwkeurige observatie van de toestand van de jongere en zijn behoeften kunnen verricht worden; 3. omvat deze periode geen beroepsstage;nochtans kunnen de "ontdekkingsdagen" georganiseerd worden met de begeleiding van een lid van het opvoedingsteam; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en bewustmaking van de verschillende sectoren en beroepen.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de opvang, het luisteren, de socialisatie en de bijwerking van de kennis en de competenties van de jongeren.

Art. 8.Tijdens de immersieperiode georganiseerd tijdens de eerste fase van vorm 3 : 1. wordt het I.L.P. beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is en eventueel door de klassenraad van de partnerschool; 2. houdt het I.L.P. rekening met het persoonlijk project van de leerling en, in voorkomend geval, met het studieniveau dat verwacht wordt voor de reïntegratie in een leerstructuur; 3. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en een beroepsopleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang het voortzetten van de doelstellingen bepaald in de socialisatieperiode met het oog op de voorbereiding van de jongere op een reïntegratie in een leerstructuur; 5. worden de immersiestages in een onderneming op dit stadium niet toegelaten.Elke stage in een onderneming zal een inschrijving van de leerling in de 2de fase van vorm 3 vereisen; 6. kunnen de proefperiodes in immersie in een schoolomgeving georganiseerd worden : a.in een inrichting waar de leerling zich inschrijft. Deze periodes hebben ten doel de leerling te helpen met de ontdekking van de opleidingsmogelijkheden die zijn inrichting aanbiedt. Ze zijn niet beperkt in de tijd en worden georganiseerd in functie van het persoonlijke project van de leerling opgenomen in het I.L.P.; b. in een inrichting waar de leerling ingeschreven is.Deze periodes die georganiseerd worden na een gunstig advies van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs, hebben ten doel de leerling de mogelijkheid te geven om de drempelcompetenties te bereiken die nodig zijn voor de overgang naar de 2de fase. Ze zijn niet beperkt in de tijd en worden georganiseerd in functie van het persoonlijke project van de leerling opgenomen in het I.L.P. De beslissing waarbij de overgang van de leerling naar de 2de fase toegelaten wordt, zal opgenomen worden in de notulen van de klassenraad die de leden van beide klassenraden samenbrengt (klassieke structuur van het SSAS). Het slagen voor de 1ste fase zal bekrachtigd worden door een slaagattest in een beroepssector; c. in een inrichting waar de leerling ingeschreven zou kunnen zijn. Deze periodes worden georganiseerd volgens de nadere regels overeengekomen tussen de scholen. Ze duren hoogstens 15 werkdagen. Op voorstel van de klassenraad van de SSAS klas kan een verlenging voor een gelijke periode toegekend worden op een gunstig advies van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 7. zullen alle proefperiodes in immersie geëvalueerd worden door de titularis van de klas en/of door de persoon die belast wordt met de opvolging ervan.Het resultaat van deze evaluatie zal opgenomen worden in het I.L.P., geanalyseerd door de klassenraad van de SSAS klas. Het I.L.P. wordt ter beschikking gesteld van het opvolgingscomité; 8. wordt de herinschrijving van de leerling in een leerstructuur gemaakt op het niveau bereikt door de leerling op het einde van de SSAS klas of in overeenstemming met het besluit betreffende de voorwaarden voor de toelating van leerlingen uit het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 tot het gewoon secundair onderwijs .

Art. 9.Tijdens de socialisatieperiode georganiseerd tijdens de tweede fase van vorm 3 : 1. wordt een individueel leerplan (I.L.P.) opgesteld. Het plan wordt beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en wordt aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschap met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is; 2. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 3. omvat deze periode geen beroepsstage.Nochtans kunnen "ontdekkingsdagen" georganiseerd worden met de begeleiding van een lid van een opvoedingsteam. 4. kunnen socialisatieactiviteiten georganiseerd worden zodat de leerling competenties kan ontwikkelen met als doel zijn vertrouwen, zijn autonomie te herstellen alsook zijn relatie met de werkelijkheid en met de anderen.Deze activiteiten hebben niet ten doel disciplinaire beroepsbekwaamheden te verwerven. Ze duren hoogstens 15 werkdagen per jaar. Ze zijn via het I.L.P. beheerd. 5. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding, een bewustmaking van de verschillende sectoren en beroepen en/of een beroepsopleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de socialisatie en de bijwerking van de kennis en de competenties van de jongeren.

Art. 10.Tijdens de immersieperiode georganiseerd door de tweede fase van vorm 3 : 1. wordt het I.L.P. beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is, de klassenraad van de partnerschool en/of de partneronderneming; 2. houdt het I.L.P. rekening met het persoonlijk project van de leerling en, in voorkomend geval, met het studieniveau dat verwacht wordt voor de reïntegratie in een leerstructuur; 3. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en een beroepsopleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de voortzetting van de bijwerking van de kennis en de competenties van de jongeren en de ontwikkeling van beroepscompetenties met het oog op de optimale voorbereiding op de reïntegratie in een leerstructuur.

Tijdens deze periode kunnen de proefperiodes in immersie georganiseerd worden en kan een stage-overeenkomst opgesteld worden overeenkomstig de regels en reglementen terzake. De proefstages zijn afgesloten tussen de inrichting voor gespecialiseerd onderwijs en een onderneming. De klassenraad van de SSAS klas bepaalt de doelstellingen voor de proefstage. De doelstellingen worden opgenomen in het I.L.P. van de jongere. 5. worden alle stages in immersie geëvalueerd door de titularis van de klas van de SSAS klas of de persoon belast met de opvolging.Het resultaat van de evaluaties wordt opgenomen in het I.L.P. en geanalyseerd door de klassenraad van de SSAS klas. Alle resultaten van de evaluaties worden ter beschikking gesteld van het opvolgingscomité; 6. duren de proefstages in immersie in een onderneming hoogstens 30 werkdagen.Op voorstel van de klassenraad van de SSAS klas kan een verlenging voor een gelijke periode toegekend worden op een gunstig advies van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 7. kunnen de proefperiodes in immersie in een schoolomgeving gevolgd worden in een inrichting waar de leerling ingeschreven is of waarin hij ingeschreven zou kunnen zijn.Ze worden georganiseerd volgens de nadere regels overeengekomen tussen scholen en partners; 8. houdt het inrichtingshoofd de periodes voorzien door de bovenvermelde overeenkomsten ter beschikking van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs en informeert de dienst de betrokken inspecteurs hierover;9. gebeurt de herinschrijving van de leerling in een leerstructuur op hetzelfde niveau als bij de toelating tot de SSAS klas of in overeenstemming met het besluit betreffende de voorwaarden voor de toelating van leerlingen uit het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 tot het gewoon secundair onderwijs.

Art. 11.Tijdens de socialisatieperiode voor de leerlingen van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 : 1. wordt een individueel leerplan (I.L.P.) opgemaakt. Het plan wordt beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de SSAS klas en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is; 2. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 3. omvat deze periode geen beroepsstage.Nochtans kunnen "ontdekkingsdagen" georganiseerd worden met de begeleiding van een lid van een opvoedingsteam. 4. kunnen socialisatieactiviteiten georganiseerd worden zodat de leerling competenties kan ontwikkelen met als doel zijn vertrouwen, zijn autonomie te herstellen alsook zijn relatie met de werkelijkheid en met de anderen.Deze activiteiten hebben niet ten doel disciplinaire beroepsbekwaamheden te verwerven. Ze duren hoogstens 15 werkdagen per jaar. Ze zijn via het I.L.P. beheerd. 5. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en een beroepsopleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de socialisatie en de bijwerking van de kennis en de competenties van de jongeren ten opzichte van hun basiscompetenties.

Art. 12.Tijdens de immersieperiode voor de leerlingen van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 : 1. wordt het I.L.P. beheerd en geëvalueerd door de klassenraad van de klas SSAS en aangepast naar gelang van de ontwikkeling van de jongere in partnerschip met de jongere, de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag voert indien de jongere minderjarig is, de klassenraad van de partnerschool en/of de partneronderneming; 2. houdt het I.L.P. rekening met het persoonlijk project van de jongere en, in voorkomend geval, met het studieniveau dat verwacht wordt voor de reïntegratie in een leerstructuur; 3. wordt het I.L.P. ter beschikking gesteld van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 4. omvat de opleiding een algemene opleiding, een sociale opleiding en een beroepsopleiding.De nagestreefde doelstellingen zijn bij voorrang de voortzetting van de bijwerking van de kennis en de competenties van de jongeren en de ontwikkeling van beroepscompetenties met het oog op de optimale voorbereiding op de reïntegratie in een leerstructuur.

Tijdens deze periode kunnen de proefperiodes in immersie georganiseerd worden en kan een stage-overeenkomst opgesteld worden overeenkomstig de regels en reglementen terzake. De proefstages zijn afgesloten tussen de inrichting voor gespecialiseerd onderwijs en een onderneming. De klassenraad van de SSAS klas bepaalt de doelstellingen voor de proefstage. De doelstellingen worden opgenomen in het I.L.P. van de jongere. 5. kunnen proefperiodes in immersie tijdens deze periode georganiseerd worden.De klassenraad van de SSAS klas bepaalt de nagestreefde doelstellingen tijdens deze proefperiode. De doelstellingen worden opgenomen in het I.L.P. van de jongere; 6. worden de periodes in immersie geëvalueerd door de titularis van de klas of door de persoon belast met de opvolging.Het resultaat van de evaluaties wordt opgenomen in het I.L.P. en geanalyseerd door de klassenraad van de SSAS klas. Alle resultaten van de evaluaties worden ter beschikking gesteld van het opvolginscomité; 7. kunnen proefperiodes in immersie georganiseerd worden in de inrichting waar de leerling ingeschreven is.Ze zullen dus permanent gedeeltelijk of voorlopig georganiseerd worden in een leerstructuur van het gespecialiseerd onderwijs voor zover deze structuur in de inrichting bestaat; 8. kunnen proefperiodes in immersie georganiseerd worden in een andere inrichting van het gewoon of gespecialiseerd secundair onderwijs.Ze zullen dus hoogstens 40 werkdagen duren. Op voorstel van de klassenraad van de SSAS klas kan een verlenging toegekend worden op een gunstig advies van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 9. kunnen de proefperiodes in immersie vanaf de 2de graad georganiseerd worden in een onderneming;een overeenkomst wordt dus opgesteld overeenkomstig de regels en reglementen terzake. Ze duren hoogstens 30 werkdagen. Op voorstel van de klassenraad van de SSAS klas kan een verlenging voor een gelijke periode toegekend worden op een gunstig advies van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs; 10. houdt het inrichtingshoofd de periodes bedoeld in de bovenvermelde overeenkomsten ter beschikking van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd onderwijs en informeert de betrokken inspecteurs hierover;11. gebeurt de herinschrijving van de leerling in een leerstructuur op hetzelfde niveau als bij de toelating in de SSAS klas.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2013.

Art. 14.De Minister van Gespecialiseerd onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 december 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-M. SCHYNS

^