Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 15 juli 2010
gepubliceerd op 13 september 2010

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de behandelingsprocedure en -termijnen voor een aanvraag voor hergebruik van overheidsinformatie alsook het toezicht op de verplichting om bestuursdocumenten beschikbaar te stellen met toepassing van het decreet van 25 januari 2007 houdende omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2010029488
pub.
13/09/2010
prom.
15/07/2010
ELI
eli/besluit/2010/07/15/2010029488/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 JULI 2010. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de behandelingsprocedure en -termijnen voor een aanvraag voor hergebruik van overheidsinformatie alsook het toezicht op de verplichting om bestuursdocumenten beschikbaar te stellen met toepassing van het decreet van 25 januari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/01/2007 pub. 19/02/2007 numac 2007029016 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdend omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie sluiten houdende omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 20;

Gelet op het decreet van 25 januari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/01/2007 pub. 19/02/2007 numac 2007029016 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdend omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie sluiten houdende omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie, inzonderheid op de artikelen 6, 17 en 18;

Gelet op het advies nr. 48.375/2 van de Raad van State, gegeven op 30 juni 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister-President, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder « decreet », het decreet van 25 januari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/01/2007 pub. 19/02/2007 numac 2007029016 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdend omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie sluiten houdende omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie.

Art. 2.De schriftelijke aanvraag voor hergebruik vermeldt : 1° de naam van de aanvrager;2° zijn adres;3° zijn hoedanigheid. De aanvraag bevat eveneens de volgende vermeldingen bedoeld in artikel 6, § 1, van het decreet : 1° een nauwkeurige omschrijving van het gevraagde bestuursdocument;2° een beschrijving van het beoogde hergebruik van het bestuursdocument;3° de vorm waarin de mededeling van het bestuursdocument moet gebeuren 4° de nagestreefde doelstelling De aanvraag voor hergebruik wordt rechtstreeks gericht aan de overheid die over het bestuursdocument beschikt of het heeft laten archiveren. De overheid bezorgt de aanvrager binnen vijf werkdagen een ontvangstbewijs dat de datum vermeldt waarop de aanvraag is ontvangen.

Art. 3.Binnen een termijn van tien werkdagen vanaf de ontvangst van de aanvraag, onderzoekt de overheid de volledigheid en de juistheid van de aanvraag. Indien de aanvraag voor hergebruik onvolledig of te vaag geformuleerd is, verzoekt de overheid de aanvrager ze te vervolledigen binnen een termijn van twintig werkdagen. Ze geeft aan welke gegevens ontbreken of toelichting vereisen.

Indien de aanvrager de vereiste gegevens niet bezorgt binnen de termijn van twintig werkdagen, kan de overheid de behandeling van de aanvraag voor hergebruik beëindigen.

Art. 4.Indien het gebruik van een licentie vereist is om het bestuursdocument te verkrijgen en bij gebrek aan een andersluidende wettelijke of reglementaire norm, stelt de overheid de aanvrager een standaardexemplaar van de licentie ter beschikking binnen een termijn van vijf werkdagen vanaf de ontvangst van de aanvraag.

Indien de overheid de aanvrager verzocht heeft zijn aanvraag voor hergebruik te vervolledigen, overeenkomstig artikel 3, gaat de termijn om een standaardexemplaar van de licentie ter beschikking te stellen in vanaf de ontvangst van de vervollediging van de aanvraag voor hergebruik.

Art. 5.Bij gebrek aan specifieke voorschriften behandelt de overheid de aanvraag voor hergebruik en stelt ze de aanvrager het bestuursdocument eventueel ter beschikking voor hergebruik, binnen een termijn van twintig werkdagen vanaf de ontvangst van de aanvraag.

Indien de overheid de aanvrager verzocht heeft zijn aanvraag voor hergebruik te vervolledigen, overeenkomstig artikel 3 van dit besluit, gaat de termijn van twintig werkdagen in vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag.

Wat de aanvragen betreft waarvoor vooraf het advies of de toestemming van een comité bevoegd voor persoonsgegevens vereist is, gaat de termijn van twintig werkdagen in vanaf de datum waarop het advies is verstrekt of de toestemming is verleend.

In dat geval stelt de overheid de aanvrager ervan in kennis dat het advies of de toestemming gevraagd werd binnen een termijn van twintig werkdagen vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag.

Voor uitgebreide of ingewikkelde aanvragen kan de behandelingstermijn van de aanvraag met twintig werkdagen worden verlengd. In dit geval stelt de overheid de aanvrager ervan in kennis, binnen een termijn van twintig werkdagen vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag, dat een bijkomende termijn noodzakelijk is voor de behandeling van zijn aanvraag. Deze mededeling vermeldt de termijn en de redenen voor de verlenging.

Art. 6.§ 1. De overheid kan een aanvraag afwijzen. De beslissing vermeldt de redenen waarom de aanvraag voor hergebruik is afgewezen.

Indien de afwijzende beslissing gebaseerd is op artikel 3, derde lid, § 2, 2°, van het decreet, verwijst de overheid in haar beslissing ook naar de natuurlijke of rechtspersoon bij wie de intellectuele eigendomsrechten berusten, indien deze bekend is of, bij gebrek daaraan, naar de licentiegever van wie het gevraagde bestuursdocument afkomstig is. § 2. De overheid stelt de aanvrager in kennis van haar beslissing, ten laatste binnen een termijn van twintig werkdagen vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag of vanaf het verkrijgen van het advies of de toelating bedoeld in artikel 5, derde lid of vanaf het vervallen van de bijkomende termijn bedoeld in artikel 5, vierde lid.

Elk document waarmee de aanvrager in kennis gesteld wordt van de afwijzende beslissing, vermeldt de rechtsmiddelen, de instantie bij wie het beroep moet worden ingesteld en de voorgeschreven vormen en termijnen.

Art. 7.Indien de overheid, na afloop van de termijnen bepaald in artikel 6, § 2, haar antwoord nog niet heeft bezorgd aan de aanvrager, wordt de aanvraag als afgewezen beschouwd. Deze afwijzing kan aanleiding geven tot een beroepsprocedure als bedoeld in artikel 9 van het decreet.

Art. 8.Indien de overheid beslist de licentie te beëindigen of de documenten niet meer ter beschikking te stellen overeenkomstig artikel 6, § 2, tweede en derde lid, van het decreet, stelt ze de aanvrager in kennis van haar beslissing en van de redenen daarvoor.

Het document waarmee de aanvrager in kennis gesteld wordt van deze beslissing, vermeldt de rechtsmiddelen, de instantie bij wie het beroep moet worden ingesteld en de voorgeschreven vormen en termijnen.

Art. 9.Teneinde potentiële gebruikers te informeren over de voor hergebruik beschikbare bestuursdocumenten en over de voorwaarden voor hergebruik, houdt het Secretariaat-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap een register bij. Dit register vermeldt de titels van de beschikbare documenten, de formaten, de minimumvoorwaarden voor het verkrijgen ervan, met inbegrip van de verlangde vergoedingen, de standaardlicenties en de exclusiviteitregelingen gesloten overeenkomstig artikel 16 van het decreet.

Dit register is elektronisch toegankelijk via de respectieve websites van de overheden die instaan voor het beheer van de documenten en via de portaalsite van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.

Art. 10.In het kader van de uitvoering van de opdracht bedoeld in artikel 9 wordt het Secretariaat-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap bijgestaan door een functioneel comité.

Het Comité is samengesteld uit een werkend of een plaatsvervangend vertegenwoordiger : 1° van het Secretariaat-generaal en van elk Algemeen Bestuur;2° van elke rechtspersoon bedoeld in artikel 2, 1°, b), c) en d) van het decreet die erom gevraagd heeft. De vertegenwoordigers bedoeld in het tweede lid worden aangewezen door de ambtenaren-generaal of de leider van de betrokken overheid.

Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door het Secretariaat-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap dat de agenda bepaalt.

Art. 11.Het Comité maakt een huishoudelijk reglement op, binnen de zes maanden na zijn oprichting dat, onder meer, voorziet in de opdrachten, de werkmethode en de verdeling van de verantwoordelijkheden inzake bekendmaking van de voor hergebruik toegestane documenten, tussen de diensten van de Regering en de andere overheden enerzijds en het Secretariaat-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap anderzijds.

Art. 12.Dit besluit, alsook het decreet van 25 januari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/01/2007 pub. 19/02/2007 numac 2007029016 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdend omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie sluiten houdende omzetting van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie, treden in werking de dag waarop ze in het Belgisch Staatsblad worden bekendgemaakt.

Art. 13.De Minister-President wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 juli 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE

^