gepubliceerd op 24 september 2009
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
27 MEI 2009. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de artikel 4, § 3, 2e lid, 8, § 1, 2e lid en 9, 2e lid, van het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap zoals gewijzigd bij het decreet van 23 januari 2009 houdende diverse bepalingen betreffende de erkenning van de beroepskwalificaties vereist voor de uitoefening van ambten in de inrichtingen voor gewoon en gespecialiseerd voorschools, lager en secundair onderwijs, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet-universitair hoger onderwijs, kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan van de Franse Gemeenschap en de internaten die van deze inrichtingen afhangen, en in de psycho-medisch-sociale centra, betreffende het verlof voor sportactiviteiten en houdende diverse dringende maatregelen inzake onderwijs en bij het decreet van 30 april 2009;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, zoals gewijzigd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 14 mei 2009;
Gelet op het protocol van 7 mei 2009 van het suboverlegcomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde PMS-centra voor het niet-confessioneel onderwijs;
Gelet op het protocol van 7 mei 2009 van het comité voor provinciale en plaatselijke Overheidsdiensten, Afdeling II en van het Onderhandelingscomité voor de personeelsstatuten van het vrij gesubsidieerd onderwijs;
Gelet op het advies nr. 46.648/b van de Raad van State gegeven op 25 mei 2009 bij toepassing van artikel 84, §1, 1e lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gekregen op 15 april 2009;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 30 april 2009;
Op de voordracht van de Minister belast met het Kunstsecundair onderwijs met Beperkt leerplan;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht onder punt 1° op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte : A) Onder letter b. wordt het derde streepje vervangen door een derde streepje luidend als volgt : « - boekkunst : inbinden-vergulden; »;
B) * Onder letter c. : wordt het vijfde streepje vervangen door een vijfde streepje luidend als volgt : « - Digitale kunsten »; » - een zesde streepje luidend als volgt wordt toegevoegd : « boekkunst : typografie en studie van het letterteken. »;
C) Onder letter d., - wordt het zesde streepje vervangen door een zesde streepje luidend als volgt : « -cinegrafie; »; - wordt een achtste streepje luidend als volgt, toegevoegd : « - videografie. »;
D) Onder letter e., - wordt het eerste streepje vervangen door een eerste streepje luidend als volgt : « -binnenhuisarchitect-decorateur/decoratie; »; - wordt het tweede streepje vervangen door een tweede streepje luidend als volgt : « -design »; - wordt het derde streepje vervangen door een derde streepje luidend als volgt : « - scenografie. » E) Onder letter f, wordt het vierde streepje vervangen door een vierde streepje luidend als volgt : « - modeontwerpen, sieraden en maskers »;
F) Letter g. wordt vervangen door een punt g. luidend als volgt : « g. monumentale kunsten », - het eerste en het tweede streepje van punt g. worden geschrapt.
G) Onder letter i., - wordt het derde streepje vervangen door een derde streepje luidend als volgt : « -metaal »; - wordt het vierde streepje vervangen door een vierde streepje luidend als volgt : « glaskunst. »; - wordt het vijfde streepje « glaskunst » geschrapt.
K) Een nieuwe letter j. luidend als volgt wordt toegevoegd : « j. transdisciplinaire creatie. ».
Art. 2.In artikel 2 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht : A) Onder punt 1°, b, worden de woorden « kunstgeschiedenis en vormgeving » vervangen door de woorden « kunstgeschiedenis en esthetische analyse »;
B) Onder punt 2° : - wordt een nieuwe letter p. toegevoegd, luidend als volgt : « p. praktijk wereldmuziekritmes. »; - wordt een nieuwe letter q. toegevoegd, luidend als volgt : « q. improvisatie. »; - wordt een nieuwe letter r. toegevoegd, luidend als volgt : « r. erfgoedinstrumenten. ».
Art. 3.In bijlage 1 van hetzelfde besluit worden onder punt 1° « op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte » : A) In de tabel « Multidisciplinaire vorming en verschillende specialiteiten van de kunstambachten, grafische en picturale opzoekingen, het gedrukte beeld, de geschiktmaking, de textielcreatie, de monumentale kunsten, de kunsten in de ruimte en de vuurkunsten », onder punt « 4° overgangsfilière » kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » : - letter a) vervangen door een letter a) luidend als volgt : « a) in het 1e jaar geslaagd zijn voor lessen multidisciplinaire vorming van de vormingsfilière ».; - onder letter b), de woorden « kunstgeschiedenis en vormgeving » vervangen door de woorden « kunstgeschiedenis en esthetische analyse ».
B) Na de tabel genaamd « Multidisciplinaire vorming en verschillende specialiteiten van de kunstambachten, grafische en picturale opzoekingen, het gedrukte beeld, de geschiktmaking, de textielcreatie, de monumentale kunsten, de kunsten in de ruimte en de vuurkunsten » worden het opschrift en de volgende tabel toegevoegd : « TRANSDISCIPLINAIRE CREATIE
Structuur en lessenroosters
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden
2° Doorstromingsfilière 3 of 6 jaar naar rata van 8 à 12 lestijden/week. 1° Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 18 jaar en minder en die geslaagd zijn voor de lessen multidisciplinaire vorming van de vormingsfilière.2° Bij beslissing van de Klassen- en de Toelatingsraad. Gedurende de studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de aanvullende cursus kunst- en estheticageschiedenis volgen naar rata van minimum 1 lestijd/week tijdens de eerste 3 studiejaren en naar rata van 2 lestijden/week gedurende de 3 volgende jaren.
1° Doelstellingen - Onderzoeksprojecten ontwikkelen vanuit redeneringen en creatie met gebruik van verschillende cursussenspecialiteiten, technieken en knowhow; - Stappen zetten en ontwikkelen die, van bij het begin van het project van de leerling, transversale begrippen onder verschillende specialiteiten bevatten. - De nevenschikking van realisatieoplossingen overschrijden door ze in een originele transdisciplinaire creatie te fusioneren. - Zoeken naar eigen en specifieke middelen voor elke transdisciplinaire creatie. - Voorrang geven voor de originaliteit van een te ontwikkelen project en, doorheen een panel aan technische mogelijkheden, de beste oplossingen voor de verwezenlijking ervan vinden. - Aan de leerlingen de mogelijkheid bieden hun redeneringen open te maken voor nieuwe creatiehoofdlijnen zonder zich te beperken tot een bepaald opschrift. - De traditionele technieken overschrijden om die te combineren, te mixen, naast elkaar te leggen, te overschrijden, teneinde andere mogelijkheden van transdisciplinaire creatie te ontdekken. - De vorming van de leerlingen uitdiepen om ze naar de autonomie van persoonlijke transdisciplinaire creatie te brengen. - De algemene artistieke en culturele vormingen van de leerlingen ontwikkelen. - De zin voor kritiek vergroten. 2° Basisvaardigheden In functie van de nagestreefde doelstellingen : - bewijst de leerling zijn plastische denkwijze, creativiteit en minimale knowhow die hem zullen toelaten zijn eigen kunstpraktijk alleen verder te zetten en te ontwikkelen. - bewijst de leerling in de ontworpen werken de ontwikkeling van zijn artistieke intelligentie en gevoeligheid, alsook zijn vordering tot het technisch beheer, de autonomie en de creativiteit. - bewijst de leerling de artistieke kwaliteiten en de plastische coherenties (middelen+talen) van zijn ontwerpen die hem tot een originele transdisciplinaire creativiteit en tot zijn autonomie leiden. »
Art. 4.In bijlage nr. 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : A) In punt « 1. Op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte », wordt het opschrift « Kunstgeschiedenis en vorming » vervangen door het volgende opschrift luidend als volgt : » Kunstgeschiedenis en esthetische analyse »;
B) In punt « 2. Op het gebied van de muziek » worden na de tabel met het opschrift « Elektroakoestische muziek » de volgende opschriften en tabellen toegevoegd : « PRAKTIJK VAN DE WERELDMUZIEKRITMES
Structuur en lessenroosters
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
a) Lessen voor kinderen : 1 à 9 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.b) Lessen voor volwassenen : 1 à 4 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 5 jaar.
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar.
Inwijden in de principes en praktijken van de grote tradities wereldritmes.
Inwijden in de lichamelijke polyritmiek door het toepassen van handklappen, voedklappen en stemlettergrepen.
De aandachtbekwaamheden en de denkvaardigheden ontwikkelen die optreden in de praktijk van het ritme.
De psychomotorische vaardigheden verwerven en ontwikkelen die helpen tot het gevoelig uitvoeren van het ritme. Het muzikale ritme ontdekken, leren en ontwikkelen door zijn betekenisvolle verbinding met de lichamelijke dynamiek en de sensaties die ermee gepaard gaan.
De progressieve overeenstemming verzekeren tussen de praktijk van het ritme en de verschillende theoretische concepten van het muziekritme.
Het muziekritme gebruiken als expressiemiddel voor de ontplooiing van de persoon.
IMPROVISATIE
Structuur en lessenroosters
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
a) Lessen voor kinderen : 1 tot 9 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.b) Lessen voor volwassenen : 1 tot 4 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 5 jaar.
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar.
De persoonlijke aanleg voor muzikale expressie ontwikkelen in een geest van artistieke openheid en zonder partituur.
Het initiatiefnemen stimuleren.
De noodzakelijke werkmiddelen geven om zich te integreren in gevarieerde muzikale of artistieke contexten in de breedste zin.
PATRIMONIUMINSTRUMENTEN
Structuur en lessenroosters
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
1 à 8 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Toegankelijk voor de leerlingen : - ofwel ingeschreven voor een basiscursus of die hun studies beëindigd hebben voor instrumentale vorming in de kwalificatiefilière of doorstromingsfilière; - ofwel door de klassen- en toelatingsraad vrijgesteld de lessen te volgen.
Progressief inwijden en vormen tot de technieken van een instrument waarvan het onderwijs niet in een basiscursus georganiseerd kan worden en deel uitmaakt van het levend of historisch erfgoed van een werelddeel.
Aan de leerling de praktische en theoretische hulpmiddelen geven die hem toelaten een autonome en creatieve persoonlijke aanpak te verwerven.
Een gevarieerd repertorium verkennen, met inbegrip van de geschreven literatuur, de mondelinge traditie en de persoonlijke creativiteit.
De historische, esthetische en fabricatie-elementen geven die de leerling toelaten aan het onderhoud en eventueel de renovatie van het bestudeerde instrument deel te nemen. »
Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2009.
Brussel, 27 mei 2009.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Leerplichtonderwijs, Ch. DUPONT