Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 26 september 2007
gepubliceerd op 13 november 2007

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van het opleidingsplan voor het luik dat alle netten voor de opleiding van directeurs gemeen is

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2007029355
pub.
13/11/2007
prom.
26/09/2007
ELI
eli/besluit/2007/09/26/2007029355/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 SEPTEMBER 2007. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van het opleidingsplan voor het luik dat alle netten voor de opleiding van directeurs gemeen is


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 2 februari 2007 tot vaststelling van het statuut van de directeurs, inzonderheid op artikel 17 § 2;

Gelet op het voorstel gedaan door het « Institut pour la formation en cours de carrière » (Instituut voor de opleiding gedurende de loopbaan);

Gelet op het onderhandelingsprotocol van sectorcomité IX, van het comité voor provinciale en plaatselijke overheidsdiensten - afdeling II, en van het onderhandelingscomité voor de statuten voor het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs van 6 juli 2007;

Gelet op het overlegprotocol van het comité voor overleg tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de door de Regering erkende gesubsidieerde PMS-centra, gesloten op 9 juli 2007;

Gelet op het advies nr. 43.463/2/V van de Raad van State, gegeven op 21 augustus 2007 bij toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister-Presidente, belast met het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 26 september 2007, Besluit :

Artikel 1.Het opleidingsplan in verband met de relationele zaken voor het luik dat alle netten gemeen is, wordt vastgesteld als volgt : 1. Algemene doelstelling : Voor de uitvoering van de opdrachten in verband met relationele zaken, heeft de opleiding van de directeur tot doel bij deze vaardigheden te ontwikkelen die hem in staat zullen stellen het beheer en de coördinatie van het pedagogisch team waar te nemen, de verantwoordelijkheid voor de betrekkingen van de schoolinrichting met de leerlingen/studenten, ouders en derden op te nemen, en zijn inrichting in het kader van haar externe betrekkingen te vertegenwoordigen.2. Te verwerven competenties : De opleiding heeft tot doel de volgende bekwaamheden te ontwikkelen : * zich bewust worden van de veranderingen die worden voortgebracht door zijn nieuwe beroepsidentiteit ten opzichte van zijn eigen relationele vaardigheden en bekwaamheden; * de relationele vaardigheden en bekwaamheden uitoefenen en analyseren in het kader van concrete situaties van het beroepsleven van directeur, inzonderheid : - beheer en coördinatie van een opvoedingsteam; - informatie, communicatie en dialoog met het geheel van de actoren op schoolgebied; - conflictpreventie en -beheer; - vertegenwoordiging van zijn inrichting in het kader van externe betrekkingen. * zijn sterke kant en zijn zwakke kant in elk van die situaties ontdekken en er zijn project inzake opleiding gedurende de loopbaan uit afleiden; 3. Inhoud : 3.1. Betreffende het luik « Interne en externe communicatie », heeft de opleiding de volgende prioritaire doelstellingen : - de verschillende communicatie- en informatiewijzen van de directeur in de schoolcontext; - de regels inzake deontologie, ethiek en beroepsgeheim op de verschillende gebieden van het beroepsleven van de directeur; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die, met inachtneming van de nadere regels inzake communicatie bepaald in het inrichtingsproject, een doeltreffende communicatie en positieve betrekkingen met en tussen de leden van het opvoedingsteam, met en tussen de leerlingen/studenten (inzonderheid op grond van hun leeftijd), met de ouders, met de partners van de buitenwereld, kunnen bevorderen; - de technieken (instrumenten) voor de ontwikkeling van de bekwaamheid tot het spreken in het openbaar op een pertinente en doeltreffende wijze. 3.2. Betreffende het luik « Leiding en motivering van de groepen », heeft de opleiding de volgende prioritaire doelstellingen : - de voornaamste processen voor groepsdynamiek en groepsmotivatie; - de wijzen van besluitvorming; - de technieken (instrumenten) voor de animatie en het beheer van groepen in de verschillende beroepssituaties van de directeur; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van individuele en collectieve projecten en de collectieve besluitvorming; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor de ploeggeest en de motivering van de personeelsleden betreffende (inzonderheid interdisciplinaire) projecten. 3.3. Betreffende het luik « Persoonlijke vaardigheden in verband met het Human Resources Management », zal de opleiding de volgende prioritaire doelstellingen hebben : - de rol van zelfvertrouwen in het kader van het beroepsleven van de directeur; - de persoonlijke betrokkenheid bij de uitoefening van de verantwoordelijkheid inzake Human Resources Management in een schoolinrichting; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van de bekwaamheid tot het luisteren naar, het onthalen en begeleiden van een personeelslid dat moeilijkheden ondervindt, maar ook de bekwaamheid tot het beperken van die luister-, onthaal- en begeleidingsvaardigheid; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor het onthaal en de integratie van nieuwe (vastbenoemde of tijdelijke) personeelsleden; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor de bekwaamheid tot het evalueren van de personeelsleden; - de technieken (instrumenten) voor zelfevaluatie. 3.4. Betreffende het luik « Beheer van de conflicten », zal de opleiding de volgende prioritaire doelstellingen hebben : - de niveaus en typen van de conflicten; - de verschillende wijzen waarop de conflicten kunnen worden geslecht en hun gevolgen op de situatie; - de processen voor de onderhandeling en de bemiddeling als handelingsmiddelen aangepast aan sommige conflictsituaties; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van de bekwaamheid tot het voorkomen van verschillende niveaus en typen van conflicten in het kader van het beroepsleven van de directeur; - de technieken (instrumenten) en vaardigheden die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van de bekwaamheid tot het beheren en slechten van de verschillende niveaus en typen van conflicten in het kader van het beroepsleven van de directeur. 4. Duur : 20 uren.

Art. 2.Het opleidingsplan betreffende de administratieve, materiële en financiële zaken van het luik dat alle netten gemeen is, wordt vastgesteld als volgt : 1. Algemene doelstelling : Voor de uitvoering van de opdrachten die behoren tot de administratieve, materiële en financiële zaken, heeft de opleiding van de directeur tot doel bij deze de bekwaamheid tot het beheersen van de wetgevings- en verordeningsaangelegenheden en de bekwaamheid tot het administratieve, logistieke en financiële beheren van de school of de inrichting te ontwikkelen.2. Te verwerven competenties De opleiding heeft tot doel de volgende bekwaamheden te ontwikkelen : - de informatie vinden in verband met de wetgevings- en verordeningsteksten inzake onderwijs en de relevante hulpmiddelen vinden om het hoofd te bieden aan een moeilijkheid waarmee de kandidaat kan worden geconfronteerd; - de zin en de draagwijdte van de hieronder vermelde wettelijke grondslagen begrijpen; - in die wettelijke grondslagen (die op een papieren drager of een informaticadrager toegankelijk zijn), het antwoord vinden op elke vraag betreffende praktische gevallen uit het dagelijks leven. 3. Inhoud : 3.1. Algemene beginselen : - Aanleren van de voornaamste verschillen en gelijkenissen tussen een wet, een decreet, een ordonnantie, een besluit, een omzendbrief,... de oorsprong, de hiërarchie van de normen, de rechtsorganen (Raad van State en Grondwettelijk Hof); - Algemene beginselen van het recht, inzonderheid van het administratief recht : recht van de verdediging, openbaarheid van de bestuurshandelingen, motivering van de bestuurshandelingen,...; 3.2. Algemene organisatie van het onderwijs 3.2.1. Algemeen - de plaats van onderwijs in de structuur van de Federale Staat België situeren : de verschillende overheidsniveaus en de respectieve bevoegdheden inzake onderwijs en opleiding situeren; - de organisatie van het onderwijs in de Franse Gemeenschap : structuren, organogrammen, netten... - de overheid : ministers, ministerie (waarvan inzonderheid Algemeen bestuur onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, algemeen bestuur onderwijspersoneel, algemene inspectiedienst,...) - de structuur van het ministerie (gebruik van de documentaire en administratieve hulpmiddelen - « enseignement.be », « respel.be », « cdadoc.be », « adm.cfwb.be ») - de rol van de inrichtende machten en de federaties van inrichtende machten - de rol van de vakorganisaties - de rol van de verschillende optredende personen in een schoolinrichting : participatieraad, delegatie van vakbonden, delegatie van leerlingen, ouderverenigingen - externe betrekkingen : gemeente, politie, PMS-centra, diensten voor hulpverlening aan de jeugd, diensten voor schoolherinschakeling, mobiele teams, schoolbemiddeling... 3.2.2. Wettelijke grondslagen Voor die wettelijke grondslagen is geen encyclopedische kennis maar een functionele kennis van de teksten vereist.

BO : basisonderwijs SO : secundair onderwijs KSOBL : kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan OSP : onderwijs voor sociale promotie Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3.4. Financiële aspecten : algemene bepalingen van het schoolpact betreffende : - de normen inzake subsidiëring (in voorkomend geval met invoering van het onderscheid tussen de financiële verantwoordelijkheid van de inrichtende macht en die van het inrichtingshoofd) - de schoolgebouwen 3.5. Andere teksten die voor informatie kunnen worden voorgesteld Dat niveau is bestemd voor de informatie. Elk van die teksten zal worden voorgesteld door een korte beschrijving opdat de kandidaten op de hoogte zouden kunnen worden gebracht van het bestaan van die teksten en zouden kunnen beseffen dat ze interessant zijn. 3.5.1. Wettelijke grondslagen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3.5.2. Aanverwante aangelegenheden - Welzijnswet : arbeidsreglement, gezondheid op het werk, ongewenst gedrag, problemen in verband met stagiairs en bescherming van de stagiairs... - Gelijkwaardigheid diploma's 4. Duur : 10 uren.

Art. 3.Het opleidingsplan in verband met de pedagogische en educatieve zaken van het luik dat alle netten gemeen is, wordt vastgesteld als volgt : 1. Algemene doelstelling : Voor de uitvoering van de opdrachten betreffende de pedagogische en educatieve zaken, heeft de opleiding van de directeur die zijn ambt in het leerplichtonderwijs, in het onderwijs voor sociale promotie of in het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan uitoefent, tot doel bij deze pedagogische bekwaamheden te ontwikkelen en heeft inzonderheid betrekking op de algemene doelstellingen van het onderwijs.2. Te verwerven competenties : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4.Duur : 30 uren Brussel, 26 september 2007.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap, : De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs, Mevr. M. ARENA De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Sport, M. DAERDEN _______ Nota (1) Decreten en uitvoeringsbesluiten (2) Decreten en uitvoeringsbesluiten (3) Decreten en uitvoeringsbesluiten (4) Decreten en uitvoeringsbesluiten

^