Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 21 januari 2004
gepubliceerd op 02 april 2004

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende uitvoering van artikel 34, lid 3, van het decreet van 5 augustus 1995 houdende de algemene organisatie van het hoger onderwijs in Hogescholen

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2004200699
pub.
02/04/2004
prom.
21/01/2004
ELI
eli/besluit/2004/01/21/2004200699/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

21 JANUARI 2004. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende uitvoering van artikel 34, lid 3, van het decreet van 5 augustus 1995 houdende de algemene organisatie van het hoger onderwijs in Hogescholen


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 5 augustus 1995 houdende de algemene organisatie van het hoger onderwijs in hogescholen, inzonderheid op artikel 3, lid 3;

Gelet op het decreet van 27 februari 2003 tot vaststelling van de academische graden uitgereikt door de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en tot vaststelling van de minimale uurregelingen;

Gelet op het overleg met de representatieve instellingen van studenten op gemeenschapsvlak, gehouden op 18 november 2003;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 6 november 2003;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 28 november 2003;

Gelet op de beraadslaging van de Regering over de aanvraag aan de Raad van State om advies te verlenen binnen een termijn van een maand;

Gelet op het advies nr. 36.253/2 van de Raad van State, gegeven op 29 december 2003 ter uitvoering van artikel 84, lid 1, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Hoger Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op elke student die ingeschreven is of die zich wil inschrijven voor een studiejaar van een van de afdelingen, opties of finaliteiten, of voor de studiejaren voor specialisatie bedoeld bij het decreet van 27 februari 2003 tot vaststelling van de academische graden uitgereikt door de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en tot vaststelling van de minimale uurregelingen, overeenkomstig de artikelen 22 tot 26 van het decreet van 5 augustus 1995 houdende de algemene organisatie van het hoger onderwijs in Hogescholen, hierna « student ».

Art. 2.§ 1. Elke student die over een ervaring van minstens drie jaar beschikt in verband met bedoelde studies, verworven binnen de vijf jaar die voorafgaan aan de datum van inschrijving, geniet een vrijstelling voor een (of meer) van de activiteiten van onderwijs of voor beroepsinschakeling, mits inachtneming van de voorwaarden hierna bepaald, met een maximum, behoudens met redenen omkleed geval, van 20 % van de kredieten of van de uurregeling voor het jaar. § 2. Om geldig te zijn, dient de aanvraag van de student ingediend te worden bij de categoriedirecteur, via het formulier bedoeld bij bijlage 1 bij dit besluit, binnen de veertien werkdagen van zijn inschrijving en ten laatste op 1 november van het lopend academiejaar.

De handtekening van de categoriedirecteur op het afschrift van dit schrijven is enkel geldig als ontvangstbewijs voor de indiening van de aanvraag.

Daarenboven moet de student een verklaring inleveren van zijn werkgevers via het formulier bedoeld in bijlage 2 en een afschrift van de werkovereenkomsten waarmee zijn beroepservaring gestaafd wordt.

Zonder verwijl zendt de categoriedirecteur de aanvraag aan de Pedagogische raad over, die de student kan horen om meer inlichtingen te verkrijgen over zijn beroepservaring of een verduidelijking omtrent zijn aanvraag. § 3. De categoriedirecteur kent, op toe met redenen omkleed advies van de Pedagogische raad, een (of meer) vrijstelling(en) bedoeld bij § 1 van dit artikel. Aan de student wordt kennisgegeven van de beslissing binnen de veertien werkdagen die volgen op de indiening van zijn aanvraag.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister van Hoger Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 21 januari 2004.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie en Wetenschappelijk Onderzoek, Mevr. Fr. DUPUIS

ANNEXE 1 DECLARATION DE L'ETUDIANT DEMANDE DE DISPENSE (Une déclaration par demande de dispense) Je soussigné(e) (prénom, nom) . . . . .

Né(e) à . . . . . le . . . . .

Domicilié(e) à . . . . .

Etudiant(e) (*) en (année d'études) . . . . . (section, catégorie) . . . . .

Sollicite une dispense pour l'activité d'enseignement ou d'intégration professionnelle suivante : . . . . . . . . . .

Institution/Entreprise (*) . . . . .

Service . . . . .

Fonction . . . . .

Du . . . . . au . . . . .

En tant que : salarié temps plein/mi-temps/tiers temps/trois quarts temps/quatre cinquième temps - indépendant - indépendant à titre complémentaire (*).

En quoi votre activité professionnelle justifie-t-elle, selon vous, une dispense pour le susmentionné : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Le (la) soussigné(e) certifie sur l'honneur que la présente déclaration est sincère et véritable (*).

Etablie en 3 exemplaires à . . . . . le . . . . .

Signature (*) Biffer la (les) mention(s) inutile(s).

ANNEXE 2 DECLARATION DE L'EMPLOYEUR ATTESTATION D'EXPERIENCE PROFESSIONNELLE Je soussigné(e) (prénom, nom) . . . . .

De l'Institution/Entreprise (*) . . . . .

Sise (adresse complète) . . . . .

Certifie que Mme/Mlle/M. (*) (Prénom, nom) . . . . .

Né(e) à . . . . . le . . . . .

A exercé/exerce la fonction suivante au sein de l'institution/entreprise susmentionnée (*) : Fonction . . . . .

Service . . . . .

Du . . . . . au . . . . .

En tant que salarié temps plein/mi-temps/tiers temps/trois quarts temps/quatre cinquième temps - indépendant - indépendant à titre complémentaire (*).

Expliquer la nature exacte du travail effectué par le (la) salarié(e)(*) : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Le (la) soussigné(e) certifie sur l'honneur que la présente déclaration est sincère et complète.

Etablie en 3 exemplaires à . . . . . le . . . . .

Signature Cachet de l'Institution/Entreprise (*) Biffer la (les) mention(s) inutile(s).

^