gepubliceerd op 27 oktober 2022
Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot organisatie van de interne audit bij de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag
GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD
6 OKTOBER 2022. - Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot organisatie van de interne audit bij de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag
Het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Gelet op de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, artikel 78;
Gelet op het advies van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare van 9 juni 2022;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 juni 2022;
Gelet op het akkoord van de leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting, gegeven op 20 juni 2022;
Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, verlengd met vijftien dagen, die op 20 juli 2022 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op de evaluatie vanuit het oogpunt van handistreaming, uitgevoerd op 20 juni 2022;
Gelet op de evaluatie van de impact op de respectieve situatie van vrouwen en mannen, uitgevoerd op 20 juni 2022;
Op voorstel van de Leden van het Verenigd College belast met het Openbaar Ambt;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op Iriscare, de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag, bedoeld in artikel 2, § 1, van de ordonnantie van 23 maart 2017 houdende de oprichting van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag. HOOFDSTUK II. - Opdrachten en verantwoordelijkheden
Art. 2.De interne audit is een onafhankelijke en objectieve, waarborgende en adviserende activiteit, in de zin van artikel 78 van de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, waarbij de opdracht erin bestaat voor toegevoegde waarde te zorgen en de werking van de organisatie te verbeteren.
De functie van de interne audit bestaat hoofdzakelijk in het onderzoeken en evalueren van de werking, de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de interne controle.
De interne audit kan belast worden met operationele audits, conformiteitsaudits, financiële audits, forensische audits en specifieke auditopdrachten.
De interne audit kan ook adviesopdrachten leveren.
Art. 3.De interne audit ressorteert administratief onder de leidend ambtenaar van Iriscare, en, bij verhindering van deze laatste, onder de adjunct leidend ambtenaar van Iriscare.
De interne audit ressorteert functioneel onder het auditcomité.
Art. 4.In het kader van zijn opdrachten heeft de interne audit onbeperkt toegang met inachtneming van de wettelijke of reglementaire verbodsbepalingen tot alle informatie, documenten en materiële of immateriële goederen.
Hij kan elk personeelslid om de informatie vragen die hij nodig acht voor het vervullen van zijn opdrachten.
Art. 5.De interne audit verbindt zich er toe om in het kader van zijn werkzaamheden de beroepsnormen van het Institute of Internal Auditors na te leven en zich te schikken naar de deontologische regels van voornoemd instituut.
Art. 6.De interne audit maakt al zijn verslagen over en brengt verslag uit aan het auditcomité over zijn activiteiten, vaststellingen en aanbevelingen. HOOFDSTUK III. - Het auditcomité
Art. 7.Er wordt een auditcomité opgericht.
Het auditcomité formuleert adviezen aan het Algemeen Beheerscomité van Iriscare over het interne controlesysteem, meer bepaald met betrekking tot: 1° efficiënt en doelgericht risicobeheer;2° de betrouwbaarheid van de financiële en beheersverslagen;3° de conformiteit met de wetten, ordonnanties en andere regelgeving, alsook met de richtlijnen van de betrokken overheden;4° de efficiënte en doelgerichte werking van de diensten;5° de bescherming van de activa.
Art. 8.§ 1. Het auditcomité bestaat uit 5 leden met inbegrip van de voorzitter, waarvan de meerderheid onafhankelijke deskundigen zijn.
Minstens 1 lid behoort tot een verschillende taalrol dan de andere leden.
De leden van het auditcomité worden aangewezen door het Algemeen Beheerscomité van Iriscare.
De voorzitter wordt aangewezen onder de onafhankelijke deskundigen.
De leden van het auditcomité worden aangesteld voor een periode van 5 jaar, hernieuwbaar. § 2. Het auditcomité is samengesteld als volgt: 1° 3 onafhankelijke deskundigen, met stemrecht;2° 2 leden van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare die enerzijds de representatieve werkgevers- en zelfstandigenorganisaties, en anderzijds de representatieve werknemersorganisaties vertegenwoordigen, met stemrecht. § 3. De Commissarissen van het Verenigd College bij Iriscare, de leidend ambtenaar van Iriscare en de adjunct leidend ambtenaar van Iriscare kunnen de vergaderingen bijwonen als waarnemers. § 4. Op uitnodiging van de voorzitter van het auditcomité kunnen de verantwoordelijke van de interne audit of andere personeelsleden alsook deskundigen de vergaderingen bijwonen.
Art. 9.Het auditcomité vergadert minstens tweemaal per jaar.
Het secretariaat van het auditcomité wordt verzekerd door de interne auditdienst.
Art. 10.Er wordt een handvest van het auditcomité en een handvest van interne audit opgesteld dat, net zoals de wijzigingen hiervan, ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het auditcomité en aan het Algemeen Beheerscomité van Iriscare.
De handvesten zijn formele documenten die de aspecten in verband met het werkterrein, de doelstellingen, de taken, de plaats binnen de organisatie en de werking van de auditfunctie definieert, met inbegrip van de rapportering.
Art. 11.§ 1. Een vergoeding van 800 euro per vergadering wordt toegekend aan de onafhankelijke deskundigen van het auditcomité. De voorzitter van het auditcomité ontvangt eveneens deze vergoeding per bijgewoonde rapportagezitting van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare.
De bedragen bedoeld in het vorige lid worden gekoppeld aan de gezondheidsindex en dat voor de eerste maal in december 2022, volgens de formule: Bedrag x nieuwe index van december/115,60 (index van december 2021, basis 2013 = 100) De in december van een jaar geïndexeerde bedragen zijn van toepassing vanaf het volgende jaar.
Het verkregen resultaat wordt afgerond tot op één hogere euro als het decimaal gedeelte hoger is of gelijk aan 50 cent, en tot op één lagere euro als dat deel lager is dan 50 cent. § 2. De vergoeding die wordt toegekend aan de leden van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare, is het bedrag zoals bepaald in het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 12 juni 2018 tot vaststelling van de presentiegelden toe te kennen aan de voorzitters, de ondervoorzitters, de leden van de organen van de Bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag en aan de regeringscommissarissen die in die organen zetelen.
De vergoeding bedoeld in het vorige lid is begrensd tot het jaarlijks maximumbedrag zoals bepaald in artikel 2, 1°, van het gezamenlijk uitvoeringsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 24 januari 2019 houdende uitvoering van artikel 5, § 1, van de gezamenlijke ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 14 december 2017 betreffende de transparantie van de bezoldigingen en voordelen van de Brusselse openbare mandatarissen. § 3. Voor schriftelijke vergaderingen wordt niet in een vergoeding voorzien.
Art. 12.Het auditcomité stelt een jaarverslag op dat bezorgd wordt aan het Algemeen Beheerscomité van Iriscare. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 13.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2022.
Art. 14.De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt worden belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 6 oktober 2022.
Voor het Verenigd College : De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt, B. CLERFAYT S. GATZ