Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 13 juni 2019
gepubliceerd op 05 juli 2019

Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot vastlegging van de nadere regels met betrekking tot de oprichting van een gemeenschappelijke sociale dienst voor Iriscare en de Diensten van het Verenigd College

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad
numac
2019013593
pub.
05/07/2019
prom.
13/06/2019
ELI
eli/besluit/2019/06/13/2019013593/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD


13 JUNI 2019. - Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot vastlegging van de nadere regels met betrekking tot de oprichting van een gemeenschappelijke sociale dienst voor Iriscare en de Diensten van het Verenigd College


Het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Gelet op de ordonnantie van 23 maart 2017 houdende de oprichting van de bicommunautaire Dienst voor gezondheid, bijstand aan personen en gezinsbijslag, artikel 4, § 7;

Gelet op het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de bicommunautaire Dienst voor gezondheid, bijstand aan personen en gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad;

Gelet op het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad;

Gelet op het protocol 2019/5 van het Sectorcomité XV van 29 januari 2019;

Gelet op het akkoord van de leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting, gegeven op 21 februari 2019;

Gelet op het akkoord van de leden van het Verenigd College bevoegd voor het Openbaar Ambt, gegeven op 21 februari 2019;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 19 februari 2019;

Gelet op de adviezen van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare, gegeven op 8 november 2018 en 9 mei 2019;

Gelet op het advies 65.741/3 van de Raad van State, gegeven op 23 april 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voordracht van de leden van het Verenigd College bevoegd voor het Openbaar Ambt, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Iriscare: de bicommunautaire Dienst voor gezondheid, bijstand aan personen en gezinsbijslag, opgericht bij de ordonnantie van 23 maart 2017 houdende de oprichting van de bicommunautaire Dienst voor gezondheid, bijstand aan personen en gezinsbijslag;2° de Diensten van het Verenigd College: de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, zoals geregeld bij het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad. HOOFDSTUK II. - Oprichting en doel

Art. 2.Binnen Iriscare en de Diensten van het Verenigd College kan een gemeenschappelijke sociale dienst opgericht worden, volgens de nadere regels vervat in dit besluit. De sociale dienst heeft geen eigen rechtspersoonlijkheid.

Art. 3.De sociale dienst heeft als missie aan de personen bedoeld in artikel 4 ondersteuning te geven in de vorm van individuele of collectieve voordelen.

Het beheerscomité van de sociale dienst bepaalt de premies, tegemoetkomingen en voordelen die aan de categorieën begunstigden die het bepaalt, kunnen worden toegekend. Het legt de regels vast voor de toekenning van de premies, tegemoetkomingen en voordelen.

De voordelen bestaan uit: 1° de toekenning van financiële hulp in geval van ziekte, tegenspoed, familiale tegenslag of andere uitzonderlijke of onvoorziene omstandigheden;2° de toekenning van financiële hulp aan weduwen, weduwnaars en, tot de leeftijd van maximaal 25 jaar, wezen die over een laag inkomen beschikken;3° de toekenning van individuele renteloze leningen om tegemoet te komen aan tijdelijke, persoonlijke of familiale problemen of als aanzet tot een duurzame verbetering van de materiële toestand van de begunstigden;4° gezondheidsuitgaven, buiten de hospitalisatieverzekering;5° maatregelen ter ondersteuning van het gezinsleven, inzonderheid ten gunste van ouders en hun kinderen;6° de preventie en de begeleiding ter bestrijding van overmatige schuldenlast evenals alcoholisme, druggebruik en enige andere verslaving;7° de organisatie van collectieve vrijetijdsactiviteiten inzake sport en cultuur of financiële steun voor die activiteiten. De financiële tegemoetkomingen worden verleend binnen de perken van de beschikbare kredieten.

Er kan geen voordeel worden toegekend, tenzij de aanvrager, die een gelijksoortig voordeel, toegekend door een andere sociale dienst of een andere werkgever, kan genieten, er afstand van heeft gedaan.

Art. 4.De werking van de sociale dienst heeft betrekking op de volgende personen: 1° de personeelsleden in dienst van Iriscare en van de Diensten van het Verenigd College, zonder onderscheid van statuut of aanwervingssysteem;2° de personeelsleden van de kabinetten van de Leden van het Verenigd College die niet kunnen gebruikmaken van een andere sociale dienst;3° de weduwen en de weduwnaars van wie de echtgenoot/echtgenote op het ogenblik van zijn/haar overlijden tot de bij punten 1° en 2° vermelde personen behoorde, alsook, tot de leeftijd van maximaal 25 jaar, de wezen van deze overleden echtgenoot/echtgenote;4° de echtgenoten en de kinderen ten laste van de personen boven vermeld bij punten 1° en 2°.Personen die kunnen aantonen dat ze samenleven met de personeelsleden vermeld bij punten 1° en 2° aan de hand van een bewijs van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente, zijn met echtgenoten gelijkgesteld; 5° de gepensioneerde personen die vlak voor hun pensionering personeelsleden waren van de Diensten van het Verenigd College of van Iriscare. HOOFDSTUK III. - Het beheerscomité van de sociale dienst

Art. 5.De sociale dienst wordt beheerd door een beheerscomité dat belast is met: 1° het nemen van de beslissingen in verband met het beheer van de sociale dienst en het bepalen van de modaliteiten van de tegemoetkoming door die dienst;2° het nemen van de beslissingen omtrent de aanvragen tot het verkrijgen van de voordelen bedoeld in dit besluit;3° het onderzoeken van elk voorstel dat het sociaal welzijn van het personeel tot doel heeft. Het beheerscomité van de sociale dienst bepaalt zijn huishoudelijk reglement en de datum van zijn inwerkingtreding.

Art. 6.§ 1. Het beheerscomité is samengesteld uit : 1° voor de Diensten van het Verenigd College: a) twee werkende en twee plaatsvervangende leden afkomstig uit het personeel van de Diensten van het Verenigd College;b) drie werkende en drie plaatsvervangende leden die het personeel van de Diensten van het Verenigd College vertegenwoordigen;c) de leidend ambtenaar van de Diensten van het Verenigd College.Bij diens afwezigheid wordt hij of zij vervangen door de adjunct-leidend ambtenaar van de Diensten van het Verenigd College; 2° voor Iriscare: a) twee werkende en twee plaatsvervangende leden afkomstig uit het personeel van Iriscare;b) drie werkende en drie plaatsvervangende leden die het personeel van Iriscare vertegenwoordigen;c) de leidend ambtenaar van Iriscare.Bij diens afwezigheid wordt hij of zij vervangen door de adjunct-leidend ambtenaar van Iriscare; 3° een voorzitter, gekozen buiten de beheersorganen en het personeel van Iriscare en de Diensten van het Verenigd College. § 2. De leden worden benoemd door het Verenigd College, op voordracht van: 1° de leidend ambtenaar van de Diensten van het Verenigd College voor de leden bedoeld in punt 1°, a) van § 1;2° het Algemeen Beheerscomité van Iriscare voor de leden bedoeld in punt 2°, a) van § 1;3° de representatieve organisaties van het personeel voor de leden bedoeld in punten 1°, b) en 2°, b) van § 1. De voorzitter bedoeld in punt 3° van § 1 wordt benoemd door het Verenigd College voor een periode van 5 jaar. Voorafgaand aan deze beslissing, wint het Verenigd College het advies in van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare.

Uitgezonderd de voorzitter zijn alle leden stemgerechtigd. § 3. Het secretariaat van de vergaderingen van het beheerscomité wordt waargenomen door een medewerker van de dienst HR van Iriscare.

Art. 7.Het beheerscomité van de sociale dienst beraadslaagt geldig als minimum de helft van de leden aanwezig is.

Art. 8.De beslissingen worden bij absolute meerderheid der stemmen genomen.

De beslissingen inzake individuele toekenningen worden genomen op basis van een geanonimiseerde presentatie van het individuele dossier.

Art. 9.Het beheerscomité bezorgt een jaarverslag over zijn activiteiten aan het Verenigd College, en aan het Algemeen Beheerscomité van Iriscare, uiterlijk 30 april van het lopende jaar voor het vorige boekjaar.

Het Verenigd College keurt het jaarverslag goed. Voorafgaand aan deze beslissing, wint het Verenigd College het advies in van het Algemeen Beheerscomité van Iriscare. HOOFDSTUK IV. - Middelen en administratieve ondersteuning

Art. 10.De financiële middelen waardoor de sociale dienst kan functioneren en de opdrachten bedoeld in artikel 3 kan uitvoeren, zijn opgenomen in de middelen die ter beschikking worden gesteld van Iriscare.

Art. 11.§ 1. De leidend ambtenaar van Iriscare draagt de diensten van Iriscare op om het beheerscomité van de sociale dienst administratief en logistiek te ondersteunen. § 2. Om de beslissingen van het beheerscomité uit te voeren binnen de grenzen van de beschikbare kredieten en onverminderd de correcte toepassing van de wets- en reglementsbepalingen inzake overheidsopdrachten voor leveringen en diensten, wordt de gunning en uitvoering van de overheidsopdrachten voor leveringen en diensten gedelegeerd aan de leidend ambtenaar van Iriscare voor overheidsopdrachten waarvan het bedrag zonder btw niet hoger is dan 144.000 euro. § 3. Om de beslissingen van het beheerscomité uit te voeren krijgt de leidend ambtenaar van Iriscare ook de delegatie van bevoegdheden voor de goedkeuring van facturen en schuldvorderingen voor de leveringen en diensten waarvan het bedrag vermeld in de tweede paragraaf overschrijdt, voor zover die uitgave kadert in de normale uitvoering van de gegunde overheidsopdracht en binnen de limieten blijft van de oorspronkelijke doelstelling. § 4. De leidend ambtenaar van Iriscare is gemachtigd om de nodige vastleggingsformulieren en betalingsordonnanceringen te ondertekenen met het oog op de uitvoering van de beslissingen van het beheerscomité. § 5. Om die delegatie van bevoegdheden uit te voeren, mag de leidend ambtenaar van Iriscare zich geheel of gedeeltelijk laten vervangen door een persoon die hij aanwijst zonder dat die vervanging moet worden gerechtvaardigd ten opzichte van derden. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op de 1ste dag van de maand die volgt op de publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Art. 13.De leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt, zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 juni 2019.

Voor het Verenigd College: De leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt, G. VANHENGEL

^