gepubliceerd op 30 november 2020
Het gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen . - Oproep tot kandidaatstelling I. Wettelijke grondslag Artikel 39 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 30 (...) Het besluit van 20 juni 2019 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende uitvoerin(...)
FRANSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Het gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen (CREDAF). - Oproep tot kandidaatstelling I. Wettelijke grondslag Artikel 39 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 30 november 2018 betreffende de sociale samenhang bepaalt dat het College een "Centre régional pour le développement de l'alphabétisation et l'apprentissage du français pour adultes" (gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen), hierna aangeduid als CREDAF, aanstelt dat het subsidieert.
Het besluit van 20 juni 2019 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 30 november 2018 betreffende de sociale samenhang bepaalt in artikelen 97 en volgende de modaliteiten daarvan.
II. Het CREDAF is ermee belast: 1° Franstalige en niet-Franstalige volwassenen te onthalen en hen door te verwijzen naar de meest geschikte voorzieningen voor alfabetisering en Frans taalonderricht;2° in samenhang met alle actoren ter zake, de voorzieningen voor alfabetisering voor Franstalige volwassenen en die voor alfabetisering en Frans taalonderricht voor niet-Franstalige volwassenen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te coördineren en zijn methodologische en pedagogische vakkundigheid en middelen ter zake ten dienste te stellen;3° alfabetiserings- en Franse taalcursussen te verstrekken aan laag- of ongeschoolde Franstalige en niet-Franstalige volwassenen;4° de personen die instaan voor het verstrekken van de alfabetiserings- en Franse taalcursussen alsook de andere beroepsmensen die nodig zijn om deze opleidingen in te richten, op te leiden en methodologisch en pedagogisch bij te staan;5° bij zijn partners uit het verenigingsleven en de openbare sector geschoolde opleiders te detacheren om alfabetiserings- en Franse taalcursussen te verstrekken aan laag- of ongeschoolde personen. III. Voorwaarden om in aanmerking te komen De kandidaat moet: 1° een Belgische vereniging zonder winstoogmerk zijn die erkend of gesubsidieerd wordt door de Franse Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschap of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met uitzondering van de universiteiten en hogescholen, en hoofdzakelijk actief zijn op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° een grondige kennis en ervaring van de sociale samenhang kunnen aantonen evenals een goede kennis van de Brusselse non-profitsector en de Brusselse instellingen; kunnen aantonen dat hij beschikt over een grondige kennis en ervaring op het vlak van alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen alsook over een goede kennis van de actoren van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 3° vakkundigheid kunnen aantonen op het vlak van alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen;4° een goede kennis van de actoren van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen aantonen evenals bekwaamheid om de operatoren in een netwerk te verenigen. IV. Voorwaarden betreffende de uitvoering van de opdrachten Het CREDAF wordt zowel op kwalitatief als op kwantitatief vlak voldoende uitgerust om de voorziene opdrachten te kunnen vervullen.
Daartoe zijn minstens de volgende functies vereist: directiepersoneel, opdrachthouders, administratief en financieel personeel, onthaalmedewerkers, pedagogische adviseurs en opleiders. Zij kunnen tevens ingevuld worden door personeel dat wordt aangeworven in het kader van de tewerkstellingssteun.
In het kader van zijn opdracht om Franstalige en niet-Franstalige volwassenen te onthalen en hen door te verwijzen naar de meest geschikte voorzieningen voor alfabetisering en Frans taalonderricht, ontvangt het centrum mensen van over heel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om hen door te verwijzen naar de voorzieningen die het best afgestemd zijn op het persoonlijk project van de begunstigde en houdt het een inventaris bij van het volledige bestaande aanbod op het Brusselse hoofdstedelijke grondgebied.
In het kader van zijn opdracht om voorzieningen voor alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen te coördineren, organiseert het centrum minstens één keer per jaar een reflectie- en informatiegesprek voor de actoren van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Het organiseert uit eigen beweging of naargelang de behoeften die tot uiting gebracht worden door de actoren van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen, hetzij thematische of transversale werkgroepen, hetzij gerichte ontmoetingen tussen de actieve krachten.
Het krijgt de taak om de informatie in verband met alfabetisering en Frans taalonderricht voor laag- of ongeschoolde volwassenen te laten doorstromen aan de hand van de meest geschikte middelen binnen de sector van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen alsook binnen de sector van de sociale samenhang.
Het CREDAF stelt de criteria vast die gelden voor het detacheren van de opleiders en motiveert zijn beslissingen overeenkomstig daarmee.
Het centrum brengt de aanvragende verenigingen of overheden en de diensten van het College op de hoogte van zijn beslissingen.
Het CREDAF verbindt zich ertoe het nodige personeel te detacheren om minstens 820 wekelijkse groepsuren te organiseren bij de operatoren die steun krijgen voor de prioritaire krachtlijn inzake Frans taalonderricht en alfabetisering omschreven in hoofdstuk 2, afdeling 2 van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 20 juni 2019 houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 30 november 2018 betreffende de sociale samenhang.
Het CREDAF moet waken over de regelmaat van de opleiders en, bij afwezigheid van meer dan een maand, de passende maatregelen treffen om de opleiding te laten voortlopen zodat de cursisten geen nadeel ondervinden en om het vooropgestelde leerritme aan te houden.
In het kader van zijn opdracht om alfabetiserings- en Franse taalcursussen te verstrekken aan laag- of ongeschoolde Franstalige en niet-Franstalige volwassenen, streeft het centrum de volgende doelstellingen na: 1° burgerzin ontwikkelen bij de cursisten en hen autonoom maken door hen een mondelinge en schriftelijke kennis van het Frans bij te brengen op een niveau dat overeenstemt met het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen of het aanbod uitgewerkt door het stuurcomité van de interministeriële conferentie voor alfabetisering opgericht ingevolge het samenwerkingsakkoord van 2 februari 2005 tussen het Waals Gewest, de Franse gemeenschap van België en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de alfabetisering van volwassenen;2° leren Frans spreken, lezen en schrijven en zich de taal eigen maken als hefboom voor emancipatie, zelfredzaamheid en sociale en professionele inclusie; De cursisten zijn volwassenen die niet of amper kunnen lezen of schrijven of die in geen enkele taal de basisvaardigheden en -kennis beheersen die overeenstemmen met het beoogde niveau na het voltooien van het lager onderwijs of het behalen van het getuigschrift basisonderwijs of na de eerste graad van het middelbaar onderwijs.
De opleidingen worden zowel voor mannen als vrouwen aangeboden en er wordt een evenwichtig aanbod nagestreefd.
De alfabetiserings- en Franse taalcursussen die verstrekt worden door het centrum of door partnerverenigingen hebben tot doel de cursist een mondelinge en schriftelijke kennis van het Frans bij te brengen op een niveau dat, wat de alfabetiseringslessen betreft, overeenstemt met het getuigschrift basisonderwijs en, wat de taalcursussen Frans betreft, overeenstemt met de eerste graad van het middelbaar onderwijs.
De alfabetiserings- en Franse taalcursussen worden zodanig georganiseerd dat de opleiders en de cursisten in aanraking komen met diversiteit.
De alfabetiserings- en Franse taalcursussen steunen op een emancipatorische en interculturele pedagogische benadering met een collectieve en participatieve invulling die ertoe strekt de cursisten taal-, lees-, schrijf- en rekenvaardigheden bij te brengen en hen te leren omgaan met de communicatietechnologieën, zodat zij in staat worden gesteld zich in de maatschappij uit te drukken, te spreken in het openbaar en vat te hebben op hun eigen leven, leefwereld en omgeving.
Ze zijn opgevat als een leer- en ontwikkelingsproces, dat erop gericht is de doelen van de cursisten te bereiken. Daarbij wordt tevens rekening gehouden met de leertijd die eigen is aan ieder persoonlijk traject. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de cursisten zich de Franse taal eigen maken, waardoor zij betere kansen krijgen om deel te nemen aan de maatschappij, meer verantwoordelijkheid kunnen dragen en grotere zelfstandige en sociale vaardigheden kunnen verwerven.
Naast het aanleren van Frans, zowel mondeling als schriftelijk, moeten de cursussen er tevens op gericht zijn de cursisten in contact te brengen met de nieuwe communicatietechnologieën.
Het centrum is verplicht om zijn opleidingen te laten geven door opleiders die gevormd zijn om mensen te leren lezen en schrijven en Frans aan te leren en zich te houden aan de kwaliteitscriteria door de cursisten aangepaste lokalen en kwaliteitsvol opleidingsmateriaal te bieden, zodat het leerproces goed kan verlopen.
De alfabetiserings- en Franse taalcursussen worden ingericht per groep en worden gespreid over minstens negen uur per week overdag en over vier uur tijdens de avond en op zaterdag of zondag.
Om het profiel van de vraag naar een opleiding en het bestaande aanbod zo goed mogelijk op elkaar te kunnen afstemmen, legt iedere cursist bij zijn inschrijvingsaanvraag een taalniveautest Frans af.
Het centrum organiseert tijdens of aan het einde van iedere opleiding of minstens één keer per jaar formatieve evaluaties en zorgt bij het aflopen van iedere opleiding voor een passende doorverwijzing van de cursisten. Dankzij deze evaluatie kunnen de cursisten zich hun vorderingen en verworven vaardigheden eigen maken en kan het centrum samen met de cursist nagaan hoe deze nog verder vooruitgang kan boeken.
Het centrum moet waken over de regelmaat van de opleiders en, bij afwezigheid van meer dan een maand, de passende maatregelen treffen om de opleiding te laten voortlopen zodat de cursisten geen nadeel ondervinden en het vooropgestelde leerritme aan te houden.
Het centrum werkt jaarlijks ten laatste tegen 30 april een activiteitenverslag uit op basis van het door de administratie vastgelegde model. Dat verslag bevat voor elk van de vijf in het decreet bepaalde opdrachten een analyse en een voorstelling van de activiteiten van het centrum, alsook een algemene analyse van de activiteiten van het centrum.
V. Subsidiëring Een jaarlijkse forfaitaire, geïndexeerde subsidie van 918.000 euro wordt toegekend aan het gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen. De subsidie dekt bezoldigings-, opleidings- en werkingskosten.
VI. Procedures voor de aanstelling van een CREDAF De procedure voor de aanstelling, hernieuwing en beëindiging van de aanstelling van het centrum door het College, is vastgelegd in hoofdstuk 7, afdeling 1, van het besluit het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 20 juni 2019 houdende uitvoering van het decreet van 30 november 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/11/2018 pub. 26/02/2019 numac 2019010696 bron brussels franstalig parlement Decreet betreffende de sociale samenhang sluiten betreffende de sociale samenhang.
VII. Kandidaturen De kandidaturen moeten binnen dertig werkdagen na het verschijnen van de oproep tot kandidaatstelling in het Belgisch Staatsblad bij een ter post aangetekend schrijven worden toegestuurd aan De Franse Gemeenschapscommissie Dienst Sociale Cohesie Paleizenstraat 42 1030 Schaarbeek Er moet ook een kopie worden verstuurd naar cohesionsociale@spfb.brussels De akten van kandidaatstelling dienen minstens te omvatten: 1. Statuten van de vzw.2. Een verantwoording die aantoont dat de kandidaat beantwoordt aan de gestelde voorwaarden om in aanmerking te komen (maximaal 5 A4-pagina's); 3. Een beschrijving van de wijze waarop de kandidaat zich voorneemt de opdrachten te verrichten die hem worden toebedeeld, alsook de menselijke middelen (kwalificaties, ervaring, ...) en de materiële middelen (lokalen, materiaal, ...) waarover hij hiertoe beschikt (maximaal 20 A4-pagina's); 4. Een activiteitenverslag van het jaar dat aan de kandidatuur voorafgaat;5. De rekeningen van de vzw en een voorbegroting voor de opdrachten van het gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen. NAWAL BEN HAMOU, Collegelid bevoegd voor Sociale Samenhang