gepubliceerd op 14 maart 2014
Besluit 2013/666 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie dat het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 14 april 2005 wijzigt, houdende toepassing van het decreet betreffende de subsidies voor de aankoop, de bouw, de renovatie, de inrichting, de uitrusting, de uitbreiding en de meubilering van sommige centra, diensten, huizen, instellingen of initiatieven van beschut wonen die ressorteren onder het beleid van sociale actie, gezin en gezondheid. Tweede lezing
19 DECEMBER 2013. - Besluit 2013/666 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie dat het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 14 april 2005 wijzigt, houdende toepassing van het decreet betreffende de subsidies voor de aankoop, de bouw, de renovatie, de inrichting, de uitrusting, de uitbreiding en de meubilering van sommige centra, diensten, huizen, instellingen of initiatieven van beschut wonen die ressorteren onder het beleid van sociale actie, gezin en gezondheid. Tweede lezing
Het College van de Franse Gemeenschapscommissie Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 mei 2004 betreffende subsidies voor de aankoop, de bouw, de renovatie, de inrichting, de uitrusting, de uitbreiding en de meubilering van sommige centra, diensten, huizen, instellingen of initiatieven van beschut wonen die ressorteren onder het beleid van sociale actie, gezin en gezondheid, artikels 4, § 1, 5 en 10;
Gelet op het besluit 2005/4 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 14 april 2005 houdende toepassing van het decreet betreffende de subsidies voor de aankoop, de bouw, de renovatie, de inrichting, de uitrusting, de uitbreiding en de meubilering van sommige centra, diensten, huizen, instellingen of initiatieven van beschut wonen die ressorteren onder het beleid van sociale actie, gezin en gezondheid gewijzigd door het besluit 2008/571 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 9 oktober 2008;
Gelet op de adviezen van de afdelingen Huisvesting, Ambulante Diensten en Thuishulp en -verpleging van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid, gegeven op 2 en 16 mei 2013;
Gelet op het advies van de Inspectrice van Financiën, gegeven op 28 augustus 2013;
Gelet op het akkoord van het Collegelid belast met Begroting, Gelet op het advies 54.284/4 van de Raad van State gegeven op 6 november 2013, in toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van het Collegelid belast met Sociale Actie en Gezin en van het Collegelid belast met Gezondheid Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.
Art. 2.Artikel 2 van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 14 april 2005 houdende toepassing van het decreet betreffende de subsidies voor de aankoop, de bouw, de renovatie, de inrichting, de uitrusting, de uitbreiding en de meubilering van sommige centra, diensten, huizen, instellingen of initiatieven van beschut wonen die ressorteren onder het beleid van sociale actie, gezin en gezondheid wordt aangevuld met de volgende woorden: "De VZW : vereniging zonder winstoogmerk beoogd door de wet van 27 juni 1921Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1921 pub. 19/08/2013 numac 2013000498 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen"
Art. 3.In artikel 3 van hetzelfde besluit gewijzigd door het besluit van 9 oktober 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, lid 1, worden de woorden "800 euro" vervangen door de woorden "1.500 euro"; 2° in paragraaf 1, lid 1, worden de woorden "30.000 euro" vervangen door de woorden "50.000 euro"; 3° in paragraaf 1, lid 1, worden de woorden "25.000 euro" vervangen door de woorden "35.000 euro"; 4° in paragraaf 1, lid 2, worden de woorden "1 januari 2004" vervangen door de woorden "1 januari 2013";5° in de tweede paragraaf worden de woorden "1 januari 2004" vervangen door de woorden "1 januari 2013" en de woorden "januari 2004" worden vervangen door de woorden "januari 2013".
Art. 4.Hoofdstuk III van hetzelfde besluit, gewijzigd door het besluit van 9 oktober 2008 dat de artikelen 5 tot 11 omvat, wordt vervangen door hetgeen volgt : "Hoofdstuk III - Toekenning van subsidies bij de aankoop van gebouwen. Afdeling 1. - Principeakkoord
Art. 5.De aanvrager dient bij het bestuur een aanvraag voor principeakkoord in voor de toekenning van een subsidie voor de aankoop van een gebouw.
Deze aanvraag omvat de volgende documenten : 1° Het uittreksel uit het proces-verbaal met de beraadslaging van het bevoegde orgaan van de aanvrager. Het bewijs dat de aanvrager een VZW is en de samenstelling van haar raad van bestuur. 2° Een memorie waarin de redenen worden toegelicht die de overwogen aankoop rechtvaardigen. Deze memorie moet de volgende elementen bevatten : a) de plannen, oppervlakten en bestemmingen van de lokalen voor de bestaande situatie;b) het te bestrijken grondgebied;c) de beschrijving van de gezochte plaatsen en van het gezochte gebouw (meer bepaald afmetingen, oppervlakte, organisatie van de ruimte, tuin);d) een nota betreffende de gezochte omgeving, toegangswegen en vervoermiddelen;e) een ontwerp van dienstenproject.3° Een raming van de in aanmerking genomen investering met inbegrip van de eventuele noodzakelijke werken.4° Een financieringsplan van de in aanmerking genomen vastgoedoperatie.5° een financieringsplan van de toekomstige werking.
Art. 6.Op basis van de documenten die het bestuur overmaakt, neemt het College zijn beslissing en geeft het zijn eventueel principeakkoord voor de toekenning van een toelage met het oog op de aankoop van een gebouw. Dit principeakkoord is geldig voor een periode van een jaar, waarbinnen vóór het verstrijken van de termijn de aanvraag voor definitieve beslissing tot toekenning van de subsidie moet worden ingediend. Afdeling 2. - Definitieve beslissing tot toekenning van de subsidie
Art. 7.De aanvrager dient bij het bestuur een aanvraag in voor definitieve beslissing tot toekenning van de subsidie.
Art. 8.§ 1. Deze aanvraag heeft betrekking op een specifiek goed en bevat de volgende documenten : 1° Het uittreksel uit het proces-verbaal met de beraadslaging van het bevoegde orgaan van de aanvrager waarin de aankoop van het goed wordt voorgesteld en de verkoopprijs en de raming van de inrichtingswerken worden goedgekeurd.2° Een memorie waarin de redenen worden toegelicht die de keuze voor het voorgestelde gebouw rechtvaardigen. Deze memorie moet de volgende elementen bevatten : a) een liggingsplan;b) de plaatsbeschrijving en de beschrijving van het gebouw waarvan de aankoop overwogen wordt (met name leeftijd, bouwvalligheid, afmetingen, oppervlakte, organisatie van de ruimte, tuin);c) een nota betreffende de omgeving, toegangswegen en vervoermiddelen;d) de lijst en de identificatie van de andere bezochte goederen en de redenen waarom ze niet voldeden;e) een geactualiseerd en gedetailleerd ontwerp van dienstenproject dat met name de geplande bestemming van elk lokaal moet omvatten.3° De verkoopprijs.4° Een raming van de registratierechten en aktekosten.5° Een raming van de eventueel uit te voeren inrichtingswerken.6° Een geactualiseerd financieringsplan van de in aanmerking genomen vastgoedoperatie.7° een geactualiseerd financieringsplan van de toekomstige werking.8° Een attest dat het bewijs levert dat de aanvrager in staat is om aan de financiering van de aankoop en de inrichtingswerken bij te dragen.9° Een uittreksel uit de kadastrale legger.10° Een bankidentiteitskaart. § 2. In afwijking van § 1, heeft deze aanvraag tot definitieve beslissing tot toekenning van de subsidie geen betrekking op een welbepaald goed en omvat: - een raming van de registratierechten en aktekosten; - een attest dat het bewijs levert dat de aanvrager in staat is om aan de financiering van de in aanmerking genomen vastgoedoperatie bij te dragen; - een bankidentiteitskaart.
Art. 9.§ 1. Op basis van de door de administratie overgemaakte documenten neemt het College de definitieve beslissing tot toekenning van de subsidie.
Voor de initiatieven van beschut wonen, is de definitieve beslissing tot toekenning van de subsidie voor een periode van een jaar geldig, waarbinnen vóór het verstrijken van de termijn de aanvraag voor uitbetaling van de subsidie voor aankoop ingediend moet worden. § 2. Het subsidiebedrag wordt berekend op basis van de aankoopprijs en van de raming van de aktekosten en van de registratierechten, op voorwaarde echter dat de aankoopprijs het maximum subsidieerbaar bedrag niet overschrijdt.
De subsidie wordt berekend op basis van de laagste van deze twee waarden vermeerderd met de aktekosten en de registratierechten die verminderd zijn in verhouding tot de waarde die voor de berekening wordt gebruikt.
In afwijking wordt het subsidiebedrag, voor de initiatieven van beschut wonen, op basis van de raming van de in aanmerking genomen investering en van de raming van de aktekosten en van de registratierechten berekend, op voorwaarde echter dat de raming van de investering het maximum subsidieerbaar bedrag niet overschrijdt. Afdeling 3. - Uitbetaling van de subsidie
Art. 10.De aankoopakte mag slechts na de definitieve beslissing tot toekenning van de toelage verleden zijn.
Art. 11.§ 1. Met het oog op de uitbetaling van de subsidie moet de aanvrager de volgende documenten voorleggen : 1° De attesten over de aard van de zakelijke rechten waarover de aanvrager op het gebouw beschikt;2° Het overzicht van de kosten voor notarisakten;3° Wanneer het gebouw het voorwerp van een bestemmingswijziging moet uitmaken, de toelating tot bestemmingswijziging;4° Wanneer het gebouw het voorwerp moet uitmaken van bijkomende werken, een voorontwerp van de werken in overeenstemming met artikel 16 van dit besluit.5° Voor de initiatieven van beschut wonen : a) een liggingsplan; d) de plaatsbeschrijving en beschrijving van het aangekochte gebouw (met name afmetingen, oppervlakte, organisatie van de ruimte, tuin.); c) een nota betreffende de omgeving, de toegangswegen en de vervoermiddelen. § 2. Wanneer blijkt dat de verkoopwaarde zoals die door het Comité tot aankoop van onroerende goederen of door de Ontvanger der Registratie kon geschat worden, lager ligt dan de aankoopprijs en het maximaal subsidieerbare bedrag, dan wordt het subsidiebedrag in verhouding verminderd. § 3. De subsidie wordt uitbetaald zodra het voorontwerp van werken, als bedoeld in paragraaf 1, 4° door het College is goedgekeurd. '
Art. 5.Aan artikel 13 van hetzelfde besluit, gewijzigd door het besluit van 9 oktober 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in 2° worden de woorden "Het bewijs dat de bouwheer een centrum voor gezinsplanning, een centrum voor globale sociale actie, een dienst voor de bijstand aan slachtoffers, beschuldigden en veroordeelden in vrijheid, aan ex-gevangenen en hun naasten, een dienst voor thuishulp, een dienst voor geestelijke gezondheidszorg, een dienst actief inzake druggebruik, een medisch huis, een dienst voor palliatieve en voortgezette zorgen, een coördinatiecentrum voor verzorging en diensten van thuishulp, een centrum voor telefonische opvang, een coördinatie-instelling of een initiatief van beschut wonen is dat is erkend door de Franse Gemeenschapscommissie" vervangen door de woorden "De attesten betreffende de aard van de zakelijke rechten waarover de aanvrager beschikt op het aan te passen gebouw of op het te bebouwen terrein". 2°, 4° wordt als volgt vervangen : "Een memorie dat de redenen aanwijst ter rechtvaardiging van de uitvoering van de voorgestelde werken of de aankoop van de voorgestelde uitrusting of meubilair.
Dit memorie moet de volgende elementen bevatten : a) de plannen, oppervlakken en bestemmingen van de lokalen voor de bestaande situatie;b) het te bestrijken grondgebied;c) voor het bestaande gebouw, de plaatsbeschrijving en beschrijving van het gebouw (leeftijd, bouwvalligheid);d) een nota betreffende de omgeving, de toegangswegen en de vervoermiddelen; e) een ontwerp van dienstenproject.'
Art. 6.Artikel 13 van hetzelfde besluit gewijzigd door het besluit van 9 oktober 2008 wordt aangevuld door 5°, 6° en 7° die luiden als volgt : "5° Een raming van de werken. 6° Een financieringsplan van de werken. 7° Een financieringsplan van de toekomstige werking."
Art. 7.In artikel 16 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 1°, b), de woorden "het advies voor het bestuur van stedenbouw en ruimtelijke ordening" worden vervangen door de woorden "De beraadslaging van het bevoegde orgaan van de VZW opdrachtgever die het voorontwerp en het bedrag van de raming goedkeurt";2° in 1°, wordt het punt c) ingetrokken;3° in 1°, e), worden de woorden "De titel van eigendom of erfpacht van het gebouw of de huurovereenkomst" ingetrokken;4° in 1°, wordt het punt d) het punt c) en het punt e) wordt het punt d) Art.8. In artikel 20 van hetzelfde besluit wordt 4° vervangen door hetgeen volgt: "4° De stedenbouwkundige vergunning"
Art. 9.In artikel 24 van hetzelfde besluit wordt 7° aangevuld door de woorden "en keurt het bedrag van zijn offerte goed".
Art. 10.In artikel 24 van hetzelfde besluit wordt 8° vervangen door hetgeen volgt : "8° Een bankidentiteitskaart".
Art. 11.In artikel 36 van hetzelfde besluit wordt een 9° toegevoegd dat luidt als volgt : "9° Het uittreksel van proces-verbaal met de beraadslaging van het bevoegde orgaan van de aanvrager dat de eindafrekening van de onderneming goedkeurt"
Art. 12.In artikel 37, 3° van hetzelfde besluit worden de woorden "7 procent" vervangen door de woorden "10 procent".
Art. 13.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand die volgt op de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Art. 14.Het Collegelid bevoegd voor Sociale Actie en Gezin en het Collegelid bevoegd voor Gezondheid worden met de uitvoering van onderhavig besluit belast.
Voor het College : R. MADRANE, Collegelid bevoegd voor Sociale Actie en Gezin C. FREMAULT, Collegelid, bevoegd voor Gezondheid en Openbaar Ambt