Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering
gepubliceerd op 17 januari 2025

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de administratieve toestand en de individuele geldelijke rechten van de naar Brussel - Preventie & Veiligheid overgehevelde contractuele personeelsleden

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2025000304
pub.
17/01/2025
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 SEPTEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de administratieve toestand en de individuele geldelijke rechten van de naar Brussel - Preventie & Veiligheid overgehevelde contractuele personeelsleden


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 28 mei 2015 tot oprichting van een instelling van openbaar nut waarin het beheer van het preventie- en veiligheidsbeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is samengebracht en tot oprichting van de gewestelijke school voor de veiligheids-, preventie- en hulpdienstberoepen - Brusafe, gewijzigd door de ordonnanties van 4 april 2019 en 16 mei 2024;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gewijzigd door de besluiten van 16 mei 2019 en 29 oktober 2020;

Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 januari 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 26/01/2023 pub. 03/02/2023 numac 2023040290 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de personeelsleden van Brussel Preventie en Veiligheid sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de personeelsleden van Brussel Preventie en Veiligheid Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 1 fébruari 2024 betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van Brussel Preventie & Veiligheid;

Gelet op de gelijkekansentest, uitgevoerd op 16 november 2023 overeenkomstig artikel 2, § 1, 1° van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 23 oktober 2023;

Gelet op het advies van de Minister van Ambtenarenzaken gegeven op 16 november 2023;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 9 oktober 2023;

Gezien het protocol 2024-24 van 9 juli 2024 opgericht overeenkomstig artikel 9 van de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. ;

Gelet op advies nr.76.905/2/V van de Raad van State gegeven op 31 juli 2024 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de minister-president, Na beraadslaging, Besluit :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de contractuele personeelsleden die op basis van de overdracht van een bedrijfstak met de vereniging zonder winstoogmerk Gewestelijke Politieacademie van Brussel worden overgeheveld naar Brussel - Preventie & Veiligheid (en die opgenomen zijn in de bij dit besluit gevoegde tabel).

HOOFDSTUK II. - Definities

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° `BPV': Brussel - Preventie & Veiligheid, instelling van openbaar nut opgericht bij de ordonnantie van 28 mei 2015 tot oprichting van een instelling van openbaar nut waarin het beheer van het preventie- en veiligheidsbeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is samengebracht;2° `GPAB': Vereniging zonder winstoogmerk die de naam Gewestelijke Politieacademie van Brussel draagt;3° `Activiteiten van Brusafe': de activiteiten die de gewestelijke school voor de veiligheids-, preventie- en hulpdienstberoepen `Brusafe' op touw zet met als doel een opleidingsbeleid te ontwikkelen dat afgestemd is op de bijzondere kenmerken van Brussel, de samenwerking tussen de partnerscholen en de andere instanties die zich bezighouden met de opleiding en tewerkstelling in de veiligheidssector, te stimuleren en ervoor te zorgen dat de Brusselaars gemakkelijker aan de slag kunnen gaan in een van de veiligheidsberoepen;4° `Personeelslid': het contractuele personeelslid dat ingezet wordt voor de activiteiten van Brusafe en dat naar aanleiding van de overdracht van een bedrijfstak van de GPAB naar BPV wordt overgeheveld naar de diensten van Brussel Preventie & Veiligheid;5° `Verworven rechten': de rechten die voortvloeien uit de arbeidsovereenkomst of de arbeidsverhouding die golden op het ogenblik van de overdracht en die hieronder zijn vermeld: a.de bezoldiging, met inbegrip van de sprongen in weddeschalen, en het eventuele weddecomplement; b. het vakantiegeld;c. de eindejaarstoelage;d. het jaarlijks verlof en de bijkomende vakantiedagen;e. de regels betreffende de registratie van de arbeidstijd;f. de tweetaligheidstoelage;g. de regels en tegemoetkomingen voor verplaatsingen;h. de telefoonkosten;i. de thuiswerkvergoeding;6° `Integratie': de toestand waarin het personeelslid zich bevindt na de ondertekening van het aanhangsel bij de arbeidsovereenkomst, zoals bepaald in artikel 4 van dit besluit. HOOFDSTUK III. - Overdracht van de verworven rechten

Art. 3.§ 1. De in artikel 2, 4° van dit besluit bedoelde personeelsleden die op de datum van de overdracht van de bedrijfstak met een arbeidsovereenkomst zijn tewerkgesteld, worden overgeheveld naar BPV en behouden de verworven rechten die ze op de datum van de overheveling genoten, zoals bedoeld in artikel 2, 5° en opgenomen in de bezoldigingsregeling en het administratief statuut van de GPAB die op de dag van de overheveling van kracht waren. De wijzigingen, toevoegingen en opheffingen in de bezoldigingsregeling en het administratief statuut van de GPAB die na de overheveling worden doorgevoerd, zullen niet van toepassing zijn op de in deze bepaling bedoelde personeelsleden. § 2. Echter zijn de volgende bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hierna het besluit genoemd, en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hierna het `statuut' genoemd, alsook de bepalingen waardoor ze eventueel gewijzigd, aangevuld of vervangen zouden worden, van toepassing: 1° de rechten en plichten bedoeld in artikel 4 van het besluit, waarin verwezen wordt naar de artikelen 5 tot en met 14ter van het statuut;2° de arbeidsregeling en de arbeidstijd bedoeld in artikel 10 van het besluit;3° de onverenigbaarheden en cumulaties bedoeld in artikel 12 van het besluit;4° de afwezigheden bedoeld in artikel 14, vierde lid van het besluit, waarin verwezen wordt naar hoofdstuk V van titel VII van boek I van het statuut, en in de artikelen 15 en 16 van het besluit;5° de opleiding bedoeld in artikel 13 van het besluit, waarin verwezen wordt naar de artikelen 273, 274 en 277 van het statuut;6° de evaluatie bedoeld in artikel 11 van het besluit, waarin verwezen wordt naar de bepalingen van titel VI van boek I van het statuut, en in artikel 2/3 van het statuut;7° de vierdagenweek en de loopbaanonderbreking voor het personeel van de besturen, bedoeld in artikel 10 van het besluit, waarin verwezen wordt naar de artikelen 168 tot 171 van het statuut en de artikelen 160 en 161 van het statuut;8° de bepalingen over de ontbinding van de arbeidsovereenkomst die opgenomen zijn in hoofdstuk V van het besluit;9° de procedure voor de gesprekken die kaderen in de ontslagprocedure waarin voorzien is in artikel 4/1 van het besluit;10° moederschaps-, ouderschaps-, adoptie- en onthaalverlof bedoeld in de artikelen 191 tot 198 van het statuut;11° de borstvoedingspauzes bedoeld in artikel 203 van het statuut;12° het omstandigheidsverlof bedoeld in de artikelen 187 en 188 van het statuut. HOOFDSTUK IV. - Procedure voor de integratie van de personeelsleden

Art. 4.§ 1. Elk in artikel 2, 5° van dit besluit bedoeld personeelslid krijgt van de dienst van de leidend ambtenaar een voorstel voor een aanhangsel bij zijn arbeidsovereenkomst.

In dat aanhangsel worden, zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten die door artikel 3 van dit besluit zijn gewaarborgd, de administratieve en geldelijke rechten van het personeelslid vastgesteld overeenkomstig de volgende besluiten: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hierna het besluit genoemd, en het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hierna het `statuut' genoemd.

Dat aanhangsel is dus bedoeld om het personeelslid in kwestie een overzicht te bieden van de bepalingen van de voormelde besluiten die in plaats van zijn verworven rechten volledig en rechtstreeks van toepassing zullen zijn, samen met de bepalingen die het aanhangsel later zouden wijzigen, aanvullen of vervangen. § 2. Om het personeelslid een duidelijk onderbouwde keuze te helpen maken en te laten nagaan of zijn administratieve en geldelijke rechten gevrijwaard zijn, zal bij het voorgestelde aanhangsel een tabel worden gevoegd met aan de ene kant de huidige geldelijke toestand die het personeelslid dankzij zijn verworven rechten geniet, en aan de andere kant de voorgestelde geldelijke en administratieve toestand die het personeelslid zal verwerven door overeenkomstig de bepalingen van dit besluit het aanhangsel te ondertekenen.

Dat voorstel en de bijhorende bijlage worden naar het professionele e-mailadres van het personeelslid verstuurd of worden hem persoonlijk overhandigd (met ontvangstbewijs). § 3. Het personeelslid antwoordt schriftelijk binnen de termijn die in het voorstel is bepaald. Die termijn mag niet korter zijn dan vijftien dagen vanaf de dag na de datum waarop de e-mail werd verstuurd of waarop de overhandiging heeft plaatsgevonden. De te maken keuze is onherroepelijk.

Indien er binnen de toegekende termijn geen antwoord komt, wordt het personeelslid onweerlegbaar geacht de ondertekening van het aanhangsel te weigeren en bijgevolg definitief te kiezen voor het behoud van zijn verworven rechten overeenkomstig de bepalingen van artikel 3 van dit besluit.

Art. 5.§ 1. Bij de integratie wordt de geldelijke anciënniteit van het personeelslid definitief vastgesteld. Daarbij zal rekening worden gehouden met de erkende anciënniteit op de dag van de overheveling, vermeerderd met het aantal maanden dat tussen de overheveling en de datum van de ondertekening van de wijziging is verstreken. § 2. Wanneer het personeelslid door toepassing van § 1 op de met zijn diploma overeenstemmende weddeschaal bij BPV een bezoldiging krijgt die lager is dan degene waarin voorzien is in artikel 2, 4°, a., behoudt het de weddeschaal die op het moment van de overheveling op hem van toepassing was totdat hij, om welke reden ook, een hogere bezoldiging ontvangt in een bij BPV geldende weddeschaal.

HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking vanaf 1 januari 2025.

Brussel, 12 september 2024.

Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor mobiliteit, openbare werken en verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor klimaattransitie, leefmilieu, energie en participatieve democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor financiën, begroting, openbaar ambt, de promotie van meertaligheid en van het imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor werk en beroepsopleiding, digitalisering en plaatselijke besturen B. CLERFAYT


^