gepubliceerd op 22 februari 2024
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een voorkoopperimeter "Conscience" op het grondgebied van de gemeente Evere
1 FEBRUARI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een voorkoopperimeter "Conscience" op het grondgebied van de gemeente Evere
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht zoals gewijzigd door het besluit van 4 juli 2019;
Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 december 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 07/12/2023 pub. 22/01/2024 numac 2024000314 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 december 2022 houdende toekenning van subsidies voor het driejarige sportinvesteringsprogramma 2021-2023 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 07/12/2023 pub. 26/01/2024 numac 2024000615 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van subsidies voor een totaalbedrag van 42.300.000 euro ten gunste van de gemeenten voor de herwaardering van de wijken in het kader van de duurzame wijkcontracten sluiten tot goedkeuring van het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract "Conscience" (reeks 13 van 2024 tot 2028) en tot toekenning aan de gemeente Evere van een subsidie voor de uitvoering van dat programma;
Overwegende dat het krachtens artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening mogelijk is een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op eigen initiatief kan worden bepaald of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO);
Overwegende dat met toepassing van de artikelen 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 6°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), het voorkooprecht door algemene nut gemotiveerd is met het oog op: 1° de realisatie van voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of de gemeenten of OCMW's vallen;2° het bestaan van verlaten of onbewoonbare gebouwen bestrijden;4° de realisatie van woningen van het sociale type of middelgrote woningen;5° de realisatie toelaten van het maatschappelijk doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;6° de herwaardering bevorderen van de linten voor handelskernen, zoals gedefinieerd door en in toepassing van artikel 22 van de voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan vastgesteld op 3 mei 2001 door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;7° de niet-uitgebate bedrijfsruimten vernieuwen of een nieuwe bestemming geven in de zin van artikel 251, 1° ;9° de uitwerking of de uitvoering van door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering ingevoerde programma's van stedelijke herwaardering bevorderen. Overwegende dat het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract "Conscience" bestaat uit een door de gemeenteraad van Evere in de zitting van 28 september 2023 goedgekeurde stedenbouwkundige, sociaaleconomische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter met als doel om, uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand, de in het kader van de stedelijke herwaardering te halen doelstellingen en prioriteiten te omschrijven;
Overwegende dat die studie o.m. de volgende kenmerken aan het licht bracht voor de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Conscience": - een centraal gelegen wijk, maar weinig verbonden met zijn directe omgeving, en beperkte faciliteiten om de rol als centrum van de gemeente te vervullen; - een toenemende bevolking, in het bijzonder in de jongste leeftijdsgroepen, in lijn met de komst van nieuwe jonge families; - een bevolking met een toenemend armoederisico; - een beperkte dynamiek bij burgers en verenigingen, sterk verbonden met het gebrek aan buurtinfrastructuur; - een woningbestand van gemiddelde kwaliteit, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van energie en renovatie; - een woningbestand dat slechts beperkt tegemoetkomt aan de noden van families, vaak bestaande uit huizen die opgedeeld zijn in meerdere appartementen; - een aandeel huurders-bewoners dat hoger ligt dan het gewestelijke gemiddelde; - openbare ruimte van aanzienlijke omvang, maar van lage kwaliteit, zowel wat het leefmilieu betreft als wat gebruiksvriendelijkheid betreft; - een lokaal verankerde handelskern, die verandert in lijn met veranderingen in de wijk.
Overwegende dat uit de diagnose van de wijk blijkt dat een overheidsinterventie op vlak van stedelijke herwaardering noodzakelijk is om, meer bepaald: - nieuwe woningen met sociaal oogmerk te creëren, van uiteenlopende woontypes, aangepast aan de noden van de inwoners; - nieuwe buurtinfrastructuur te creëren, in het bijzonder toegespitst op sport, sociaal-culturele activiteiten en infrastructuur voor het jonge kind; - aangename publieke ruimtes te creëren, aangepast aan de klimaatuitdagingen; - de band tussen inwoners te versterken en het verenigingsleven en de lokale handel te dynamiseren, met een bijzondere aandacht voor interculturele en intergenerationele aspecten; - de doelstellingen op vlak van leefmilieu en mobiliteit op een transversale manier te integreren in elk project.
Overwegende dat een aantal doelstellingen van het duurzaam wijkcontract "Conscience" met name bestaan uit de verwerving van onroerende goederen, waaronder leegstaande en/of onbewoonbare gebouwen, met het oog op de renovatie of nieuwe ontwikkeling van woningen met sociaal oogmerk enerzijds, en de ontdichting en ontharding van het binnenterrein van de huizenblokken anderzijds.
Overwegende dat de perimeter die voor het voorkooprecht wordt voorgesteld, de eigendommen groepeert die potentieel een antwoord kunnen bieden op de problemen en op de hierboven vermelde belangrijkste uitdagingen om zo de levensomstandigheden van de bewoners van de wijk te verbeteren.
Overwegende dat de studie licht werp op een aantal doelstellingen van het duurzaam wijkcontract "Conscience" voor de omschreven perimeter, namelijk: - de prioritaire operaties, bijkomende operaties, op te starten operaties of reserveoperaties die zijn opgenomen in het programma van het basisdossier; - de begeleiding van lopende of toekomstige herdefiniëringsoperaties van het gewestelijke stadsvernieuwingsbeleid, zoals het stadsbeleid;
Overwegende dat het basisprogramma van het duurzaam wijkcontract "Conscience" operaties bevat die voorzien in de creatie van buurtinfrastructuur voor bewoners, organisaties en verenigingen, meer bepaald de operaties Multidisciplinaire ruimte (operatie 1.1.), Huisvesting en gedeelde zaal (operatie 1.2.) en Verenigingenhuis en voorziening voor het jonge kind (operatie 1.3.);
Overwegende dat hetzelfde programma operaties voorziet voor de bouw van woningen met sociaal oogmerk, waaronder operatie 1.2. Huisvesting en gedeelde zaal, de geassocieerde operatie A.1. Solidaire huisvesting en de reserveoperatie R2 Woonproject voor grote gezinnen.
Overwegende dat het programma eveneens de vernieuwing en de heraanleg van de openbare ruimte bevat, via de operaties 1.1., 2.1. tot 2.4., alsook via de reserveoperaties R1 en R3;
Overwegende dat de gemeente Evere ervoor heeft gekozen een deel van de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Conscience" als voorkoopperimeter te voorzien om beter in overeenstemming te zijn met de intenties van haar programma;
Overwegende dat de mogelijkheid om grondbeheer te verwerven over de al dan niet gebouwde vastgoederen van de huidige voorkoopperimeter de mogelijkheid zou bieden de uitvoering van het programma van het duurzaam wijkcontract "Conscience" te begeleiden via de realisatie van gronddoelstellingen van de stedelijke herwaardering;
Overwegende dat het beroep op het voorkooprecht de mogelijkheden kan doen toenemen: - Om goederen te verwerven op een deel van de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Conscience", op het grondgebied van de gemeente Evere; - Om de gronddoelstellingen van de "duurzame wijkcontracten" te behalen en om de nodige tools en middelen voor de uitvoering van het programma ter beschikking te kunnen stellen; - Om tussen te komen m.b.t. de belangen die bleken in de studie voor het DWC "Conscience"; - Om te reageren binnen de reglementaire uitvoeringstermijnen van het DWC; - Om het renovatie- en herstructureringsproces van de wijk te versnellen; - Om over te gaan tot interventies ten voordele van de wijk om de kwaliteit van de beschikbare woningen en infrastructuur te verbeteren en om de gronden bestemd als groene openbare ruimte uit te breiden.
Overwegende dat de selectie van percelen waarop een voorkooprecht wordt toegepast, is ingegeven door: - percelen met mogelijkheden tot ontdichting van het binnenterrein van de huizenblokken; - percelen voor de verwezenlijking van reserveoperaties, meer bepaald het huisvestingsproject R2 op de hoek van de Godfroid Kurthstraat met de August De Boeckstraat; - percelen aansluitend op de operaties van het DWC Conscience die potentieel zullen bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van het programma; - andere percelen met leegstaande en/of onbewoonbare gebouwen;
Overwegende dat de goederen waar mogelijk groene openbare ruimten, voorzieningen van openbaar nut, handelszaken en sociale woningen kunnen komen, zoals bedoeld in artikel 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 6°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, of die de aanwezigheid van verlaten of onbewoonbare gebouwen of terreinen kunnen tegengaan, zoals bedoeld in artikel 259, 2°, van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, de goederen zijn op onder meer volgende adressen: - de percelen gelegen tussen de Hendrik Consciencelaan 242-264 en de Jan-Baptist Desmethstraat 15-37; - het huizenblok tussen de Hendrik Consciencelaan, de Jan-Baptist Desmethstraat, de Onze Lieve Vrouwlaan en de Alfons Vanden Bosschestraat; - het huizenblok tussen de Hendrik Consciencelaan, de Onze Lieve Vrouwlaan en de Alfons Vanden Bosschestraat; - de percelen gelegen tussen de Edward Deknoopstraat 2-14, de Lindestraat 269-309 en de Weerstandstraat 1-25; - het huizenblok tussen de Weerstandstraat, de Jan-Baptist Mosselmansstraat, de Godfroid Kurthstraat en de Lindestraat; - het huizenblok tussen de Jaak Houtmeyersstraat, de Adolf De Brandtstraat, de Hendrik Consciencelaan, de Godfroid Kurthstraat en de Jan-Baptist Mosselmansstraat; - het huizenblok tussen de Godfroid Kurthstraat, de Hendrik Consciencelaan, de August De Boeckstraat en de Lindestraat; - de percelen gelegen tussen de Lindestraat 417 en de Hendrik Consciencelaan 2-8; - de percelen gelegen aan de Godfroid Kurthstraat 90-92 - het huizenblok tussen de August De Boeckstraat, de Henri Consciencelaan en de Lindestraat; - het perceel gelegen aan de Jan Van Ruusbroeckstraat 24;
Overwegende dat moet worden opgemerkt dat bepaalde goederen en percelen aan meerdere doelstellingen tegelijk beantwoorden - het is dan ook van strategisch belang dat die goederen verworven kunnen worden in de context van het duurzaam wijkcontract "Conscience"; dat die percelen ook vlot tegemoet kunnen komen aan de doelstellingen, de opdrachten en het maatschappelijke doel van de instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de stedelijke herwaardering als doel heeft om een stedelijke perimeter volledig of ten dele te herstructureren om zijn stedelijke, economische, maatschappelijke en milieugebonden stadsfuncties te ontwikkelen of te bevorderen, desgevallend door de opwaardering van zijn architecturale en culturele kenmerken, binnen de duurzame ontwikkeling;
Dat de stedelijke herwaardering een opdracht is van openbare dienstverlening;
Dat zij wordt uitgevoerd door middel van herwaarderingsprogramma's en -operaties, waaronder de duurzame wijkcontracten;
Overwegende derhalve dat de gemeente alle middelen en instrumenten behoort in te zetten die nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen van dat programma;
Overwegende dat de gemeente Evere handelend voor eigen rekening of voor haar OCMW de voorkopende instantie is die het best geplaatst is om onroerend goed te verwerven op haar eigen grondgebied met het oog op die stedelijke herwaardering via vastgoedoperaties die strekken tot de creatie van openbare voorzieningen, handelszaken, met sociale woningen gelijkgestelde woningen of transitwoningen, of groene openbare ruimte;
Dat in bijkomende orde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die ervan afhangt, dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;
Dat in zeer bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev) dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met haar middelen en opdrachten;
Dat in nog meer bijkomende orde de Brusselse Huisvestingsmaatschappij (BGHM) dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met haar middelen en opdrachten;
Dat in nog meer bijkomende orde het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met zijn middelen en opdrachten;
Dat in nog veel meer bijkomende orde Leefmilieu Brussel operaties zou kunnen uitvoeren die verband houden met de aanleg van parken of groene ruimten;
Dat in nog veel meer bijkomende orde de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (MSI) dezelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, rekening houdend met haar middelen en opdrachten;
Overwegende dat de perimeter aansluit bij de Zone voor Stedelijke Herwaardering (ZSH) zoals bepaald bij beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 november 2019;
Overwegende dat het opportuun zou zijn om gebruik te maken van deze dynamiek om andere infrastructuur, andere openbare ruimten en groene ruimten en andere woningen te voorzien in de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Conscience";
Overwegende dat andere aankopen herverkavelingen mogelijk kunnen maken met het oog op de ontwikkeling van gemengde huisvestingsprojecten, voorzieningen en economische activiteiten;
Overwegende dat dit gedeeltelijk zou aansluiten bij de opdracht van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) belast met sociale huisvesting;
Dat het voorkooprecht van de percelen van de vooropgestelde perimeter het bouw- en renovatieproces in de wijk zou kunnen versnellen ten gunste van de sociale huisvesting;
Overwegende dat volgens de bepalingen van art. 27 § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016, de uitvoering van de duurzame wijkcontracten vijftig maanden duurt en dat binnen die termijn, de gemeente in bezit moet treden van de goederen, de overheidsopdrachten voor de diensten en de werken moet organiseren en toekennen alsmede de procedures voor de terbeschikkingstelling;
Overwegende dat de duur van de uitvoeringsfase van de projecten in verband met het duurzaam wijkcontract "Conscience" op 1 januari 2024 aanvangt;
Overwegende dat het de bedoeling is om de uitvoering van het herwaarderingsprogramma voor de wijk "Conscience" mogelijk te maken;
Overwegende de termijn van 7 jaar vastgelegd in artikel 261 van het BWRO;
Op voorstel van de minister-president bevoegd voor Stadsvernieuwing ;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De aan voorkoop onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Evere omvat de volgende percelen, die gekadastreerd zijn of het zijn geweest: Afdeling 21372, sectie D
H. Consciencelaan 242 - 264, Jan-Baptist Desmethstraat, 15 - 37 D3p D3r D3e3 D4x D4w D4v D7w2 D7m2 D11y D11z, D11x D11w D10y3 D10b4 D10a4 D10d3 D10w3 D10c4 D10I3 D10n3 D10t3 D10k3 D10z2 D10a3 D12I2 D12h2 Huizenblok tussen H. Consciencelaan, Jan-Baptist Desmethstraat, Onze Lieve Vrouwlaan, Alfons Vanden Bosschestraat D190x3 D190I3 D190m3 D190n3 D190b3 D190t3 D190c3 D193I2 D193d3 D193m2 D193s2 D193t2 D193y2 D193g3 D189z3 D189c4 D189a4 D189m3 D189r3 D189s3 D189h3 D189p3 D189d2 D189f3 D189e3 D188a4 D187g12 D187y4 D187z12 D187g9 D187h12 D187c5 D187d5 D187e5 D187f5 D187e14 D187h5 D187m13 D187c11 D188b4 D189b3 D189w2 D189b4 D189y2 D189x2 D189r2 D189t3 D189z2 D189h2 D194e2 D194h3 D194s2 D194r2 D194c3 D194d2 D194c2 D194b2 D194g3 D194t D194v2 D194n2 D194f3 D193h3 D193e3 D193b3 D190r3 D190v3 Huizenblok tussen H. Consciencelaan, Alfons Vanden Bosschestraat, Onze Lieve Vrouwlaan D195c6 D195m3 D195b4 D195k3 D195t5 D195s5 D195z4 D195p5 D195e3 D195d3 D195f4 D195r6 D195h4 D195e5 D195t6 D195s6 D195a5 D195m4 D195n4 D188a3 D188g3 D187t10 D188I3 D188k3 D188c3 D188w3 D188e3 D188d3 D188x3 D188w2 D188x2 D197p3 D197z2 D198e4 D198c4 D198p5 D198n3 D198m5 D198p4 D198s4 D198t4 D198e5 D198e5 D197b3 D197t3 D197p3 D197r3 D197f3 D195r5 D195h6 D195p3 D195g6 D195c4 D195f5 Edward Deknoopstraat 2 - 14, Lindestraat 269 - 309, Weerstandstraat 1 - 25 D217g3 D217c3 D217f3 D217k3 D217s3 D217d3 D217I3 D217y2 D217I2 D217p3 D217n3 D217m3 D218t3 D218b3 D218a3 D218h3 D218z3 D218g3 D218a4 D218p3 D218y3 D219e3 D219f3 D219c3 D219h3 D219I3 D219m3 D219w2 D219p3 D219k3 D219p2 D219t2 D219a3 D219g3 D218x3 Huizenblok tussen Weerstandstraat, Jan-Baptist Mosselmansstraat, Godfroid Kurthstraat, Lindestraat D247e9 D247y5 D247v6 D247c5 D247g10 D247f10 D247k4 D247d5 D247m4 D247e5 D247f5 D247e10 D247k2 D247h5 D247h2 D247g2 D247p9 D247r D237p D237r D237m2 D220k D220z D220d2 D221b4 D221e3 D221w3 D221c4 D221z2 D221c3 D221x3 D221y3 D221g3 D221r2 D223r2 D223s2 D223t2 D223c2 D223b2 D223a2 D223h4 D223g4 D223f4 D221d4 D223n3 D223m3 D223t3 D223d4 D223b4 D223e4 D223y3 D223x3 D223v3 D223w3 D221a4 D221z3 D221v3 D220c2 D220a2 D220x D220e2 D237w D237g2 D237f2 D237e2 Huizenblok tussen Jaak Houtmeyersstraat, Adolf De Brandtstraat, H. Consciencelaan, Godfroid Kurthstraat, Jan-Baptist Mosselmansstraat D244k2 D244a3 D244n D244I2 D244h D244a2 D244n2 D244c3 D247p8 D247a10 D247f7 D247v10 D247k5 D247r4 D247s4 D247t4 D247d10 D247p D247r10 D247s10 D247y9 D247w9 D247p10 D247n10 D247d2 D247f2 D247s8 D247c10 D247I3 D247n2 D247z5 D247d9 D247c9 D247t9 D247e8 D247v9 D247b10 D247k8 D247z9 D247m10 D245k D245h D244b3 Huizenblok Godfroid Kurthstraat, H. Consciencelaan, August De Boeckstraat, Lindestraat D248g4 D248b5 D248k3 D248d3 D248c3 D248n3 D248x4 D248x2 D248y4 D248w2 D248g2 D248c5 D248I3 D248p4 D236e2 D236f2 D236g2 D236z2 D236v2 D234h2 D234k2 D234I2 D233p3 D233z3 D233m4 D233d4 D233a3 D233z2 D233c4 D233r4 D233p4 D233r2 D233v4 D233w4 D231n D230r D230p D226g D225n2 D225r D225t D225p D225h2 D225p2 D225m2 D225r2 D225e2 D225b2 D233t4 D233s4 D233k4 D233s3 D233f4 D233n4 D233z3 D234g2 D236k2 D236n2 D236m2 D236h2 D236y2 D248d5 D248v4 D248w4 D248v3 D248p D248f D248t2 D248v D248w D248y D248x Lindestraat 417, H. Consciencelaan 2-8 D288g D287s2 D287f2 D287r2 Godfroid Kurthstraat 90-92 D255b2 D255t Huizenblok tussen August De Boeckstraat, H. Consciencelaan, Lindestraat D258z D283k3 D283z3 D283a4 D283a3 D283f2 D283c4 D283d2 D283c2 D283b2 D283y2 D283w3 D283x3 D283s3 D283v2 D286b2 D286c2 D286k2 D286t2 D286z2 D286p2 D286b3 D286x2 D287c2 D287d2 D286c3 D286y2 D286v2 D286a3 D286I2 D285s D285p D285t D285v D285m D284I D284k D284m D227s2 D227r3 D227x3 D227y3 D227v3 D227w3 D227h2 D227g2 D227t2 D227c3 D227x2 D227t3 D227d3 D227m3 D227I3 D227k3 D227p3 D231m D232v D232g2 D232c2 D232p2 D232t2 D232r2 D232h2 D233p2 D232a2 D232w D232k2 D232m2 D235m D235p D235n D283y3 D283v D258m Jan Van Ruusbroeckstraat (ter hoogte van nummer 24) D155m2
Art. 2.De in artikel 1 bedoelde percelen krijgen het statuut van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Evere voor een duur van 7 jaar.
Art. 3.De voorkooprechthebbende overheden die in dit verband in orde van prioriteit aangeduid worden, zijn: - de gemeente Evere, handelend voor eigen rekening of voor haar OCMW; - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het gewest afhangt; - de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev); - de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM); - het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - Brussel Leefmilieu; - De Maatschappij voor Stedelijke Inrichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (MSI).
Art. 4.De minister-president bevoegd voor Stadsvernieuwing wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 1 februari 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De minister-president bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT Bijlage: Voorkoopperimeter DWC "Conscience" Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld