Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 maart 2025
gepubliceerd op 03 april 2025

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 maart 2025 houdende wijziging van het besluit van de Brusselse HoofdstedelijkeRegering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Vervrouwelijking en verschillende verloven

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2025002726
pub.
03/04/2025
prom.
20/03/2025
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 MAART 2025. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 maart 2025 houdende wijziging van het besluit van de Brusselse HoofdstedelijkeRegering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Vervrouwelijking en verschillende verloven


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, artikel 40, § 1, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur;

Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, artikel 11, § 1, gewijzigd door de wet van 24 december 2002;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/1989 pub. 07/11/2014 numac 2014031896 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit tot oprichting van het Brussels Instituut voor Milieubeheer sluiten tot oprichting van Leefmilieu Brussel, artikel 1, § 2, gewijzigd door de ordonnantie van 3 mei 2018 en bekrachtigd bij de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen, artikel 41;

Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, artikel 8, tweede lid, gewijzigd door de ordonnantie van 9 juli 2015;

Gelet op de ordonnantie van 3 december 1992 betreffende de exploitatie en de ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven, en de aanhorigheden ervan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, artikel 17, gewijzigd door de ordonnanties van 29 maart 2001 en 6 november 2003;

Gelet op de ordonnantie van 18 januari 2001 houdende organisatie en werking van Actiris, artikel 34, eerste paragraaf, gewijzigd door de ordonnantie van 8 december 2016;

Gelet op de ordonnantie van 26 juni 2003 houdende oprichting van Innoviris, artikel 9;

Gelet op de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode, artikel 40 vervangen door de ordonnantie van 11 juli 2013 tot wijziging van de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode;

Gelet op de ordonnantie van 29 juli 2015 houdende oprichting van het Brussels Planningsbureau, artikel 10;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdienstenvan Brussel;

Gelet op de gelijkekansentest, uitgevoerd op 4 november 2024 in toepassing van artikel 2 van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 21 mei 2024;

Gelet op de instemming van de minister van Begroting, van 29 mei 2024;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij, gegeven op 29 juli 2024;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van de Haven van Brussel, gegeven op 2 juli 2024;

Gelet op het protocol nr. 2024/23van het Sectorcomité XV;

Gelet op advies nr. 77.166/4 van de Raad van State, gegeven op 25 november 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het Brussels Hoofdstedelijk Parlement op respectievelijk 1 juli 2022 en 17 mei 2023 resoluties heeft aangenomen die ertoe de gewestelijke openbare diensten strekkende te vervrouwelijken en ten gunste van thematisch verlof voor personen met een geleidehond.

Op voorstel van de Minister van Openbaar Ambt, Na beraadslaging, Besluit : TITEL 1. - Implementatie van de resolutie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement van 1 juli 2022 ertoe strekkende de gewestelijke openbare diensten te vervrouwelijken

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

Artikel 1.Artikel 39 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 oktober 2020 houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, wordt aangevuld met drie leden, luidende : "Ten hoogste twee derden van de leden van de selectiecommissie behoren tot hetzelfde gender.

Bij het voorzitterschap van vergelijkende selectiecommissies wordt voor genderwisseling gezorgd.

Leden van vergelijkende selectiecommissies krijgen vooraf een specifieke vorming over stereotypen en gendervooroordelen.".

Art. 2.In artikel 85 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in paragraaf 4, eerste alinea, wordt het woord "geslacht" vervangen door het woord "gender";b) paragraaf 4 wordt aangevuld met de twee leden, luidende: "Bij het voorzitterschap van bevorderingscommissies wordt voor genderwisseling gezorgd. Leden van bevorderingscommissies krijgen vooraf een specifieke vorming over stereotypen en gendervooroordelen.".

Art. 3.In artikel 90 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 3 wordt vervangen als volgt: " § 3.Bij gelijk resultaat tussen kandidaten wordt de voorkeur gegeven aan de kandidaat die behoort tot het gender dat het minst vertegenwoordigd is in deze bevorderingsrang binnen de betrokken Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

De bepaling in het voorgaande lid is van toepassing in overeenstemming met de bepalingen inzake positieve acties opgenomen in artikel 16 van het Gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 4 april 2024 houdende het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit.". b) in paragraaf 4 worden de woorden ", door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, het onmogelijk is om over te gaan tot de benoeming van deze kandidaat" vervangen als volgt: " : 1° hetzij door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, het onmogelijk is deze kandidaat te benoemen;2° hetzij het aantal kandidaturen van beide genders "M" en "V" onvoldoende is;3° hetzij personen die hun genderidentiteit niet als « M » of « V » ervaren, kandidaat zijn. Indien punt 2° of 3° van de eerste alinea van toepassing is en onverminderd de naleving van punt 1°, wordt de gelijkheid tussen kandidaten opgeheven door voorrang te geven aan de kandidaat met de hoogste anciënniteit in de graad.".

Art. 4.In artikel 94 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in lid 4, wordt het woord "geslacht" vervangen door het woord "gender";b) tussen de leden 4 en 5 worden twee leden ingevoegd luidende: "Bij het voorzitterschap van bevorderingscommissies wordt voor genderwisseling gezorgd . Leden van bevorderingscommissies krijgen vooraf een specifieke vorming over stereotypen en gendervooroordelen.".

Art. 5.In artikel 98 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.Bij gelijk resultaat tussen kandidaten wordt de voorkeur gegeven aan de kandidaat die behoort tot het gender dat het minst vertegenwoordigd is in deze bevorderingsrang binnen de betrokken Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

De bepaling in het voorgaande lid is van toepassing in overeenstemming met de bepalingen inzake positieve acties opgenomen in artikel 16 van het Gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 4 april 2024 houdende het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit.". b) in paragraaf 3, worden de woorden ", door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, het onmogelijk is om over te gaan tot de benoeming van deze kandidaat" vervangen als volgt: " : 1° hetzij door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, het onmogelijk is deze kandidaat te benoemen;2° hetzij het aantal kandidaturen van beide genders "M" en "V" onvoldoende is;3° hetzij personen die hun genderidentiteit niet als « M » of « V » ervaren, kandidaat zijn. Indien punt 2° of 3° van de eerste alinea van toepassing is en onverminderd de naleving van punt 1°, wordt de gelijkheid tussen kandidaten opgeheven door voorrang te geven aan de kandidaat met de hoogste anciënniteit in de graad.".

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 6.Artikel 32 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 oktober 2020 houdende wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt aangevuld met drie leden, luidende: "Ten hoogste twee derden van de leden van de selectiecommissie behoren tot hetzelfde gender.

Bij het voorzitterschap van vergelijkende selectiecommissies wordt voor genderwisseling gezorgd.

Leden van vergelijkende selectiecommissies krijgen vooraf een specifieke vorming over stereotypen en gendervooroordelen.".

Art. 7.In artikel 78 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in paragraaf 4, eerste alinea, wordt het woord "geslacht" vervangen door het woord "gender";b) paragraaf 4 wordt aangevuld met twee leden luidende: "Bij het voorzitterschap van bevorderingscommissies wordt voor genderwisseling gezorgd. Leden van bevorderingscommissies krijgen vooraf een specifieke vorming over stereotypen en gendervooroordelen.".

Art. 8.In artikel 83 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 3 wordt vervangen als volgt: " § 3.Bij gelijk resultaat tussen kandidaten wordt de voorkeur gegeven aan de kandidaat die behoort tot het gender dat het minst vertegenwoordigd is in deze bevorderingsrang binnen de instelling.

De bepaling in het voorgaande lid is van toepassing in overeenstemming met de bepalingen inzake positieve acties opgenomen in artikel 16 van het Gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 04-04-2024 houdende het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit.". b) in paragraaf 4 worden de woorden ", door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, is het onmogelijk om over te gaan tot de benoeming van deze kandidaat" vervangen als volgt: " : 1° hetzij door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, het onmogelijk is deze kandidaat te benoemen;2° hetzij het aantal kandidaturen van beide genders "M" en "F" onvoldoende is;3° hetzij personen die hun genderidentiteit niet als « M » of « V » ervaren, kandidaat zijn. Indien punt 2° of 3° van de eerste alinea van toepassing is en onverminderd de naleving van punt 1°, wordt de gelijkheid tussen kandidaten opgeheven door voorrang te geven aan de kandidaat met de hoogste anciënniteit in de graad.".

Art. 9.In artikel 87 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in lid 4, wordt het woord "geslacht" vervangen door het woord "gender";b) tussen de leden 4 en 5 worden twee leden ingevoegd luidende: "Bij het voorzitterschap van bevorderingscommissies wordt voor genderwisseling gezorgd. Leden van bevorderingscommissies krijgen vooraf een specifieke vorming over stereotypen en gendervooroordelen.".

Art. 10.In artikel 91 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.Bij gelijk resultaat tussen kandidaten wordt de voorkeur gegeven aan de kandidaat die behoort tot het gender dat het minst vertegenwoordigd is in deze bevorderingsrang binnen de instelling.

De bepaling in het voorgaande lid is van toepassing in overeenstemming met de bepalingen inzake positieve acties opgenomen in artikel 16 van het Gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 4 april 2024 houdende het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit..". b) in paragraaf 3 worden de woorden ", door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, is het onmogelijk om over te gaan tot de benoeming van deze kandidaat" vervangen als volgt: " : 1° hetzij door de toepassing van de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, het onmogelijk is deze kandidaat te benoemen;2° hetzij het aantal kandidaten van beide genders "M" en "V" onvoldoende is;3° hetzij personen die hun genderidentiteit niet als « M » of « V » ervaren, kandidaat zijn. Indien punt 2° of 3° van de eerste alinea van toepassing is en onverminderd de naleving van punt 1°, wordt de gelijkheid tussen kandidaten opgeheven door voorrang te geven aan de kandidaat met de hoogste anciënniteit in de graad.".

HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

Art. 11.In artikel 9, § 3, 2. van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in het derde lid wordt punt a) vervangen door: "a) de ambtenaar-generaal van de betrokken administratie of zijn/haar afgevaardigde, van een graad die minstens evenwaardig is aan die van de in te vullen functie;een of meer bijzitters, gekozen uit het personeel van de administratie en wiens rang ten minste evenwaardig is aan die van de in te vullen functie, kunnen de ambtenaar-generaal of zijn/haar afgevaardigde bijstaan;"; b) tussen het derde en vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende: "Wanneer de jury uit twee leden bestaat, mogen ze niet van hetzelfde gender zijn."; c) tussen het vroegere vierde lid, dat het vijfde lid wordt, en het vroegere vijfde lid, dat het zesde lid wordt, wordt een lid ingevoegd, luidende: "De uit twee personen bestaande jury beslist bij consensus.".

Art. 12.In hetzelfde besluit wordt een artikel 9/1 ingevoegd, luidende: "Ten hoogste twee derden van de juryleden behoren tot hetzelfde gender.

Bij het voorzitterschap van de jury wordt voor genderwisseling gezorgd.

De juryleden krijgen vooraf een specifieke opleiding over stereotypen en gendervooroordelen.".

HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 13.In artikel 9, § 3, 2. van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in het derde lid, punt a) worden de woorden "ten minste" ingevoegd tussen de woorden "a)" en "een bijzitter"; b) tussen het derde en vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende: "Wanneer de jury uit twee leden bestaat, mogen ze niet van hetzelfde gender zijn."; c) tussen het vroegere vierde lid, dat het vijfde lid wordt, en het vroegere vijfde lid, dat het zesde lid wordt, wordt een lid ingevoegd, luidende: "De uit twee personen bestaande jury beslist bij consensus.".

Art. 14.In hetzelfde besluit wordt een artikel 9/1 ingevoegd, luidende: "Ten hoogste twee derden van de juryleden behoren tot hetzelfde gender.

Bij het voorzitterschap van de jury wordt voor genderwisseling gezorgd.

De juryleden krijgen vooraf een specifieke opleiding over stereotypen en gendervooroordelen.".

TITEL 2. - Implementatie van de resolutie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement van 17 mei 2023 ten gunste van thematisch verlof voor personen met een geleidehond

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

Art. 15.In artikel 49 tweede lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 februari 2023 tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt een punt 14° ingevoegd, luidende: "14° het verlof voor de opleiding van een assistentiehond.".

Art. 16.In titel XII van Boek I "De inschakeling van personen met een handicap" van hetzelfde besluit, wordt een artikel 335/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 335/1.§ 1 De ambtenaar met een handicap die gebruik wenst te maken van een assistentiehond en daarvoor opleiding dient te volgen, krijgt hiervoor verlof ten belope van maximaal 20 werkdagen per assistentiehond, indien aan volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan: 1) het dient om een assistentiehond te gaan zoals gedefinieerd in artikel 2 van de ordonnantie van 18 december 2008 betreffende de toegang van assistentiehonden tot voor het publiek toegankelijke plaatsen;2) de opleiding dient plaats te vinden bij een onderwijsinstelling die daartoe is gemachtigd door een van volgende organen: - Vlaanderen: CELMA (Cel Machtiging Assistentiehondenscholen) - Wallonië: AVIQ (l'Agence pour une Vie de Qualité) - Brussel: Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie 3) de ambtenaar dient een attest van de gemachtigde onderwijsinstelling voor te leggen als bewijs van het volgen van de opleiding aan het HRM en aan zijn functionele chef. § 2 Het verlof bepaald in paragraaf 1 wordt door de functionele chef van de ambtenaar toegekend.

Dit verlof is bezoldigd en wordt voor het overige gelijkgesteld met dienstactiviteit. § 3 Voor het in paragraaf 1 bedoelde verlof kan de ambtenaar gebruik maken van flexibele werkregelingen.

De secretaris-generaal, de adjunct-secretaris-generaal of hun afgevaardigde onderzoekt en antwoordt op de aanvraag om flexibele werkregelingen binnen een redelijke termijn, rekening houdend met de behoeften van zowel de ambtenaar als van de betrokken dienst.

Hij motiveert de weigering of het uitstel van de toekenning van de flexibele werkregelingen schriftelijk.

Wanneer flexibele werkregelingen worden toegekend heeft de ambtenaar het recht om terug te keren naar de oorspronkelijke werkregeling aan het einde van de overeengekomen periode. De ambtenaar heeft ook het recht om te vragen om terug te keren naar de oorspronkelijke werkregeling vóór het einde van de overeengekomen periode, wanneer een verandering in de omstandigheden dit rechtvaardigt.

De secretaris-generaal, de adjunct-secretaris-generaal of hun afgevaardigde, onderzoekt een verzoek om eerder terug te keren naar de oorspronkelijke werkregeling en antwoordt binnen een redelijke termijn, rekening houdend met de behoeften van zowel de ambtenaar als van de betrokken dienst. § 4 De rechten die verworven zijn of zullen worden verworven op de aanvangsdatum van het verlof bedoeld in paragraaf 1, blijven behouden tot het einde van het verlof.

Deze rechten, met inbegrip van wijzigingen voortvloeiend uit de wetgeving of regionale of nationale praktijk, zijn van toepassing na afloop van het verlof.".

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 17.In artikel 42 tweede lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 februari 2023 tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt een punt 14° ingevoegd, luidende: "14° het verlof voor de opleiding van een assistentiehond."

Art. 18.In titel XII van Boek I "De inschakeling van personen met een handicap" van hetzelfde besluit, wordt een artikel 328/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 328/1.§ 1 De ambtenaar met een handicap die gebruik wenst te maken van een assistentiehond en daarvoor opleiding dient te volgen, krijgt hiervoor verlof ten belope van maximaal 20 werkdagen per assistentiehond, indien aan volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan: 1) het dient om een assistentiehond te gaan zoals gedefinieerd in artikel 2 van de ordonnantie van 18 december 2008 betreffende de toegang van assistentiehonden tot voor het publiek toegankelijke plaatsen;2) de opleiding dient plaats te vinden bij een onderwijsinstelling die daartoe is gemachtigd door een van volgende organen: - Vlaanderen: CELMA (Cel Machtiging Assistentiehondenscholen) - Wallonië: AVIQ (l'Agence pour une Vie de Qualité) - Brussel: Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie 3) de ambtenaar dient een attest van de gemachtigde onderwijsinstelling voor te leggen als bewijs van het volgen van de opleiding aan het HRM en aan zijn functionele chef. § 2 Het verlof bepaald in paragraaf 1 wordt door de functionele chef van de ambtenaar toegekend.

Dit verlof is bezoldigd en wordt voor het overige gelijkgesteld met een periode van dienstactiviteit. § 3 Voor het in paragraaf 1 bedoelde verlof kan de ambtenaar gebruik maken van flexibele werkregelingen.

De directeur-generaal, de adjunct-directeur-generaal of hun afgevaardigde onderzoekt en antwoordt op de aanvraag om flexibele werkregelingen binnen een redelijke termijn, rekening houdend met de behoeften van zowel de ambtenaar als van de betrokken dienst.

Hij motiveert de weigering of het uitstel van de toekenning van de flexibele werkregelingen schriftelijk.

Wanneer flexibele werkregelingen worden toegekend heeft de ambtenaar het recht om terug te keren naar de oorspronkelijke werkregeling aan het einde van de overeengekomen periode. De ambtenaar heeft ook het recht om te vragen om terug te keren naar de oorspronkelijke werkregeling vóór het einde van de overeengekomen periode, wanneer een verandering in de omstandigheden dit rechtvaardigt.

De directeur-generaal, de adjunct-directeur-generaal of hun afgevaardigde, onderzoekt een verzoek om eerder terug te keren naar de oorspronkelijke werkregeling en antwoordt binnen een redelijke termijn, rekening houdend met de behoeften van zowel de ambtenaar als van de betrokken dienst. § 4 De rechten die verworven zijn of zullen worden verworven op de aanvangsdatum van het verlof bedoeld in paragraaf 1, blijven behouden tot het einde van het verlof.

Deze rechten, met inbegrip van wijzigingen voortvloeiend uit de wetgeving of regionale of nationale praktijk, zijn van toepassing na afloop van het verlof.".

Art. 19.In hetzelfde besluit, in Boek I, wordt de nummering van TITEL XIV. - Het verlies van de hoedanigheid van ambtenaar en de definitieve ambtsneerlegging, vervangen door de volgende nummering: " TITEL XIII. - Het verlies van de hoedanigheid van ambtenaar en de definitieve ambtsneerlegging ".

HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

Art. 20.In artikel 14, eerste lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 oktober 2020 houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, worden de woorden ", en in titel XII" ingevoegd tussen de woorden "titel VII" en "van Boek I".

HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 21.In artikel 14, eerste lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 oktober 2020 houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de woorden ", en in titel XII" ingevoegd tussen de woorden "titel VII" en "van Boek I".

TITEL 3. - Rouwverlof

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

Art. 22.In artikel 2, § 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, laatst gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 februari tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de punten 16° tot 19° ingevoegd, luidende: "16° langdurige pleegzorg: pleegzorg waarvan bij aanvang duidelijk is dat het kind voor minstens zes maanden in hetzelfde pleeggezin bij dezelfde pleegouder of dezelfde pleegouders zal verblijven en waarbij het kind als deel uitmakend van dat gezin in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar het gezin, de pleegouder of pleegouders zijn/hun verblijfplaats heeft/hebben, is ingeschreven; 17° kortdurende pleegzorg: alle vormen van pleegzorg die niet voldoen aan de voorwaarden van langdurige pleegzorg;18° pleegkind: het kind waarvoor de ambtenaar of zijn echtgenote of samenwonende partner in het kader van pleegzorg is aangesteld door de rechtbank, door een door de bevoegde gemeenschap erkende dienst voor pleegzorg, of door de bevoegde gemeenschapsdiensten inzake jeugdbescherming; 19° pleegvader of-moeder: de pleegouder die in het kader van pleegzorg is aangesteld door de rechtbank, door een door de bevoegde gemeenschap erkende dienst voor pleegzorg, of door de bevoegde gemeenschapsdiensten inzake jeugdbescherming.".

Art. 23.In artikel 194, eerst lid van hetzelfde besluit, laatst gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 februari tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) een punt 3° /1 wordt ingevoegd, luidende: "3° /1.het verlies van een zwangerschap van een vrouwelijke ambtenaar vóór de 181e dag van de zwangerschap, op voorwaarde dat de zwangerschap vooraf schriftelijk is gemeld aan de secretaris-generaal, aan de adjunct-secretaris-generaal of aan hun afgevaardigde, en het verlies van een zwangerschap van de echtgenote of de samenwonende partner van de ambtenaar die als vader of gelijkgestelde tweede ouder is erkend vóór de 181e dag, op voorwaarde dat de zwangerschap vooraf schriftelijk is gemeld aan de secretaris-generaal, aan de adjunct-secretaris-generaal of aan hun afgevaardigde. De vrouwelijke ambtenaar verstrekt eveneens een zwangerschapsattest gelijktijdig met of na haar voormelde aangifte : 2 werkdagen ;"; b) punt 4° wordt vervangen als volgt: "4° het overlijden van de echtgenoot van de ambtenaar of van de samenwonende partner van de ambtenaar ;het overlijden van het natuurlijk kind, het adoptiekind van de ambtenaar, of van diens echtgenoot, of van de samenwonende partner van de ambtenaar; het overlijden van het pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden die geplaatst was bij de ambtenaar, of diens echtgenoot, of de samenwonende partner van de ambtenaar: 10 werkdagen, waarbij drie werkdagen door de ambtenaar te kiezen tijdens de periode beginnend op de dag van het overlijden en eindigend op de dag van de begrafenis en zeven werkdagen door de ambtenaar te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden. Er kan van beide periodes waarin deze verlofdagen moeten opgenomen worden, afgeweken worden op vraag van de ambtenaar met instemming van de hiërarchisch meerdere;"; c) punt 5° wordt vervangen als volgt: "5° het overlijden van de vader, adoptievader, moeder, adoptiemoeder, schoonvader, tweede echtgenoot van de moeder of adoptiemoeder, tweede echtgenote van de moeder of adoptiemoeder schoonmoede, schoonmoeder, tweede echtgenote van de vader of adoptievader, tweede echtgenoot van de vader of adoptievader, schoondochter, schoonzoon van de ambtenaar, of van diens echtgenoot, of van de samenwonende partner van de ambtenaar : 10 werkdagen, waarbij drie werkdagen door de ambtenaar te kiezen tijdens de periode beginnend op de dag van het overlijden en eindigend op de dag van de begrafenis en zeven werkdagen door de ambtenaar te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden.Er kan van beide periodes waarin deze verlofdagen moeten opgenomen worden, afgeweken worden op vraag van de ambtenaar met instemming van de hiërarchisch meerdere; "; d) een punt 5° /1 wordt ingevoegd, luidende: "5° /1.het overlijden van de pleegvader, pleegmoeder, stiefpleegvader of stiefpleegmoeder bij wie de ambtenaar, of zijn echtgenoot, of de samenwonende partner van de ambtenaar die geplaatst was in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden; 10 werkdagen, waarbij drie werkdagen door de ambtenaar te kiezen tijdens de periode beginnend op de dag van het overlijden en eindigend op de dag van de begrafenis en zeven werkdagen door de ambtenaar te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden. Er kan van beide periodes waarin deze verlofdagen moeten opgenomen worden, afgeweken worden op vraag van de ambtenaar met instemming van de hiërarchisch meerdere;"; e) in punt 7° worden de woorden "of aanverwant" ingevoegd tussen de woorden "het overlijden van een bloedverwant" en "in om het even welke graad hetzij van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot of van de samenwonende partner van de ambtenaar, onder hetzelfde dak wonend als de ambtenaar: 2 werkdagen"; f) in punt 8° worden de woorden "of aanverwant" ingevoegd tussen de woorden "het overlijden van een bloedverwant" en "in de tweede graad, hetzij van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot of van de samenwonende partner van de ambtenaar maar niet onder hetzelfde dak wonend als de ambtenaar: 2 werkdagen;"; g) in punt 9° worden de woorden "of aanverwant" ingevoegd tussen de woorden "het overlijden van een bloedverwant" en "in de derde graad, hetzij van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot of van de samenwonende partner van de ambtenaar maar niet onder hetzelfde dak wonend als de ambtenaar: 1 werkdag."; h) in punt 9° wordt "." vervangen als volgt: ";"; i) een punt 10° wordt ingevoegd, luidende: "10°.Het overlijden van een pleegkind of van de pleegmoeder, pleegvader, stiefpleegvader of stiefpleegmoeder van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot, hetzij van de samenwonende partner van de ambtenaar in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: 1 werkdag.".

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 24.In artikel 2, § 1, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, laatst gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 februari tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de punten 17° tot 20° ingevoegd, luidende: "17° langdurige pleegzorg: pleegzorg waarvan bij aanvang duidelijk is dat het kind voor minstens zes maanden in hetzelfde pleeggezin bij dezelfde pleegouder of dezelfde pleegouders zal verblijven en waarbij het kind als deel uitmakend van dat gezin in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar het gezin, de pleegouder of pleegouders zijn/hun verblijfplaats heeft/hebben, is ingeschreven; 18° kortdurende pleegzorg: alle vormen van pleegzorg die niet voldoen aan de voorwaarden van langdurige pleegzorg;19° pleegkind: het kind waarvoor de ambtenaar of zijn echtgenote of samenwonende partner in het kader van pleegzorg is aangesteld door de rechtbank, door een door de bevoegde gemeenschap erkende dienst voor pleegzorg, of door de bevoegde gemeenschapsdiensten inzake jeugdbescherming; 20° pleegvader of-moeder: de pleegouder die in het kader van pleegzorg is aangesteld door de rechtbank, door een door de bevoegde gemeenschap erkende dienst voor pleegzorg, of door de bevoegde gemeenschapsdiensten inzake jeugdbescherming.".

Art. 25.In artikel 187, eerste lid, van hetzefde besluit, laatst gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 februari tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) een punt 3° /1 wordt ingevoegd luidende: "3° /1.het verlies van een zwangerschap van een vrouwelijke ambtenaar vóór de 181e dag van de zwangerschap, op voorwaarde dat de zwangerschap vooraf schriftelijk is gemeld aan de directeur-generaal, aan de adjunct-directeur-generaal of aan hun afgevaardigde, en het verlies van een zwangerschap van de echtgenote of de samenwonende partner van de ambtenaar die als vader of gelijkgestelde tweede ouder is erkend vóór de 181e dag, op voorwaarde dat de zwangerschap vooraf schriftelijk is gemeld aan de directeur-generaal, aan de adjunct-directeur-generaal of aan hun afgevaardigde. De vrouwelijke ambtenaar verstrekt eveneens een zwangerschapsattest gelijktijdig met of na haar voormelde aangifte: 2 werkdagen ;"; b) punt 4° wordt vervangen als volgt: "het overlijden van de echtgenoot van de ambtenaar of van de samenwonende partner van de ambtenaar ;het overlijden van het natuurlijk kind, het adoptiekind van de ambtenaar, of van diens echtgenoot, of van de samenwonende partner van de ambtenaar; het overlijden van het pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden die geplaatst was bij de ambtenaar, of diens echtgenoot, of de samenwonende partner van de ambtenaar: 10 werkdagen, waarbij drie werkdagen door de ambtenaar te kiezen tijdens de periode beginnend op de dag van het overlijden en eindigend op de dag van de begrafenis en zeven werkdagen door de ambtenaar te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden. Er kan van beide periodes waarin deze verlofdagen moeten opgenomen worden, afgeweken worden op vraag van de ambtenaar met instemming van de hiërarchisch meerdere ;"; c) punt 5° wordt vervangen als volgt: "5° het overlijden van de vader, adoptievader, moeder, adoptiemoeder, schoonvader, tweede echtgenoot van de moeder of adoptiemoeder, tweede echtgenote van de moeder of adoptiemoeder schoonmoeder, tweede echtgenote van de vader of adoptievader, tweede echtgenoot van de vader of adoptievader, schoondochter, schoonzoon van de ambtenaar, of van diens echtgenoot, of van de samenwonende partner van de ambtenaar : 10 werkdagen, waarbij drie werkdagen door de ambtenaar te kiezen tijdens de periode beginnend op de dag van het overlijden en eindigend op de dag van de begrafenis en zeven werkdagen door de ambtenaar te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden.Er kan van beide periodes waarin deze verlofdagen moeten opgenomen worden, afgeweken worden op vraag van de ambtenaar met instemming van de hiërarchisch meerdere ;"; d) een punt 5° /1 wordt ingevoegd luidende: "5° /1.het overlijden van de pleegvader, pleegmoeder, stiefpleegvader of stiefpleegmoeder bij wie de ambtenaar, of zijn echtgenoot, of de samenwonende partner van de ambtenaar die geplaatst was in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden; 10 werkdagen, waarbij drie werkdagen door de ambtenaar te kiezen tijdens de periode beginnend op de dag van het overlijden en eindigend op de dag van de begrafenis en zeven werkdagen door de ambtenaar te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden. Er kan van beide periodes waarin deze verlofdagen moeten opgenomen worden, afgeweken worden op vraag van de ambtenaar met instemming van de hiërarchisch meerdere ;"; e) in punt 7° worden de woorden "of aanverwant" ingevoegd tussen de woorden "het overlijden van een bloedverwant" en "in om het even welke graad hetzij van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot of van de samenwonende partner van de ambtenaar, onder hetzelfde dak wonend als de ambtenaar: 2 werkdagen ;"; f) in punt 8° worden de woorden "of aanverwant" ingevoegd tussen de woorden "het overlijden van een bloedverwant" en "in de tweede graad, hetzij van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot of van de samenwonende partner van de ambtenaar maar niet onder hetzelfde dak wonend als de ambtenaar: 2 werkdagen ;"; g) in punt 9° worden de woorden "of aanverwant" ingevoegd tussen de woorden "het overlijden van een bloedverwant" en "in de derde graad, hetzij van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot of van de samenwonende partner van de ambtenaar maar niet onder hetzelfde dak wonend als de ambtenaar: 1 werkdag." h) in punt 9° wordt "." vervangen als volgt: ";"; i) een punt 10° wordt ingevoegd, luidende: "10°.het overlijden van een pleegkind of van de pleegmoeder, pleegvader, stiefpleegvader of stiefpleegmoeder van de ambtenaar, hetzij van de echtgenoot, hetzij van de samenwonende partner van de ambtenaar in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: 1 werkdag.".

TITEL 4. - Slotbepalingen

Art. 26.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 27.De minister bevoegd voor het openbaar ambt is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 maart 2025.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculuturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met financiën, begroting, openbaar ambt, de promotie van meertaligheid en van het imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met mobiliteit, openbare werken en verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met klimaattransitie, leefmilieu, energie en participatieve democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met werk en beroepsopleiding, digitalisering en de plaatselijke besturen, B. CLERFAYT


^