gepubliceerd op 28 juni 2024
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de identificatie en registratie van honden
23 MEI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de identificatie en registratie van honden
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Gelet op de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren, de artikelen 7, 10 en 14;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2014 pub. 27/06/2014 numac 2014024260 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de identificatie en registratie van honden sluiten betreffende de identificatie en registratie van honden gewijzigd door Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 maart 2015;
Gelet op het ministerieel besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 25/04/2014 pub. 27/06/2014 numac 2014024261 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Ministerieel besluit betreffende de identificatie en registratie van honden sluiten betreffende de identificatie en registratie van honden gewijzigd door ministeriele besluiten van 19 maart 2015, van 27 februari 2017 en van 9 oktober 2017;
Gelet op het evaluatieverslag van 16 augustus 2022, opgesteld overeenkomstig de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;
Gelet op het standaardadvies nr. 65/2023 van 24 maart 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 12 april 2024;
Gelet op het advies van Brupartners, gegeven op 18 april 2024;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 februari 2024 ;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting ;
Gelet op het advies 76.398/3 van de Raad van State, gegeven op 07/05/2024 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de noodzaak om het welzijn van de honden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te waarborgen door ervoor te zorgen dat ze verenigd kunnen worden met hun verantwoordelijke; dat gecontroleerd kan worden dat de verantwoordelijke voor hen zorgt; dat de traceerbaarheid van de bewegingen van honden verzekerd kan worden en dat het kweken en het verhandelen van honden gecontroleerd kan worden;
Op voorstel van de minister van Dierenwelzijn;
Na beraadslaging, Besluit :
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Dog ID: de officiële database voor de registratie van honden;2° Minister: de minister of staatssecretaris bevoegd voor Dierenwelzijn;3° Leefmilieu Brussel: het Brussels instituut voor milieubeheer, opgericht bij het koninklijk besluit van 8 maart 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/1989 pub. 07/11/2014 numac 2014031896 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit tot oprichting van het Brussels Instituut voor Milieubeheer sluiten tot oprichting van het Brussels instituut voor milieubeheer;4° Verantwoordelijke: ieder persoon, eigenaar of houder van een dier, die er gewoonlijk een controle of rechtstreeks toezicht op uitoefent;5° Contractdierenarts: de dierenarts erkend overeenkomstig artikel 4, vierde lid, van de wet van 28 augustus 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/08/1991 pub. 06/07/2011 numac 2011000415 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op de uitoefening van de diergeneeskunde Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op de uitoefening van de diergeneeskunde die met de beheerder van een inrichting een overeenkomst heeft afgesloten overeenkomstig artikel 6 van het koninklijk besluit van 27 april 2007 houdende erkenningsvoorwaarden voor inrichtingen voor dieren en de voorwaarden inzake de verhandeling van dieren of, als hij niet beschikbaar is, zijn in overleg aangestelde vervanger;6° Verhandelen: de handelingen, zelfs indien ze niet gekwalificeerd worden als handelsverrichting met het doel om : a) te koop aan te bieden;b) te houden, te verwerven of tentoon te stellen met het oog op de verkoop;c) te ruilen;d) te verkopen;e) tegen betaling af te staan;7° Paspoort: document bedoeld in artikel 21 § 1 van verordening (EU) nr.576/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en tot intrekking van verordening (EG) nr. 998/2003; 8° Voorlopig registratiecertificaat: papieren of elektronisch document, ingevuld door de dierenarts gedurende de identificatie- en registratieprocedure;9° Registratiecertificaat: gedrukt zelfklevend etiket als bewijs van registratie in Dog ID;10° Kaart wijziging gegevens: papieren of elektronisch document waarmee de verantwoordelijke zijn gegevens, de naam en de status van de hond kan wijzigen en van verantwoordelijke persoon kan wijzigen;11° Asielfiche: papieren of elektronisch document dat het asiel toelaat de gegevens te wijzigen wanneer de hond in Dog ID wordt geregistreerd;12° Fiche vervanging paspoort: papieren of elektronisch document dat door de dierenarts wordt gebruikt bij het vervangen van een paspoort;13° Digitale sleutel: elektronische identiteitskaart of ander elektronisch identificatiemiddel waarvan het authenticatieniveau gelijkwaardig is en door de minister wordt aanvaard;14° Algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);15° De dienstverlener: de onderaannemer bedoeld in artikel 4,8) van de algemene verordening gegevensbescherming ;16° Wet van 14 augustus 1986: wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren.
Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn niet van toepassing op : 1° honden die hun verantwoordelijke vergezellen tijdens een verblijf van minder dan zes maanden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° honden gefokt voor gebruik in het kader van dierproeven.
Art. 3.§ 1. Dog ID verzamelt gegevens van geregistreerde honden om hun veiligheid en welzijn te waarborgen. Daar worden de gegevens van de hond en zijn opvolgende verantwoordelijken opgeslagen.
Dog ID heeft tot doel het volgende mogelijk te maken: 1° een effectief onderzoek naar de verantwoordelijke wanneer een verlaten of verloren hond wordt gevonden;2° een controle op de naleving van de identificatieplicht en, indien nodig, sterilisatie van de honden;3° controle op de naleving van de erkenningsvoorwaarden van asielen en hondenkwekerijen;4° om de handel en verplaatsingen van honden te controleren.5° om dierenartsen in staat te stellen Dog ID te gebruiken en om contact met hen op te nemen voor dit doel. § 2. Dog ID wordt beheerd door Leefmilieu Brussel. Deze kan voor het geheel of een deel van deze taak het beheer van Dog ID aan een dienstverlener delegeren. § 3. De dienstverlener communiceert met de dierenartsen en de verantwoordelijken volgens de procedures die zijn vastgelegd in het kader van de concessie.
Art. 4.§ 1. De verantwoordelijke van een hond laat deze vóór de leeftijd van acht weken identificeren en registreren op zijn naam overeenkomstig de bepalingen van dit besluit. § 2. De verantwoordelijke van een hond laat deze in elk geval identificeren en registreren vooraleer de hond verhandeld, geadopteerd of gegeven wordt. § 3. Honden afkomstig uit het buitenland worden binnen de acht dagen, te rekenen vanaf hun aankomst op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, geregistreerd in Dog ID.
HOOFDSTUK II. - Identificatiemethodes
Art. 5.§ 1. De identificatie gebeurt door het inbrengen van een steriele injecteerbare microchip die beantwoordt aan de ISO-normen 11784:1996 (E) en 11785:1996 (E) en inclusief de code die verwijst naar de individuele fabrikant.
De minister kan de kenmerken wijzigen waarop de microchip reageert.
Voor de toepassing van dit besluit wordt elke andere microchip als onleesbaar beschouwd. § 2. De microchip wordt ingeplant door een dierenarts die voor en na inplanting de leesbaarheid ervan controleert. § 3. In asielen en hondenkwekerijen gebeurt de identificatie door de contractdierenarts.
Art. 6.De microchip wordt onderhuids ingebracht in het midden van de linkerzijde van de hals.
Art. 7.Een microchip mag niet verwijderd, gewijzigd, vervalst of hergebruikt worden.
Art. 8.Er wordt geen microchip ingeplant bij een hond die reeds een leesbare microchip draagt.
Art. 9.Als een hond een onleesbare microchip draagt, wordt een nieuwe microchip ingeplant overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.
Art. 10.De minister bepaalt de voorwaarden voor de verdeling en de traceerbaarheid van de injecteerbare microchips.
HOOFDSTUK III. - Registratieprocedure Afdeling 1. - Voorlopige registratie
Art. 11.De registratieprocedure wordt op papier of elektronisch uitgevoerd met behulp van het voorlopige registratiecertificaat.
Onderafdeling 1. - Papieren procedure
Art. 12.Het papieren voorlopig registratiecertificaat bestaat uit een roze origineel en een groene en een witte kopie.
Art. 13.Op het ogenblik van de identificatie of van de verificatie van de identificatie van de hond vult de dierenarts het voorlopig registratiecertificaat volledig in. Hij geeft de witte kopie onmiddellijk mee aan de verantwoordelijke op hetzelfde moment als het Europees paspoort afgegeven in België, als hij nog niet beschikt over een Europees paspoort afgegeven door een ander land.
Art. 14.Uiterlijk acht dagen na de identificatie of de verificatie van de identificatie stuurt de dierenarts het roze origineel van het voorlopig registratiecertificaat naar Leefmilieu Brussel met elk middel dat een vaste verzenddatum waarborgt.
Art. 15.De dierenarts bewaart de groene kopie van het voorlopig registratiecertificaat tot een jaar, te rekenen vanaf de voorlopige registratie.
Onderafdeling 2. - Elektronische procedure
Art. 16.Bij de identificatie van de hond of de controle van zijn identificatie wanneer hij uit het buitenland komt, verzamelt en controleert de dierenarts de identificatiegegevens en overhandigt hij het Europees paspoort afgegeven in België onmiddellijk aan de verantwoordelijke, als hij nog niet beschikt over een Europees paspoort afgegeven door een ander land.
Art. 17.Uiterlijk acht dagen na de identificatie of de controle van de identificatie vult de dierenarts het elektronisch voorlopig registratiecertificaat in, attesteert de juistheid ervan met behulp van een digitale sleutel en stuurt het elektronisch door naar Leefmilieu Brussel.
Art. 18.Onmiddellijk na het versturen is een elektronische kopie van het ingevulde elektronische voorlopig registratiecertificaat beschikbaar voor de dierenarts in Dog ID. Afdeling 2. - Definitieve registratie
Art. 19.Na ontvangst van het origineel van het voorlopig registratiecertificaat registreert Leefmilieu Brussel de gegevens van het dier en van zijn verantwoordelijke en stuurt een registratiecertificaat naar de verantwoordelijke, samen met een papieren kaart wijziging gegevens binnen de in artikel 43, 9°, van dit besluit bedoelde termijn.
Art. 20.Na ontvangst van het registratiecertificaat kleeft de verantwoordelijke dit in de rubriek "Diversen" van het overeenstemmende paspoort.
HOOFDSTUK IV. - Toegang en wijziging van de gegevens van de verantwoordelijke of de hond Afdeling 1. - Recht op toegang, wijziging van de gegevens van de
verantwoordelijke, de status of het overlijden van de hond door de verantwoordelijke
Art. 21.§ 1. De verantwoordelijke heeft op elk moment toegang tot de raadpleging van zijn gegevens vastgelegd in Dog ID door zich te identificeren met behulp van een digitale sleutel.
Hij kan een lijst maken van alle honden die op zijn naam staan en ze sorteren op basis van hun status. § 2. Wanneer hij toegang heeft tot zijn gegevens overeenkomstig paragraaf 1, heeft de verantwoordelijke ook toegang tot de elektronische kaart wijziging gegevens.
Art. 22.§ 1. De verantwoordelijke deelt de wijzigingen van de in Dog ID geregistreerde gegevens mee door middel van de kaart wijziging gegevens. § 2. De volgende gegevens worden onmiddellijk geüpdatet: 1° de naam en de voornaam van de verantwoordelijke in geval van wijziging in de registers van de burgerlijke stand;2° het volledige adres van de verantwoordelijke;3° het e-mailadres van de verantwoordelijke;4° het telefoonnummer van de verantwoordelijke;5° de status van de hond: aanwezig, verloren, gestolen, geëxporteerd of overleden;6° de datum van overlijden van de hond. § 3. De volgende gegevens kunnen eender wanneer worden gewijzigd: 1° de naam van de hond;2° de privatisering van de gegevens van de verantwoordelijke die aangeeft of hij zijn persoonsgegevens al dan niet openbaar wil delen, namelijk zijn naam, voornaam, telefoonnummer en e-mailadres.
Art. 23.§ 1. Bij elke wijziging van de gegevens vermeld op het registratiecertificaat stuurt Leefmilieu Brussel een nieuw registratiecertificaat naar de verantwoordelijke, alsook een papieren kaart wijziging gegevens. § 2. In geval van verhuizing van de hond naar het buitenland wordt het feit dat de hond zich niet meer op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevindt, in Dog ID onder de status "geëxporteerd" vermeld.
Art. 24.§ 1. De gegevens van de verantwoordelijke worden na tien jaar, te rekenen vanaf de registratie van de datum van overlijden van de hond, in Dog ID vernietigd. § 2. In afwijking van paragraaf 1 worden de gegevens, als het overlijden niet doorgegeven wordt, automatisch vernietigd na 30 jaar, te rekenen vanaf de eerste registratie. § 3. De gegevens van de vorige verantwoordelijken worden ook bewaard tot de vernietiging van de gegevens overeenkomstig paragraaf 1 of, in voorkomend geval, paragraaf 2. Afdeling 2. - Wijziging van verantwoordelijke
Art. 25.§ 1. Bij een wijziging van verantwoordelijke overhandigt de overdrager het paspoort met het registratiecertificaat op naam van de overdrager onmiddellijk aan de nieuwe verantwoordelijke. § 2. De volgende gegevens van de nieuwe verantwoordelijke worden geregistreerd in Dog ID: 1° de naam en de voornaam;2° het rijksregisternummer;3° het volledige adres;4° het e-mailadres;5° het telefoonnummer. § 3. De wijziging van verantwoordelijke in Dog ID wordt uitgevoerd volgens een van de volgende procedures: 1° de overdrager deelt binnen de acht dagen te rekenen vanaf de overdracht de gegevens van de nieuwe verantwoordelijke mee aan Leefmilieu Brussel door middel van de papieren kaart wijziging gegevens;2° de overdrager voert de gegevens van de nieuwe verantwoordelijke binnen een termijn van acht dagen, te rekenen vanaf de overdracht, in Dog ID in met behulp van de elektronische kaart wijziging gegevens door zich te identificeren met behulp van een digitale sleutel.In dit geval valideert de nieuwe verantwoordelijke de verandering van verantwoordelijke door zich te identificeren met behulp van een digitale sleutel; 3° de dierenarts controleert of de overdrager de laatst geregistreerde verantwoordelijke is en voert de volledige gegevens van de nieuwe verantwoordelijke in Dog ID in door zich te identificeren en de authenticiteit te certificeren met behulp van een digitale sleutel;4° de beheerder van een asiel voert een van de procedures uit beschreven in hoofdstuk V van dit besluit. § 4. In de gevallen waarin de wijziging van verantwoordelijke die naar Leefmilieu Brussel wordt gestuurd, niet afkomstig is van de laatst geregistreerde verantwoordelijke in Dog ID, wordt een procedure opgestart om de toestemming van deze laatste te verifiëren. De minister bepaalt de modaliteiten van deze procedure. § 5. In afwijking van paragraaf 4 wordt de verificatieprocedure niet opgestart wanneer de wijziging van verantwoordelijke aan Leefmilieu Brussel wordt meegedeeld door middel van een "asielfiche".
Art. 26.§ 1. Bij elke wijziging van de verantwoordelijke stuurt Leefmilieu Brussel een nieuw registratiecertificaat naar de nieuwe verantwoordelijke om in het paspoort te kleven, met inbegrip van een papieren kaart wijziging gegevens binnen de termijn bedoeld in artikel 45, 9° van dit besluit. § 2. Indien de nieuwe verantwoordelijke in het buitenland verblijft, wordt het feit dat de hond zich niet meer op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevindt, in Dog ID onder de status "geëxporteerd" vermeld. Afdeling 3. - Recht op toegang, wijziging van de gegevens van de
verantwoordelijke, van de status of van het overlijden van de hond door een dierenarts
Art. 27.De dierenarts heeft op elk moment toegang tot de gegevens van de verantwoordelijke en van de hond geregistreerd in Dog ID door zich te identificeren met behulp van een digitale sleutel.
Art. 28.§ 1. De dierenarts kan de volgende gegevens wijzigen in Dog ID door zich te identificeren met behulp van een digitale sleutel: 1° de naam en de voornaam van de verantwoordelijke;2° het rijksregisternummer van de verantwoordelijke;3° het volledige adres van de verantwoordelijke;4° het telefoonnummer van de verantwoordelijke;5° het e-mailadres van de verantwoordelijke;6° de privatisering van de gegevens van de verantwoordelijke die zijn persoonsgegevens openbaar kan delen, namelijk zijn naam, voornaam, telefoonnummer en e-mailadres.Deze operatie vereist een validatie met behulp van de digitale sleutel van de verantwoordelijke; 7° de status van de hond: aanwezig, verloren, gestolen, geëxporteerd of overleden;8° het ras van de hond;9° het geslacht van de hond en of hij gesteriliseerd is;10° de vachtkenmerken van de hond;11° de naam van de hond;12° de geboortedatum van de hond;13° de datum van sterilisatie van de hond;14° de datum van overlijden van de hond. § 2. Door zich te identificeren met behulp van een digitale sleutel kan de dierenarts eveneens de volgende gegevens die een vervanging van het paspoort tot gevolg hebben, wijzigen: 1° het identificatienummer, als de microchip foutief of onleesbaar is;2° de geboortedatum;3° de identificatiedatum. § 3. Bij wijziging van de identificatiegegevens van de hond of bij een paspoortvervanging gebruikt de dierenarts de fiche vervanging paspoort of de asielfiche overeenkomstig de procedure beschreven in hoofdstuk VI. § 4. Wanneer de sterilisatie van een hond werd uitgevoerd, codeert de dierenarts de datum van de sterilisatie van de hond binnen de vierentwintig uur.
Art. 29.§ 1. Bij elke wijziging van de gegevens vermeld op het registratiecertificaat stuurt Leefmilieu Brussel een nieuw registratiecertificaat naar de verantwoordelijke, met inbegrip van een papieren kaart wijziging gegevens. § 2. In geval van verhuizing van een hond naar een adres in het buitenland wordt het feit dat de hond zich niet meer op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevindt, in Dog ID onder de status "geëxporteerd" vermeld.
HOOFDSTUK V. - Asielen Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 30.De beheerder van een asiel of de door hem aangeduide personen hebben op elke moment toegang tot de raadpleging van de gegevens van de verantwoordelijke, van de vorige verantwoordelijken en van de hond die zijn opgeslagen in Dog ID met behulp van een digitale sleutel.
Art. 31.§ 1. Een asiel kan een niet geïdentificeerde of niet geregistreerde hond in Dog ID opvangen. § 2. Elke hond die het asiel verlaat, wordt geïdentificeerd en geregistreerd overeenkomstig de bepalingen van dit besluit. Een niet-geïdentificeerde hond wordt slechts aan zijn verantwoordelijke teruggegeven, nadat hij op naam en op kosten van laatstgenoemde geïdentificeerd en geregistreerd werd.
Art. 32.§ 1. Om de registratiegegevens van een reeds geregistreerde hond te wijzigen, gebruikt de beheerder van een asiel de asielfiche. § 2. Bij het gebruik van de elektronische asielfiche attesteert de asielbeheerder de juistheid van de gegevens met behulp van een digitale sleutel. Afdeling 2. - Opname van een hond door in het asiel
Art. 33.Als een niet-geïdentificeerde hond wordt opgevangen, identificeert en registreert de contractdierenarts van het asiel het dier onder het erkenningsnummer van het asiel, uiterlijk bij het verstrijken van de termijn bepaald in artikel 9, § 2, van de wet van 14 augustus 1986.
In dit geval zijn de registratieprocedures beschreven in hoofdstuk III van dit besluit van toepassing.
Art. 34.Als een geïdentificeerde maar niet-geregistreerde hond wordt opgevangen, registreert de contractdierenarts van het asiel het dier onder het erkenningsnummer van het asiel, uiterlijk bij het verstrijken van de termijn bepaald in artikel 9, § 2, van de wet van 14 augustus 1986.
In dit geval zijn de registratieprocedures beschreven in hoofdstuk III van dit besluit van toepassing.
Art. 35.§ 1. Als een geïdentificeerde en geregistreerde hond wordt opgevangen, wordt het dier geregistreerd onder het erkenningsnummer van het asiel bij het verstrijken van de termijn bepaald in artikel 9, § 2, van de wet van 14 augustus 1986. § 2. In geval van de opvang van een geïdentificeerde en geregistreerde hond die werd afgestaan aan het asiel door zijn verantwoordelijke, wordt het dier geregistreerd onder het erkenningsnummer van het asiel binnen achtenveertig uur na de dag waarop het is opgevangen. § 3. In de gevallen beschreven in paragraaf 1 en 2 vult de asielbeheerder de asielfiche in en stuurt deze, via de post of elektronisch, binnen de veertien dagen, te rekenen vanaf de dag van het invullen van de fiche, terug naar Leefmilieu Brussel. § 4. Wanneer de identificatiegegevens van de hond worden gewijzigd, moeten ze door de contractdierenarts van het asiel worden gevalideerd. Afdeling 3. - Teruggave, adoptie, verandering van verantwoordelijke
van een door het asiel verzorgde hond
Art. 36.§ 1. Wanneer een geïdentificeerde en geregistreerde hond op naam van zijn verantwoordelijke wordt teruggegeven binnen de termijn bepaald in artikel 9, § 2, van de wet van 14 augustus 1986, controleert de asielbeheerder de juistheid van de geregistreerde gegevens alvorens het dier terug te geven aan zijn verantwoordelijke. § 2. Wanneer een geïdentificeerde en geregistreerde hond op naam van zijn verantwoordelijke wordt teruggegeven na de termijn bepaald in artikel 9, § 2, van de wet van 14 augustus 1986, vult de asielbeheerder een asielfiche in alvorens het dier terug te geven aan zijn verantwoordelijke. De asielbeheerder stuurt de asielfiche ingevuld naar Leefmilieu Brussel, via de post of elektronisch, binnen de veertien dagen, te rekenen vanaf de teruggave van het dier aan zijn verantwoordelijke.
Art. 37.Wanneer een opgenomen hond door het asiel wordt geadopteerd, gebeurt de verandering van verantwoordelijke door middel van de asielfiche. De asielbeheerder stuurt de asielfiche ingevuld naar Leefmilieu Brussel, via de post of elektronisch, binnen de veertien dagen, te rekenen vanaf de dag van het invullen van de fiche of de adoptie van het dier.
HOOFDSTUK VI. - Verlies en vervanging van documenten
Art. 38.§ 1. De verantwoordelijke van een geregistreerde hond vraagt zijn dierenarts om een nieuw paspoort in de volgende gevallen: 1° in geval van verlies van het paspoort;2° wanneer alle pagina's van een sectie van het paspoort worden gebruikt;3° wanneer de geboortedatum of identificatie van de hond moet worden gecorrigeerd;4° wanneer een nieuw microchipnummer moet worden aangegeven, indien het vorige onleesbaar of onjuist is. § 2. De dierenarts deelt de nieuwe gegevens binnen de acht dagen na de aanvraag mee aan Leefmilieu Brussel door middel van de naar behoren ingevulde en ondertekende fiche vervanging paspoort met elk middel dat een vaste verzenddatum waarborgt.
Bij gebruik van de elektronische fiche vervangingspaspoort attesteert de dierenarts de juistheid van de gegevens met behulp van een digitale sleutel. § 3. In afwijking van paragraaf 2 gebruikt de contractdierenarts van het asiel de asielfiche overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk V van dit besluit.
HOOFDSTUK VII. - Dog ID Afdeling 1. - Inhoud van Dog ID
Art. 39.Dog ID bevat de volgende informatie: 1° de volgende gegevens van de hond: a) het identificatienummer;b) de geboortedatum;c) de identificatiedatum en, indien van toepassing, de datum van de identificatieverificatie voor een reeds geïdentificeerde hond;d) het geslacht en of hij gesteriliseerd is;e) de datum van de sterilisatie;f) het ras met de verwijzing naar de lijst opgesteld door Leefmilieu Brussel;g) de kleur en het type van de vacht;h) de naam;i) de status: aanwezig, verloren, gestolen, dood, geëxporteerd;j) het paspoortnummer;k) de locatie van de microchip;l) de datum van overlijden;m) de registratie in Dog ID.2° de volgende gegevens van de verantwoordelijke: a) de voornaam en de achternaam;b) het rijksregisternummer;c) het volledige adres;d) het telefoonnummer;e) het e-mailadres;f) het erkenningsnummer van de inrichting;g) facultatief: de naam van de inrichting;h) het volledige adres van de inrichting, indien verschillend van c);i) het telefoonnummer van de inrichting, indien verschillend van d);j) het e-mailadres van de inrichting, indien verschillend van e);3° de volgende gegevens van de dierenarts: a) het inschrijvingsnummer bij de Orde;b) de voornaam en de achternaam;c) het rijksregisternummer;d) het volledige adres;e) het e-mailadres. Wat 2° betreft, worden de gegevens bedoeld in de punten f) tot j) ingevuld wanneer de verantwoordelijke een asiel of een hondenkwekerij is. Afdeling 2. - Raadpleging van de gegevens
Onderafdeling 1. - Raadpleging van de hondengegevens
Art. 40.Iedereen die het exacte nummer van de microchip van het dier heeft, heeft toegang tot de volgende gegevens: 1° het identificatienummer;2° het paspoortnummer;3° de naam van het dier;4° de datum van de identificatie;5° de geboortedatum;6° het geslacht of de eventuele sterilisatie;7° het ras of de kruising;8° het type en de kleur van de vacht;9° de status van het dier, namelijk verloren, gestolen, overleden, geëxporteerd;10° de doorgang van de hond via een asiel en de naam van het asiel, in voorkomend geval. Onderafdeling 2. - Raadpleging van de gegevens van de verantwoordelijke van de hond
Art. 41.§ 1. Indien de verantwoordelijke tijdens de identificatie- en registratieprocedure of via de kaart wijziging gegevens of door zijn gegevens te raadplegen met behulp van een digitale sleutel heeft meegedeeld dat hij de vertrouwelijkheid van zijn eigen gegevens wenst op te heffen: 1° heeft de verantwoordelijke toegang tot alle actuele gegevens overeenkomstig artikel 21 van dit besluit;2° hebben dierenartsen en asielen toegang tot alle actuele gegevens betreffende de hond overeenkomstig de artikelen 27 en 30 van dit besluit; Elke persoon die over het exacte nummer van de microchip van het dier beschikt om de verantwoordelijke voor een dolende, verloren of achtergelaten hond op te sporen, heeft enkel toegang tot de volgende gegevens van de verantwoordelijke: a) de naam en de voornaam;b) het telefoonnummer;c) het e-mailadres. § 2. Indien de verantwoordelijke tijdens de identificatie- en registratieprocedure of via de kaart wijziging gegevens of door zijn gegevens te raadplegen met behulp van een digitale sleutel niet heeft gepreciseerd dat hij de vertrouwelijkheid van zijn eigen gegevens wenst op te heffen, zijn de personen die toegang kunnen hebben tot deze gegevens: 1° de verantwoordelijke voor wat betreft alle actuele gegevens overeenkomstig artikel 21 van dit besluit;2° dierenartsen en asielen voor wat betreft alle actuele gegevens betreffende de hond overeenkomstig de artikelen 27 en 30 van dit besluit. Onderafdeling 3. - Raadpleging van alle gegevens
Art. 42.§ 1. De bevoegde autoriteiten krachtens de wet van 14 augustus 1986, het Wetboek van inspectie, preventie, vaststelling en bestraffing van milieumisdrijven en milieuaansprakelijkheid van 25 maart 1999 en de wet van 24 maart 1987 op de diergezondheid hebben toegang tot alle gegevens, met inbegrip van de historiek van de gegevens van de hond, de verschillende beheerders en inrichtingen waar de hond doorheen is gegaan alsook dierenartsen die tussenkwamen in de wijziging van de gegevens van de hond, en dit met inachtneming van het doel van Dog ID zoals bepaald in artikel 3, § 1, van dit besluit. § 2. Om toegang te krijgen tot Dog ID, moeten de personen bedoeld in paragraaf 1 zich identificeren met behulp van een digitale sleutel. Afdeling 3. - Beheer van Dog ID
Art. 43.Het beheer van Dog ID omvat : 1° het ter beschikking stellen van de voorlopige registratiecertificaten en de fiches vervanging paspoort aan de dierenartsen;2° het ter beschikking stellen van de asielfiches aan de asielen;3° het verzekeren van de traceerbaarheid van de voorlopige ter beschikking gestelde registratiecertificaten.Leefmilieu Brussel kan de dienstverlener vragen om haar de nummers van de registratiedocumenten en de volledige contactgegevens van de persoon aan wie ze werden uitgereikt, elektronisch mee te delen binnen de twee werkdagen, te rekenen vanaf de aanvraag; 4° de registratie van de gegevens van de honden die aanwezig zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en hun verantwoordelijken in Dog ID;5° het waarborgen van het verband tussen de gegevens van de hond en zijn verantwoordelijke en de verschillende documenten die hierop betrekking hebben;6° het waarborgen van de uniciteit van de gegevens van een verantwoordelijke in verband met zijn rijksregisternummer;7° het waarborgen van de uniciteit van adressen, door het gebruik van gestandaardiseerde referenties;8° de mogelijkheid om de adressen van het rijksregister op te halen op basis van het rijksregisternummer;9° het bezorgen van een registratiecertificaat aan de verantwoordelijke binnen de vijf werkdagen volgend op de ontvangst van de aanvraag tot registratie of tot wijziging van de gegevens;10° de registratie van erkende hondenkwekerijen en asielen op basis van de gegevens vermeld in artikel 39, § 1, 3°, van dit besluit.
Art. 44.De gegevens van Dog ID kunnen 24 uur op 24 geconsulteerd worden via internet en, afhankelijk van de overeenkomst met de dienstverlener, per telefoon.
Art. 45.Het beheer van Dog ID wordt gefinancierd door forfaitaire bijdragen waarvan het bedrag door de minister wordt bepaald. Deze bijdragen worden betaald bij de bestelling van de voorlopige registratiecertificaten en zijn ten laste van de verantwoordelijke van de hond. De forfaitaire bijdragen worden op 1 januari van elk jaar geïndexeerd op basis van de ontwikkeling van de consumentenprijsindex.
De basisindex is de consumentenprijsindex voor september 2023.
HOOFDSTUK VIII. - Formaten, verzending van documenten en gebruikerscommunicatie met Dog ID
Art. 46.De velden en gegevens in het voorlopig registratiecertificaat, het registratiecertificaat, de kaart wijziging gegevens, de asielfiche en de fiche vervanging paspoort worden als bijlage bij dit besluit gevoegd.
De minister kan deze bijlagen wijzigen.
Art. 47.Leefmilieu Brussel bepaalt, rechtstreeks of via de overeenkomstig artikel 3, § 3, aangewezen dienstverlener, de praktische modaliteiten van de communicatie tussen de gebruikers en de beheerder van Dog ID.
Art. 48.Leefmilieu Brussel bepaalt de modaliteiten voor de toezending van de voorlopige registratiecertificaten, asielfiches en fiches vervanging paspoort.
HOOFDSTUK IX. - Wijzigingsbepalingen
Art. 49.In de bijlage van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 april 2023 tot vaststelling van de milieumisdrijven en de misdrijven inzake dierenwelzijn die het voorwerp kunnen uitmaken van een bestuurlijke transactie, van de transactiesom en van de betalingswijze, wordt het eerste streepje van 2° vervangen door wat volgt: "- de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 mei 2024 betreffende de identificatie en registratie van honden schenden (art.36, 14° );".
HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen
Art. 50.Het koninklijk besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2014 pub. 27/06/2014 numac 2014024260 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de identificatie en registratie van honden sluiten betreffende de identificatie en de registratie van honden gewijzigd door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 maart 2015 en het ministerieel besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 25/04/2014 pub. 27/06/2014 numac 2014024261 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Ministerieel besluit betreffende de identificatie en registratie van honden sluiten betreffende de identificatie en registratie van honden worden opgeheven.
Art. 51.Dit besluit treedt in werking op 1 Juli 2024.
Art. 52.De minister bevoegd voor dierenwelzijn is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 23 mei 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering, de Plaatselijke Besturen en Dierenwelzijn, B. CLERFAYT
Bijlage I. - Het voorlopig registratiecertificaat Het voorlopig registratiecertificaat bevat minstens de volgende velden: 1° een hoofding getiteld "Voorlopig registratiecertificaat van de hond";2° de gegevens van de hond: a) twee voorziene ruimtes voor de vermelding van het identificatienummer;b) de plaats van de microchip;c) het paspoortnummer;d) de geboortedatum;e) de datum van identificatie;f) de datum van de controle van de identificatie, indien van toepassing;g) het ras;h) de kleur en het type van de vacht;i) het geslacht;j) de naam ;3° de gegevens van de verantwoordelijke: a) de naam en de voornaam;b) het rijksregisternummer;c) het volledige adres;d) het e-mailadres;e) het telefoonnummer;f) het erkenningsnummer van de inrichting;g) facultatief: de naam van de inrichting;h) het volledige adres van de inrichting, indien verschillend van c);i) het e-mailadres van de inrichting, indien verschillend van d);j) het telefoonnummer van de inrichting, indien verschillend e);4° de gegevens van de dierenarts: a) de naam en de voornaam;b) het inschrijvingsnummer bij de Orde;c) het rijksregisternummer;d) het volledige adres;e) het e-mailadres;f) de handtekening. Elk voorlopig registratiecertificaat heeft een uniek nummer dat op de verschillende kopieën wordt herhaald.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de identificatie en registratie van honden.
Brussel, 23 mei 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT
Bijlage II. - Het registratiecertificaat Het registratiecertificaat bevat minstens de volgende velden: 1° een hoofding getiteld "Registratiecertificaat van de hond";2° het identificatienummer van de hond;3° het ras;4° de naam en het adres van de verantwoordelijke;5° het paspoortnummer zoals vermeld in het document dat de laatste registratie mogelijk maakte;6° op elk deel van het registratiecertificaat wordt het overeenkomstige paspoortnummer zoals vermeld op het identificatiebewijs vermeld. Het certificaat bestaat uit een zelfklevend etiket dat in de rubriek "Diversen" van het Europees paspoort kan worden gekleefd.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de identificatie en registratie van honden.
Brussel, 23 mei 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT
Bijlage III. - De kaart wijziging gegevens De kaart wijziging gegevens bevat minstens: I. Een afdeling met de volgende geregistreerde gegevens: 1° de gegevens van de hond: a) het identificatienummer;b) het paspoortnummer;2° de gegevens van de verantwoordelijke: a) de naam en de voornaam;b) het volledige adres;c) het erkenningsnummer van de inrichting, indien de verantwoordelijke persoon de beheerder is van een erkende fokkerij of van een asiel. II. Een afdeling met de volgende aanpasbare gegevens: 1° de gegevens van de verantwoordelijke: a) de naam en de voornaam;b) het rijksregisternummer;c) het volledige adres;d) het e-mailadres;e) het telefoonnummer;f) het erkenningsnummer van de inrichting, indien de verantwoordelijke persoon de beheerder is van een erkende fokkerij of van een asiel;g) de wens van de geregistreerde verantwoordelijke om de vertrouwelijkheid van zijn eigen gegevens op te heffen;2° de gegevens van de hond: a) de status van de hond: aanwezig, vermist, gestolen, geëxporteerd of overleden;b) de naam van de hond. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de identificatie en registratie van honden.
Brussel, 23 mei 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT
Bijlage IV. - De fiche vervanging paspoort De fiche vervanging paspoort bevat minstens de volgende velden: 1° een hoofding getiteld "Vervanging paspoort";2° de gegevens van de hond: a) de status van de microchip: onleesbaar of foutief nummer;b) het identificatienummer;c) het paspoortnummer;d) de nieuwe geboortedatum, indien van toepassing;e) de nieuwe identificatiedatum, indien van toepassing;f) het nieuwe identificatienummer, indien van toepassing;g) het nieuwe paspoortnummer;3° de gegevens van de verantwoordelijke: a) de naam en de voornaam;b) het volledige adres;c) het e-mailadres;d) het telefoonnummer;e) het rijksregisternummer;f) het erkenningsnummer van de inrichting;g) facultatief: de naam van de inrichting;h) het volledige adres van de inrichting, indien verschillend van b);i) het e-mailadres van de inrichting, indien verschillend van c);j) het telefoonnummer van de inrichting, indien verschillend van d);4° de gegevens van de dierenarts: a) de naam en de voornaam;b) het inschrijvingsnummer bij de Orde;c) het rijksregisternummer;d) het volledige adres;e) het e-mailadres;f) de handtekening. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de identificatie en registratie van honden.
Brussel, 23 mei 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT
Bijlage V. - De asielfiche De asielfiche bevat minstens de volgende velden: 1° een hoofding getiteld "Asielfiche";2° de gegevens van de hond: a) twee voorziene ruimtes voor de vermelding van het identificatienummer;b) de plaats van de microchip;c) het paspoortnummer;d) de geboortedatum;e) de identificatiedatum;f) de datum van de controle van de identificatie, indien van toepassing;g) het ras;h) de kleur en het type van de vacht;i) het geslacht;j) de sterilisatiedatum;k) de naam;3° in geval van vervanging van het paspoort: a) de nieuwe geboortedatum, indien van toepassing;b) de nieuwe identificatiedatum, indien van toepassing;c) het nieuwe identificatienummer, indien van toepassing;d) het nieuwe paspoortnummer;4° de datum van opname in het asiel;5° de gegevens van het asiel: a) het erkenningsnummer van de inrichting;b) facultatief: de naam van de inrichting;c) het volledige adres van de inrichting;6° de gegevens van de adoptant die de nieuwe verantwoordelijke wordt: a) de naam en de voornaam;b) het rijksregisternummer;c) het volledige adres;d) het e-mailadres;e) het telefoonnummer. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de identificatie en registratie van honden.
Brussel, 23 mei 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT