Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 06 juli 2023
gepubliceerd op 03 augustus 2023

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "Park van de Kleine Zenne" op het grondgebied van de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023043694
pub.
03/08/2023
prom.
06/07/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 JULI 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "Park van de Kleine Zenne" op het grondgebied van de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 1 tot 3 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), zoals achtereenvolgens en voor het laatst gewijzigd door de ordonnantie van 30 november 2017 houdende de hervorming van voormeld wetboek en door de ordonnantie van 16 mei 2019 houdende het beheer en de bescherming van onbevaarbare waterlopen en vijvers;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht, zoals gewijzigd door het besluit van 4 juli 2019;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 mei 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 03/05/2001 pub. 16/06/2001 numac 2001031193 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende sommige bepalingen betreffende het personeel van Net Brussel, Gewestelijk Agentschap voor Netheid sluiten tot goedkeuring van het gewestelijk bestemmingsplan (GBP), zoals gewijzigd door het besluit van 2 mei 2013;

Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en haar uitvoeringsbesluiten;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 november 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/11/2019 pub. 26/11/2019 numac 2019015323 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitwerking en goedkeuring van de "zone voor stedelijke herwaardering", genaamd "ZSH 2020" sluiten tot uitvoering van de ordonnantie houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, waarmee de "zone voor stedelijke herwaardering" genaamd "ZSH 2020" werd goedgekeurd;

Gelet op het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO), dat definitief door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering werd goedgekeurd op 12 juli 2018;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 december 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/12/2017 pub. 17/05/2018 numac 2018031002 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Heyvaert-Poincaré " sluiten tot goedkeuring van het stedelijke herwaarderingsprogramma voor het stadsvernieuwingscontract "Heyvaert-Poincaré";

Gelet op het Richtplan van aanleg (RPA) "Heyvaert", dat door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering werd goedgekeurd op 7 oktober 2021;

Overwegende dat artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening toestaat een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op eigen initiatief kan worden bepaald of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO);

Overwegende dat met toepassing van de artikelen 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 9° en 11° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), het voorkooprecht in het algemeen belang wordt uitgeoefend met het oog op: 1° het creëren van voorzieningen van collectief belang en van openbare diensten die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de gemeenten of OCMW's vallen;2° de strijd tegen verlaten of onbewoonbare gebouwen aangaan;4° het creëren van woningen van het sociale type of middenklassewoningen;5° de verwezenlijking van het maatschappelijke doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;9° de bevordering van de implementering of van de uitvoering van de programma's van stedelijke herwaardering, ingevoerd door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering.11° het hydrografische netwerk te herstellen en overstromingsrisico's te voorkomen. Overwegende dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op haar vergadering van 7 oktober 2021 het "Richtplan van Aanleg (RPA) voor de Heyvaertwijk" heeft goedgekeurd; dat dit plan een visie bevat voor de ontwikkeling van de wijk, in overeenstemming met de milieu- en stedelijke doelstellingen die het Brussels Gewest zich heeft gesteld.

Overwegende dat het Richtplan van Aanleg (RPA) Heyvaert de volgende hoofddoelstellingen nastreeft: 1. Het begeleiden van de overgang van een economische activiteit die in het teken staat van tweedehandswagens naar activiteiten die aangepast zijn aan de wijk en het leven in de stad.Met het oog op de overgang naar lokale duurzame activiteiten, die afgestemd zijn op de behoeften en de invulling van de wijk, is in het RPA een samenhangende strategie voor de openbare actoren vastgelegd. Die bepaalt welke ruimten voor dergelijke activiteiten geschikt zijn en legt de exploitatievoorwaarden vast (Leefmilieu Brussel, urban.brussels), maar besteedt ook aandacht aan de begeleiding van de economische spelers (citydev.brussels, hub.brussels). 2. Een evenwicht tussen de verschillende functies in de wijk tot stand brengen: met meer toegankelijke woningen en voorzieningen.Om te zorgen voor meer toegankelijke huisvesting in de wijk, legt het RPA de verplichting op om in de projecten ook te voorzien in sociale woningen. Daarnaast stimuleert het RPA de bouw van nieuwe voorzieningen van collectief belang om tegemoet te komen aan de behoeften van de bewoners. 3. Groene en ontspanningsruimten ontwikkelen door een groen tracé (het "Park van de Kleine Zenne") aan te leggen tussen het park aan de Ninoofsepoort en de site van de Slachthuizen.Dat groene tracé sluit aan bij het idee van een aangepaste dichtheid met hier en daar grotere bouwhoogten, waardoor op de binnenterreinen van de huizenblokken groene ruimten tot stand kunnen worden gebracht. 4. Het delen van de openbare ruimte en de actieve mobiliteit aanmoedigen.Het RPA bepaalt een strategie om de openbare ruimte te delen, waarbij rekening gehouden wordt met de verschillende soorten mobiliteit: gaande van de mobiliteit die samenhangt met de logistieke bediening voor de productieactiviteiten tot de actieve mobiliteit van de bewoners van de wijk. 5. Het breuklijneffect van het kanaal verminderen en de wijk ontsluiten.Het project stelt voor om te werken aan een lokaal stadsweefsel om de wijk beter te verbinden met haar omgeving. Tevens is het de bedoeling om de aanwezigheid van het kanaal uit te spelen door de openbare ruimten aan te passen, onder meer door pleinen in te richten. 6. Het opmerkelijke erfgoed tot zijn recht laten komen.De wijk wordt gekenmerkt door diverse stadsweefsels, die hun oorsprong vinden in het industriële verleden van dit gebied. Het RPA maakt het mogelijk om zowel het industriële als residentiële erfgoed te vrijwaren en moet tegelijk de kwaliteit van de toekomstige projecten versterken.

Dat het een feit is dat deze sectoren gekenmerkt worden door: ? Wat het leefkader betreft: - de dominante aanwezigheid van activiteiten die te maken hebben met wagenexport, die voor de buurtbewoners geluids- en verkeersoverlast veroorzaken; - een economische verschuiving in het gebied door de teloorgang van de wagenexport; - een tekort aan investeringen in woningbouw; - een tekort aan openbare voorzieningen voor de buurtbewoners; ? Wat de woningen en voorzieningen betreft: - de aanwezigheid van een gebouw dat opgenomen is in de inventaris van beschermde goederen, namelijk een herenhuis gelegen aan de Liverpoolstraat 33-35; - de aanwezigheid van leegstaande of onbewoonbare gebouwen (9 in aantal op 3 mei 2023) op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek en leegstaande gebouwen, terreinen, woningen en handelszaken (30 in aantal op 10 mei 2023) op het grondgebied van de gemeente Anderlecht; - een tekort aan woningen die toegankelijk zijn voor een kansarm publiek dat voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor een sociale of geconventioneerde woning; - een ontoereikende benutting van het bebouwingspotentieel van de grond; - de nabijheid van verscheidene percelen die eigendom zijn van citydev.brussels (GOMB) en de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek en die mogelijkheden bieden voor de ontwikkeling van huisvesting en bijbehorende openbare voorzieningen; ? Wat het milieu betreft: - een sterk gemengd gebied op het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP); - de aanwezigheid van de bedding van de Kleine Zenne, die de Heyvaertwijk doorkruist; - het project "Park van de Kleine Zenne", waarvan verschillende delen reeds verwezenlijkt zijn door Leefmilieu Brussel krachtens de stedenbouwkundige vergunning die in januari 2023 werd verkregen voor het prioritaire blok; - een hoge dichtheid en een hoge mate van bodemafdekking; - een gebrek aan groene ruimten in de buurt;

Dat deze feitelijke toestand tot uiting komt zowel in de diagnose van SVC5, het RPA Heyvaert en de bodemtoestandkaarten van Leefmilieu Brussel als in de registers en inventarissen van de gemeentelijke diensten van Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek;

Overwegende dat de perimeter van voorkoop binnen de perimeter van het stadsvernieuwingscontract "Heyvaert-Poincaré" (SVC 5) valt;

Overwegende dat het instellen van een perimeter van voorkoop in het gebied de mogelijkheden voor het creëren van een kwaliteitsvolle groene ruimte en coherente vastgoedoperaties zou vergroten;

Overwegende de sterke druk op de groene ruimten in de buurt, moet de creatie van extra recreatiegebieden worden aangemoedigd om banden tussen de generaties te smeden en voor sociale controle te zorgen;

Overwegende de negatieve effecten van de klimaatverandering is het belangrijk om voor meer aanplantingen te zorgen om hitte-eilanden tegen te gaan;

Overwegende dat de aankoop van de percelen binnen de perimeter van het RPA Heyvaert en in de nabijheid van het project betreffende de uitbreiding van het Park van de Kleine Zenne het mogelijk zou maken om de in het RPA opgenomen indicatieve oversteekplaatsen tussen voornoemd park en het kanaal aan te leggen en het aanbod van voorzieningen van openbaar belang te vergroten;

Overwegende dat de aanwezigheid van de Kleine Zenne het mogelijk maakt om de groene wandeling van het Park van de Kleine Zenne, die de slachthuizen met de Ninoofsepoort verbindt, te valoriseren en aan te leggen;

Overwegende dat de verlaten of onbewoonbare gebouwen in het gebied kunnen worden aangekocht om ze versneld te renoveren en de delen van het toekomstige Park van de Kleine Zenne uit te breiden;

Overwegende dat andere aankopen van gebouwen die grenzen aan percelen die eigendom zijn van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev), het mogelijk zouden maken een herverkaveling te overwegen om er huisvesting te creëren;

Overwegende dat deze verschillende aankopen het mogelijk zouden maken om openbare voorzieningen te ontwikkelen als aanvulling op de gecreëerde woningen;

Overwegende dat het beschermde gebouw in de Liverpoolstraat 33-35 in Sint-Jans-Molenbeek en zijn vrijwaringszone bij deze gelegenheid gevaloriseerd zouden kunnen worden;

Overwegende dat het voorkooprecht op de percelen van het gebied op die manier de aanleg van kwaliteitsvolle groene ruimten en de bouw en renovatie van de wijk ten voordele van sociale of middenklassewoningen zou versnellen en de verdichting van de wijk mogelijk zou maken, wat beantwoordt aan een behoefte in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de renovatie en herinrichting van de openbare ruimte geprogrammeerd zijn via de operaties A1.a, A1.b, A1.c, A1.d, A1.e, SU-A1.f, SU-A1.g als onderdeel van het oorspronkelijke of gewijzigde programma van SVC 5 Heyvaert-Poincaré;

Overwegende dat de renovatie of de bouw van openbare woningen en/of gemengde operaties "woningen en voorzieningen" ook geprogrammeerd zijn via de operaties A2, A3, A4, A5, A6, A7 als onderdeel van het oorspronkelijke of gewijzigde programma van SVC 5 Heyvaert-Poincaré;

Overwegende dat de zone voor stedelijke herwaardering samengesteld is uit wijken die het moeilijk hebben en waarin de overheid sterker investeert; Dat zij door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd bepaald om er de levenskwaliteit en de sociaaleconomische integratie van de bewoners te verbeteren en er de plaatselijke economie een nieuwe dynamiek te geven;

Overwegende dat stedelijke herwaardering als doel heeft om een stedelijke perimeter volledig of ten dele te herstructureren om de economische, maatschappelijke en milieugebonden stadsfuncties te ontwikkelen of te bevorderen, desgevallend door de opwaardering van de architecturale en culturele kenmerken, met het oog op een duurzame ontwikkeling; Dat stedelijke herwaardering aldus iets heeft van een opdracht van algemeen belang en wordt uitgevoerd door middel van herwaarderingsprogramma's en -operaties, zoals duurzame wijkcontracten en stadsvernieuwingscontracten;

Overwegende dat de perimeter van voorkoop zich deels buiten de perimeter van het stadsvernieuwingscontract dat hierboven vermeld wordt bevindt, maar er via enkele percelen aan grenst, wat een kans biedt om de inspanningen die met de in de ordonnantie van 6 oktober 2016 omschreven instrumenten voor stadsherwaardering geleverd worden om groene en blauwe netwerken, buurtvoorzieningen, infrastructuur en met sociale huisvesting gelijkgestelde en geconventioneerde woningen tot stand te brengen, aan te vullen en te versterken;

Overwegende dat artikel 40 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 de mogelijkheid biedt om in de stadsvernieuwingscontracten onroerende goederen in aanmerking te nemen die gelegen zijn op kadastrale percelen of niet-gekadastreerde openbare ruimten en die hoewel ze niet in de in aanmerking komende perimeter of stedelijke herwaarderingszone gelegen zijn maar wel direct aan een in aanmerking komende perimeter grenzen, mee aan mogen sluiten op een stadsvernieuwingscontract (art. 40), indien de regering het belang daarvan vaststelt;

Overwegende dat voor de aanleg en het beheer van groene ruimten met het oog op de verbetering van de groene en blauwe tracés van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Leefmilieu Brussel de voorkooprechthebbende overheid is die het best in staat is om deze doelstellingen te verwezenlijken, die binnen het kader van haar maatschappelijk doel inzake de verbetering van het stedelijk milieu en het leefklimaat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vallen;

Overwegende dat voor de stedelijke herwaardering van de wijk, zowel op het vlak van de creatie van woningen als van voorzieningen, het deel uitmaakt van de opdrachten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om deze doelstellingen te verwezenlijken;

Overwegende dat in meer bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev) rekening houdend met haar middelen en opdrachten, meer bepaald op het vlak van stadsvernieuwing, hetzelfde soort operaties inzake openbare woningen en voorzieningen zou kunnen uitvoeren;

Dat in nog meer bijkomende orde de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) rekening houdend met haar middelen en opdrachten hetzelfde soort operaties op het vlak van openbare woningen zou kunnen uitvoeren;

Dat in nog veel meer bijkomende orde het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rekening houdend met zijn middelen en opdrachten hetzelfde soort operaties inzake openbare woningen zou kunnen uitvoeren;

Overwegende dat de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev), de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) en het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest immers tot taak hebben om woningen en gebouwen op te trekken in gebieden waar een tekort aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn hetzij door een sterk verval van het gebouwenpatrimonium hetzij door de aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp moeten gemaakt worden;

Overwegende dat in uiterst bijkomende orde de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek, elk voor hun respectieve grondgebied, de voorkooprechthebbende overheden zijn die het best geplaatst zijn om op hun grondgebied gelegen onroerende goederen aan te kopen met het oog op de voltooiing van de stadsherwaardering die aangevat werd met het programma van het stadsvernieuwingscontract "Heyvaert-Poincaré" via samenhangende gemengde vastgoedoperaties die tegelijk voorzien in uitrustingen, woningen en economische activiteiten die aangepast zijn aan het plaatselijke en stedelijke karakter, vergroening van de openbare ruimte of operaties voor de heraanleg van voor het publiek bestemde ruimten, met name via specifieke operaties of operaties die deel uitmaken van andere lopende of toekomstige stadsherwaarderingsprogramma's (duurzaam wijkcontract, as- en huizenblokcontract, enz.).

Overwegende dat de geldigheidsduur van de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter krachtens artikel 261 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening zeven jaar bedraagt;

Op voorstel van de minister belast met Stadsvernieuwing, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De aan voorkoop onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek omvat de volgende percelen, gekadastreerd of het geweest: o Blok A wordt begrensd door de Heyvaertstraat, de Zeemtouwersstraat, de Scheikundigestraat, de Waskaarsstraat, de Nijverheidskaai, evenals door de gemeentegrens tussen Sint-Jans-Molenbeek en de Stad Brussel en de Dauwstraat: - in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Afdeling 21523: - B0950B 02, B0950A 13, B0950B 13, B0950C 12, B0950D 13, B0950E 13, B0950F 10, B0950F 12, B0950G 12, B0950H 12, B0950L 12, B0950N 12, B0950P 10, B0950P 12, B0950R 11, B0950S 10, B0950W 11, B0950W 12, B0950W 7, B0950W 9, B0950X 12, B0950Y 12 - in de gemeente Anderlecht, Afdeling 21304: - B0147F 09, B0147F 7, B0147G 09, B0147G 7, B0147H 09, B0147H 5, B0147H 7, B0147P 8, B0147T 7, B0147X 3, B0150B 02, B0150B 27, B0150B 30, B0150B 32, B0150C 02, B0150C 21, B0150C 24, B0150C 30, B0150C 32, B0150D 23, B0150D 30, B0150D 31, B0150D 32, B0150D 33, B0150E 23, B0150E 30, B0150E 31, B0150E 33, B0150F 20, B0150F 28, B0150F 30, B0150F 31, B0150G 13, B0150G 30, B0150G 32, B0150H 30, B0150H 32, B0150K 13, B0150K 29, B0150K 32, B0150L 13, B0150L 25, B0150L 32, B0150M 26, B0150M 30, B0150N 18, B0150N 30, B0150N 31, B0150N 32, B0150P 32, B0150R 22, B0150R 27, B0150S 29, B0150S 30, B0150T 23, B0150T 30, B0150V 27, B0150V 30, B0150V 32, B0150W 26, B0150W 29, B0150W 30, B0150W 31, B0150X 30, B0150X 32, B0150Z 30 o Blok B wordt begrensd door de Heyvaertstraat, de Zeemtouwersstraat, de Liverpoolstraat, de Scheikundigestraat; - in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Afdeling 21523: - B0946M 14, B0946N 14 - in de gemeente Anderlecht, Afdeling 21304: - B0150A 29, B0140F 2, B0150E 32, B0140N 18, B0140R 18, B0150T 32, B0140F 20, B0150Z 32, B0150C 33, B0150B 33, B0150P 29, B0150K 27, B0150L 27 o Blok C wordt begrensd door de Heyvaertstraat, de Liverpoolstraat, de Passerstraat en de Bergensesteenweg; - in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Afdeling 21523: - B0944B 02, B0944D 4, B0944F 4, B0944H 4, B0944L 4, B0944M 4, B0944N 3, B0944N 4, B0944R 3, B0944V 04, B0945N 4, B0945T 2 - in de gemeente Anderlecht, Afdeling 21304: - B0139Z 9, B0140C 19, B0140D 19, B0384H 00, B0384K 00, B0384L 00 Blok D wordt begrensd door de volgende straten: de Heyvaertstraat, de Passerstraat, de Bergensesteenweg, de Ropsy Chaudronstraat; - in de gemeente Anderlecht, Afdeling 21304: - B0131A 6, B0131W 5, B0131Z 5, B0135S 3, B0138C 10, B0138E 8, B0138P 9, B0392A o Blok E wordt begrensd door de Dauwstraat, de Pottengoedstraat, de Poincarélaan, de Bergensesteenweg, de Habermanstraat en het Lemmensplein; - in de gemeente Anderlecht, Afdeling 21304: - B0142S, B0142T, B0142A 2, B0142Z, B0149T, B0151K 02, B0187F, B0151A 02, B0188H, B0188E, B0187G, B0172X 3, B0188G, B0172Y 3, B0148T 2, B0185Z, B0172H 4, B0188K, B0148P 2, B0148A 2, B0171G, B0148S 2, B0171S, B0171X, B0172Z 3, B0171Z, B0172K 4, B0172L 4, B0172M 4, B0170Z 3, B0148R 2, B0170Y 3, B0170N 3, B0170X 3, B0170W 3, B0147Z 8, B0170T 3, B0147V 7, B0170S 3, B0147Y 8, B0170A 4, B0147X 8, B0147N 5, B0169R, B0170S, B0147G 8, B0147X 7, B0147W 8, B0147K 8, B0147Y 7, B0147W 7, B0147R 5, B0147N 3, B0147T 4, B0147V 8, B0147C 9, B0151P, B0147H 6, B0147R 7, B0147D 9, o Blok F wordt begrensd door de Nijverheidskaai, de Gosseliesstraat en de Heyvaertstraat; - in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Afdeling 21523: - B0948X 6 o Blok G wordt begrensd door de Nijverheidskaai, de Gosseliesstraat, de Heyvaertstraat en de Liverpoolstraat; - in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Afdeling 21523: - B0943L 33, B0947X 2 o Blok H wordt begrensd door de Nijverheidskaai, de Schipstraat, de Heyvaertstraat en de Liverpoolstraat; - in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Afdeling 21523: - B0943B 29, B0943N 32, B0943P 31, B0943V 32, B0943W 32 Het plan houdende vaststelling van deze perimeter is bij dit besluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

Art. 2.De in artikel 1 bedoelde percelen zullen het statuut krijgen van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek en dat voor een duur van zeven jaar.

Art. 3.De voorkooprechthebbende overheden die in dit kader in orde van prioriteit aangeduid worden, zijn: - Leefmilieu Brussel (LB); - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het Gewest afhangt; - de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev); - de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM); - het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek, elk voor hun respectieve grondgebied.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 5.De Minister-President, die bevoegd is voor Stadsvernieuwing, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 juli 2023.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van gewestelijk Belang.

R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^