Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 november 2022
gepubliceerd op 05 oktober 2023

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie van 207 000 € aan de gemeenten van het Brussels Gewest in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023031346
pub.
05/10/2023
prom.
17/11/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 NOVEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie van 207 000 € aan de gemeenten van het Brussels Gewest in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003


DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Gelet op de ordonnantie van 13 februari 2003 houdende de toekenning van bijzondere subsidies aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, gewijzigd bij besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 maart en 29 november 2001, 30 maart, 15 juni, 13 juli en 19 oktober 2006, 19 juli 2007, 22 mei 2008, 22 december 2010, 1 juni en 30 juni 2011, 3 mei en 12 juli 2012, 7 maart, 18 juli en et 5 september 2013, 16 december 2021 artikel 5, 14 ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het besluit van de Regering van 16 december 2021 betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;

Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 29 augustus 2022;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op Gelet op de Gelijkekansentest;

Overwegende dat de uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bedrag van 207 000,00 EUR voorziet in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.005.27.15.43.21 van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022;

Overwegende dat het verlenen van bijstand aan en het begeleiden van jongeren die op school en/of in het professionele leven zijn uitgesloten een taak van gemeentelijk belang vormt;

Overwegende dat de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn in eerste lijn deelnemen aan het vervullen van deze taak;

Overwegende dat het vervullen van deze taak leidt tot een begrotingstekort van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn dat door de gemeenten ten laste wordt genomen;

Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering belast met de Plaatselijke besturen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De subsidie zal als volgt tussen de gemeenten verdeeld worden: - Gemeente Anderlecht: 32.820 € - Gemeente Brussel: 41.340 € - Gemeente Molenbeek: 67.200 € - Gemeente Sint-Gillis: 32.820 € - Gemeente Schaarbeek: 32.820 € Deze toelage is ten laste van de basisallocatie 10.005.27.15.43.21 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het jaar 2022.

Art. 2.De subsidie wordt toegekend voor het uitvoeren, tussen 01/01/2022, van de acties ingeschreven in de overeenkomst die de begunstigde heeft gesloten met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Overeenkomstig artikel 19, 6°, alinéa 2, van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2022.

Art. 3.§ 1. De subsidie wordt in twee schijven overgeschreven.

Een voorschot van 90% zal worden overgeschreven tegen overlegging van - de ondertekende overeenkomst; - een schuldvordering die uiterlijk naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel moet worden verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 3; § 2. Het saldo zal uitgekeerd worden: - na ontvangst en analyse van de in § 4 bedoelde verantwoordingsstukken, ten belope van het bedrag van de uitgaven die gedaan werden tijdens de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 ; - tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 3, binnen de termijn van 30 kalenderdagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 3. De schuldvordering(en) moet(en) rechtstreeks in PDF-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - op het adres invoice@gob.brussels De schuldvordering vermeldt: - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.

De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.

De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in één verzending met de schuldvordering in PDF formaat worden doorgestuurd.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar volgend adres: isp@gob.brussels § 4. De bewijsstukken moeten voldoen aan de voorschriften van de overeenkomst.

De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 28 april 2023 elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch ontvangstbewijs.

De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.

Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de voormelde datum.

Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.

Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden aan Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 4.De Minister belast met de Plaatselijke besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 5.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2022.

Art. 7.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 november 2022.

B. CLERFAYT

Annexe/Bijlage : Allocation de base/Basisallocatie 10.005.27.15.43.21

Communes /Gemeenten

Montant/Bedrag

Anderlecht

32 820 EUR

Bruxelles/Brussel

41 340 EUR

Molenbeek

67 200 EUR

Saint-Gilles/Sint-Gillis

32 820 EUR

Schaerbeek/Schaarbeek

32 820 EUR

Total/Totaal 207 000 €


Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 november 2022.

Brussel, 17 november 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering ;

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de Plaatselijke besturen, B. CLERFAYT

^