Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2022
gepubliceerd op 06 oktober 2022

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022042109
pub.
06/10/2022
prom.
15/09/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2013 pub. 24/04/2013 numac 2013031242 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen sluiten houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap, artikel 6, derde lid, en artikel 8;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2013 pub. 24/04/2013 numac 2013031242 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen sluiten houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen;

Gelet op de gelijkekansentest van 14 juli 2022;

Gelet op het advies nr. 71 944 van de Raad van State, gegeven op 31 augustus 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de evolutie van de economische modellen gebruikt door de operatoren van deelmotorvoertuigen;

Overwegende het gewijzigde individuele verplaatsingsgedrag ten gevolge van de COVID-19-gezondheidscrisis;

Op voordracht van de minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Aan artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2013 pub. 24/04/2013 numac 2013031242 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen sluiten houdende de voorwaarden voor het gebruik van parkeerplaatsen door operatoren van gedeelde motorvoertuigen worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° Punt 12° wordt vervangen als volgt: "12° Ecoscore: globale score voor een voertuig ter kenmerking van de milieuschade die de uitstoot in de lucht veroorzaakt voor de verschillende componenten van de natuurlijke en menselijke omgeving alsook voor het broeikaseffect en de geluidshinder.De Ecoscore wordt berekend volgens de methode vermeld op de website www.ecoscore.be." 2° Er worden een punt 12° /1 en een punt 12° /2 ingevoegd, luidende: "12° /1 WLTP-testcyclus: wereldwijde geharmoniseerde testprocedure voor lichte personenwagens en bedrijfsvoertuigen ingevoerd in de wetgeving van de Europese Unie bij verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie van 1 juni 2017 tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad, Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie en Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie; 12° /2 NEDC-testcyclus: testprocedure voor lichte voertuigen ingevoerd in de wetgeving van de Europese Unie bij verordening (EG) nr.692/2008 van de Commissie van 18 juli 2008 tot uitvoering en wijziging van verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie;"

Art. 2.Aan artikel 4, § 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd door artikel 8, 2° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 april 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/04/2016 pub. 19/05/2016 numac 2016031364 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 april 2016 tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° In punt 6°, eerste zin, worden de termen "is evenredig met de afstand en de gebruiksduur," vervangen door de termen "wordt vastgesteld".2° In punt 6°, tweede zin, wordt het cijfer "72" vervangen door het cijfer "336".3° In punt 6°, wordt de laatste zin geschrapt.4° Punt 11° wordt vervangen als volgt: "11° de Ecoscore-drempel op datum van ingebruikname van het voertuig voor de autodeeldienst wordt vastgelegd op: a) Voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1, type AA, AB, AC, AD, AE zoals bepaald in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen: 71 volgens de WLTP-testcyclus 75 volgens de NEDC-testcyclus.b) Voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1 en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen: 65 volgens de WLTP-testcyclus 69 volgens de NEDC-testcyclus. c) Voor de voertuigen van het type bedrijfsvoertuig, van de categorie N1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen: 65 volgens de WLTP-testcyclus 69 volgens de NEDC-testcyclus;"

Art. 3.Aan artikel 19/2, § 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door artikel 17 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 april 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/04/2016 pub. 19/05/2016 numac 2016031364 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 april 2016 tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° In punt 3°, eerste zin, worden de termen "is evenredig met de afstand en de gebruiksduur," vervangen door de termen "wordt vastgesteld".2° In punt 3°, tweede zin, wordt het cijfer "72" vervangen door het cijfer "336".3° In punt 3° wordt de laatste zin geschrapt.4° Punt 7° wordt vervangen als volgt: "7° de Ecoscore-drempel op datum van ingebruikname van het voertuig voor de autodeeldienst wordt vastgelegd op: a) Voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1, type AA, AB, AC, AD, AE zoals bepaald in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen: 71 volgens de WLTP-testcyclus 75 volgens de NEDC-testcyclus.b) voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1 en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen: 65 volgens de WLTP-testcyclus 69 volgens de NEDC-testcyclus. c) Voor de voertuigen van het type bedrijfsvoertuig, van de categorie N1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen: 65 volgens de WLTP-testcyclus 69 volgens de NEDC-testcyclus;"

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 5.De minister bevoegd voor Mobiliteit wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 september 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT

^