Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2022
gepubliceerd op 21 december 2022

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende toekenning van een subsidie van 3.318.000,00 euro aan de vzw "Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur" voor het dienstjaar 2022, voor de opleiding van het personeel van de plaatselijke besturen en tot dekking van de huur en de kosten van het hele gebouw gelegen in de Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022033615
pub.
21/12/2022
prom.
15/09/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende toekenning van een subsidie van 3.318.000,00 euro aan de vzw "Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur" (GSOB) voor het dienstjaar 2022, voor de opleiding van het personeel van de plaatselijke besturen en tot dekking van de huur en de kosten van het hele gebouw gelegen in de Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Gelet op de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, 14;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het besluit van de Regering van 16 december 2021 betreffende de begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;

Gelet op het gunstige advies van de Inspectie van Financiën van 13 juli 2022;

Gelet op deakkoordbevinding van de Minister van Begroting;

Gelet op de gelijkekansentest van 31 mei 2022;

Overwegende dat, voor het begrotingsjaar 2022, de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op de basisallocatie 10.003.15.01.41.60 in een bedrag van 3.318.000,00 .EUR voorziet aan vastleggingskredieten ;

Overwegende dat de vzw "GSOB" beroepsopleidingscyclussen en seminaries organiseert ten behoeve van het personeel van de plaatselijke besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de inschrijvingsgelden ontvangen door de vzw "GSOB" en de subsidie van de GGC niet toelaten alle uitgaven van de school te dekken;

Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering belast met de Plaatselijke besturen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Een subsidie van 3.318.000,00 EUR, ten laste van basisallocatie 10.003.15.01.41.60 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022, wordt toegekend aan de vzw « Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur », met zetel in 1050 Brussel, Kapitein Crespelstraat 35.

Art. 2.Deze subsidie wordt toegekend om de personeels- en werkingskosten van de vzw tussen 1 januari en 31 december 2022 te dekken, in het kader van: - de gedeeltelijke financiering van de opleidingen en seminaries ten behoeve van het personeel van de plaatselijke besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: gemeenten, OCMW's, intercommunales, politiezones en gemeentelijke VZW's; - de totale financiering van de specifieke opleidingen betreffende het arbeiderspersoneel, de nieuwe personeelsleden en de cursussen Frans en Nederlands; - de gedeeltelijke financiering van de modernisering van het Sociaal Handvest in de Brusselse plaatselijke besturen; - de algemene werking van de GSOB (gedeeltelijk) en tot dekking van de huur en de kosten van het hele gebouw gelegen in de Kapitein Crespelstraat 35 te 1050 Brussel.

Overeenkomstig artikel 19, 6° van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de vzw gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2022. Aldus kan de vzw binnen de toegekende tijd het volledige subsidiebedrag voor al haar activiteiten aanwenden.

Art. 3.§ 1. De subsidie van 3.318.000,00 EUR wordt in twee schijven gestort op de IBAN-rekening BE52 0910 1171 5609 van de vzw "Gewestelijke School voor Openbaar bestuur" .

Een eerste schijf van 75% (zijnde 2.488.500,00 EUR) van de subsidie, wordt overgeschreven tegen overlegging van: - een schuldvordering, die naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt verstuurd volgens de nadere regels bepaald in § 3; - een ingevulde boordtabel met de beoordelingsindicatoren (zie artikel 4). § 2. Het saldo zal worden uitgekeerd: - na ontvangst en analyse van de in § 4 bedoelde verantwoordingsstukken, ten belope van het bedrag van de uitgaven die gedaan werden tijdens de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022; - tegen overlegging van een ingevulde boordtabel met de behaalde resultaten (zie artikel 4) en van een activiteitenverslag voor het contractjaar. Het activiteitenverslag moet voor alle opleidingen die in de loop van het jaar werden georganiseerd naar geslacht uitgesplitste statistieken betreffende de deelnemers omvatten. Met het oog op genderbudgeting moet het activiteitenverslag ook het totaalbedrag omvatten voor de opleidingen die aan mannen en aan vrouwen ten gunste komen. Dit moet toelaten na te gaan of de uitgaven voor de opleidingen die de GSOB heeft gemaakt in gelijke mate ten gunste komen aan mannen en vrouwen; - tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de nadere regels bepaald in § 3, binnen de termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 3. De schuldvorderingen moeten rechtstreeks in pdf-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - op het adres invoice@gob.brussels.

De schuldvordering vermeldt: - de reden van de betaling, - het gevraagde bedrag van betaling, - het nummer van het visum voor de vastlegging, - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.

De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.

De brief met de notificatie van het toegekende bedrag zal in één elektronische verzending met de schuldvordering worden doorgestuurd.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in pdf-formaat verstuurd worden naar volgend adres: isp@gob.brussels. § 4. De verantwoordingsstukken bestaan uit de eindafrekening van uitgaven en ontvangsten, ondersteund door de bewijsstukken voor de vermelde onkosten, alsook uit het activiteitenverslag voor de periode waarop de subsidie betrekking heeft: De in aanmerking komende uitgaven zijn : - de honoraria van de opleiders; - de personeelskosten van de GSOB: brutolonen, maaltijdcheques, patronale bijdragen aan de RSZ en vervoerkosten, met uitsluiting van alle andere uitgaven (verzekeringen, verschillende toelagen); - de werkingskosten (drukkerij, kantoorbenodigdheden, restaurantkosten, vertaling, telefoon, honoraria van de boekhouder, huurkosten van zalen, promotie- en publicatiekosten, huur en kosten).

De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 30 mei 2023 elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch ontvangstbewijs.

De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.

Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de voormelde datum.

De verantwoordingsstukken moeten ofwel voor voldaan verklaard zijn, ofwel vergezeld zijn van de betalingsbewijzen (bankrekeninguittreksels of elke andere vorm van betalingsbewijs).

Ze moeten chronologisch genummerd zijn en worden voorafgegaan door een lijst.

De lijst moet worden afgesloten met het totale bedrag en moet gedateerd en ondertekend zijn door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verbinden.

Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.

De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.

Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.

Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is na de controle.

Na de controle van de bewijsstukken heeft de begunstigde 15 dagen tijd vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden naar Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgende adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 4.De directie Gesubsidieerde Initiatieven bij Brussel Plaatselijke Besturen is aangewezen als de administratieve dienst die toeziet op het behoorlijke beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.

Wat de evaluatie betreft, heeft de administratie als opdracht om in overleg met de begunstigden, op basis van de boordtabel waarin de resultaten zijn ingevuld en op basis van het activiteitenverslag, na te gaan of de doelstellingen werden bereikt.

Dit document moet aan de d.irectie Gesubsidieerde Initiatieven bezorgd worden samen met de in artikel 3 § 4 bedoelde verantwoordingsstukken en het moet de acties tijdens het betrokken jaar betreffen.

Art. 5.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2022.

Art. 7.De minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 september 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de Plaatselijke besturen, B. CLERFAYT

^