Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 08 februari 2018
gepubliceerd op 21 februari 2018

Besluit van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die de MIVB toestaat om percelen gelegen in het grondgebied van de Stad Brussel te onteigenen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018030478
pub.
21/02/2018
prom.
08/02/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 FEBRUARI 2018. - Besluit van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die de MIVB toestaat om percelen gelegen in het grondgebied van de Stad Brussel te onteigenen


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op artikel 16 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten met betrekking tot de procedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid inzake de onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, meer bepaald artikel 38;

Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte doorgevoerd of toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Executieve;

Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de organisatie van het openbaar vervoer in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, meer bepaald artikels 3 en 16;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering van 18 juli 2000;

Gelet op het besluit van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 27 november 2008 die de noodmaatregelen bepaald met oog op het voorkomen van luchtverontreinigingspieken door microscopische deeltjes en stikstofdioxide;

Gelet op het beheerscontract 2013-2017 tussen de regio Brussel-Hoofdstad en de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, meer bepaald artikels 2, 31, 73.4° die de bouw van nieuwe stelplaatsen en ateliers voorzien voor de stalling en het onderhoud van de bijkomende voertuigen die noodzakelijk zijn om te beantwoorden aan de groei van de gebruiksfrequentie van ons transport door de klanten;

Dat een van de objectieven van het beheerscontract het beschikken is over een doeltreffende, goed georganiseerde openbaar vervoeroperator die beheert is op een transparante en efficiënte manier, gericht op het maximaal maatschappelijk voordeel om de inspanningen te concentreren daar waar ze het meest drager zijn in termen van modal shift en aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer voor iedereen terwijl een minimaal basisaanbod wordt gewaarborgd;

Dat de MIVB, de noodzakelijke infrastructuren voor het openbaar vervoer bestudeert, bouwt, ontwikkelt, onderhoudt en beheert, ofwel voor haar eigen rekening, ofwel uit hoofde van de taken die haar zijn opgedragen door de Regio, ofwel in het kader van infrastructuren tot haar beschikking gesteld door de Regio overeenkomstig artikel 19 van het bestek van 18 juli 1996;

Dat de MIVB meewerkt aan de verbetering van het verkeer van het openbaar vervoer over de weg en deelneemt aan de regionale investeringen die noodzakelijk zijn voor de uitbreiding of de verbetering van het net;

Dat de MIVB haar aanbod op het bestaand net moet verbeteren door middel van een vermeerdering van de frequenties;

Dat de MIVB in het bijzonder de plaatselijke bedieningen moet organiseren daar waar de aanvraag zich rechtvaardigt (bv: Neder-over-Heembeek,(...));

In acht nemende dat het gemotoriseerd verkeer in en naar de regio Brussel-Hoofdstad voortdurend toeneemt, in die mate dat een congestie wordt waargenomen en dat er risico is op verstikking;

Dat deze congestie niet alleen gevolgen heeft op de verplaatsingen, maar ook op de economische activiteit en de levenskwaliteit van en in de Regio;

Dat naast de recente tewerk stellingen van het plan in toepassing van artikel 1 van het voorgenoemd besluit van 27 november 2008 die het gemotoriseerd verkeer beperkt omwille van de verontreinigingspieken benadrukt het belang van de ontwikkeling van het openbaar transportnet;

Rekening houdend met de groei van het gebruik van het openbaar vervoer en de daarmee gepaarde noodzaak om het voertuigenpark uit te breiden teneinde te beantwoorden aan de behoeften van de klant;

Gezien dat tot heden de verschillende stelplaatsen gelegen te Haren, Jacques Brel, Delta en Klein Eiland hun volledige capaciteit hebben bereikt;

Rekening houdend bijgevolg dat de stelplaatsen op heden geen optie zijn voor de stalling van bijkomende bussen;

Het is bijgevolg dienstig om te beschikken over bijkomende oppervlakten om een nieuwe busstelplaats op te richten;

Dat derhalve de ruimte dient verworven te worden teneinde deze nieuwe stalling -en onderhoudsinfrastructuren te verwezenlijken;

Dat aldus de beoogde en nauwkeurig omschreven percelen, hierna vernoemd, een ideale locatie vormen door hun vorm en hun situering;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 11 januari 2018;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting gegeven op 25 januari 2018;

Gelet op de beraadslaging van 26 september 2017 van de Raad van Bestuur van de MIVB;

Gezien het voorgaande is er sprake van uiterst dringende noodzaak om onmiddellijk controle te krijgen over de vastgoederen teneinde de verwezenlijking van een nieuwe busstelplaats op korte termijn mogelijk te maken, absoluut noodzakelijk voor de stalling en onderhoud van het huidig bussenpark en van zijn uitbreiding;

Gezien dat het van algemeen nut is om onmiddellijk in het bezit te komen van de onderstaande percelen met oog op de bouw van een nieuwe busstelplaats; dat de percelen gelegen zijn te: 1.Bruynstraat 1 A gekadastreerd te Stad Brussel, 19de divisie, sectie B, n° 0032 B voor een oppervlakte van 3 HA 40 A 92 CA op de totale oppervlakte van 14 HA 50 A 80 CA; 2. Bruynstraat 1 B gekadastreerd te Stad Brussel, 19de divisie, sectie B, n° 0032 C voor een oppervlakte van 1 HA 76 A 28 CA op de totale oppervlakte van 17 HA 61 A 20 CA. Op voorstel van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Mobiliteit;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het is van algemeen nut om bijkomende infrastructuren voor de stalling te verwezenlijken die de uitbating van het busnetwerk mogelijk maken, uiterst noodzakelijk voor het goede beheer van het brussels openbaar vervoersnet en om de percelen hierbeneden aangeduid te onteigenen : 1.Bruynstraat 1 A gekadastreerd te Stad Brussel, 19de divisie, sectie B, n° 0032 B voor een oppervlakte van 3 HA 40 A 92 CA op de totale oppervlakte van 14 HA 50 A 80 CA; 2. Bruynstraat 1 B gekadastreerd te Stad Brussel, 19de divisie, sectie B, n° 0032 C voor een oppervlakte van 1 HA 76 A 28 CA op de totale oppervlakte van 17 HA 61 A 20 CA.

Art. 2.Het is absoluut noodzakelijk omwille van algemeen nut over te gaan tot de inbezitneming van de onroerende goederen opgesomd in artikel 1.

Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne wordt aan de MIVB toegestaan de onteigening van dit goed overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging inzake onteigening ten algemenen nutte uit te voeren.

Art. 4.De minister die bevoegd is voor Mobiliteit wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 8 februari 2018.

Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^