gepubliceerd op 16 maart 2017
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de samenstelling en de werkingsregels van het Begeleidingscomité belast met de opvolging van het milieueffectenrapport dat gevoegd dient te worden bij de ontwerpen van BBP "Wetenschap" te Brussel
9 MAART 2017. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de samenstelling en de werkingsregels van het Begeleidingscomité belast met de opvolging van het milieueffectenrapport dat gevoegd dient te worden bij de ontwerpen van BBP "Wetenschap" te Brussel
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO) aangenomen bij
besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 april 2004Relevante gevonden documenten
type
besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering
prom.
09/04/2004
pub.
26/05/2004
numac
2004031182
bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende vaststelling van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening
sluiten en geratificeerd door de ordonnantie van 13 mei 2004 die op 5 juni 2004, datum van inwerkingtreding van het Wetboek, de wetsbepalingen inzake ruimtelijke ordening opheft, evenals zijn wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van de stad Brussel van 22 juni 2015 waarbij in toepassing van artikel 45 van het BWRO het Departement Stedenbouw van de Stad Brussel, voortegenwordigd door Sarah Moutury, aangeduid wordt als ontwerper en opmaker van het milieueffectenrapport en het BBP;
Gelet op het schrijven van de Stad Brussel van 29 oktober 2015 waarbij het voorstel van lastenboek betreffende het milieueffectenrapport, initieel aangenomen door de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Brussel op 16 juli 2015, vervolgens verbeterd in functie van de door de gewestelijke instanties uitgebrachte adviezen en aangenomen door het College in zitting van 15 oktober 2015, wordt betekend;
Overwegende dat, in overeenstemming met artikel 46 van het BWRO, het de Regering toekomt de samenstelling van het Begeleidingscomité belast met de opvolging van het milieueffectenrapport te bepalen, evenals haar werkings- en onverenigbaarheidregels;
Op voorstel van de Minister -President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De samenstelling van het Begeleidingscomité belast met de opvolging van het milieueffectenrapport dat gevoegd dient te worden bij de ontwerpen van BBP "Wetenschap" te Brussel, wordt als volgt bepaald : - een vertegenwoordiger van het Brusselse Planing Bureau die tevens het Comité zal voorzitten; - een vertegenwoordiger van het Brussels Stedelijk Ontwikkeling/Directie Stedenbouw; - een vertegenwoordiger van het BIM/Afdeling Vergunningen en Geïntegreerde Acties; - een vertegenwoordiger van de stad Brussel; - als geassocieerd lid een vertegenwordiger van de DML.
Art. 2.De werkingsregels van het Begeleidingscomité aangenomen als volgt : § 1. Voorzitterschap : Dit wordt uitgeoefend door het Brussels Planning Bureau - Departement Territoriale Strategie. § 2. Secretariaat : Het secretariaat wordt waargenomen door het Brussels Planning Bureau - Departement Territoriale Strategie.
Het bereidt de dossiers voor, roept de leden bijeen voor de vergaderingen en stelt de notulen op van de vergaderingen. § 3. Deelnemers aan het Begeleidingscomité : De leden van het Comité kunnen worden bijgestaan door deskundigen.
Deze nemen deel aan de beraadslagingen zonder echter deel te nemen aan de stemmingen.
Het zijn de instellingen als zodanig die worden aangeduid als lid van het Begeleidingscomité. Ze kunnen zich, zelf als is het aangewezen dat er een continuïteit wordt verzekerd door de afgevaardigden die persoonlijk worden afgevaardigd door de instellingen, eens laten vervangen door een plaats-vervang(st)er wanneer zijzelf niet kunnen deelnemen aan een vergadering.
De gesprekspartner van het Comité is in hoofdzaak de persoon aangeduid door het studiebureau en belast met het coördineren en het opmaken van de studie. Deze persoon kan bijgestaan worden door één of meerdere personen, afhankelijk van de disciplines die nader onderzocht worden tijdens de vergaderingen.
Mits voorafgaandelijk akkoord van het Comité, kunnen vertegenwoordigers van wijkcomités of andere personen die direct betrokken zijn met het ontwerp door de voorzitter uitgenodigd worden om aan de debatten over bepaalde punten van de dagorde deel te nemen. § 4. Frequentie van de vergaderingen : Op voorstel van het studiebureau bepaalt het Comité de frequentie en de kalender van de vergaderingen.
In het geval dat het studiebureau vraagt om een vergadering uit te stellen, zal de nieuwe datum overeenstemmen met deze weerhouden in de kalender voor de volgende vergadering.
In het geval van het overhoop halen van de kalender te wijten aan een uitstel aangevraagd door het studiebureau, heeft het Comité steeds de mogelijkheid een andere datum dan deze die is vastgelegd in de kalender voor te stellen of om alle data van de kalender te wijzigen.
In geval van dwingende noodzaak kan de Voorzitter een datum voor een vergadering wijzigen, annuleren of een bijkomende vergadering samenroepen. Deze wijzigingen aan de kalender kunnen enkel uitgevoerd worden voor zover alle leden voorafgaandelijk werden geconsulteerd.
De oproepingsbrief aan de leden en de personen die het Comité wenst te horen, moet minstens tien kalenderdagen voor de vergadering worden verzonden. § 5. Agenda van de vergadering : De voorzitter bepaalt de agenda van de vergaderingen en deze wordt vastgelegd in de oproepingsbrief. Deze zal meestal volgende punten omvatten (uitgezonderd de eerste vergadering) : - Goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering; - Onderzoek van het tussentijds verslag van het studiebureau; - Vastlegging van de datum voor de volgende vergadering; - Allerlei. § 6. Plaats van de vergaderingen : Behoudens tegenbericht vinden de vergaderingen plaats op het Brussels Planning Bureau - Departement Territoriale Strategie, Namsestraat 59 te 1000 Brussel. § 7. Zitting van een vergadering : Het Comité kan enkel geldig vergaderen indien minstens de helft van de effectieve leden (met stemrecht) aanwezig is.
Indien de voorzitter er niet in slaagt een consensus van het Comité te bekomen betreffende de houding die moet worden aangenomen ten aanzien van het studiebureau, wordt er over de betreffende punten gestemd door de stemgerechtigde leden.
De beslissingen van het Comité worden aangenomen met meerderheid van de stemmen, waarbij elke instantie beschikt over één stem. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.
Bij afwezigheid van een lid van het Comité zal, wanneer er belangrijke beslissingen moeten genomen worden door het Comité, rekening gehouden worden met de geschreven adviezen die op gelijk welke manier werden overgemaakt.
De beraadslagingen worden gemotiveerd. Ze vermelden de uitgebrachte naamstemmen. De leden van de minderheid kunnen een nota indienen om hun stem toe te lichten. Ze zal worden toegevoegd aan de beslissing.
Ieder bekendgemaakt besluit worden aan de notulen van de vergadering toegevoegd. § 8. Notulen : Het verloop van ieder vergadering vindt zijn neerslag in de notulen.
Deze laatste worden ten laatste 14 werkdagen na de vergadering doorgestuurd zodat het studiebureau er rekening kan mee houden in zijn volgend verslag.
Ingeval van meningsverschil over de tekst van de notulen, formuleren de leden hun opmerkingen tijdens de eerstvolgende vergadering. De gemaakte opmerkingen worden dan opgenomen in de notulen van de volgende vergadering. Ingeval van belangrijke opmerkingen over een punt van de notulen, moet een verbeterde versie aan de leden van het Comité worden bezorgd samen met de notulen van de volgende vergadering.
De tussenkomsten worden in de notulen opgenomen op naam van de instantie die de leden vertegenwoordigen. De voorzitter wordt vermeld met zijn titel van voorzitter wanneer hij spreekt in het kader van zijn functie, of als afgevaardigde van het Brussels Planning Bureau - Departement Territoriale Strategie wanneer hij handelt in naam van de instantie.
Het Brussels Planning Bureau - Departement Territoriale Strategie bewaart het register van de notulen en van de beraadslagingen. § 9. Goedkeuring van de documenten : Ieder document dat moet worden geanalyseerd door het begeleidingscomité, moet minstens 5 werkdagen voor de zitting in het bezit zijn van de leden.
Indien er echter documenten worden bezorgd, minder dan 5 werkdagen voor de volgende vergadering, dan kan de goedkeuring ervan pas geacteerd worden tijdens de volgende vergadering teneinde de leden van het Comité toe te laten de documenten aandachtig te lezen, tenzij het Comité er anders over beslist.
Teneinde de leden van het Comité toe te laten een globaal overzicht te herwinnen zal het voorstel van eindverslag en de niet-technische samenvatting ten minste 10 werkdagen voor de vergadering van het Comité worden bezorgd. § 10. Communicatie : De briefwisseling (oproepingen, notulen, milieueffectenrapporten...) wordt op naam van de afgevaardigden van de instanties verzonden. § 11. Gebruik van de talen : De leden van het Comité zullen zich naar hun keuze uitdrukken in een van de officiële talen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De notulen en de oproepingen worden opgesteld in de voertaal van het dossier. § 12. Afsluiting van het milieueffectenrapport : De modaliteiten en termijnen betreffende de afsluiting van de studie zijn deze zoals vastgelegd bij artikel 47 § 2 van het Brussels Wetboek van de Ruimtelijke Ordening.
Ten einde de termijnen te verkorten, zal de aanvrager een ontwerp van eindverslag voorstellen. Het Comité zal daarna zijn opmerkingen formuleren tijdens de vergadering met het studiebureau.
Indien de opmerkingen van het Comité enkel kleine aanpassingen van de tekst vereisen, zullen alle effectieve leden een verklaring van sluiting van de studie opstellen tijdens de volgende vergadering.
Art. 3.De Minister die bevoegd is voor de Stedenbouw wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 9 maart 2017.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid, Ontwikkelingssamenwerking en de Gewestelijke Statistiek, R. VERVOORT