gepubliceerd op 12 februari 2016
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een toelage van 1.863.950,00 euro aan de Brusselse gemeenten voor het jaar 2015 in het kader van het Programma Preventie Schoolverzuim
17 SEPTEMBER 2015. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een toelage van 1.863.950,00 euro aan de Brusselse gemeenten voor het jaar 2015 in het kader van het Programma Preventie Schoolverzuim
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 15 december 2014 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2015, inzonderheid op het beschikbare krediet ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.02.43.21;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, van 23 juli 2015;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 22 september 2015;
Overwegende dat dit initiatief de integratie van kwetsbare jongeren beoogt in het kader van de bestrijding van schoolverzuim en als zodanig absolute prioriteit verdient vanwege de overheid;
Op voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.§ 1. Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe ingeschreven zijn op de basisallocatie 10.005.27.02.43.21 van de ordonnantie van 15 december 2014 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2015, wordt een toelage ten bedrage van 1.863.950,00 euro toegekend aan de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Bovenvermelde subsidie wordt verdeeld door de cel Coördinatie na analyse van de in het kader van de projectenoproep ingediende projecten. § 2. De totale bedragen die aan elke begunstigde gemeente toegekend worden overeenkomstig de bepalingen van de voorgaande paragraaf worden vermeld in de bijlage bij dit besluit. Een kopie van de fiches met de verdeling van de subsidie per project wordt er eveneens bijgevoegd. § 3. De gemeenten verbinden zich ertoe de fiches houdende verdeling van de subsidie alsook de tabellen en de nodige richtlijnen zo snel mogelijk aan de betrokken scholen en rechthebbenden te bezorgen.
Art. 2.Deze subsidies worden toegekend met het oog op het ten laste nemen, tussen 1 september 2015 en 30 juni 2016, van de kosten voor de prestaties van hulppersoneel en de werkingskosten van de projecten van het Programma Preventie Schoolverzuim die in elke gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden ontwikkeld.
Overeenkomstig artikel 15, 5°, tweede lid van de ordonnantie van 15 december 2014 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2015 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, worden de gemeenten gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 september 2015.
Art. 3.§ 1. De subsidie zal in twee schijven worden uitgekeerd op de bankrekening van de begunstigde gemeenten. -Een voorschot van 60 % zal gestort worden tegen overlegging van een schuldvordering, die uiterlijk op 15 oktober 2015 naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel moet worden verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 2; - Het saldo zal worden uitgekeerd na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken, op basis van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2, binnen een termijn van 15 dagen nadat de begunstigde gemeente het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 2. De in § 1 bedoelde schuldvorderingen moeten als origineel exemplaar ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Directie Comptabiliteit, CCN, lokaal 8.119, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel.
De schuldvordering vermeldt : - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging, - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
Bovendien moet deze schuldvordering opgesteld worden op papier met briefhoofd, gedateerd en ondertekend door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden. § 3. De in te dienen verantwoordingsstukken betreffen de personeels- en de werkingskosten die ingeschreven moeten worden in de samenvattende tabellen. Die tabellen zullen naar aanleiding van de kennisgeving van het huidige besluit door de Administratie overgemaakt worden.
Die tabellen moeten voor elke gemeente de naam van de school, het nummer en de titel van het project vermelden en het bedrag van de subsidie dat aan het project werd toegekend.
Ze moeten ook de volgende elementen bevatten : - Voor de prestaties verstrekt door de afzonderlijke hulppersoneelsleden : De overzichtstabel (één per project) van de geleverde prestaties, die de verschillende uitgaven vermeldt die plaatsvonden in de periode tussen 1 september 2015 en 30 juni 2016. Die tabel moet voor waar en echt verklaard, getekend en gedateerd worden door de schooldirectie die duidelijk moet worden geïdentificeerd.
Die tabel moet de volgende elementen bevatten : - de lijst met alle hulppersoneelsleden; - hun kwalificatie (student, leerkracht, expert); - het aantal gepresteerde uren; - het uurloon (forfait); - het betaalde bedrag. - Voor de prestaties verstrekt door de verenigingen : De overzichtstabel (één per project) van de geleverde prestaties, die chronologisch de verschillende uitgaven vermeldt die plaatsvonden in de periode gaande tussen 1 september 2015 tot 30 juni 2016.
Die tabel moet voor waar en echt verklaard worden, getekend en gedateerd door de directie van de vereniging en medeondertekend door de schooldirectie en moet de volgende elementen bevatten : - het aantal betrokken hulppersoneelsleden; - met hun kwalificatie (student, leerkracht, expert); - het aantal gepresteerde uren; - het uurloon (forfait); - het betaalde bedrag.
De prestaties die in aanmerking worden genomen betreffen enkel lesperiodes met uitsluiting van alle andere kosten.
De overzichtstabellen moeten met een totaal afgesloten worden.
Zowel de schooldirectie als de directie van de vereniging moeten duidelijk worden geïdentificeerd. - Voor de werkingskosten, per project : De kosten met betrekking tot de actiemiddelen (maximaal 4% van het bedrag van de prestaties) moeten opgenomen worden in een overzichtstabel die de verschillende uitgaven die plaatsvonden in de periode van 1 september 2015 tot 30 juni 2016 chronologisch en genummerd vermeldt.
Bij de tabel die afgesloten moet worden met een totaal moeten bewijskrachtige facturen of kastickets gevoegd worden.
Als werkingskosten worden enkel in aanmerking genomen : - de kosten voor de aankoop van klein materiaal en uitrusting (geen computermateriaal); - de verplaatsingskosten met betrekking tot de georganiseerde activiteiten (ook telefoonkosten voor sommige bemiddelingsprojecten) en toegangsbewijzen.
Voor elke uitgave moet een betalingsbewijs overgemaakt worden, dat moet overeenkomen met de subsidieperiode, namelijk van 1 september 2015 tot 30 juni 2016.
Elk van de bovenvermelde tabellen moet door de gemeentelijke coördinator(trice) worden ondertekend. § 4. De bewijsstukken moeten uiterlijk op 30 september 2016 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Bestuur Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven, City Center, Kruidtuinlaan 20 te 1035 Brussel.
De begunstigde gemeenten moeten ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid bezorgd worden.
Uit de controle van de verantwoordingsstukken door de beherende administratieve dienst moet blijken dat alle vastgelegde uitgaven daadwerkelijk verricht werden voor de realisatie van de acties waarvoor de subsidie verleend wordt. § 5. Indien na de controle van de verantwoordingsstukken het bedrag van de aanvaarde verantwoordingsstukken lager ligt dan het toegekende subsidiebedrag, dan zal de subsidie maar uitbetaald worden ten belope van de aanvaarde verantwoordingsstukken.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde gemeente vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde gemeente uiteengezette middelen.
Vanaf de indiening van de schuldvordering betreffende het verschuldigde saldo voor alle projecten zal geen enkele herzieningsaanvraag van de saldi worden aanvaard.
Art. 4.De gemeenten verbinden zich ertoe, binnen de 15 dagen nadat ze die ontvangen hebben, de bedragen van het voorschot en het saldo, bestemd voor de scholen en rechthebbenden, over te schrijven.
Daarnaast verbinden de gemeenten zich ertoe, zodra deze overschrijving op de rekening van de begunstigden plaatsgevonden heeft, een bewijs van de storting door de Gemeenteontvanger ondertekend te versturen naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven.
Bij gebrek aan dergelijk bewijs, kan het Gewest de terugbetaling van de betrokken voorschotten en/of het saldo vorderen.
Art. 5.De begunstigde dient ervoor te zorgen de nodige gegevens die door de Coördinatie Schoolverzuim gevraagd werden, binnen de gestelde termijn over te maken om de evaluatie van de projecten zo optimaal mogelijk te laten gebeuren.
Art. 6.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
Art. 7.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te verkrijgen.
Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2015.
Art. 9.De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor de Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit Brussel, 17 september 2015.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen, R. VERVOORT
Bijlage Basisallocatie 10.005.27.02.43.21
Communes /Gemeenten
Total /Totaal
Communes /Gemeenten
Total /Totaal
Anderlecht
137 741,00
Koekelberg
25 853,00
Auderghem/Oudergem
34 188,00
Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek
306 325,00
Berchem-Sainte-Agathe/ Sint-Agatha-Berchem
29 022,00
Saint-Gilles/Sint-Gillis
133 187,00
Bruxelles/Brussel
288 118,00
Saint-Josse-ten-Noode/ Sint-Joost-ten-Node
57 140,00
Etterbeek
129 736,00
Schaerbeek/Schaarbeek
218 252,00
Evere
43 836,00
Uccle/Ukkel
70 131,00
Forest/ Vorst
48 184,00
Watermael-Boitsfort/ Watermaal-Bosvoorde
26 605,00
Ganshoren
40 502,00
Woluwe-Saint-Lambert/ Sint-Lambrechts-Woluwe
45 921,00
Ixelles/Elsene
72 655,00
Woluwe-Saint-Pierre/ Sint-Pieters-Woluwe
65 674,00
Jette
90 880,00
Total/Totaal
1 863 950,00
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 september 2015.
Brussel, 17 september 2015.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen, R. VERVOORT