gepubliceerd op 17 april 2014
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur en betreffende de digitale taxameters
20 MAART 2014. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 03/05/2007 numac 2007031181 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur sluiten betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur en betreffende de digitale taxameters
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 27 april 1995 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, gewijzigd bij de ordonnanties van 11 juli 2002, 20 juli 2006, 21 december 2012, 21 november 2013 en 19 december 2013, het artikel 28;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 03/05/2007 numac 2007031181 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur sluiten betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën ontvangen op 27 september 2013;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting;
Gelet op het advies nr. 54.521/4 van de Raad van State gegeven op 11 december 2013 in toepassing van artikel 84 § 1, 1° van de wetten op de Raad van State gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende het advies van het Regionaal Comité van Advies voor de taxi's en de verhuurde voertuigen met chauffeur van 18 juni 2013;
Op voorstel van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Vervoer, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Artikel 1, 6° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 03/05/2007 numac 2007031181 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur sluiten betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, wordt vervangen door de volgende tekst : "6° "digitale taxameter" : meetinstrument dat de te betalen prijs voor een traject berekent en afbeeldt op basis van de berekende afstand en/of de gemeten duur van het traject en conform bijlage MI-007 bij het koninklijk besluit van 13 juni 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2006 pub. 09/08/2006 numac 2006011291 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende meetinstrumenten sluiten betreffende de meetinstrumenten, gekoppeld aan een printer, en indien nodig aan een randapparaat, en waarmee ticketten op ieder moment automatisch afgedrukt kunnen worden voor de klanten op het einde van de rit, alsook activiteitenverslagen en rittenbladen van de chauffeurs."
Art. 2.Artikel 26, § 2, van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende tekst : "De chauffeurs moeten op ieder moment een dagelijks rittenblad door de digitale taxameter op een afgedrukte manier of via een elektronische drager kunnen voorleggen waarop o.a. de volgende gegevens vermeld staan : 1° de datum waarnaar het rittenblad verwijst;2° de naam van de natuurlijke of rechtspersoon die het voertuig uitbaadt en zijn telefoonnummer;3° het identificatienummer van de taxi, het reserve- of vervangingsvoertuig, zoals afgeleverd door de Administratie;4° de nummerplaat van het voertuig;5° het nummer van het bekwaamheidsattest van de chauffeur;6° de datum en het uur waarop de dienst van de chauffeur begint;7° de kilometerstand van de digitale taxameter in het begin van de dienst;8° de volgnummers van de ritten;9° de adressen en uren van in- en uitstappen van de klanten;10° de ontvangen bedragen;11° de dienstonderbrekingen;12° de kilometerstand de taxameter op het einde van de dienst;13° het aantal opnemingen dat op de digitale taxameter voorkomt bij het begin van de dienst;14° het aantal afgelegde kilometers met een klant aan boord bij het begin van de dienst;15° het aantal opnemingen dat op de digitale taxameter voorkomt op het einde van de dienst;16° het aantal afgelegde kilometers met een klant aan boord op het einde van de dienst;17° de aard van de rit naargelang het gaat om gewoon vervoer of vervoer van een persoon met beperkte mobiliteit; De aanduidingen onder 1° tot en met 7° en onder 13° en 14° moeten opgeslagen worden voordat de chauffeur aan zijn dienst begint. De aanduiding onder 11° moet worden opgeslagen vóór het begin van de onderbreking van de dienst. De aanduidingen onder 12°, 15° en 16° moeten opgeslagen worden op het einde van de dienst.
De overige aanduidingen dienen te worden opgeslagen ten laatste op het einde van elke rit.
De ritbladen moeten minstens gedurende zeven dagen in het toestel bewaard worden en, vervolgens, gedurende vijf jaar na de datum van hun opstelling, op een zelfstandige drager, hetzij op de zetel van de exploitant, hetzij op een beveiligde server bij een derde en moeten, gerangschikt per voertuig en per datum, vertoond kunnen worden op elk door de ambtenaren en beambten van de Administratie gedaan verzoek in het kader van de uitoefening van hun functie."
Art. 3.In artikel 29, alinea 1 van hetzelfde besluit : a) het 7 wordt vervangen als volgt : "7° om systematisch, zelfs zonder dat de klant erom verzoekt, na elke rit, het in artikel 41,5°, van dit besluit bedoelde ticket af te leveren;indien voor welke reden dan ook, dit ticket niet kan overhandigd worden aan de klant, dient de chauffeur hem een geschreven ticket te overhandigen waarin alle aanduidingen bedoeld in artikel 41,5° worden vermeld en het incident onmiddellijk te melden aan de exploitant; in dat geval moet hij de oorzaak van dit incident laten herstellen, ten laatste op de eerste werkdag na het incident." b) er wordt een 9° toegevoegd, die luidt als volgt : "9° op ieder moment een rapport met de totalisatoren voorleggen op een afgedrukte manier of via een elektronische drager, op elk door de ambtenaren en beambten, bedoeld in artikel 37 van de ordonnantie, gedaan verzoek in het kader van de uitoefening van hun functie."
Art. 4.Aan artikel 34, alinea 1 van hetzelfde besluit, worden er een 3° toegevoegd die luiden als volgt : "3° de documenten met betrekking tot het voertuig bedoeld in artikel 5, 2°, 4° en 5° ;
Art. 5.Artikel 37 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende tekst : "Art. 37., § 1. De voertuigen moeten uitgerust zijn met een digitale taxameter die de voorgeschreven informatie exact en in gemakkelijk leesbare karakters, zowel overdag als 's avonds, aangeeft en afdrukt.
De digitale taxameter moet permanent tijdens de dienst functioneren.
De wijzerplaat van de digitale taxameter moet opgelicht worden zodra de aanwijzingen erop niet meer leesbaar zijn bij daglicht.
De digitale taxameter moet bovendien permanent voldoen aan de voorschriften verkondigd in het koninklijk besluit van 13 juni 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2006 pub. 09/08/2006 numac 2006011291 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende meetinstrumenten sluiten betreffende de meetinstrumenten. § 2. De digitale taxameter heeft een opslagcapaciteit voor elektronische gegevens dat overkomt met minstens 7 dagen activiteit.
Deze gegevens worden zodanig beveiligd dat de integriteit, de oorsprong en het onweerlegbaar karakter ervan op elk moment gewaarborgd wordt.
De exploitant bewaart deze gegevens op een onafhankelijke drager gedurende ministens vijf jaar op de zetel van de exploitant ofwel op een beveiligde server bij een derde.
Deze gegevens moeten op een elektronische drager voorgelegd worden op elk verzoek van de ambtenaren en beëdigde agenten van de Administratie.
Art. 6.Aan artikel 38 van hetzelfde besluit : a) aan alinea 2, wordt een 3° toegevoegd, die luidt als volgt : "3° het taxivoertuig dat gebruikt wordt in alle andere omstandigheden, te tellen vanaf het ogenblik dat de klant plaatsneemt in het voertuig.b) er wordt een nieuwe alinea 3 toegevoegd, die luidt als volgt : "Het prijsberekeningsmechanisme van de digitale taxameter blijft in dienst tot het einde van de rit.
Art. 7.In het artikel 41 van hetzelfde besluit : a) de 5° wordt vervangen door de volgende tekst : "5° het aan de klanten te overhandigen ticket automatisch na het einde van de rit zelf of door bemiddeling van een daartoe voorziene apparaat afdrukken en met tenminste de volgende vermeldingen op zijn recto : a) de vermelding "ticket" b) de naam van de natuurlijke of rechtspersoon die het voertuig uitbaat alsook zijn telefoonnummer;c) het identificatienummer van het voertuig dat normaal gebruikt wordt, afgeleverd door de Administratie of bij het gebruik van een reserve- of vervangingsvoertuig, het nummer van de kentekenplaat van het voertuig;d) het nummer van bekwaamheidsattest van de chauffeur;e) het volgnummer van de rit dat een oplopend getal is dat bestaat uit vijf cijfers, te beginnen met 00001;f) de datum en het uur van het in- en uitstappen van de klant;g) de instap- en uitstapplaatsen of, ingeval er geen straatnamen bestaan, de GPS-coördinaten;h) het aantal afgelegde kilometers;i) de toegepaste tarieven;j) de totale prijs van de rit, voorafgegaan door de vermelding "te betalen bedrag";k) de vermelding "plaintes-klachten" en het telefoonnummer van de Administratie waar men gratis kan bellen bij klacht en de benaming van de website van de Administratie die met hetzelfde doel kan worden geactiveerd.
Art. 8.Het artikel 41 van hetzelfde besluit wordt vervolledigd door een tweede lid die luidt als volgt : "De ambtenaren en de beëdigde agenten van het Gewest aangeduid om de overtredingen van dit besluit op te zoeken en vast te stellen, zijn gerechtigd om, in het kader van de uitoefening van hun functie, op elk moment de identificatieplaat van het voertuig en het document over de exploitatievergunning in te trekken bij vaststelling van de afwezigheid of disfunctioneren van een digitale taxameter die voldoet aan al de voorschriften van het eerste lid."
Art. 9.In artikel 43, § 2 van hetzelfde besluit wordt aan de opsomming onder de titel "TARIEF" een vijfde lijn toegevoegd, luidende als volgt : "Toeslag nacht : ........................... euro."
Art. 10.In hetzelfde besluit wordt een artikel 43bis toegevoegd, luidende als volgt : "
Art. 43bis.De taxi's zijn uitgerust met een kredietkaartlezer."
Art. 11.De uitbaters van taxidiensten van wie de geëxploiteerde voertuigen niet uitgerust zijn met een kredietkaartlezer en een digitale taxameter conform met voorschriften van dit besluit op het moment van zijn inwerkingtreding moeten deze tegen 1 januari 2016 deze uitrusten met een kredietkaartlezer en een digitale taxameter conform deze voorschriften.
Tijdens deze periode blijven de artikelen 26, § 2, 29, lid 1, 7°, 37 en 41, lid 1, 5° van het besluit van 29 maart 2007 gewijzigd bij dit besluit, van toepassing.
Art. 12.De minister bevoegd voor bezoldigd vervoer van personen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 20 maart 2014.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. Br. GROUWELS