gepubliceerd op 29 augustus 2013
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.355.362,00 EUR aan de gemeenten tot financiering van een levensduurtepremie van 360,00 EUR per jaar, werkgeversbijdragen inbegrepen voor het in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonende personeel van de plaatselijke besturen
11 JULI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.355.362,00 EUR aan de gemeenten tot financiering van een levensduurtepremie van 360,00 EUR per jaar, werkgeversbijdragen inbegrepen voor het in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonende personeel van de plaatselijke besturen (gemeenten, O.C.M.W.'s, verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit O.C.M.W.'s bestaat, de openbare ziekenhuizen waarvan de gemeenten het tekort ten laste nemen en de Berg van Barmhartigheid)
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere
wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
08/08/1980
pub.
11/12/2007
numac
2007000980
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten tot hervorming van de instellingen, artikel 6 § 1, VIII, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 13 juli 2001, 25 april 2004 en 13 september 2004;
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, artikel 4, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 5 mei 1993, 16 juli 1993 en 27 maart 2006;
Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, de artikelen 92 tot en met 95;
Gelet op de ordonnantie van 21 december 2012 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2013, inzonderheid op het beschikbaar krediet ingeschreven op de basisallocatie 10.004.27.08.43.22;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting;
Gelet op het protocol 2012/4 betreffende de levensduurtepremie afgesloten in het comité C van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de personeelsuitgaven een aanzienlijke en terugkerende last vormen;
Overwegende dat de tegemoetkoming van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de vorm van een toelage het mogelijk maakt het personeel van de plaatselijke besturen te houden in of zelfs aan te trekken naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Op de voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Binnen de perken van de begrotingskredieten die zijn ingeschreven op basisallocatie 10.004.27.08.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor 2013, wordt een subsidie van 8.355.362,00 EUR toegekend aan de gemeenten die in uitvoering van het sectoraal akkoord 2012/4 hebben toegekend aan het in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonend personeel van de plaatselijke besturen.
Art. 2.De in artikel 1 bedoelde subsidie wordt toegekend met het oog op de financiering, voor de periode van 1 januari tot 31 december 2013, van een levensduurtepremie van 360,00 EUR per jaar, werkgeversbijdragen inbegrepen, aan de personeelsleden van de gemeenten, Berg van Barmhartigheid, O.C.M.W.'s, de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet dd 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit O.C.M.W.'s bestaat, en de openbare ziekenhuizen) die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen.
Deze premie wordt maandelijks aan de personeelsleden van de gemeenten betaald onder dezelfde voorwaarden als de wedde, en dit ongeacht hun graad, wettelijke graden inbegrepen. Deze premie wordt niet geïndexeerd. Het onderwijzend personeel dat door de Franse Gemeenschap wordt bezoldigd heeft geen recht op deze premie.
De gemeenteraad stelt een reglement vast dat de individuele toekenning van deze premie regelt.
Om het individueel toe te kennen bedrag van de premie te kennen, maakt elke gemeente vooraf een berekening voor alle rechthebbenden van de gemeente samen, waarbij het totaal van alle voltijdse equivalenten in aanmerking wordt genomen, teneinde de totale kost van de patronale lasten te kennen. Het aan elke gemeente toegekend subsidiebedrag dient met deze totale kost verminderd te worden, opdat het resternde gedeelde uiteindelijk over alle rechthebbenden kan verdeeld worden.
Deze werkwijze respecteert de sociale wetgeving en zorgt ervoor dat per gemeente, aan elke rechthebbende eenzelfde premie wordt uitbetaald, ongeacht zijn statuut.
Art. 3.§ 1. De betaling van de in artikel 1 bedoelde subsidies gebeurt in twee delen : Een eerste schijf van 5.430.986,00 EUR wordt betaald in 2013 op basis van volgende gegevens : - de statistische gegevens, per 31 december 2010, bezorgd door de RZS-PPO met betrekking tot het personeel van de gemeenten en de O.C.M.W.'s die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen; - de statistische gegevens bezorgd door de werkgevers voor het personeel van de hoofdstukken XII en de IRIS-ziekenhuizen.
Deze gegevens zijn opgenomen in bijgevoegde tabel.
Het voorschot wordt uitbetaald tegen overlegging van een schuldvordering die melding moet maken van de reden van de betaling, het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, het visumnummer voor de vastlegging en het bankrekeningnummer waarop het bedrag moet worden gestort. De schuldvordering dient uiterlijk op de 30 september 2013 naar het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verstuurd te worden volgens de modaliteiten bepaald in § 2.
Het saldo wordt uitbetaald na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken. Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de gemeente door de Directie Specifieke Initiatieven van het Bestuur Plaatselijke Besturen verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is na onderzoek van het dossier.
De schuldvordering moet de reden van de betaling vermelden, alsook het nr. van het visum voor de vastlegging en de bankrekening waarop het bedrag betaald dient te worden. Deze schuldvordering moet gericht worden aan het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens de modaliteiten bepaald in § 2 binnen een termijn van 15 dagen nadat de gemeente het verzoek van het Bestuur Plaatselijk Besturen heeft ontvangen.
Het aandeel van het voorschot en het saldo dat toekomt aan het O.C.M.W., de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet dd 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit O.C.M.W.'s bestaat en eventueel aan de Berg van Barmhartigheid en aan het ziekenhuis of de ziekenhuizen, dient onmiddellijk aan deze instellingen doorgestort te worden. Binnen de 15 dagen dient een stortingsbewijs bezorgd te worden aan de subsidiërende overheid. § 2 De in § 1 bedoelde schuldvorderingen moeten als origineel exemplaar ingediend worden bij het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Directie Comptabiliteit - lokaal 8.119 - CCN 8ste verdieping, Vooruitgangstraat 80, bus 1, 1035 Brussel. § 3 De verantwoordingsstukken moeten verplicht op 31 mei 2014 ingediend worden bij het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Directie Specifieke Initiatieven - City Center, Kruidtuinlaan 20, 1ste verdieping te 1035 Brussel. Deze termijn dient strikt in acht genomen te worden.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.
De bewijsstukken zullen worden opgesteld als volgt : 1° Per instelling, moet er een lijst opgemaakt worden van de personeelsleden die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen.Dit document dient eensluidend verklaard te worden door de de burgemeester en de gemeentesecretaris. 2° Deze tabel moet per entiteit het totale aantal personeelsleden van de lokale besturen vermelden dat van 1 januari tot 31 december van het jaar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont, de familienaam en voornaam van deze persoon, de datum van indienstneming, de graad, het geslacht, de taalrol, het adres, het aantal maanden dat recht geeft op de premie, het totale bedrag dat aan deze persoon wordt toegekend. De premie zal berekend worden op basis van het weddenpercentage waarop het personeelslid recht heeft in verhouding tot een voltijdse betrekking, vermenigvuldigd met het bedrag van 360,00 EUR. Voor het personeelslid dat zijn of haar domicilie wijzigt, wordt de levensduurtepremie uitbetaald vanaf de maand die volgt op de datum van zijn of haar inschrijving in het bevolkingsregister van één van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De toekenning van de levensduurtepremie eindigt op de eerste dag van de maand die volgt op de schrapping van het personeelslid uit het bevolkingsregister één van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, behalve indien hij of zij is ingeschreven in de bevolkingsregisters van een andere gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Art. 4.De directie Specifieke Initiatieven van het Bestuur Plaatselijke Besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is aangewezen als de administratieve dienst die toeziet op het goed beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.
Art. 5.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art. 6.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2013.
Brussel, 11 juli 2013.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen en Openbare Netheid, R. VERVOORT
Bijlage - Voorschotten
Données au 31 décembre 2010-ONSSAPL service statistique-DmfAPL Gegevens per 31 december 2010-RSZPPL dienst statistieken-DmfAPPL
Dénomination Benaming
Personnel des pouvoirs locaux Personeel van de plaatselijke besturen
Nombre d'agents habitant R.B.C. Aantal personeelsleden dat in het BHG woont
Avances par pouvoirs locaux Voorschot aan de plaatselijke besturen
Administration communale d'Anderlecht Gemeentebestuur Anderlecht
1340
842
193.185,32
Administration communale d'Auderghem Gemeentebestuur Oudergem
442
332
76.172,83
Ville de Bruxelles Stad Brussel
4171
2699
619.248,42
Administration communale d'Etterbeek Gemeentebestuur van Etterbeek
695
463
106.228,98
Administration communale d'Evere Gemeentebestuur van Evere
541
368
84.432,54
Administration communale d'Ixelles Gemeentebestuur van Elsene
1497
1063
243.890,73
Administration communale d'Uccle Gemeentebestuur van Ukkel
1202
698
160.146,50
Administration communale de Berchem-Sainte-Agathe Gemeentebestuur van Sint-Agatha-Berchem
243
174
39.921,91
Administration communale de Forest Gemeentebestuur van Vorst
816
489
112.194,32
Administration communale de Ganshoren Gemeentebestuur van Ganshoren
214
140
32.121,07
Administration communale de Jette Gemeentebestuur van Jette
717
495
113.570,94
Administration communale de Koekelberg Gemeentebestuur van Koekelberg
268
195
44.740,07
Administration communale de Molenbeek-Saint-Jean Gemeentebestuur van Sint-Jans-Molenbeek
1290
958
219.799,92
Administration communale de Saint Gilles Gemeentebestuur van Sint-Gillis
827
634
145.462,58
Administration communale de Schaerbeek Gemeentebestuur van Schaarbeek
1293
948
217.505,56
Administration communale de Saint-Josse-ten-Noode Gemeentebestuur van Sint-Joost-ten-Node
612
439
100.722,51
Administration communale de Watermael-Boitsfort Gemeentebestuur van Watermaal-Bosvoorde
421
329
75.484,52
Administration communale de Woluwe-Saint-Lambert Gemeentebestuur van Sint-Lambrechts-Woluwe
905
631
144.774,27
Administration communale de Woluwe-Saint-Pierre Gemeentebestuur van Sint-Pieters-Woluwe
563
370
84.891,41
C.P.A.S. d'Anderlecht O.C.M.W. van Anderlecht
595
388
89.021,26
C.P.A.S. d'Auderghem Gemeentebestuur van Oudergem
156
122
27.991,22
C.P.A.S. d'Etterbeek O.C.M.W. van Etterbeek
397
308
70.666,36
C.P.A.S. d'Evere O.C.M.W. van Evere
217
157
36.021,49
C.P.A.S. d'Ixelles O.C.M.W. van Elsene
625
468
107.376,16
C.P.A.S. d'Uccle O.C.M.W. van Ukkel
573
389
89.250,70
C.P.A.S. de Berchem-Sainte-Agathe O.C.M.W. van Sint-Agatha-Berchem
161
106
24.320,24
C.P.A.S. de Bruxelles O.C.M.W. van Brussel
2253
1518
348.284,22
C.P.A.S. de Forest O.C.M.W. van Vorst
367
286
65.618,77
C.P.A.S. de Ganshoren O.C.M.W. van Ganshoren
214
155
35.562,62
C.P.A.S. de Jette O.C.M.W. van Jette
313
235
53.917,52
C.P.A.S. de Koekelberg O.C.M.W. van Koekelberg
146
114
26.155,73
C.P.A.S. de Molenbeek-Saint-Jean O.C.M.W. van Sint-Jans-Molenbeek
856
652
149.592,43
C.P.A.S. de Saint-Gilles O.C.M.W. van Sint-Gillis
519
412
94.527,73
C.P.A.S. de Saint-Josse-ten-Noode O.C.M.W. van Sint-Joost-ten-Node
287
209
47.952,17
C.P.A.S. de Schaerbeek O.C.M.W. van Schaarbeek
791
627
143.856,52
C.P.A.S. de Watermael-Boitsfort O.C.M.W. van Watermaal-Bosvoorde
206
157
36.021,49
C.P.A.S. de Woluwe-Saint-Lambert O.C.M.W. van Sint-Lambrechts-Woluwe
157
101
23.173,06
C.P.A.S. de Woluwe-Saint-Pierre O.C.M.W. van Sint-Pieters-Woluwe
235
170
39.004,16
Total - Totaal
27125
18841
4.322.808,25
Hôpitaux Ziekenhuizen
Personnel des pouvoirs locaux Personeel van de plaatselijke besturen
Nombre d'agents habitant R.B.C. Aantal personeelsleden dat in het BHG woont
Avances par pouvoirs locaux Voorschot aan de plaatselijke besturen
HIS IZZ
1094
251.003,25
CHU Saint-Pierre UMC Sint-Pieter
1213
278.306,16
Brugmann Brugmann
1214
278.535,60
Huderf UKZKF
339
77.778,89
Bordet Bordet
508
116.553,61
TOTAL - Totaal
4368
1.002.177,51
Chapitre XII Hoofdstuk XII
Personnel des pouvoirs locaux Personeel van de plaatselijke besturen
Nombre d'agents habitant R.B.C. Aantal personeelsleden dat in het BHG woont
Avances par pouvoirs locaux Voorschot aan de plaatselijke besturen
Cuisines bruxelloises Brusselse Keukens
250
158
36.250,93
Maisons de Quartier Buurthuizen
49
39
8.948,01
Valida Valida
403
253
58.047,37
Total - Totaal
702
450
103.246,31
Mont de Piété Berg van Barmhartigheid
29
12
2.753,23
Total général - Algemeen totaal
27856
23671
5.430.985,30
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 juli 2013.
Namens de Regering : De Minister-President belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen en Openbare Netheid, R. VERVOORT