Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 december 2010
gepubliceerd op 10 januari 2011

- Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de tenuitvoerbrenging, via een bijzonder bestemmingsplan, van het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat en naaste omgeving in de Europese Wijk

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2010031609
pub.
10/01/2011
prom.
16/12/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 DECEMBER 2010.- Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de tenuitvoerbrenging, via een bijzonder bestemmingsplan, van het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat en naaste omgeving in de Europese Wijk


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, inzonderheid op de artikelen 53 tot 57;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 mei 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 03/05/2001 pub. 16/06/2001 numac 2001031193 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende sommige bepalingen betreffende het personeel van Net Brussel, Gewestelijk Agentschap voor Netheid sluiten tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan;

Gelet op het advies van de GOC;

Overwegende het richtschema voor de « Europese Wijk » dat op 24 april 2008 door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering werd goedgekeurd;

Overwegende het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat, hierna genoemd het Stadsproject Wet; 1. Grenzen van het BBP Overwegende dat de perimeter van het Stadsproject Wet gelegen is binnen een ruimere perimeter, met name het hefboomgebied nr.7 « Europa » van het GewOP, die op zijn beurt deel uitmaakt van een grotere perimeter die het voorwerp uitmaakte van een richtschema « Europese Wijk »;

Overwegende dat het Stadsproject Wet uitgevoerd wordt op een historische as die de Vijfhoek verbindt met het Jubelpark;

Overwegende dat het betaamt de perimeter van het Stadsproject Wet te herwaarderen en in dat verband rekening te houden met zijn positie in het gewest, alsook met zijn bevoorrechte ligging aan de rand van de Vijfhoek en zijn centrale ligging in het infrastructuurnet voor openbaar vervoer;

Overwegende dat de perimeter van het Stadsproject Wet zich bevindt op de grens tussen twee verschillende stadsweefsels, het orthogonaal raster van de Leopoldwijk in het zuiden en het oudere weefsel van Sint-Joost in het noorden;

Overwegende dat Europese instellingen als de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie hun zetel gevestigd hebben in de Wetstraat. 2. Bestaande toestand en verplichtingen die verband houden met het erfgoed Overwegende de gebouwen vervat in de perimeter van het Stadsproject Wet met, blijkens de ramingen : - 558 182 bruto m2 kantoren; - 8 328 bruto m2 handelszaken; - 2 917 bruto m2 woningen; - 19 528 bruto m2 hotelruimte.

Overwegende dat de perimeter van het Stadsproject Wet : - met het gebouw aan de Jozef II-straat 15 en 15a, het gebouw aan de Guimardstraat 14 en 16 (behalve de gevels), het gebouw aan de Aarlenstraat 118, het gebouw op de hoek van de Wetstraat 81a en de Trierstraat 65-67, het gebouw aan de Wetstraat 91 (behalve de gevels) gebouwen omvat die ingeschreven staan op de inventarislijst; - met het gebouw aan de Wetstraat 65 een gebouw omvat dat ingeschreven staat op de bewaarlijst; - met het gebouw aan de Wetstraat 70, het gebouw aan de Wetstraat 78, de gevel van het gebouw aan de Wetstraat 91, de gevels van het gebouw aan de Guimardstraat 14-16 en het gebouw op de hoek van de Nijverheidsstraat 44-46 en de Guimardstraat 18 gebouwen omvat die beschermd zijn.

Overwegende dat in de onmiddellijke nabijheid van het gebied : - de Frère-Orban square beschermd is als landschap; - de Sint-Jozefskerk en de gebouwen langs weerszijden van de Sint-Jozefskerk beschermd zijn als monumenten; - de gebouwen aan de Wetenschapsstraat 27 tot 35 als geheel ingeschreven staan op de bewaarlijst. 3. Stadscompositie : a) Elementen van de site en in de onmiddellijke omgeving ervan die structureel bepalend zijn voor de stadscompositie : Overwegende de aanwezigheid van de hierboven genoemde elementen met erfgoedwaarde; Dat het orthogonaal raster van de Leopoldwijk een historisch element is dat bewaard moet blijven;

Dat er rekening moet worden gehouden met de bijzondere topografie van de site;

Dat de gebouwen en elementen met erfgoedwaarde behouden moeten worden;

Overwegende de visuele kenmerken van de site, in het bijzonder vanaf het kruispunt Kunst-Wet tot aan de bogen van het Jubelpark, vanaf het kruispunt Wet-Tweekerken tot aan de kerk op het Sint-Joostplein, vanaf de Wetenschaps- en de Nijverheidsstraat tot aan de Frère-Orban square;

Dat door het terugwijken van de bouwlijnen het mogelijk is het perspectief naar de bogen van het Jubelpark sterker te doen uitkomen, de openbare ruimte opener te maken, gevarieerde uitzichten en perspectieven te creëren en het flessenhalseffect van de Wetstraat ontstaan door de aaneengesloten gevelrij te doorbreken;

Dat het terugwijken van de bouwlijnen geen betrekking heeft op de bewaard gebleven elementen met erfgoedwaarde;

Dat bij het terugwijken van de bouwlijnen in het kader van de constructie van de nieuwe gebouwen bijzondere aandacht zal moeten worden besteed aan de elementen met erfgoedwaarde; b) Verbinding tussen de site en de wijken errond : Overwegende dat het nodig is de verbindingen tussen de site en de omliggende wijken te verbeteren; Dat de straten die loodrecht uitgeven op de Wetstraat, deze laatste momenteel niet doorkruisen (met uitzondering van de Handelsstraat);

Dat het met het oog op de ontwikkeling van de site noodzakelijk is deze een open karakter te geven, beter te integreren in het omliggend stadsweefsel en toegankelijker te maken door te voorzien in nieuwe fysieke verbindingen; c) Openbare ruimten : Overwegende dat de site vandaag volledig bebouwd is; Dat de aanleg van nieuwe openbare ruimten de site een meerwaarde zal geven en doen beschikken over gezellige ruimten;

Dat door het terugwijken van de bouwlijnen groene ruimten (pocket parken) en doorsteken aangelegd zullen kunnen worden, wat de kwaliteit van de openbare ruimte ten goede zal komen;

Dat met de totstandbrenging van openbare ruimten op de kruispunten Kunst-Wet en Wet-Etterbeek duidelijk aangegeven zal worden waar de site begint; d) Mobiliteit : Overwegende dat het belangrijk is dat de ontwikkeling van de site en de parkeermogelijkheden bijdragen tot het streven naar een « koolstofvrije » wijk (« low carbon » doelstelling); Overwegende dat de gewestplannen voorzien in een modale shift van de wagen naar het openbaar vervoer en de actieve verplaatsingswijzen;

Overwegende dat door de site een metrolijn loopt, waarvan de halten Maalbeek en Kunst-Wet zich in de perimeter bevinden, en de halte Schuman dicht in de buurt ligt;

Overwegende de nabijheid van het Schuman station en de bouw van het nieuwe multimodale Schuman station die bediend zullen worden door het toekomstige Gewestelijk Expressnet (GEN) alsook de aanleg van de Schuman-Josaphattunnel die meer bepaald de Europese Wijk moet verbinden met de luchthaven van Zaventem;

Dat de goede toegankelijkheid van de site gewaarborgd moet worden en dat via mobiliteitsstudies nagegaan moet worden of het aangewezen is de metro tussen het station Merode en de lijn van de Kleine Ring te ontdubbelen;

Dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 9 september 2010 het gewestelijk mobiliteitsplan goedgekeurd heeft dat als doelstelling heeft om de druk van het autoverkeer tegen 2018 met 20 % te verminderen, onder meer door een modale verschuiving te realiseren en de vraag naar autoverplaatsingen te beheersen;

Dat het technisch mogelijk is onder de Wetstraat een tunnel aan te leggen met een lengte van +/- 350 m (tussen de Etterbeeksesteenweg en de kleine ring);

Dat niet voor de verwezenlijking van deze tunnel werd gekozen omdat dit niet zou leiden tot een betere leefbaarheid voor de Wetstraat,omdat er toch bovengronds verkeer behouden zal blijven voor het plaatselijk verkeer, aangezien de tunnel slechts 350 m lang zal kunnen zijn en het ter hoogte van de tunnelopeningen nodig zal zijn de bouwlijnen naar achter te doen inspringen;

Dat de verplaatsingen te voet of per fiets op de site en tussen de site en de omliggende wijken aangemoedigd moeten worden;

Dat de combinatie van de verschillende vervoerswijzen op de Wetstraat momenteel een bron van conflicten is; e) Bestemmingen : Overwegende dat het belangrijk is om de gebruiksmogelijkheden van de site zo verscheiden mogelijk te houden door de woonfunctie, handel en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut (met uitzondering van diplomatieke missies, consulaten van staten die door België erkend zijn en vertegenwoordigingen van de deelstaten of daarmee gelijkgestelde entiteiten van deze staten) te bevorderen; Overwegende dat de ontwikkeling van de perimeter van het Stadsproject Wet veronderstelt dat er uitrustingen van collectief belang en van openbare dienst en buurtwinkels worden gevestigd die complementair zijn met de woningen en de economische activiteiten die op de site ontwikkeld worden, maar ook dat er andere grootstedelijke voorzieningen worden gecreëerd die bijdragen tot de socio-culturele bezieling van de wijk;

Dat het gebrek aan bepaalde voorzieningen van collectief belang en openbare dienst ingevuld moet worden;

Dat tevens voorzien dient te worden in een functieprogramma dat bijdraagt tot de externe aantrekkingskracht en de gewestelijke uitstraling van de site;

Dat de uitbouw van een specifieke handelspool die in het teken staat van Europa en geen concurrentie vormt voor de andere handelspolen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de hele Europese Wijk ten goede komt;

Dat op ieder huizenblok van de perimeter een mix van functies tot stand gebracht dient te worden;

Dat het aangewezen is, naast de functionele gemengdheid, te voorzien in een zekere sociale mix en te zorgen voor een gediversifieerd woningaanbod, zowel qua grootte als qua type;

Dat de « woonfunctie » voorzien moet worden op de plaatsen die hiervoor het meest geschikt zijn in termen van zoninval, uitzicht en stadssfeer. 4. Ordeningsdoelstellingen Overwegende dat de prioritaire doelstellingen voor de ontwikkeling van de perimeter luiden als volgt : a) Met het oog op de stadsstructuur : - De perimeter fysiek en functioneel integreren in het omringende en het gewestelijke stadsweefsel; - Een bestaande stadswijk verdichten en er tezelfdertijd op toezien dat de woonkwaliteit van de omliggende wijken behouden blijft; - De elementen met erfgoedwaarde die zich bevinden in de perimeter en in de nabije omgeving ervan, respecteren en herwaarderen; - De symbolische dimensie van de perimeter en de naaste omgeving, als zetel van de Europese instellingen, versterken; b) Met het oog op de bestemmingen : - Een bestaande stadswijk verdichten; - De activiteiten diversifiëren en een functionele en sociale mix tot stand brengen; - Een specifieke handelspool opbouwen rond het thema Europa; - De site voorzien van lokale en gewestelijke voorzieningen van collectief belang en openbaar nut; - Gezellige openbare ruimten aanleggen, die de site een open karakter bieden; c) Met het oog op de verbindingen van de perimeter met de nabijgelegen wijken en ruimten : - Zorgen voor sterkere aansluitingen op de openbaar vervoersnetten teneinde een optimale toegankelijkheid te waarborgen; - De actieve verplaatsingswijzen in de perimeter en tussen de perimeter en de omliggende wijken bevorderen; - Het doorgaand autoverkeer in de Wetstraat verminderen en er tegelijk op toezien dat dit verkeer zich niet naar de omliggende woonwijken verplaatst; d) Met het oog op duurzame ontwikkeling : - De perimeter ontwikkelen met inachtneming van de beginselen inzake duurzame ontwikkeling; - De vereiste ruimten voorbehouden voor de collectieve infrastructuur die met het oog op het leefmilieu noodzakelijk is; - Streven naar een « koolstofvrije » wijk (« low carbon »-doelstelling) door bij alle ontwikkelingen steevast criteria te hanteren die verband houden met hoge milieukwaliteit en de energieperformantie van de gebouwen; - Het gebruik bevorderen van materialen en technieken die de levensduur van de gebouwen verlengen; - Een globale aanpak ten aanzien van duurzaam bouwen integreren, Besluit :

Artikel 1.De gemeenteraad van de stad Brussel wordt verzocht, binnen een termijn van 24 maand te rekenen vanaf de kennisgeving van dit besluit, een bijzonder bestemmingsplan goed te keuren met betrekking tot het deel van zijn grondgebied dat geboekt staat als « Perimeter van het Stadsproject Wet » en afgebakend wordt door : - de Jozef II-straat in het noorden; - de Etterbeeksesteenweg in het oosten; - de Jacques de Lalaingstraat, de Wetenschapsstraat, de Frère-Orbansquare, de Nijverheidsstraat, de Guimardstraat in het zuiden; - de Kunstlaan in het westen (zie plan in bijlage).

Art. 2.Dit BBP dient overeen te stemmen met de hieronder opgesomde bepalingen. 1. Wat betreft de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de perimeter, dient het BBP te steunen op : - de beginselen inzake duurzame ontwikkeling; - de hierna vermelde voorschriften betreffende hoogte (berekend vanaf het niveau van de Wetstraat) en insprong : ? Voor de bestaande gebouwen geldt de bestaande bouwlijn die is vastgelegd op de rooilijn, namelijk 20 m; ? Op de nieuwe lage gebouwen en de nieuwe middelhoge gebouwen is een bouwlijn van toepassing die vastgelegd is op 37 m (insprong van 9 m aan de noordkant en van 8 m aan de zuidkant van de Wetstraat ten opzichte van de bestaande bouwlijn); ? Op de nieuwe hoge gebouwen is een bouwlijn van toepassing die vastgelegd is op 70 m (insprong van 28 m aan de noordkant en van 22 m aan de zuidkant van de Wetstraat ten opzichte van de bestaande bouwlijn). - De nauwkeurige hoogte van de gebouwen zal onderzocht worden bij de uitwerking van het BBP. De nieuwe hoge gebouwen mogen zij niet hoger zijn dan 114 m, uitgezonderd de gebouwen die gelegen zijn op het huizenblok Wet/Spa/Jozef II/Etterbeeksesteenweg waar zij een hoogte van 165 m mogen bereiken; - De ontwikkeling van de site zal afgestemd worden op de omliggende wijken van de perimeter van het stadsproject Wet. In dat kader beoogt deze minimale hinder, inzonderheid met betrekking tot schaduw en wind; - De aanleg van openbare ruimten die de perimeter doen aansluiten op de omliggende wijken; - De aanleg van openbare ruimten, groene ruimten en inspringstroken die gezelligheid uitstralen en de site een open karakter bezorgen en bijdragen tot een herwaardering van de openbare ruimte van de Wetstraat; - Een specifieke aanpak huizenblok per huizenblok. 2. Wat de bestemmingen betreft die op de site ondergebracht zullen worden : - De bestaande en gerenoveerde gebouwen, die bestemd worden voor kantoren, handelszaken, woningen en hotels, beslaan volgens de ramingen op het ogenblik van de goedkeuring van dit besluit 588 955 m2 bovengrondse bruto-oppervlakte (zie bestaande toestand); - De bovengrondse bruto vloeroppervlakte is binnen de perimeter van het stadsproject Wet vastgesteld op maximaal 880 000 m2, de bestaande m2 inbegrepen (wat neerkomt op een gemiddelde vloer/terrein-verhouding van 8). De vloer/terrein-verhouding van 8 zal op elk van de huizenblokken binnen de perimeter worden toegepast; - Binnen de gehele perimeter zullen de bestemmingen als volgt worden verdeeld : minimaal 12,5 % bestemd voor huisvesting, en maximaal 80 % voor administratieve functies (waaronder kantoren, overheidsgebouwen, conferentiecentra, ambassades en diplomatieke vertegenwoordigingen,...), waarbij het saldo bestemd zal worden voor handelszaken, hotels en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut (met uitzondering van diplomatieke missies, consulaten van staten die door België erkend zijn en vertegenwoordigingen van de deelstaten of daarmee gelijkgestelde entiteiten van deze staten); - Bij elk huizenblok wordt een mix van functies gewaarborgd; - De gecreëerde handelszaken en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut dragen bij tot de stadsdynamiek van de Europese Wijk, die tegelijk internationaal, grootstedelijk en lokaal van aard is, en garanderen een beter evenwicht tussen de administratieve functie en de overige functies; - De handelszaken en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut zijn toegankelijk voor het publiek. 3. Wat het huizenblok A (Wet/Etterbeek/Lalaing/Trier) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Inrichting van een openbare ruimte in het verlengde van de Toulousestraat, zodat voetgangers en fietsers van de Wetstraat kunnen doorsteken naar de Jacques de Lalaingstraat en omgekeerd; - Creëren van een kwaliteitsvolle verbinding voor voetgangers en fietsers tussen de Wetstraat en de Etterbeeksesteenweg, die aansluit op het metrostation Maalbeek; - Een kwalitatief hoogstaande behandeling van de openbare ruimte, van de inplanting van de gebouwen en gevels aan de zijde van de Etterbeeksesteenweg om te voorzien in nauwe betrekkingen tussen deze laatste en de Wetstraat; - De openbare ruimten die op het huizenblok aangelegd zullen worden, zullen in totaal een niet overdekte oppervlakte van minimaal 3 000 m2 innemen. 4. Wat het huizenblok B (Wet/Spa/Jozef II/Etterbeek) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Voor de nieuwe gebouwen op dit huizenblok mag afgeweken worden van de regel in verband met de maximale hoogte die voor de andere huizenblokken is vastgelegd, maar met een maximale hoogte van 165 m vanaf het niveau van de Wetstraat; - De hinder die de nieuwe constructies op dit huizenblok qua zonlichtinval en tocht teweegbrengen voor de noordelijk gelegen woonwijken, dient beperkt te worden door meer bepaald te voorzien in een niet doorlopende bouwlijn waardoor de lichtinval in de Jozef II-straat gegarandeerd kan worden; - Tot stand brengen van een openbare ruimte en een verbinding tussen de Wetstraat en de Jozef II-straat, in het verlengde van de Filips de Goedestraat; - Tot stand brengen van een openbare ruimte en een kwaliteitsvolle verbinding tussen het huizenblok, het metrostation Maalbeek en de Maalbeektuin; - Een kwalitatief hoogstaande behandeling van de openbare ruimte, van de inplanting van de gebouwen en gevels aan de zijde van de Etterbeeksesteenweg om te voorzien in nauwe betrekkingen tussen deze laatste en de Wetstraat - De totale oppervlakte aan openbare ruimte die gecreëerd zal worden, bedraagt minimaal 7 000 m2 en zal voor het grootste deel niet overdekt zijn; - De inplanting van minimaal 3 000 m2 aan handelszaken en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut die in verbinding zullen staan met de gecreëerde openbare ruimten. 5. Wat het huizenblok C (Wet/Trier/de Lalaing/Aarlen) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen.6. Wat het huizenblok D (Wet/Aarlen/de Lalaing/Wetenschap) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Aanleg van een openbare ruimte op het westelijke deel van het huizenblok,die vanaf de Wetstraat uitzicht biedt op de Frère-Orban-square; - De aan te leggen openbare ruimten zullen in totaal een niet overdekte oppervlakte van minimaal 2 000 m2 innemen; 7. Wat het huizenblok E (Wet/Tweekerken/Jozef II/Spa) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen.8. Wat het huizenblok F (Wet/Wetenschap/Frère-Orban/Nijverheids) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Scheppen van een doorsteek in het verlengde van de Tweekerkenstraat, waardoor de Wetstraat en de Frère-Orban square met elkaar verbonden kunnen worden.9. Wat het huizenblok G (Wet/Nijverheids/Guimard/Handel) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Aanleg van een openbare ruimte op het oostelijke deel van het huizenblok, die vanaf de Wetstraat uitzicht biedt op de Frère-Orban-square; - De aan te leggen openbare ruimten zullen in totaal een niet overdekte oppervlakte van minimaal 2 000 m2 innemen. 10. Wat het huizenblok H (Wet/Handels/Jozef II/Tweekerken) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Scheppen van een openbare ruimte, waardoor de Wetstraat en de Jozef II-straat met elkaar verbonden worden in het verlengde van de Maria-Theresiastraat.11. Wat het huizenblok I (Wet/Handels/Guimard/Kunst) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Creëren van een openbare ruimte op de westelijke flank van het huizenblok die uitgeeft op de Wetstraat, en samen met de openbare ruimte op het tegenoverliggende huizenblok de toegang tot de site vanaf de Vijfhoek aangeeft; - Inplanting van een hoog gebouw ter hoogte van het kruispunt Kunst-Wet. Dit hoge gebouw zal geënt worden op de 3e bouwlijn om zo de toegang tot de site komende uit het stadscentrum te markeren; - Het geheel van alle nieuwe openbare ruimten moet minstens een niet-overdekte oppervlakte van 1 000 m2 beslaan. 12. Wat het huizenblok J (Wet/Kunst/Jozef II/Handels) betreft, zal het BBP de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de site eerbiedigen en steunen op de volgende elementen : - Creëren van een openbare ruimte op de westelijke flank van het huizenblok die uitgeeft op de Wetstraat, en samen met de openbare ruimte op het tegenoverliggende huizenblok de toegang tot de site vanaf de Vijfhoek aangeeft; - Inplanting van een hoog gebouw aan de rand van de aangelegde openbare ruimte, op de 3e bouwlijn om zo de toegang tot de site vanaf het stadscentrum te markeren. - Het geheel van alle nieuwe openbare ruimten moet minstens een niet overdekte oppervlakte van 1 000 m2 beslaan. 13. Wat de verplaatsingen, het parkeren en de toegangen tot de site betreft, zal het BBP erop toezien dat rekening wordt gehouden met : - De organisatie van de mobiliteit op de site, die vooral gericht is op voetgangers- en fietsverkeer, door een optimale bereikbaarheid en optimale doorstroming in alle veiligheid van de voetgangers en fietsers te verzekeren, onder meer door het creëren van brede fietspaden, voetpaden, voetgangerszones, low emission zones; - De beginselen inzake toegang tot de parkings, waarbij voorname aandacht uitgaat naar de bescherming van de residentiële wegen; - De verhouding parkeerplaatsen buiten de weg per m2 voor elk van de functies die in de perimeter ondergebracht zullen worden. Het BBP moet nagaan hoe deze verhouding beperkt kan worden, rekening houdend met de fasering van de verbeteringen die zullen worden aangebracht aan de openbaar vervoersnetten en met de noodzakelijke verbetering van de luchtkwaliteit; - De studie over de verlenging van de voetpaden aan de noordelijke zijde van de Wetstraat, tussen het huizenblok B, de Maalbeektuin en het Karel de Grote-gebouw. 14. Het BBP zal er ook over waken de volgende elementen te integreren : - Het garanderen van een gezamenlijke verwezenlijking van de woningen en de oppervlakten die voor andere activiteiten bestemd worden; - Het garanderen van een gezamenlijke verwezenlijking van de inrichting der openbare ruimten en de nieuwbouw; - Hoge milieukwaliteitseisen waarborgen, zowel voor wat de algemene inrichting van de site en de infrastructuren betreft, als voor de bouwwerken, en dit vanuit het streven naar een « koolstofvrije » wijk (« low carbon »-doelstelling); - Het vaststellen van stedenbouwkundige lasten die in verhouding staan tot de ontwikkelingen die binnen de perimeter overwogen worden.

Brussel, 16 december 2010.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^