gepubliceerd op 23 september 2008
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
22 MEI 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies van het ministerie en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen, inzonderheid op artikel 40;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 mei 1999 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid op het artikel 24, vijfde lid;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering van 26 september 2002 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid op het artikel 24, vijfde lid;
Gelet op het advies nr. 43.704/4 van de Raad van State, gegeven op 6 november 2007 en het advies nr. 44.440/4, gegeven op 14 mei 2008, in toepassing van artikel 84, 1, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State;
Gelet op het protocol van Sectorcomité XV nr. 200/1 van 23 januari 2008;
Op voorstel van de Minister van Openbaar Ambt;
Na beraadslaging, Besluit : Huishoudelijk reglement van de selectiecommissies HOOFDSTUK I. - Zetel
Artikel 1.De selectiecommissies opgericht bij artikel 24 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 mei 1999 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en bij artikel 24 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 2002 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (afgekort de statuten), zetelen in het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, City Center, Kruidtuinlaan 20 te 1035 Brussel. HOOFDSTUK II. - Bijeenroeping van de leden
Art. 2.Elke selectiecommissie wordt door de voorzitter schriftelijk, per brief en per email, bijeengeroepen.
De bijeenroeping wordt gericht aan de leden minstens tien dagen voor de zitting.
In geval van aanstelling van een extern selectie- en assessmentbureau overeenkomstig artikel 24, zevende lid, van beide respectievelijke statuten, wordt een vertegenwoordiger ervan in dezelfde termijn bijeengeroepen.
Art. 3.De documentatie betreffende elk dossier wordt gevoegd bij de oproep van de leden, die de agenda bevat.
Zodra de oproep is verzonden, kan de documentatie eveneens worden geraadpleegd bij de secretaris van de bedoelde selectiecommissie, op het administratief adres van deze laatste. HOOFDSTUK III. - Oproeping van de kandidaten voor het onderhoud
Art. 4.De voorzitter roept de kandidaten op met een ter post aangetekende brief minstens tien dagen voor het onderhoud.
Deze termijn loopt vanaf de verzending van de aangetekende brief, postdatum ter staving. De oproep bevat de ledenlijst van de bedoelde selectiecommissie. HOOFDSTUK IV. - Oproeping van de mandaathouders
Art. 5.Wat betreft de mandaatbetrekkingen van rang A4, roept de voorzitter bij aangetekende brief of via afgifte van de oproepingsbrief tegen ontvangstbevestiging, minstens zeven dagen voor het onderhoud, de mandaathouder van rang A4+, A5, A6 of A7 op die bevoegd is voor de aangelegenheden die onder de betrokken mandaatbetrekking vallen.
Deze termijn loopt vanaf de verzending van de aangetekende brief, de postdatum geldt als bewijs, of vanaf de datum van de ontvangstbevestiging. HOOFDSTUK V. - Zitting en stemming
Art. 6.De voorzitter opent en sluit de zittingen.
Hij leidt de debatten en waakt over het goede verloop van de zitting.
Hij gaat na of de samenstelling van de selectiecommissie in overeenstemming is met artikel 24 van beide respectievelijke statuten.
Bij afwezigheid van de voorzitter worden zijn opdrachten waargenomen door het oudste lid.
Art. 7.Een selectiecommissie vergadert pas geldig indien minimum vier van haar leden aanwezig zijn en de vertegenwoordiger van het aangestelde externe selectie- en assessmentbureau gehoord werd.
Elk lid van de selectiecommissies, met inbegrip van de voorzitter, is stemgerechtigd.
De adviezen en de beslissingen van de selectiecommissies worden bij meerderheid van stemmen gegeven. In geval van ex aequo heeft de voorzitter een doorslaggevende stem. Bij afwezigheid van de voorzitter heeft het oudste lid doorslaggevende stem.
De secretarissen stellen het proces-verbaal van de zitting op en houden een aanwezigheidslijst bij.
De adviezen en de beslissingen van de selectiecommissies worden opgenomen in het proces-verbaal en door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
De adviezen en de beslissingen worden overgemaakt aan de Regering, wat het ministerie betreft via de Minister van Openbaar Ambt, en wat de instellingen van openbaar nut betreft via de functioneel bevoegde minister.
Het overbrengen van deze stukken moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen vanaf de datum waarop de adviezen en de beslissingen werden uitgesproken. HOOFDSTUK V. - Eindbepalingen
Art. 8.De Minister bevoegd voor Openbaar Ambt wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 22 mei 2008.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL