gepubliceerd op 21 mei 2008
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het informaticaformaat van de begrotingen en rekeningen van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
20 MAART 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het informaticaformaat van de begrotingen en rekeningen van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid op artikel 239, vervangen bij wet van 27 mei 1989 en gewijzigd door de ordonnantie van 17 mei 2003;
Gelet op het advies 44.107/4 van de Raad van State, gegeven op 27 februari 2008met toepassing van artikel 84, § 1, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State.
Op de voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Na beraadslageing, Besluit :
Artikel 1.Vanaf de begroting 2009 en de rekeningen 2008 worden de begrotingen, begrotingswijzigingen en rekeningen opgesteld met inachtneming van het in bijlage vermelde informaticaformaat.
Art. 2.De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 20 maart 2008.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen Stadsvernieuwing, Huisvesting en Openbare Netheid, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Financiën, Begroting Externe Betrekkingen en Gewestelijke Informatica, G. VANHENGEL
Bijlage bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 maart 2008 tot bepaling van het informaticaformaat van de begrotingen en rekeningen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1. Algemene afspraken De aangeleverde bestanden moeten in ASCII-formaat zijn. Nomenclatuur : BI**####.txt Beginbegroting MB**####XX.txt Begrotingswijziging CB**####.txt Begrotingsrekening CG**####.txt Algemene Boekhouding De zone ** staat voor de laatste twee cijfers van de NIS-code van de gemeente.
De zone #### staat voor het dienstjaar.
De XX staat voor het nummer van de begrotingswijziging (b.v. : 01) De field separator moet « ; » zijn (punt-komma.) Alle geldwaarden (numerieke variabele - formaat (12,2) of (15,2)) moeten het volgende formaat hebben : ? geen scheidingsteken voor de duizendtallen in gehele deel van het getal : ? «, » (komma) als scheidingsteken voor de decimalen; ? altijd 2 cijfers in het decimale gedeelte.
B.v. 102678,12 (waarde met decimaal); 12,00 (waarde zonder decimaal); 0,00 (nulwaarde).
Geen enkel veld mag leeg zijn : indien er geen informatie te verstrekken valt, moet het veld gelijk zijn aan 0' of aan N/B' (voor niet-beschikbaar').
De kolommen 'Begin' en 'Einde' in de onderstaande tabellen geven de veldposities in de records aan.
Elke record wordt afgesloten met de tekens CR (Carriage Return) gevolgd door LF (Line Feed), dit zijn de ASCII-tekens 13 en 10.
Structuur van de bestanden per soort informatie Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld (a) Het aantal gedefinieerde posities moet altijd nageleefd worden. (b) Deze zones zijn in een alfanumeriek formaat gedefinieerd om het voorkomen van een eventuele '0' als eerste cijfer(s) van de betrokken waarden te behouden (b.v. functie '010', volgnummer '02', algemene code '00001').
Voor deze zones moeten alle posities ingevuld worden. Voorbeeld : de functionele codes moeten ingevoerd worden met 3 posities - 3 cijfers. (c) Zie de algemene afspraken voor toelichting over de formaten.(d) Indien de waarde gelijk is aan nul (nul), '0,00' invoeren.Pro memorie, een leeg veld wordt niet aanvaard. (e) U moet in deze zone altijd het jaar opgeven.(f) AN :alfanumerieke gegevens - uitsluitend cijfers. N : numerieke gegevens Algemene opmerkingen : - De functionele codes en de economische codes 1e deel moeten altijd met 3 posities ingevuld worden, dit betekent dat codes die niet uit 3 cijfers bestaan, niet aanvaard worden. - De economische codes 2e deel moeten altijd uit 2 cijfers bestaan. 2.5. Header en trailing van de overdrachtsbestanden Elke bestand moet een eerste record (header) en een laatste record (trailing) bevatten, die als volgt gestructureerd zijn : Header Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden aangehecht aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Ch. PICQUE G. VANHENGEL