Etaamb.openjustice.be
Beschikking
gepubliceerd op 08 februari 2024

Ordonnantie houdende de wijziging van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid met het oog op de omzetting van richtlijn 2020/2184 van 16 december 2020 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water (1)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024001042
pub.
08/02/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 FEBRUARI 2024. - Ordonnantie houdende de wijziging van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid met het oog op de omzetting van richtlijn (EU) 2020/2184 van 16 december 2020 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water (1)


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Deze ordonnantie voorziet in de omzetting van de Europese richtlijn 2020/2184 van 16 december 2020 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water.

Art. 2.§ 1. In artikel 5, 38°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid worden de volgende wijzigingen aangebracht: de woorden "of andere huishoudelijke doeleinden, zowel in openbare als in particuliere gebouwen en terreinen," worden ingevoegd tussen het woord "voedselbereiding," en het woord "ongeacht"; de woorden "evenals water dat vanuit een openbaar distributienetwerk aan levensmiddelenbedrijven wordt geleverd vóór behandeling of bewerking in deze bedrijven" worden ingevoegd tussen het woord "verpakkingen," en de woorden "met uitzondering". § 2. Artikel 5 van dezelfde ordonnantie wordt aangevuld met de bepaling onder 66°, luidende: "66° "waterleverancier": elke entiteit die voor menselijke consumptie bestemd water levert, ofwel in de hoedanigheid van wateroperator zoals bedoeld in artikel 17, § 1, 1° tot 3°, ofwel in de hoedanigheid van houder van een machtiging voor een privé-waterwinning die verbruikers kan bevoorraden zonder gebruik te maken van het openbaar leidingnet, ofwel in de hoedanigheid van operator die voor menselijke consumptie bestemd water levert vanuit een tankauto of tankschip.".

Art. 3.Artikel 36/1 van dezelfde ordonnantie, ingevoegd bij de ordonnantie van 28 oktober 2010, wordt vervangen als volgt: " § 1. De voorziening, behandeling en distributie van het voor menselijke consumptie bestemd water dient te voldoen aan de regels bepaald door de Regering. § 2. De Regering hanteert een risicogebaseerde benadering die het gehele watervoorzieningssysteem omvat, van het onttrekkingsgebied tot aan het punt waarop aan de parameterwaarden wordt voldaan, met inbegrip van de onttrekking, behandeling, opslag en distributie van voor menselijke consumptie bestemd water. Ze kan eveneens regels vastleggen met betrekking op het huishoudelijk leidingnet en de behandelingschemicaliën en filtermaterialen die in contact komen met het voor menselijke consumptie bestemd water. § 3. In het kader van haar machtiging bedoeld in paragraaf 2, respecteert de Regering de volgende principes die de waterleveranciers verplichten om: 1° de risicobeoordeling en het risicobeheer van het watervoorzieningssysteem uit te voeren;2° een risicobeoordeling van de onttrekkingsgebieden voor de onttrekkingspunten van voor menselijke consumptie bestemd water met inbegrip van hun beschermingszones, uit te voeren;3° een werkgroep bestaande uit de beheerders van de percelen die gelegen zijn in de onttrekkingsgebieden en de betrokken instanties in de onttrekkingsgebieden, voor zover deze te identificeren zijn, bijeen te roepen om met gezamenlijk akkoord een risicobeheerplan op te stellen dat de nodige risicobeheersmaatregelen bevat ter preventie en ter beheersing van de geïdentificeerde risico's in het kader van de risicobeoordeling bedoeld in 2° ;4° een algemene analyse van de potentiële risico's in verband met huishoudelijke leidingnetten en de daarmee samenhangende producten en materialen uit te voeren.Deze algemene analyse houdt geen analyse van de individuele eigendommen in. § 4. Op plaatsen waar tijdens de in paragraaf 3, 4° bedoelde algemene analyse van de potentiële risico's in verband met huishoudelijke leidingnetten en de daarmee samenhangende producten en materialen, specifieke risico's voor de waterkwaliteit en de gezondheid van de mens werden geïdentificeerd, staat de eigenaar van het huishoudelijk leidingnet in voor de monitoring van de door de Regering bepaalde parameters en het beheer van de specifieke risico's die worden vastgesteld tijdens de algemene analyse bedoeld in paragraaf 3, 4°. § 5. De Regering verduidelijkt: 1° de bijeenroepingsmodaliteiten en de modaliteiten voor het opstellen en uitvoeren van het risicobeheerplan vermeld in paragraaf 3, 3° ;2° de parameters van de algemene analyse van de potentiële risico's in verband met huishoudelijke leidingnetten vermeld in paragraaf 3, 4° ;3° de modaliteiten met betrekking tot het beheer van de specifieke risico's vermeld in paragraaf 4;4° de uitvoeringsmodaliteiten van de monitoring.».

Art. 4.§ 1. In artikel 65, § 1, 4°, van dezelfde ordonnantie wordt het woord "wateroperatoren" vervangen door het woord "waterleveranciers". § 2. Artikel 65, § 1, wordt aangevuld met de bepaling onder 10°, luidende: "10° de personen die in strijd met artikel 36/1 § 4, geen monitoring uitvoeren van de door de Regering bepaalde parameters waar tijdens de algemene analyse van de potentiële risico's in verband met huishoudelijke leidingnetten en de daarmee samenhangende producten en materialen, specifieke risico's voor de waterkwaliteit en de gezondheid van de mens zijn vastgesteld, deze niet uitvoeren overeenkomstig de bepalingen vastgelegd door de Regering of niet de gepaste maatregelen nemen bij een overschrijding van de door de Regering vastgelegde normen.".

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 1 februari 2024.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN den BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota (1) Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2023-2024 A-801/1 Ontwerp van ordonnantie A-801/2 Verslag Integraal verslag: Bespreking en aanneming: vergadering van vrijdag 26 januari 2024

^