Etaamb.openjustice.be
Beschikking
gepubliceerd op 22 oktober 2008

Indienen van kandidaturen - voor de leidende ambtenaar van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid Functiebeschrijving Het artikel 4 van de Ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het « Gewestelijke Agentschap voor Netheid », 1° de uitoefening van de agglomeratiebevoegdheden inzake ophaling en verwerking van huisvuil zoals (...)

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2008031536
pub.
22/10/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Indienen van kandidaturen - voor de leidende ambtenaar van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid Functiebeschrijving Het artikel 4 van de Ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het « Gewestelijke Agentschap voor Netheid », stelt dat het Agentschap met de volgende opdrachten belast is : 1° de uitoefening van de agglomeratiebevoegdheden inzake ophaling en verwerking van huisvuil zoals bedoeld in artikel 4, § 2, 1°, van de Agglomeratiewet;2° de deelneming door het Brussels Instituut voor Milieubeheer aan het opstellen van een plan voor de verwijdering van het Brusselse afval;3° de volledige of gedeeltelijke uitvoering van het afvalstoffenbeleid zoals bedoeld in artikel 6, § 1, II, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;4° de uitoefening van de bevoegdheden van de Agglomeratie inzake het schoonvegen van de openbare weg, die de Agglomeratieraad aanvaardt uit te oefenen op verzoek van één of meer gemeenten;5° het schoonvegen en de reiniging van de gewestwegen. § 2. Bovendien kan het Agentschap de volgende opdrachten uitvoeren : 1° afval afkomstig van een onderneming verwijderen op aanvraag en op kosten van deze laatste;2° de openbare weg en de omgeving ervan schoonmaken, op aanvraag en op kosten van de betrokken openbare personen of overheden;3° zorgen voor het schoonvegen, reinigen en het verwijderen van vuilnis op de eigen banen van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, onder de voorwaarden vastgelegd met instemming van de Minister bevoegd voor het Vervoer en voor de Gewestwegen. § 3. Het Agentschap beoogt de ontwikkeling, in de breedste zin van het woord, van de beroepen en vakken die betrekking hebben op de openbare netheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, onder meer door opleiding, volwassenopleiding en vervolmaking.

Bij het GAN werken +- 2.000 personeelsleden (verdeeld over een operationele en een administratieve personeelsformatie).

De leidende ambtenaar is belast met de algemene leiding van het GAN, conform het Besluit van 23 maart 1995 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de bevoegdheidsdelegaties aan de leidende ambtenaar en de adjunct leidende ambtenaar van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid.

Bij de uitoefening van zijn functies wordt de leidende ambtenaar, voor wat het administratief beheer betreft, bijgestaan door de adjunct-leidende ambtenaar en voor wat de technische en operationele aangelegenheden betreft door de ingenieurs-directeurs.

De leidende ambtenaar neemt deel aan het beheer van de vennootschappen waarin het GAN aandeelhouder is.

Verantwoordelijkheden 1. Bepalen van richtlijnen, doelstellingen en actieplannen. De Leidend Ambtenaar stelt de beleids- en strategische plannen op korte termijn op voor het GAN. Hij evalueert regelmatig de geldigheid van de doelstellingen van het GAN, de uitvoering van de toegekende opdrachten en begrotingen en controleert de bruikbaarheid van de ter beschikking gestelde middelen; hij doet de nodige voorstellen om deze bruikbaarheid te optimaliseren.

Binnen deze context draagt hij bij tot het formuleren van voorstellen, gemotiveerde adviezen en antwoorden op de vragen van de Minister teneinde de politieke overheid toe te laten de gepaste beslissingen te nemen.

Hij leidt, coördineert en controleert de activiteiten van het GAN teneinde snel en efficiënt bij te dragen tot de uitvoering van de beleidsinitiatieven waartoe wordt beslist door de voogdijminister : 2. Organisatie en beheer van het bestuur en zijn diensten De Leidend Ambtenaar organiseert, coördineert en controleert de activiteiten van het GAN met het oog op een snelle en efficiënte uitvoering van de toevertrouwde opdrachten.Daartoe 1° staat hij in voor het best mogelijke gebruik van de ter beschikking gestelde middelen;2° staat hij in voor de implementatie van projecten die gericht zijn op een betere werking van het bestuur;3° bepaalt hij de verantwoordelijkheden van zijn diensten en delegeert de bijhorende volmachten.3. Beheer van de teams en interne communicatie De Leidend Ambtenaar leidt en coördineert de uitvoering van de beleidsinitiatieven inzake Human Resources zodat het GAN permanent beschikt over competente en gemotiveerde teams. Hij organiseert en ziet toe op een goed informatie- en communicatiebeleid binnen zijn bestuur teneinde de samenwerking met de verschillende betrokken partijen te vergemakkelijken. Daartoe - evalueert hij de competenties van het personeel; - verdeelt hij de middelen in functie van de competenties; - stimuleert hij de teamwerking; - identificeert hij de opleidingsbehoeften van zijn medewerkers en stelt hij de implementatie van gepaste programma's voor; - ziet hij toe op de naleving van de geldende procedures en regels binnen het bestuur. 4. Communicatie en externe betrekkingen De Leidend Ambtenaar onderhoudt betrekkingen en een effectieve communicatie met de buitenwereld teneinde een goede informatiestroom te verzekeren en contact te houden met de realiteit op het terrein. Daartoe - onderhoudt hij een relatienetwerk met de andere besturen en partners van het GAN; - onderhoudt hij persoonlijke contacten met externe sleutelpartners; - werkt hij communicatie-acties uit ten opzichte van de burgers.

Gewenst profiel De gezochte kandidaat moet beschikken over een managementbekwaamheid, bekwaamheid inzake begrotingsbeheer en kennis van het management van een overheidsdienst in gedeeltelijke mededinging met de privé-sector, in de afval- en openbare netheidssector.

Hij moet tevens een kennis verantwoorden van de instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsmede van de wetgeving betreffende de opdrachten en activiteiten van het GAN en voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 2 van het besluit van 4 september 2008.

De kandidaat moet tevens competenties aantonen voor de volgende punten : 1. Competentie : « Leiderschap » In dossiers behandeld door zijn bestuur bekwaam zijn om een globale visie te hebben, een verband te leggen met de verschillende implicaties en blijk te geven van een kritische geest Bekwaam zijn om actieplannen voor het GAN te formuleren die de politieke wil vertalen en tegemoetkomen aan de behoeften van de « klanten » van het GAN Bekwaam zijn om de inzet van de verschillende diensten van het GAN op te wekken rond een welbepaalde visie en te verwezenlijken doelstellingen.2. Competentie : « Initiatief » Bekwaam zijn om interne veranderingen te initiëren met het oog op een verbetering van de efficiëntie van het GAN, van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers en van het imago van het bestuur en derhalve ook van het GAN zelf Bekwaam zijn om probleemoplossend nieuwe ideeën en oplossingen uit te werken Bekwaam zijn het initiatief en de creativiteit van de diensten aan te moedigen.3. Competentie : « Management » Bekwaam zijn om beslissingen te nemen en zijn initiatief verder te zetten met een onafhankelijke geest met het oog op verbeterde resultaten Bekwaam zijn om efficiënte samenwerking tot stand te brengen tussen de diensten van het GAN en andere betrokken besturen Bekwaam zijn om activiteiten te organiseren en bevoegdheden en volmachten te delegeren.4. Competentie : « Ontwikkeling van teams/medewerkers » Bekwaam zijn om samenwerking tot stand te brengen en de actieve medewerking te verkrijgen van zijn diensten voor doelstellingen op korte en lange termijn.5. Competentie : « Klantgerichtheid » Bekwaam zijn om te anticiperen op de behoeften van interne en externe klanten op grond van een lange-termijnperspectief.6. Competentie : « Beïnvloeden » Bekwaam zijn om de formele en informele invloeds- en besluitvormingsstructuren te begrijpen en te benutten die nodig zijn om het beleid ten uitvoer te brengen binnen de competentiedomeinen van zijn bestuur Bekwaam zijn om conflicten te beheren en een arbitragerol te spelen tussen diensten en personeelsleden van zijn bestuur. Beheersplan Zoals bepaalt door het artikel 4 van het voorontwerp overhandigen de kandidaten voor de betrekking van leidend ambtenaar tijdens de audities door het College van deskundigen een beheersplan dat op het krachtens artikel 1 vastgelegde functieprofiel steunt.

Daartoe krijgen de kandidaten toegang tot de administratieve documenten waarover het GAN beschikt, conform met en binnen de perken van de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de bekendmaking van documenten. - voor de adjunct-leidende ambtenaar Functiebeschrijving Het artikel 4 van de Ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het « Gewestelijke Agentschap voor Netheid », stelt dat het Agentschap met de volgende opdrachten belast is : 1° de uitoefening van de agglomeratiebevoegdheden inzake ophaling en verwerking van huisvuil zoals bedoeld in artikel 4, § 2, 1°, van de Agglomeratiewet;2° de deelneming aan het opstellen door het Brussels Instituut voor Milieubeheer van een plan voor de verwijdering van het Brusselse afval;3° de volledige of gedeeltelijke uitvoering van het afvalstoffenbeleid zoals bedoeld in artikel 6, § 1, II, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;4° de uitoefening van de bevoegdheden van de Agglomeratie inzake het schoonvegen van de openbare weg, die de Agglomeratieraad aanvaardt uit te oefenen op verzoek van één of meer gemeenten;5° het schoonvegen en de reiniging van de gewestwegen. § 2. Bovendien kan het Agentschap de volgende opdrachten uitvoeren : 1° afval afkomstig van een onderneming verwijderen op aanvraag en op kosten van deze laatste;2° de openbare weg en de omgeving ervan schoonmaken, op aanvraag en op kosten van de betrokken openbare personen of overheden;3° zorgen voor het schoonvegen, reinigen en het verwijderen van vuilnis op de eigen banen van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, onder de voorwaarden vastgelegd met instemming van de Minister bevoegd voor het Vervoer en voor de Gewestwegen. § 3. Het Agentschap beoogt de ontwikkeling, in de breedste zin van het woord, van de beroepen en vakken die betrekking hebben op de openbare netheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, onder meer door opleiding, volwassenopleiding en vervolmaking.

Bij het GAN werken +- 2.000 personeelsleden (verdeeld over een operationele en een administratieve personeelsformatie).

De adjunct-leidende ambtenaar neemt deel aan het beheer van het GAN als adjunct van de leidende ambtenaar, conform het Besluit van 23 maart 1995 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de bevoegdheidsdelegaties aan de leidende ambtenaar en de adjunct leidende ambtenaar van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid.

Hij/zij is meer in het bijzonder belast met het administratieve beheer (de HR) en met de juridische aangelegenheden en de handelsopdrachten van het GAN. De adjunct leidende ambtenaar neemt eveneens deel aan het beheer van de vennootschappen waarin het GAN aandeelhouder is.

Verantwoordelijkheden Als Adjunct-Leidend Ambtenaar assisteert en vervangt hij, binnen de perken van de door de Regering vastgelegde bevoegdheden, de Leidend Ambtenaar.

In die hoedanigheid moet hij bijdragen tot de best mogelijke uitvoering van de taken die als verantwoordelijkheden aan de Leidend Ambtenaar zijn toevertrouwd en vermeld staan in diens functieprofiel.

De Adjunct-Leidend Ambtenaar kan eveneens bepaalde eigen bevoegdheden hebben binnen de perken van de door de Regering vastgelegde bevoegdheidsdelegatie. Daartoe - organiseert, coördineert en controleert de activiteiten van het GAN die hem werden toevertrouwd met het oog op een snelle en efficiënte uitvoering van de toevertrouwde opdrachten; - hij organiseert en ziet toe op een goed informatie- en communicatiebeleid binnen zijn bestuur teneinde de samenwerking met de verschillende betrokken partijen te vergemakkelijken; - hij onderhoudt betrekkingen en een effectieve communicatie met de buitenwereld teneinde een goede informatiestroom te verzekeren en contact te houden met de realiteit op het terrein.

Gewenst profiel De kandidaat moet over managementcapaciteiten beschikken en kennis aantonen van het beheer van een openbare dienst die gedeeltelijk in mededinging met de private sector werkt.

Hij moet tevens een kennis verantwoorden van de instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsmede van de wetgeving betreffende de opdrachten en activiteiten van het GAN en voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 2 van het besluit van 4 september 2008.

De kandidaat moet competenties aantonen voor de volgende punten : 1. Competentie : « Leiderschap » In dossiers behandeld door zijn bestuur bekwaam zijn om een globale visie te hebben, een verband te leggen met de verschillende implicaties en blijk te geven van een kritische geest Bekwaam zijn om de inzet van de verschillende diensten van het GAN op te wekken rond een welbepaalde visie en te verwezenlijken doelstellingen.2. Competentie : « Initiatief » Bekwaam zijn om interne veranderingen te initiëren met het oog op een verbetering van de efficiëntie van het GAN, van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers en van het imago van het bestuur en derhalve ook van het GAN zelf Bekwaam zijn om probleemoplossend nieuwe ideeën en oplossingen uit te werken Bekwaam zijn het initiatief en de creativiteit van de diensten aan te moedigen.3. Competentie : « Management » Bekwaam zijn om beslissingen te nemen en zijn initiatief verder te zetten met een onafhankelijke geest met het oog op verbeterde resultaten Bekwaam zijn om efficiënte samenwerking tot stand te brengen tussen de diensten van het GAN en andere betrokken besturen Bekwaam zijn om activiteiten te organiseren;4. Competentie : « Ontwikkeling van teams/medewerkers » Bekwaam zijn om samenwerking tot stand te brengen en de actieve medewerking te verkrijgen van zijn diensten voor doelstellingen op korte en lange termijn.5. Competentie : « Klantgerichtheid » Bekwaam zijn om te anticiperen op de behoeften van interne en externe klanten op grond van een lange-termijnperspectief.6. Competentie : « Beïnvloeden » Bekwaam zijn om de formele en informele invloeds- en besluitvormingsstructuren te begrijpen en te benutten die nodig zijn om het beleid ten uitvoer te brengen binnen de competentiedomeinen van zijn bestuur Bekwaam zijn om conflicten te beheren en een arbitragerol te spelen tussen de diensten en de personeelsleden van zijn bestuur. De kandidaturen moeten worden ingediend ten aanzien van de heer Benjamin Cadranel, Kabinetchef van Minister-Voorzitter van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, Ducalstraat nr. 9, te 1000 Brussel, binnen de 10 dagen volgend op deze bekendmaking, met een ter post aangetekende brief ten laatste op de vervaldag van de termijn.

De oproep tot het indienen van de kandidaturen wordt gereglementeerd door het besluit van de regering van de Brusselse Hoofstedelijke Regering van 4 september 2008 tot vaststelling van de procedure voor de benoeming van de leidend-ambtenaar en de adjunct-leidend-ambtenaar van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid. Dit besluit werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd op 29 september 2008. Het kan geraadpleegd worden op de website van het Belgisch Staatsblad : www.staatsblad.be Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld

begin


Publicatie : 2008-10-22 Numac : 2008031536

^