Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 22 februari 2024
gepubliceerd op 11 maart 2024

Ordonnantie betreffende Paradigm

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024001664
pub.
11/03/2024
prom.
22/02/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 FEBRUARI 2024. - Ordonnantie betreffende Paradigm


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Voor de toepassing van deze ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten, wordt verstaan onder: 1° de Regering: de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;2° de Minister: de minister onder wie de instelling van openbaar nut type A "Paradigm" ressorteert;3° het Gewest: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;4° overheidsinstantie: a) het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;b) de publiekrechtelijke rechtspersonen die rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk zijn van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;c) de gemeenten;d) de personen van welke vorm en aard dan ook, die: i.werden opgericht om specifiek te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn; ii. rechtspersoonlijkheid hebben; iii. en waarvan ofwel de activiteit grotendeels wordt gefinancierd door de in a), b) of c) genoemde autoriteiten of instellingen, ofwel het beheer is onderworpen aan toezicht door deze autoriteiten of instellingen, ofwel meer dan de helft van de leden van het bestuurlijk, directie- of toezichthoudend orgaan door deze overheden of instellingen is aangewezen; e) de verenigingen bestaande uit één of meer overheidsinstanties als bedoeld onder a), b), c) of d);5° digitaal: verwijst naar het gebruik van technologieën, gegevens en informatie weergegeven in de vorm van reeksen binaire getallen, evenals de onderlinge verbinding die resulteert in het verschijnen van nieuwe activiteiten of de wijziging van bestaande activiteiten;6° het Brusselse digitale ecosysteem: het netwerk van belanghebbenden, partners, IT-infrastructuren, netwerken en informatiesystemen die onderling verbonden zijn in een digitale ruimte, evenals elektronische, draad- en radiocommunicatienetwerken binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;7° de digitale strategie: de visie en richtlijnen die een of meer overheidsinstanties moeten volgen op digitaal gebied, de implementatie ervan en de begeleiding van deze implementatie;8° digitale vaardigheden: op het niveau van een overheidsinstantie zijn digitale vaardigheden alle capaciteiten (organisatorisch, menselijk, materieel en immaterieel) die verband houden met digitale technologie;9° digitale overheidsopdracht: aankoop inzake digitale technologie met betrekking tot werken, diensten of leveringen met een impact op het digitale ecosysteem, die betrekking heeft op soortgelijke behoeften van overheidsinstanties;10° deelbaar: dit concept verwijst naar de totstandbrenging van een gedeelde logistiek, op tijdelijke of permanente basis, tussen twee of meer overheidsinstanties;11° netwerk- en informatiesysteem: dit concept verwijst naar: a) een elektronisch communicatienetwerk in de zin van artikel 2, onder a), van richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische- communicatienetwerken- en diensten;b) elk apparaat of elke verzameling onderling verbonden of verwante apparaten, waarvan er een of meer, bij de uitvoering van een programma, een geautomatiseerde verwerking van digitale gegevens uitvoeren;of c) digitale gegevens die via in de bepalingen onder a) en b), bedoelde elementen worden opgeslagen, verwerkt, opgehaald of verzonden met het oog op de werking, het gebruik, de beveiliging en het onderhoud ervan;12° prestatie-indicator: indicator van het rendement van de acties om de doelstellingen te bereiken die een organisatie zich op korte, middellange en lange termijn heeft gesteld;13° digitale governance: het geheel van raadplegingsprocessen, normen, structuren en mechanismen die worden geïmplementeerd door aangewezen instanties die het mogelijk maken om enerzijds de conformiteit van projecten en aankopen die een impact hebben op het Brussels digitaal ecosysteem met de Brusselse digitale architectuur te verzekeren en anderzijds strategische projecten te identificeren die digitale componenten bevatten die een impact hebben op het Brussels digitaal ecosysteem met het oog op coherentie en bundeling voor het Gewest;14° datagovernance: het strategisch kader voor het beheer van gegevensactiva in een organisatie om de gecoördineerde ondersteuning voor de verwezenlijking van de resultaten van de overheidsinstanties te versterken en om zekerheid te krijgen dat de risico's voor haar gegevens, en daarmee de operationele capaciteiten en integriteit van deze organisatie, effectief worden geïdentificeerd en beheerd. HOOFDSTUK 2. - "Paradigm"

Art. 3.Het Centrum voor informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG), een instelling van openbaar nut van categorie A, wordt hernoemd tot "Paradigm".

Art. 4.Het is de opdracht van Paradigm om de digitale strategie van het Gewest voor te bereiden en te beheren terwijl het toeziet op de toegankelijkheid voor de gebruikers bij de verwezenlijking van zijn acties.

Art. 5.Binnen het kader van de in artikel 4 bedoelde bevoegdheden, voert Paradigm de volgende taken uit: 1° het is verantwoordelijk voor de voorbereiding van en deelname aan de verordenende en strategische opdrachten met betrekking tot digitale technologie op gewestelijk niveau;2° het beheert en coördineert de IT-governance en de governance van het Brusselse digitale ecosysteem in overleg met de besturen;3° het reikt de Regering normen, richtlijnen en standaarden aan die in het Brusselse digitale ecosysteem moeten worden geïntegreerd;4° het staat in voor het observeren, implementeren, integreren, beheren, begeleiden, beveiligen en adviseren over netwerken en informatiesystemen, digitale, telematica-, cartografie en telecommunicatieprojecten en bevoegdheden met betrekking tot digitale en informatie- en communicatietechnologieën binnen het Brusselse digitale ecosysteem.De opdracht van Paradigm inzake menselijke middelen met betrekking tot digitale technologieën is beperkt tot een begeleidingsopdracht; 5° het mag deelnemen aan en zich bezighouden met onderzoeks-, ontwikkelings-, demonstratie- en verspreidingsprogramma's om algemene en technische expertise op te bouwen over de verschillende aspecten die het Brusselse digitale ecosysteem vormen.

Art. 6.De Regering kan Paradigm andere dan de in artikel 4 en artikel 5 opgedragen opdrachten toevertrouwen, mits deze opdrachten aan een van de volgende doelstellingen voldoen: 1° het behoud of de verbetering van het Brusselse digitale ecosysteem;2° de implementatie van nieuwe digitale technologieën op gewestelijk niveau. De Regering bepaalt de modaliteiten volgens dewelke Paradigm de in het eerste lid genoemde opdrachten uitvoert.

Elk jaar beoordeelt de Regering de uitvoering van de doelstellingen die aan Paradigm zijn toegewezen, volgens de modaliteiten die de Regering heeft vastgesteld, met betrekking tot het beheer van digitale governance en gecentraliseerde of gedeelde gewestelijke digitale instrumenten en producten. Deze beoordeling wordt voor advies voorgelegd aan de digitale governance.

Art. 7.Voor de uitvoering van zijn opdrachten bedoeld in artikel 4, 5, 6 en 8, mag Paradigm samenwerken, partnerschappen aangaan, onderhandelen en overeenkomsten sluiten met elke publieke instantie, administratie, entiteit of publiek- of privaatrechtelijke rechtspersoon, en in het bijzonder informaticacentra.

Art. 8.§ 1. Dit artikel is alleen van toepassing op: 1° overheidsinstanties bedoeld in artikel 2, 4°, a) en b);2° overheidsinstanties bedoeld in artikel 2, 4°, d), die vallen onder de bevoegdheid van het Gewest en zijn opgericht bij wet of ordonnantie;3° verenigingen die uitsluitend zijn opgericht door een of meer van de overheidsinstanties bedoeld in artikel 2, 4°, a), b), en de overheidsinstanties bedoeld in 2 °. § 2. De in paragraaf 1 genoemde overheidsinstanties gebruiken Paradigm wanneer ze de volgende acties uitvoeren: 1° nadenken over de definitie van hun digitale strategie;2° hun digitale strategie invoeren, wijzigen of verbeteren;3° initiatieven lanceren rond digitale overheidsopdrachten die een impact hebben op het Brusselse digitale ecosysteem, behalve in geval van dwingende spoed;4° wanneer zij toegang vragen, uitwisselingen van digitale gegevens organiseren en digitale gegevens beschikbaar stellen;5° het plannen van de operationele implementatie, inclusief de beveiliging, van hun netwerken en informatiesystemen, digitale, telematica-, cartografie en telecommunicatieprojecten.De opdracht van Paradigm op het gebied van menselijke middelen met betrekking tot digitale technologieën is een begeleidingsopdracht.

Het gebruik van Paradigm houdt voor de in paragraaf 1 bedoelde overheidsinstanties de verplichting in Paradigm te raadplegen in de context van de in het eerste lid bedoelde acties. De Regering bepaalt de procedures voor het gebruik van Paradigm in overeenstemming met dit artikel en de mogelijkheden voor afwijking in geval van nood.

Het verplichte gebruik van Paradigm houdt geen overdracht van de beslissingsbevoegdheid in, aangezien deze blijft bij de betrokken overheidsinstanties, onverminderd de verplichtingen die hen worden opgelegd door ordonnanties, besluiten of beslissingen van de Regering. § 3. Paradigm mag zijn diensten verlenen aan andere overheidsinstanties die door de Regering zijn aangewezen.

Art. 9.Onverminderd andere wettelijke bepalingen die het gebruik van Paradigm verplicht stellen, kan de Regering besluiten dat de in artikel 8, § 1, bedoelde overheidsinstanties Paradigm moeten gebruiken in het kader van de in de artikelen 5 en 6 beschreven opdrachten.

De Regering: 1° bepaalt welke publieke of private rechtspersonen, overheden en overheidsinstanties onder deze verplichting vallen;2° definieert de reikwijdte van de taak, acties of opdrachten die zijn toegewezen aan Paradigm.

Art. 10.§ 1. Onverminderd artikel 8 kan elke andere overheidsinstantie, bedoeld in artikel 2, 4°, een beroep doen op de expertise en begeleiding van Paradigm bij het opzetten, verbeteren, behouden of wijzigen van haar eigen digitale strategie. § 2. Paradigm en de in paragraaf 1 bedoelde entiteit komen vooraf de modaliteiten overeen van de tussenkomst van Paradigm in het kader van expertise- en begeleidingsopdrachten.

Art. 11.§ 1. Paradigm is onderworpen aan het gezag van de minister van wie het afhangt; aan deze minister wordt de beheersbevoegdheid verleend. § 2. Het dagelijks beheer van Paradigm wordt waargenomen door een leidend ambtenaar en een adjunct-leidend ambtenaar die van een andere taalrol zijn. Ze oefenen hun bevoegdheden uit in het kader van een mandaat. § 3. Onverminderd paragraaf 2 bepaalt de Regering de delegaties van bevoegdheden die worden toegekend aan de leidend ambtenaar en de adjunct-leidend ambtenaar en beslist in welke gevallen hun gezamenlijke handtekeningen niet zijn vereist.

Art. 12.De middelen van Paradigm zijn: 1° de in de begroting van de gewestregering opgenomen kredieten, bestemd om de kosten voor investeringen, voor personeel en werking te dekken, de huurlasten daarin begrepen, onverminderd de door de Minister genomen maatregelen ter uitvoering van deze begroting;2° de schenkingen en legaten die het krijgt;3° de inkomsten uit zijn initiatieven;4° de middelen die ter beschikking worden gesteld door een van de in de artikelen 8 tot en met 10 bedoelde overheidsinstanties.

Art. 13.§ 1. Op de in het tweede lid bepaalde tijdstippen bezorgt Paradigm aan de Minister, ter attentie van de Regering, een verslag met een overzicht van het Brusselse digitale ecosysteem, gewestelijke digitale governance en een actieplan.

Voor elke legislatuur wordt een eerste verslag ingediend ten laatste in november van het jaar van de verkiezingen voor het Brussels Parlement, een tweede twee jaar na het eerste en een derde twee jaar na het tweede. § 2. Als onderdeel van de gewestelijke strategie voor digitale overheidsopdrachten dient Paradigm in november jaarlijks een verslag in bij de Minister, gericht aan de Regering, met de volgende informatie: 1° de effectiviteit van de gewestelijke strategie inzake deelbare digitale overheidsopdrachten;2° de resultaten gekoppeld aan de prestatie-indicatoren;3° de aanbevelingen en voorstellen om de werking van het deelsysteem te verbeteren. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 14.In hoofdstuk II van de wet van 21 augustus 1987 tot wijziging van de wet houdende organisatie van de agglomeraties en federaties van gemeenten en houdende bepalingen betreffende het Brusselse Gewest, wordt artikel 26 ingetrokken.

Art. 15.In hoofdstuk III van de wet van 21 augustus 1987 tot wijziging van de wet houdende organisatie van de agglomeraties en federaties van gemeenten en houdende bepalingen betreffende het Brusselse Gewest, wordt artikel 27 als volgt gewijzigd. 1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "Centrum voor informatica voor het Brusselse Gewest", hierna "het Centrum" genoemd", vervangen door het woord "Paradigm";2° de woorden "die, voor het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, belast kan worden met alle opdrachten tot ontwikkeling en bijstand inzake informatica, telematica en cartografie ten aanzien van de gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de intercommunales die uitsluitend zijn samengesteld uit Brusselse gemeenten, de diensten die afhangen van de Regering en van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, de instellingen van openbaar nut van het Gewest, de kabinetten van de ministers en staatssecretarissen van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en onder voorbehoud van de goedkeuring van hun respectieve organen, de instellingen bedoeld in artikel 60 van de bijzondere wet met betrekking tot de Brusselse instellingen, en de diensten die ervan afhangen, alsook iedere privaatrechtelijke persoon gesubsidieerd door de voornoemde overheden" in paragraaf 1, eerste lid, evenals lid 2 tot 5 van paragraaf 1, worden opgeheven;3° in paragraaf 2, eerste zin, wordt het woord "Centrum" vervangen door het woord "Paradigm" en de tweede zin van deze bepaling wordt opgeheven;4° paragrafen 3 tot 8 worden opgeheven.

Art. 16.In de lijst van de instellingen van categorie A vervat in artikel 1, categorie A, van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, worden de woorden "Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest" vervangen door het woord "Paradigm".

Art. 17.In alle reglementen met wetgevende kracht worden de woorden "Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest", "het Centrum", "CIBG", of elke andere verwijzing naar de instelling van openbaar nut bedoeld in artikel 27, § 1, van de wet van 21 augustus 1987 tot wijziging van de wet houdende organisatie van de agglomeraties en federaties van gemeenten en houdende bepalingen betreffende het Brusselse Gewest, begrepen als verwijzend naar Paradigm, onverminderd artikel 18 van deze ordonnantie.

Art. 18.De Regering is gemachtigd om de terminologie en de verwijzingen in de van kracht zijnde wettelijke bepalingen in overeenstemming te brengen met de bepalingen ingevoerd door deze ordonnantie.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 22 februari 2024.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2023-2024 A-805/1 Ontwerp van ordonnantie A-805/2 Verslag Integraal verslag: Bespreking en aanneming: vergadering van vrijdag 9 februari 2024 .

^