gepubliceerd op 19 december 2023
Bericht aan de representatieve organisaties van werkgevers, werknemers-arbeiders en werknemers-bedienden. - Benoeming van raadsheren en rechters in sociale zaken bij de arbeidsgerechten Krachtens de artikelen 202 en 216 van het Gerechtelijk Wetb Om tot de hernieuwing van de benoemingen of tot nieuwe benoemingen zoals vermeld op bijgaande tabel(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
Bericht aan de representatieve organisaties van werkgevers, werknemers-arbeiders en werknemers-bedienden. - Benoeming van raadsheren en rechters in sociale zaken bij de arbeidsgerechten Krachtens de artikelen 202 en 216 van het Gerechtelijk Wetboek worden de raadsheren en rechters in sociale zaken bij de arbeidshoven en -rechtbanken voor een termijn van vijf jaar benoemd; die termijn verstrijkt tijdens het jaar 2024.
Om tot de hernieuwing van de benoemingen of tot nieuwe benoemingen zoals vermeld op bijgaande tabel over te gaan, worden de representatieve organisaties van werkgevers en werknemers erom verzocht lijsten van kandidaten voor te dragen binnen de kortst mogelijke tijd en ten laatste binnen drie maanden na de publicatie van dit bericht. Bij ontstentenis van voorstellen binnen de drie maanden, zal ambtshalve worden benoemd.
Overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 7 april 1970, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 16 juni 2006 en 25 maart 2014, mag de naam van de kandidaat niet voorkomen op meerdere lijsten. Nochtans mogen wel kandidaten als werkgever worden voorgedragen die reeds in functie zijn als rechter of raadsheer in sociale zaken als zelfstandige.
De lijsten moeten gericht worden aan de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, Ernest Blérotstraat 1, 1070 Brussel. Bij voorkeur via e-mail arbeidsgerechten@werk.belgie.be.
Zij moeten voor iedere kandidaat (v/m/x) vermelden: naam en voornamen, rijksregisternummer, persoonlijk e-mailadres, telefoonnummer, en voor wat het Arbeidshof van Brussel alsmede het Arbeidshof van Luik betreft, het taalstelsel. Een verklaring op eer betreffende de onverenigbaarheden wordt voor iedere kandidaat bijgevoegd. Een kopij van een diploma of een getuigschrift in de taal waarin de kandidaat zal zetelen, zal voor iedere nieuwe kandidaat bijgevoegd worden.
1. Cours du travail - 1.Arbeidshoven
Siège
Au titre d'employeur Als werkgever
Au titre de travailleur (ouvrier) Als werknemer (arbeider)
Au titre de travailleur (employé) Als werknemer (bediende)
Zetel
Anvers
45
23
22
Antwerpen
Bruxelles (1)
40
20
28
Brussel (1)
Gand
36
18
18
Gent
Liège (2)
46
30
30
Luik (2)
Mons
30
15
15
Bergen
2. Tribunaux du travail - 2.Arbeidsrechtbanken
Siège
Arrondissement
Au titre d'employeur Als werkgever
Au titre de travailleur (ouvrier) Als werknemer (arbeider)
Au titre de travailleur (employé) Als werknemer (bediende)
Arrondissement
Zetel
Anvers
Anvers
71
38
33
Antwerpen
Antwerpen
Anvers
Limbourg
35
23
16
Limburg
Antwerpen
Brabant wallon
-
15
9
9
-
Waals-Brabant
Bruxelles franco-phone
-
89
30
60
-
Brussel Franstalig
Bruxelles néerlan-dophone
-
37
12
28
-
Brussel Nederlands-talig
Hainaut
-
69
38
38
-
Henegouwen
Eupen
-
5
3
3
-
Eupen
Gand
Flandre occidentale
48
32
30
West-Vlaanderen
Gent
Gand
Flandre orientale
64
34
30
Oost-Vlaanderen
Gent
Louvain
-
12
10
10
-
Leuven
Liège
Liège
56
34
25
Luik
Luik
Liège
Luxembourg
18
10
9
Luxemburg
Luik
Liège
Namur
20
10
10
Namen
Luik
(1) Huidige toestand Werkgevers : - 20 raadsheren van het Frans taalstelsel; - 20 raadsheren van het Nederlands taalstelsel;
Werknemers: - 29 raadsheren van het Frans taalstelsel; - 19 raadsheren van het Nederlands taalstelsel ; (2) 8 raadsheren in sociale zaken, waarvan 4 werkgevers en 4 werknemers, het bewijs moeten leveren van de kennis van de Duitse taal.