Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 15 april 2021

Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 Bij vonnis van 11 maart 2021, waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 16 maart 2021, heeft de Politierechtbank Limburg, afdeling Hasselt, de vol « Schendt artikel 19bis-11 § 2 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansp(...)

bron
grondwettelijk hof
numac
2021201657
pub.
15/04/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

GRONDWETTELIJK HOF


Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten Bij vonnis van 11 maart 2021, waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 16 maart 2021, heeft de Politierechtbank Limburg, afdeling Hasselt, de volgende prejudiciële vraag gesteld : « Schendt artikel 19bis-11 § 2 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen (opgeheven bij wet van 31 mei 2017) de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre deze een ongelijke behandeling inhoudt : - enerzijds de bestuurder, slachtoffer van een verkeersongeval waarbij twee (of meerdere) voertuigen betrokken zijn, met een vordering tot schadeloosstelling gesteund op het gemeenrechtelijke aansprakelijkheidsregime opzichtens de voor dit ongeval aansprakelijke derde en/of diens WAM-verzekeraar, terwijl hijzelf met zekerheid niet aansprakelijk is voor dit ongeval, en die hierbij de ingevolge foutieve risico-aanvaarding opgelopen schade (wegens het niet-naleven van de wettelijke verplichting tot het dragen van de veiligheidsgordel) zelf dient te dragen en voor dit aandeel dus geen recht op volledige vergoeding heeft, terwijl hijzelf ook uitgesloten is van de vergoedingsregeling voorzien in artikel 19bis-11 § 2 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten; - anderzijds de bestuurder, slachtoffer van een verkeersongeval waarbij twee (of meerdere) voertuigen betrokken zijn, met een vordering gesteund op artikel 19bis-11 § 2 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten opzichtens de WAM-verzekeraar van de in dit ongeval betrokken voertuig, omdat het niet mogelijk is vast te stellen welk voertuig het ongeval heeft veroorzaakt en dus de aansprakelijkheid voor het verkeersongeval in toepassing van artikel 1382 BW niet met zekerheid kan bepaald worden, en die hierbij de ingevolge foutieve risico-aanvaarding opgelopen schade (wegens het niet-naleven van de wettelijke verplichting tot het dragen van de veiligheidsgordel) NIET zelf dient te dragen en voor dit aandeel dus een recht op vergoeding heeft, ofschoon hij potentieel aansprakelijk is voor dit ongeval, terwijl hij geen recht op vergoeding hiervoor heeft indien hij voor dit ongeval met zekerheid niet aansprakelijk is overeenkomstig art. 1382 BW ? ».

Die zaak is ingeschreven onder nummer 7534 van de rol van het Hof.

De griffier, F. Meersschaut

^