gepubliceerd op 27 april 2021
Algemene Administratie van de Fiscaliteit Bericht aan de schuldenaars van commissies, makelaarslonen, restorno's, vacatiegelden, erelonen, gratificaties, vergoedingen of voordelen van alle aard De richtlijnen voor het bestellen, opstellen en De richtlijnen voor het indienen van die documenten langs elektronische weg (of op elektronische in(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Algemene Administratie van de Fiscaliteit Bericht aan de schuldenaars van commissies, makelaarslonen, restorno's, vacatiegelden, erelonen, gratificaties, vergoedingen of voordelen van alle aard De richtlijnen voor het bestellen, opstellen en indienen van de papieren fiches 281.50 en samenvattende opgaven 325.50 voor de inkomsten van 2020 zijn beschikbaar op de webpagina https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen (klik op Personeel en loon > Bericht aan schuldenaars > Bericht aan schuldenaars (aanslagjaar 2021) > Commissies, makelaarslonen, restorno's, vacatiegelden, erelonen, gratificaties, vergoedingen of voordelen van alle aard (Fiche 281.50 - opgave 325.50)).
De richtlijnen voor het indienen van die documenten langs elektronische weg (of op elektronische informatiedrager) zijn opgenomen in de brochure 'Belcotax on web'. Die brochure kan eveneens op bovenvermelde webpagina worden geraadpleegd (klik op E-services > Belcotax-on-web > Technische documentatie > Brochure inkomsten 2020).
In beide gevallen moeten die documenten vóór 30.06.2021 worden ingediend.
TER HERINNERING Volgens artikel 57, 1°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) worden de betaalde of toegekende commissies, makelaarslonen, handels- of andere restorno's, toevallige of niet-toevallige vacatiegelden of erelonen, gratificaties, vergoedingen of voordelen van alle aard, die voor de verkrijgers al dan niet in België belastbare beroepsinkomsten zijn (behalve de bezoldigingen van meewerkende echtgenoten), maar als beroepskosten aangenomen als ze worden verantwoord door individuele fiches en een samenvattende opgave.
Artikel 30 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB 92 bepaalt dat die fiches en die samenvattende opgave elektronisch moeten worden ingediend, tenzij de schuldenaars (of de personen die gemachtigd zijn om die fiches en die opgave in hun naam in te dienen) niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan die verplichting te voldoen. In dat geval moeten die fiches en die opgave op papier of op een elektronische informatiedrager worden ingediend.
Meer informatie over het indienen van die documenten is te verkrijgen bij de volgende KMO Centra Specifieke Materies - Bedrijfsvoorheffing:
Vous êtes établi dans la :
Services auprès desquels vous pouvez demander les fiches et les relevés
Région de Bruxelles-Capitale
Centre PME Matières spécifiques - Précompte professionnel Bruxelles Boulevard du Jardin Botanique 50 bte 3406, 1000 Bruxelles Tél. : 02 575 29 90
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
KMO Centrum Specifieke Materies - Bedrijfsvoorheffing Brussel Kruidtuinlaan 50 bus 3406 1000 Brussel Tel.: 02 575 29 90 (N/F)
Région wallonne
Centre PME Matières spécifiques - Précompte professionnel Mons Avenue Mélina Mercouri 1, 7000 Mons Tél. : 02 578 81 10
Vlaams Gewest
KMO Centrum Specifieke Materies - Bedrijfsvoorheffing Aalst Dr. André Sierensstraat 16 bus 1 9300 Aalst Tel.: 02 577 36 60 (N)
Région flamande
KMO Centrum Specifieke Materies - Bedrijfsvoorheffing Aalst Dr. André Sierensstraat 16 bus 1, 9300 Aalst Tél. : 02 577 36 60
Waals Gewest
Centre PME Matières Spécifiques - Précompte Professionnel Mons Avenue Mélina Mercouri 1 7000 Mons Tel.: 02 578 81 10 (F)
(De pers wordt verzocht dit bericht over te nemen)