gepubliceerd op 15 februari 2005
Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Sector directe belastingen Bericht aan de kleuter- en lagere scholen betreffende de aftrek van de uitgaven voor kinderopvang De voorwaarden inzake de aftrekbaarheid van de uitga Voortaan worden de voorwaarden voor de aftrekbaarheid van de uitgaven voor kinderoppas immers uitge(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Sector directe belastingen Bericht aan de kleuter- en lagere scholen betreffende de aftrek van de uitgaven voor kinderopvang De voorwaarden inzake de aftrekbaarheid van de uitgaven voor kinderoppas werden gewijzigd door de Wet van 6 juli 2004 (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 5 augustus 2004). Deze wetswijzigingen houden een verruiming van de maatregel in.
Voortaan worden de voorwaarden voor de aftrekbaarheid van de uitgaven voor kinderoppas immers uitgebreid naar : - de uitgaven gedaan voor kinderen die de leeftijd van twaalf jaar niet hebben bereikt; - de uitgaven betaald aan kleuter- en lagere scholen.
Ter informatie wordt aangestipt dat, met betrekking tot de leeftijd en de betaling, de voorwaarden voorheen als volgt luidden : - de uitgaven zijn gedaan voor kinderen die de leeftijd van drie jaar niet hebben bereikt; - de uitgaven zijn betaald : ? ofwel aan instellingen die erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd worden door Kind en Gezin, door het « Office de la Naissance et de l'Enfance » of door de Executieve van de Duitstalige Gemeenschap; ? ofwel aan kinderdagverblijven of zelfstandige onthaalgezinnen die onder toezicht staan van de voormelde instellingen.
Met het oog op de praktische toepassing van voormelde wetswijziging, wordt hierna enige toelichting verschaft met betrekking tot de uitgaven betaald aan kleuter- en lagere scholen. 1. De betaling De opvang in de kleuter- of lagere school vloeit eigenlijk voort uit een overeenkomst tussen de school en de ouders, waarbij de school zich tegenover de ouders verbindt om de opvang van hun kind(eren) te organiseren en waarbij de ouders hiervoor een bedrag betalen.De ontvangen bedragen worden bijgevolg als een eigen inkomen van de school aangemerkt. Het is dan ook absoluut noodzakelijk dat de betrokken bedragen aan de kleuter- en lagere scholen zelf worden betaald.
De betaling aan andere opvangdiensten, -instellingen of opvanggezinnen die niet zijn erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door of niet onder toezicht staan van Kind en Gezin, het « Office de la Naissance et de l'Enfance » of de Executieve van de Duitstalige gemeenschap, zijn niet aftrekbaar, zelfs niet als de opvang door deze diensten, instellingen of opvanggezinnen in een kleuter- of lagere school wordt georganiseerd. 2. De erkenning Er zijn geen specifieke voorwaarden voor de erkenning van de kleuter- of lagere school aan wie de uitgaven voor kinderopvang worden betaald. Dit heeft tot gevolg dat er geen voorwaarden zijn met betrekking tot de persoon of dienst die de opvang voor de school uitvoert.
Zo kunnen o.a. personen met een arbeidscontract, opvangdiensten of ook vrijwilligers de opvang in opdracht van de school verzekeren. De scholen, die opvang organiseren, hebben door hun verbintenis ten overstaan van de ouders immers de verantwoordelijkheid om personen of diensten aan te stellen die bekwaam zijn om de opvang uit te voeren. 3. De aard van de opvang Enkel de opvang buiten de normale schooldagen en schooluren wordt in aanmerking genomen. Volgende vormen van opvang worden o.a. bedoeld : ? voor- en naschoolse opvang; ? opvang op woensdagnamiddagen; ? opvang op vrije dagen; ? opvang tijdens schoolvakanties; ? eventuele opvang tijdens middagpauzes.
Bepaalde uitgaven komen evenwel niet voor de aftrek in aanmerking omdat ze bijvoorbeeld activiteiten vergoeden die verbonden zijn aan de onderwijsdoelstellingen van de school, opgenomen zijn in het studieaanbod of lessenpakket en doorgaans dan ook tijdens de normale schooldagen en schooluren worden georganiseerd. Het betreft hier bijvoorbeeld uitgaven in het kader van : ? schoolexcursies, -reizen, -uitstappen, hoe dan ook genaamd; ? culturele uitstappen; ? openlucht-, bos- en/of zeeklassen; ? sportkampen; ? buitenlandse reizen. 4. De aard van de kosten Alleen de eigenlijke oppaskosten zijn aftrekbaar.Dit betekent dat eventuele bijkomende kosten zoals maaltijdkosten, schoolkosten, kosten voor kledij, enz. niet in aanmerking komen.
Er zal bijgevolg een onderscheid moeten gemaakt worden tussen de aftrekbare oppaskosten en de niet aftrekbare kosten. 5. Het attest Ingevolge artikel 113, § 1, 4°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 zijn de uitgaven voor kinderoppas slechts aftrekbaar op voorwaarde dat de belastingplichtige de echtheid en het bedrag ervan verantwoordt door bewijsstukken die bij de aangifte in de personenbelasting moeten worden gevoegd. In het verleden werd reeds door de administratie, in overleg met Kind en Gezin en het « Office de la Naissance et de l'Enfance », een model van attest opgesteld. Door dat attest bij de aangifte in de personenbelasting te voegen, werd tegelijkertijd aan voormelde voorwaarden voldaan.
Om ook nu een overvloed aan documenten te vermijden, zal de administratie het bestaand attest aanpassen. Dit modelattest zal worden toegevoegd aan de administratieve circulaire betreffende deze nieuwe bepalingen die momenteel in voorbereiding is en die zo snel mogelijk zal gepubliceerd worden.
Teneinde ten laatste op 1 maart 2006 een attest aan de schuldenaars van de opvangkosten te kunnen uitreiken, worden de kleuter- en lagere scholen nu reeds verzocht de volgende gegevens bij te houden : ? de naam, de voornaam en het adres van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas; ? de naam en de voornaam van het kind; ? de geboortedatum van het kind; ? de periode waarin het kind is opgevangen; ? het aantal opvangdagen; ? het dagtarief; ? het totaal bedrag van de opvangkosten.
Indien meerdere tarieven van toepassing zijn, dient een detail van het aantal opvangdagen per toegepast tarief te worden verstrekt.