gepubliceerd op 16 november 2004
Vacante betrekkingen op contractuele basis De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; verleent machtigingen voor de verwerking of controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; informee(...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Vacante betrekkingen op contractuele basis De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
De Commissie is een onafhankelijk orgaan opgericht bij de wet van 8 december 1992 en sedert 26 juni 2003 ingesteld bij de Kamer van volksvertegenwoordigers. Zij bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden. De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.
Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Momenteel zijn er vier comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden.
De Commissie wordt ondersteund door een administratie (secretariaat) waarvan de ambtenaren worden benoemd door de Commissie.
In de loop van de maand januari of februari 2005 zal de Commissie overgaan tot de samenstelling van een wervingsreserve voor de aanwerving van ambtenaren op contractuele basis voor bepaalde functies binnen haar administratie.
De eventuele aanwerving gebeurt op basis van de resultaten van een vergelijkend examen.
De laureaten treden in dienst als ambtenaar op contract met een proefperiode van drie maand.
Aan de aanwervingsvoorwaarden moet zijn voldaan op 1 januari 2005.
I. ALGEMENE VEREISTEN Ieder kandidaat moet aan de volgende algemene vereisten voldoen : onderdaan zijn van een land van de Europese Unie; van onberispelijk gedrag zijn; zijn burgerlijke en politieke rechten genieten; aan de algemene en functiespecifieke competenties voldoen; aan de bijzondere vereisten voldoen inzake diploma en/of getuigschrift.
II. BIJZONDERE VEREISTEN PER VACANTE BETREKKING De gedetailleerde functiebeschrijvingen met de resultaatgebieden, generieke en functiespecifieke competenties, kunnen aangevraagd worden bij het secretariaat van de Commissie en zijn ook te consulteren op de website van de Commissie, zoals hierna aangegeven.
A. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Franse taalrol. 1. Rechtskundig adviseur - (code A/14/F) Doel van de functie Verstrekken van rechtskundig advies m.b.t. alle materies en dossiers die de Commissie aanbelangen, hetzij aan de leden van de Commissie en de leden van de sectorale comités, hetzij aan het algemeen bestuur en de afdelingshoofden alsook aan de medewerkers van de Commissie, hetzij extern in bepaalde gevallen.
Specifieke competenties Goede kennis van de internationale en nationale regelgeving m.b.t. persoonlijke levenssfeer en informatieveiligheid.
Sterk synthetisch en analytisch vermogen.
Innovatief vermogen.
Sterke zin voor autonomie en zelfstandig handelen.
Sterk vermogen tot communicatie.
Goede kennis van vergadertechnieken, verslaggeving en communicatievaardigheid.
Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Pwpt).
Licentiaat of doctor in de rechten.
Verloning Weddeschaal A1 : 28.421 - 41.841 EUR (100 %) Na zes jaar weddeschaal A2 : 31.723 - 51.243 EUR (100 %) Na zes jaar weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) B. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Nederlandse taalrol. 1. Rechtskundig adviseur - (code B/14/N) Doel van de functie Verstrekken van rechtskundig advies m.b.t. alle materies en dossiers die de Commissie aanbelangen, hetzij aan de leden van de Commissie en de leden van de sectorale comités, hetzij aan het algemeen bestuur en de afdelingshoofden alsook aan de medewerkers van de Commissie, hetzij extern in bepaalde gevallen.
Specifieke competenties Goede kennis van de internationale en nationale regelgeving m.b.t. persoonlijke levenssfeer en informatieveiligheid.
Sterk synthetisch en analytisch vermogen.
Innovatief vermogen.
Sterke zin voor autonomie en zelfstandig handelen.
Sterk vermogen tot communicatie.
Goede kennis van vergadertechnieken, verslaggeving en communicatievaardigheid.
Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Pwpt).
Licentiaat of doctor in de rechten.
Verloning Weddeschaal A1 : 28.421 - 41.841 EUR (100 %) Na zes jaar weddeschaal A2 : 31.723 - 51.243 EUR (100 %) Na zes jaar weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) III. EXAMENPROCEDURE De vergelijkende examens zullen plaatsvinden in januari of februari 2005.
De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen. Op schriftelijk verzoek (brief of e-mail) kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen.
Ze bestaan uit een kennisproef over de materie en een proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. In principe zijn alle proeven mondeling (eventueel met schriftelijke voorbereiding). Evenwel, al naar gelang het aantal inschrijvingen kan de kennisproef schriftelijk georganiseerd worden. De (schriftelijke of mondelinge) kennisproef wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen. Verder bestaat het examen uit een mondelinge proef waarbij de beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ».
Binnen elk van deze 3 categorieën zal de examencommissie een rangschikking opstellen volgens het aantal behaalde punten op de kennisproef.
IV. INSCHRIJVING UITERSTE DATUM : 16 december 2004.
De inschrijving gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, enkel door een aangetekende brief aan de Voorzitter van de Commissie, ter attentie van Mevr. Els Biesbrouck, Hallepoortlaan 5-8, 1060 Brussel.
De sollicitatie is maar ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : een afschrift van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; een curriculum vitae; een afzonderlijke nota waarin de motivering voor de geambieerde functie blijkt en de beroepservaring wordt toegelicht.
De datum van poststempel geldt als bewijs.
Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot Els Biesbrouck, telefoon : 02-542 73 74, e-mail : els.biesbrouck@privacy.fgov.be. De vacante betrekkingen, de functiebeschrijvingen en het examenreglement zijn eveneens te consulteren op de website van de Commissie : www.privacy.fgov.be.