Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 14 oktober 2004

Nieuwe maatregelen inzake tussenkomst in de kosten van treinkaarten voor de rechthebbenden van een Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector, voorzien in het vierde bijvoegsel bij het tweede beheerscontract tussen de Staat en de NMBS, goedgek Dit bericht heft op en vervangt het bericht bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 13 septem(...)

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2004014200
pub.
14/10/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER


Nieuwe maatregelen inzake tussenkomst in de kosten van treinkaarten voor de rechthebbenden van een Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector, voorzien in het vierde bijvoegsel bij het tweede beheerscontract tussen de Staat en de NMBS, goedgekeurd door het koninklijk besluit van 31 juli 2004 ( Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2004) Dit bericht heft op en vervangt het bericht bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 13 september 2004.

De Ministerraad heeft op 23 januari 2004 en op 20 maart 2004 het voorstel van Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven aangenomen, op basis van dewelke de Staat aan de NMBS een financiële bijdrage stort die bedoeld is om te streven naar het kosteloos woon-werkverkeer per spoor in tweede klasse en met het aansluitende vervoer georganiseerd door de MIVB. Deze maatregel, die reeds vanaf 1 juli 2004 van kracht is voor de valideringsbiljetten gekocht door het personeel van de autonome overheidsbedrijven en de federale administratieve eenheden, zal vanaf 1 januari 2005 uitgebreid worden naar de valideringsbiljetten gekocht door het personeel van de privé-ondernemingen die het wensen. Deze uitbreiding is echter slechts mogelijk indien er een positief saldo overblijft in het gebruik van de financiële bijdrage gestort door de Staat nadat de maatregelen voor kosteloos vervoer voor de openbare sector gedekt zijn.

Deze maatregel heeft betrekking op de trajecttreinkaarten, de nettreinkaarten en de railflex (bestemd voor werknemers die deeltijds werken) om te reizen op het net van : -NMBS; - NMBS + Stadsnet (MIVB of TEC/De Lijn); - NMBS + TEC/De Lijn; - NMBS + TEC/De Lijn + Stadsnet (MIVB of TEC/De Lijn).

De railflex is slechts geldig op het net van de NMBS. De NMBS zal op niet-discriminerende wijze het bedrag van de financiële bijdrage dat nog beschikbaar is aanwenden ter bevordering van de kosteloosheid van het woon-werkverkeer voor de rechthebbenden van een Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector : - via de spoorweg in tweede klas; - via het aansluitende vervoer verzorgd door de MIVB. Onder « Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector » verstaat men een overeenkomst gesloten met een onderneming van de privé-sector op basis waarvan de NMBS zich ertoe verbindt om aan de werknemers van haar medecontractant valideringsbiljetten af te leveren tegen de normale prijs verminderd met de werkgeversbijdrage(n), waarna de werkgeversbijdrage(n) aan de medecontractant wordt gefactureerd. De Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector wordt in principe gesloten voor een onbepaalde duur.

De verplichting voor de NMBS is enkel van toepassing als de werkgeversbijdrage NMBS en eventueel MIVB ten minste 80 % bedraagt op 1 januari van het jaar N (d.i. ten vroegste 2005) en er uiterlijk op 30 oktober van het jaar N-1 een Overeenkomst Derde Betaler met de NMBS wordt gesloten waarin de werkgeversbijdrage NMBS en eventueel MIVB van 80 % is opgenomen.

Als de werkgeversbijdrage NMBS en eventueel MIVB op 1 januari van het jaar N (d.i. ten vroegste 2005) 80 % bedraagt, is de NMBS verplicht om af te zien van de aanrekening van de werknemersbijdrage NMBS en eventueel MIVB (d.i. het deel van het valideringsbiljet overeenkomende met de waarde van het vervoer verzorgd door de MIVB en het van het traject NMBS in tweede klas, verminderd met de werkgeversbijdrage NMBS en eventueel MIVB) aan de houder van de treinkaart.

Als de werkgeversbijdrage NMBS en eventueel MIVB op 1 september van het jaar N-1 100 % bedraagt, is de NMBS verplicht om : - het deel van de werkgeversbijdrage dat betrekking heeft op de waarde van het NMBS-traject tweede klas en eventueel het vervoer dat door de MIVB wordt verzorgd met 10 % te verminderen in 2005; - het deel van de werkgeversbijdrage dat betrekking heeft op de waarde van het NMBS-traject tweede klas en eventueel het vervoer dat door de MIVB wordt verzorgd met 12,5 % te verminderen in 2006; - het deel van de werkgeversbijdrage dat betrekking heeft op de waarde van het NMBS-traject tweede klas en eventueel het vervoer dat door de MIVB wordt verzorgd met 15 % te verminderen in 2007; - bij verlenging van de inspanning van de Staat na 31 december 2007, het deel van de werkgeversbijdrage dat betrekking heeft op de waarde van het NMBS-traject tweede klas en eventueel het vervoer dat door de MIVB wordt verzorgd met 17,5 % te verminderen in 2008; - bij verlenging van de inspanning van de Staat na 31 december 2008, het deel van de werkgeversbijdrage dat betrekking heeft op de waarde van het NMBS-traject tweede klas en eventueel het vervoer dat door de MIVB wordt verzorgd met 20 % te verminderen in 2009.

De NMBS verbindt zich ertoe om de Overeenkomsten Derde Betaler voor de privé-sector, waarvoor de werkgeversbijdrage NMBS en eventueel MIVB ten minste 80 % bedraagt, geen administratiekosten te factureren.

Op basis van de Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector, deelt de NMBS, jaarlijks, haar medecontractanten ter informatie, uiterlijk op 1 november van het jaar N-1, het bedrag mee voor het jaar N dat, overeenkomstig alinea 7 van dit Bericht, hen niet wordt aangerekend of het bedrag van de vermindering van de werkgeversbijdrage overeenkomst alinea 8 van dit Bericht.

Mocht na inventaris van alle Overeenkomsten Derde Betaler voor de privé-sector blijken dat na aftrek van de werknemersbijdragen NMBS en MIVB voor de personeelsleden van de openbare sector het beschikbare saldo waarvan sprake is in alinea 2 onvoldoende is om de verplichting te honoreren waarvan sprake in de alinea's 7 en 8 van dit Bericht, dan zal de NMBS, dat saldo op een niet-discriminerende wijze opnieuw aanwenden om aan de houders van de treinkaart, die rechthebbende zijn van een Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector, een vermindering toe te kennen van het gedeelte ten laste van de werknemer of aan de medecontractant in het kader van een Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector een vermindering toe te kennen van de werkgeversbijdrage.

In dat geval verbindt de NMBS zich ertoe om aan de medecontractant van de Overeenkomst Derde Betaler voor de privé-sector uiterlijk tegen 31 december van elk jaar de juiste waarde mee te delen van de door de NMBS niet-aangerekende bijdrage voor de werknemer in het geval vermeld in alinea 7 van dit Bericht of van de vermindering van de werkgeversbijdrage in het geval vermeld in alinea 8 van dit Bericht.

Mocht na inventaris van alle Overeenkomsten Derde Betaler voor de privé-sector blijken dat de Staat het voorziene bedrag nog niet heeft gestort, dan is de NMBS in geen enkel geval verplicht om de alinea's 7 en 8 van dit Bericht vermelde verplichtingen uit te voeren.

De prive-ondernemingen die geïnteresseerd zijn in deze maatregel kunnen zich richten tot de NMBS per telefoon (nr. 02-528 25 28), per fax (nr. 02-528 26 59) of per e-mail (convention-on-line@b-rail.be) of haar website raadplegen op het volgend adres : www.b-rail.be.

Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven, J. VANDE LANOTTE

^