Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 16 april 1998

Uitgifte van een biljet van 500 F, type "Magritte". - Bericht De Nationale Bank van België zal vanaf 16 april 1998 een nieuwe coupure van 500 F, type "Magritte", uitgeven als eerbetoon aan René Magritte, een surrealistisch sc Dit is het laatste biljet van de nieuwe reeks die gewijd is aan Belgen die de XXe eeuw op artistiek(...)

bron
nationale bank van belgie
numac
1998003210
pub.
16/04/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

NATIONALE BANK VAN BELGIE


Uitgifte van een biljet van 500 F, type "Magritte". - Bericht De Nationale Bank van België zal vanaf 16 april 1998 een nieuwe coupure van 500 F, type "Magritte", uitgeven als eerbetoon aan René Magritte, een surrealistisch schilder met internationale faam.

Dit is het laatste biljet van de nieuwe reeks die gewijd is aan Belgen die de XXe eeuw op artistiek gebied hebben beïnvloed.

Voor het ontwerp, de tekening, de gravure en het drukken zorgde de Drukkerij van de Nationale Bank van België. Het ontwerp aan de voorzijde is het werk van M. Golaire; de keerzijde van het biljet is van de hand van M. Golaire en N. Paquot. Het portret van René Magritte is gegraveerd door P. Vouez.

Beschrijving van het biljet van 500 F type "Magritte" Alle biljetten van de nieuwe reeks zijn 76 mm hoog. De lengte daarentegen staat in verhouding tot hun nominale waarde en bedraagt voor deze coupure 149 mm.

Het papier Het katoenpapier van het biljet van 500 F is wit, met in de onbedrukte middenzone de beeltenis van René Magritte als watermerk. Ook de handtekening van de schilder komt als watermerk op het biljet voor. Op de keerzijde is de veiligheidsdraad zichtbaar in de vorm van een zilverkleurige stippellijn. Bij tegenlicht is de veiligheidsdraad ondoorschijnend en doorlopend en vindt men er over de hele lengte de vermelding "500 F" in zeer kleine cijfertjes op terug. Onder ultraviolet licht worden aan beide zijden rode, groene en blauwe vezeltjes zichtbaar die over het biljet verspreid liggen; de veiligheidsdraad wordt groen.

De voorzijde Het portret van René Magritte, aan de linkerzijde in blauwe plaatdruk, vormt het hoofdmotief van de voorzijde. Op de rechterschouder van de schilder staat zijn handtekening.

Aan de rechterzijde, in turquoise tinten, ziet men de contouren van een kale boom.

De waarde in cijfers is rechts bovenaan horizontaal in blauwe en groene tinten in plaatdruk aangebracht. Onmiddellijk links ervan bevindt zich een rechthoek in blauwe en grijze kleur, eveneens in plaatdruk, die een verborgen beeld van het getal 500 bevat, d.w.z. dat het slechts verschijnt als het biljet schuin in de richting van het licht wordt gehouden (strijklicht).

De waarde in letters, op deze zijde in het Frans, staat verticaal aan de linkerkant, in donkerblauwe kleur afgedrukt. Boven de woorden "CINQ CENTS FRANCS", d.w.z. in de linkerbovenhoek, zijn drie horizontale staafjes en daarnaast één verticaal staafje in reliëf afgedrukt, waardoor visueel gehandicapten de waarde van het biljet kunnen bepalen. - De verticale staafjes staan voor de honderd-, duizend- en tienduizendtallen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Rechts onderaan staat - in groene plaatdruk - de naam van de emittent ("BANQUE NATIONALE DE BELGIQUE") vermeld. In het midden zijn gele en grijze duiven neergezeten in het loof, het geheel tegen een maagdenpalmblauwe achtergrond. De titel en de handtekening van de Gouverneur en de Schatbewaarder van de Bank zijn rechts onderaan in het zwart gedrukt.

De witte zone van het watermerk is afgelijnd met de opeenvolgende vermeldingen "CINQ CENTS FRANCS" in maagdenpalmblauwe minuscule lettertjes.

Het perfecte drukregister wordt duidelijk als men de afbeelding van een sleutelgat, in de rechterbenedenhoek, bij tegenlicht bekijkt. De gekleurde elementen aan de ene zijde vullen die aan de andere zijde precies aan.

Onder het verborgen beeld staan de namen van de graveerster, P. Vouez, en van de ontwerpster, M. Golaire.

De keerzijde De keerzijde, in turquoise, maagdenpalmblauwe, groene en gele schakeringen, is geïnspireerd op het werk van René Magritte. Links staan een stoel met een leeuwenstaart en figuren met mantel en bolhoed afgebeeld, met als achtergrond een gebouw met vele ramen. Rechts staan nog meer mannen met mantel en bolhoed, grijze silhouetten met hoed en twee gemaskerde appels die onder ultraviolet licht duidelijk op de voorgrond treden in groene en gele kleuren.

Bovenaan is aan weerszijden van de witte watermerkzone het nummer van het biljet aangebracht in hoogdruk. Het bestaat uit 11 cijfers; het voor de nummering gebruikte cijfertype is een exclusief en gedeponeerd ontwerp van de Nationale Bank van België.

De waarde in letters, aan deze zijde in het Nederlands en het Duits - "VIJFHONDERD FRANK, FÜNFHUNDERT FRANKEN" - staat aan de linkerkant verticaal gedrukt.

De vermelding van de emittent - "NATIONALE BANK VAN BELGIE, BELGISCHE NATIONALBANK" - bevindt zich uiterst rechts. Links bovenaan staat de titel, in het Nederlands en het Duits, alsook de handtekening van de Gouverneur en de Schatbewaarder van de Bank.

De witte watermerkzone wordt links en rechts afgelijnd met de vermeldingen "VIJFHONDERD FRANK, FÜNFHUNDERT FRANKEN", in minuscule lettertjes in maagdenpalmblauwe kleur.

Links onderaan staan de namen van de ontwerpsters van deze zijde, M. Golaire en N. Paquot.

Het getal 500 op de keerzijde werd aangebracht in zeefdruk. Hiervoor werd een speciale inkt gebruikt met zogeheten "veranderlijk optisch effect" dat, naar gelang van de gezichtshoek, verandert van groen, over blauw naar roze.

Met uitzondering van het biljetnummer en van het getal 500 is deze zijde volledig in offset gedrukt.

^