gepubliceerd op 11 oktober 2017
Besluit van de Administrateur-generaal tot vaststelling van de subdelegaties van bevoegdheden bij de Regie der Gebouwen
8 SEPTEMBER 2017. - Besluit van de Administrateur-generaal tot vaststelling van de subdelegaties van bevoegdheden bij de Regie der Gebouwen
De Administrateur-Generaal van de Regie der Gebouwen Gelet op de wet van 1 april 1971 houdende oprichting van een Regie der Gebouwen;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2017Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 30/06/2017 pub. 07/08/2017 numac 2017020598 bron regie der gebouwen Ministerieel besluit tot vaststelling van de delegaties van bevoegdheden bij de Regie der Gebouwen sluiten tot vaststelling van de delegaties van bevoegdheden bij de Regie der Gebouwen;
Gelet op de adviezen van 8 september 2017 van de vakverenigingen geldend als het met redenen omkleed advies van het Tussenoverlegcomité van de Regie der Gebouwen;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij enig artikel van de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij artikel 3 van de wet van 4 augustus 1996, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° de Minister : de voor de Regie der Gebouwen bevoegde minister;2° de Administrateur-generaal : de Administrateur-generaal van de Regie der Gebouwen;3° het Directiecomité : het Directiecomité van de Regie der Gebouwen;4° het Lid van het Directiecomité : de Administrateur-generaal van de Regie der Gebouwen, de Directeur-generaal Strategie en Vastgoedbeheer, de Directeur-generaal Operationele Diensten, de Directeur-generaal Klantenbeheer en de Directeur Stafdiensten;5° de Directeur-generaal : een Directeur-generaal van de Regie der Gebouwen;6° de Directeur Stafdiensten : de Directeur Stafdiensten van de Regie der Gebouwen die voor wat de subdelegaties betreft, hierna gelijk wordt gesteld met een Directeur-generaal;7° de Afdeling : de sub-entiteit die als zodanig is vermeld in het organogram in bijlage 1 bij dit besluit;8° het Afdelingshoofd : het personeelslid dat door het Directiecomité is belast met de leiding van een Afdeling;9° de Dienst : de sub-entiteit die als zodanig is vermeld in het organogram in bijlage bij dit besluit;10° het Diensthoofd : het personeelslid dat door het Directiecomité is belast met de leiding van een Dienst;11° een Projectmanager : het personeelslid dat verantwoordelijk is voor de coördinatie, kwaliteits- en procesbewaking van de immo-, facility- of bouw- en renovatieprojecten in de regio Brussel, Vlaanderen of Wallonië;12° een Project : een geheel van samenhangende activiteiten in een tijdelijk samenwerkingsverband om, binnen vooraf bepaalde voorwaarden, een van te voren gedefinieerd resultaat op te leveren op het vlak van immo, facility, bouw en renovatie, ICT of interne organisatie;13° Projectleider : het personeelslid dat de leiding heeft over een Project;14° Personeelslid : zowel de statutaire ambtenaar, de stagiair als het contractueel personeelslid.
Art. 2.Elke sub-entiteit kan onderverdeeld worden in substructuren zoals pijlers, teams, cellen, groepen van gebouwen en wordt steeds geleid door een functionele chef die daartoe is aangesteld door het Diensthoofd, respectievelijk het Afdelingshoofd of door leden van het Directiecomité.
Art. 3.De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken van en rekening houdend met de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, besluiten, omzendbrieven, handleidingen, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van de desbetreffende managementplannen.
Art. 4.§ 1. Als in dit besluit de beslissings-bevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot : 1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;3° het sluiten van overeenkomsten. § 2. Elke beslissing wordt steeds voorgesteld door een Projectleider onder de vorm van een voorstel van beslissing met een dubbele handtekening van de Projectleider en zijn Diensthoofd die dit voorstel controleert.
De dubbele handtekening is niet van toepassing wanneer de Projectleider zelf gemachtigd is krachtens onderhavig besluit.
Indien het Diensthoofd niet gemachtigd is om zelf de beslissing te nemen dan wordt het voorstel van beslissing achtereenvolgens en overeenkomstig de vastgestelde procesbeschrijvingen overgemaakt via de bevoegde Projectmanager aan het Afdelingshoofd en aan de Leden van het Directiecomité tot bij de ambtenaar of de Minister die gemachtigd is tot het nemen van de voorgestelde beslissing. § 3. Diensthoofden zijn bevoegd voor het voeren van briefwisseling en het nemen van beslissingen betreffende zaken die tot het dagelijks beheer van hun Dienst behoren.
Volgende zaken kunnen eveneens door personeelsleden van niveau A uitgevoerd worden binnen het kader van de hen toebedeelde taken : 1° het uitwisselen van informatie of documenten;2° het vragen van informatie of toelichting aan collega's van binnen of buiten de eigen Dienst;3° het ondertekenen van nota's in routinezaken;4° het ondertekenen van nota's die standpunten bevatten die binnen de Dienst algemeen werden aanvaard of die door een voorzichtig handelend personeelslid als weinig bediscussieerbaar kunnen worden beschouwd;5° het voor eensluidend verklaren van afschriften. § 4. Enkel Projectmanagers en Afdelingshoofden zijn bevoegd voor alle briefwisseling die als belangrijk moet worden beschouwd binnen hun bevoegdheidsdomein rekening houdend met : 1° de waarde als principebeslissing of precedent;2° de onzekerheid van het in te nemen standpunt;3° de mogelijks belangrijke impact van een in te nemen standpunt voor de Regie der Gebouwen;4° de noodzaak van uniformiteit in behandeling;5° het engagement van de Regie der Gebouwen ten aanzien van derden. § 5. Nota's gericht aan de Inspectie van Financiën worden steeds voorgesteld door de Projectleider en zijn Diensthoofd, en ondertekend door een Projectmanager, een Afdelingshoofd, respectievelijk een Lid van het Directiecomité overeenkomstig de bevoegdheid voor de te nemen beslissing.
Art. 5.Enkel die Projecten die goedgekeurd zijn door het Directiecomité kunnen het voorwerp uitmaken van een subdelegatie.
Art. 6.Voor specifieke dossiers kan het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of Leden van het Directiecomité, indien zij dit opportuun achten, op elk ogenblik bij eenvoudige beslissing de ingevolge dit besluit verleende subdelegaties tijdelijk of definitief, geheel of gedeeltelijk intrekken en opnieuw zelf hernemen.
Art. 7.Als het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties gepaard gaat met het plaatsen van een overheidsopdracht, gelden de bepalingen van hoofdstuk IV.
Art. 8.Elk personeelslid is als gesubdelegeerde ten aanzien van zijn hiërarchische meerdere en ten aanzien van het Directiecomité verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende subdelegaties en kan ten allen tijde gevraagd worden daarover verantwoording af te leggen.
Art. 9.De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde. HOOFDSTUK II. - Bevoegdheden van de Administrateur-generaal van de Regie der Gebouwen
Art. 10.De Administrateur-generaal is belast met het dagelijks beheer van de Regie der Gebouwen en zit het Directiecomité voor waarvan hij deel uitmaakt.
Art. 11.§ 1. Bij afwezigheid of verhindering van de Administrateur-generaal worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door het Lid van het Directiecomité hiertoe aangeduid door de Administrateur-generaal. § 2. In geval van afwezigheid of verhindering van de Administrateur-generaal is de te gebruiken formule van ondertekening de volgende : "Namens de Administrateur-generaal van de Regie der Gebouwen De gemachtigde, Naam en functie". § 3. De personeelsleden aan wie de Administrateur-generaal zijn handtekening verleent om te ondertekenen in opdracht, dienen te ondertekenen met volgende formule : "In opdracht van de Administrateur-generaal van de Regie der Gebouwen, Naam en functie". HOOFDSTUK III. - Bevoegdheden betreffende de interne organisatie
Art. 12.Het Directiecomité is bevoegd om beslissingen te nemen over de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van de organisatie, met inbegrip van de indeling in sub-entiteiten, de vaststelling van het organogram, het procesmanagement en het communicatiemanagement.
Art. 13.Het Directiecomité organiseert het systeem van interne controle op zodanige wijze dat de verleende subdelegaties op een doeltreffende en doelmatige wijze worden gebruikt en misbruiken worden vermeden. HOOFDSTUK IV. - Bevoegdheden betreffende overheidsopdrachten
Art. 14.§ 1. Uitsluitend de Minister is bevoegd om te beslissen over het voorwerp van alle overheidsopdrachten waarvan de geraamde waarde de drempel van 135.000 euro overschrijdt. § 2. Elk Diensthoofd, respectievelijk Projectmanager, Afdelingshoofd of lid van het Directiecomité is bevoegd om te beslissen over het voorwerp van alle overheidsopdrachten waarvan de geraamde waarde de drempel van 135.000 euro niet overschrijdt.
Art. 15.§ 1. Na de goedkeuring van het voorwerp van een overheidsopdracht overeenkomstig artikel 14, is de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het goedkeuren en ondertekenen van de opdrachtdocumenten en het opstarten van de plaatsingsprocedure voor alle overheidsopdrachten, met inbegrip van het publiceren van alle aankondigingen van opdracht en van alle rechtzettingsberichten als volgt bepaald : 1° Voor de opdrachten van werken, met inbegrip van promotieopdrachten voor zover de geraamde bouwkost van die promotieopdracht het bedrag van 2.700.000 euro niet overschrijdt : a) overheidsopdrachten die bij openbare of niet-openbare procedure of bij concurrentiegerichte dialoog worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 400.000 euro : Diensthoofd ii) tot 900.000 euro : Projectmanager iii) tot 1.400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 2.000.000 euro : Directeur-generaal v) tot 2.700.000 euro : Administrateur-generaal b) overheidsopdrachten die bij mededingingsprocedure met onderhandeling of onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking of vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 100.000 euro : Diensthoofd ii) tot 200.000 euro : Projectmanager iii) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 600.000 euro : Directeur-generaal v) tot 750.000 euro : Administrateur-generaal 2° Voor de opdrachten van leveringen : a) overheidsopdrachten die bij openbare of niet-openbare procedure of bij concurrentiegerichte dialoog worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 100.000 euro : Diensthoofd ii) tot 200.000 euro : Projectmanager iii) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 700.000 euro : Directeur-generaal v) tot 900.000 euro : Administrateur-generaal b) overheidsopdrachten die bij mededingingsprocedure met onderhandeling of onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking of vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 20.000 euro : Diensthoofd ii) tot 40.000 euro : Projectmanager iii) tot 80.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 110.000 euro : Directeur-generaal v) tot 135.000 euro : Administrateur-generaal 3° Voor de opdrachten van diensten : a) overheidsopdrachten die bij openbare of niet-openbare procedure of bij concurrentiegerichte dialoog worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 100.000 euro : Diensthoofd ii) tot 200.000 euro : Projectmanager iii) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 600.000 euro : Directeur-generaal v) tot 700.000 euro : Administrateur-generaal b) overheidsopdrachten die bij mededingingsprocedure met onderhandeling of onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking of vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 20.000 euro : Diensthoofd ii) tot 40.000 euro : Projectmanager iii) tot 80.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 110.000 euro : Directeur-generaal v) tot 135.000 euro : Administrateur-generaal § 2. De Projectleider is samen met zijn Diensthoofd bevoegd voor, middels een dubbele handtekening, het ondertekenen van alle briefwisseling en het nemen van alle voorbeslissingen die verband houden met de voorbereiding van de plaatsing van de overheidsopdrachten, dewelke gecontroleerd worden door de Projectmanager.
De dubbele handtekening is niet van toepassing wanneer de Projectleider zelf gemachtigd is krachtens onderhavig besluit.
Art. 16.§ 1. De bevoegdheid voor het nemen van de selectiebeslissingen en de gunningsbeslissingen is als volgt bepaald : 1° Voor de opdrachten van werken, met inbegrip van promotieopdrachten voor zover de geraamde bouwkost van die promotieopdracht het bedrag van 2.700.000 euro niet overschrijdt : a) overheidsopdrachten die bij openbare of niet-openbare procedure of bij concurrentiegerichte dialoog worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 400.000 euro : Diensthoofd ii) tot 900.000 euro : Projectmanager iii) tot 1.400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 2.000.000 euro : Directeur-generaal v) tot 2.700.000 euro : Administrateur-generaal b) overheidsopdrachten die bij mededingingsprocedure met onderhandeling of onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking of vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 100.000 euro : Diensthoofd ii) tot 200.000 euro : Projectmanager iii) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 600.000 euro : Directeur-generaal v) tot 750.000 euro : Administrateur-generaal 2° Voor de opdrachten van leveringen : a) overheidsopdrachten die bij openbare of niet-openbare procedure of bij concurrentiegerichte dialoog worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 100.000 euro : Diensthoofd ii) tot 200.000 euro : Projectmanager iii) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 700.000 euro : Directeur-generaal v) tot 900.000 euro : Administrateur-generaal b) overheidsopdrachten die bij mededingingsprocedure met onderhandeling of onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking of vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 20.000 euro : Diensthoofd ii) tot 40.000 euro : Projectmanager iii) tot 80.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 110.000 euro : Directeur-generaal v) tot 135.000 euro : Administrateur-generaal 3° Voor de opdrachten van diensten : a) overheidsopdrachten die bij openbare of niet-openbare procedure of bij concurrentiegerichte dialoog worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 100.000 euro : Diensthoofd ii) tot 200.000 euro : Projectmanager iii) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 600.000 euro : Directeur-generaal v) tot 700.000 euro : Administrateur-generaal b) overheidsopdrachten die bij mededingingsprocedure met onderhandeling of onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking of vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking worden geplaatst en waarvan de geraamde waarde de volgende bedragen niet overschrijdt : i) tot 20.000 euro : Diensthoofd ii) tot 40.000 euro : Projectmanager iii) tot 80.000 euro : Afdelingshoofd iv) tot 110.000 euro : Directeur-generaal v) tot 135.000 euro : Administrateur-generaal § 2. De bevoegdheid om opdrachten te plaatsen in het kader van een geplaatste raamovereenkomst, binnen het voorwerp en de bepalingen ervan, is als volgt bepaald, uitgaande van het bedrag per bestelde opdracht : 1° voor de opdrachten van werken : a) tot 100.000 euro : Diensthoofd b) tot 200.000 euro : Projectmanager c) tot 400.000 euro : Afdelingshoofd d) tot 600.000 euro : Directeur-generaal e) tot 750.000 euro : Administrateur-generaal 2° voor de opdrachten van leveringen : a) tot 20.000 euro : Diensthoofd b) tot 40.000 euro : Projectmanager c) tot 80.000 euro : Afdelingshoofd d) tot 110.000 euro : Directeur-generaal e) tot 135.000 euro : Administrateur-generaal 3° voor de opdrachten van diensten : a) tot 20.000 euro : Diensthoofd b) tot 40.000 euro : Projectmanager c) tot 80.000 euro : Afdelingshoofd d) tot 110.000 euro : Directeur-generaal e) tot 135.000 euro : Administrateur-generaal
Art. 17.Binnen de bedragen van de in dit besluit verleende subdelegaties gelden de bevoegdheden ook voor de plaatsing van opdrachten, hetzij in het kader van het optreden als opdrachtencentrale, hetzij in naam en voor rekening van derden of in gemeenschappelijke naam indien hieromtrent een geldige overeenkomst werd afgesloten.
Art. 18.De Projectleider is samen met zijn Diensthoofd bevoegd voor, middels een dubbele handtekening, het nemen van alle beslissingen die verband houden met de eenvoudige uitvoering van geplaatste overheidsopdrachten.
De dubbele handtekening is niet van toepassing wanneer de Projectleider zelf gemachtigd is krachtens onderhavig besluit.
Dienen als eenvoudige uitvoering van een geplaatste overheidsopdracht te worden beschouwd, alle maatregelen en beslissingen, die ertoe strekken het voorwerp van de oorspronkelijke opdracht te verwezenlijken en zijn vermeld in het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Art. 19.§ 1. Wat de wijziging van de vermoedelijke hoeveelheden en de andere wijzigingen van een gegunde opdracht betreft, keurt het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of het Lid van het Directiecomité de ramingsstaten en regularisatiestaten en de kostenramingen en verrekeningen goed, voor zover het totaal bedrag van deze ramingsstaten, regularisatiestaten, kostenramingen en verrekeningen, na compensatie van de bedragen in meer met deze in min, gevoegd bij het bedrag van de goedgekeurde offerte, niet het bedrag overschrijdt waartoe het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of het Lid van het Directiecomité bevoegd is voor de gunning overeenkomstig artikel 16. § 2. Wanneer het bedrag waartoe het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of het Lid van het Directiecomité bevoegd is voor de gunning overeenkomstig artikel 16, wordt overschreden door de wijzigingen van de geplaatste opdracht, dan is het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of het Lid van het Directiecomité bevoegd tot goedkeuring van de ramingsstaten, regularisatiestaten, kostenramingen en verrekeningen voor zover het totaal bedrag van de achtereenvolgende staten, ramingen en verrekeningen, na compensatie van de bedragen in min met deze in meer, 15 percent van het bedrag van de door hem goedgekeurde offerte niet overschrijdt.
Bij andere wijzigingen dan de wijziging van vermoedelijke hoeveelheden kan het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of het Lid van het Directiecomité de kostenramingen en de verrekeningen maar goedkeuren, voor zover, naast de in § 1 vermelde voorwaarden, bovendien voldaan is aan volgende cumulatieve voorwaarden : 1° het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;2° de wijziging betreft geen wezenlijke wijziging van de opdracht;3° het totaalbedrag van de achtereenvolgende kostenramingen en verrekeningen, na compensatie van de bedragen in min met deze in meer, bedraagt maximaal 15 percent van het bedrag der goedgekeurde offerte § 3.Wat betreft de door de Minister geplaatste opdrachten worden de ramingsstaten, regularisatiestaten, kostenramingen en verrekeningen goedgekeurd, voor zover het totaal bedrag van de achtereenvolgende staten, ramingen en verrekeningen, na compensatie van de bedragen in min met deze in meer, en voor zover ze het bedrag van de goedgekeurde offerte niet overschrijden : - met 2,5 percent : door het Diensthoofd - met 5 percent : door de Projectmanager - met 7,5 percent : door het Afdelingshoofd - met 10 percent : door de Directeur-generaal - met 15 percent : door de Administrateur-generaal § 4. Onverminderd de toepassing van §§ 1 tot en met 3, wordt voor wat de goedkeuring betreft van kostenramingen en verrekeningen wegens wijziging van de opdracht, slechts delegatie verleend voor zover het totaal bedrag van de achtereenvolgende kostenramingen en verrekeningen, na compensatie van de bedragen in min met deze in meer het plafondbedrag niet overschrijdt van de respectievelijke delegaties voor onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking zoals vermeld in artikel 16. § 5. Wat betreft de verrekeningen die voorheen door de Minister, een Lid van het Directiecomité, een Afdelingshoofd of Projectmanager goedgekeurde kostenramingen regulariseren, en die opnieuw ter ondertekening moeten worden voorgelegd en waarvan de posten en het bedrag de overeenstemmende weergave zijn van de kostenramingen die ze vervangen, is het Diensthoofd bevoegd, ongeacht het bedrag. § 6. He Diensthoofd is bevoegd tot het al dan niet toestaan bij gemotiveerde beslissing van termijnsverlengingen van de opdrachten bedoeld in artikel 15 voor zover deze termijnsverlengingen geen financiële gevolgen hebben.
Art. 20.Het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of een Lid van het Directiecomité zijn bevoegd voor het nemen van de beslissing tot stopzetting van de plaatsingsprocedure voor zover het bedrag van de economisch meest voordelige offerte het bedrag van hun delegatie voor de gunning van de opdracht niet overschrijdt.
Indien het bedrag van de economisch meest voordelige offerte niet is gekend, beslist het Diensthoofd, respectievelijk de Projectmanager, het Afdelingshoofd of een Lid van het Directiecomité overeenkomstig wie bevoegd was voor het starten van de procedure op grond van het geraamde bedrag van de opdracht.
Art. 21.De voorgaande bepalingen van dit hoofdstuk doen geen afbreuk aan de bevoegdheid van de Ministerraad zoals vastgelegd in het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen betreffende de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau. HOOFDSTUK V. - Bevoegdheden betreffende huur en immobiliënbeheer
Art. 22.§ 1. De Directeur-generaal Operationele Diensten is, op voorstel van de Afdelingshoofden van de Operationele Diensten en de Projectmanagers Immo, bevoegd voor de ondertekening, de uitvoering en de verlenging van de huurcontracten voor de inhuring van onroerende goederen waarvan de voorwaarden zijn goedgekeurd door de Ministerraad voor zover : - het bedrag van de niet-geïndexeerde huur over de minimale contractuele periode niet hoger is dan 2.000.000 euro - het bedrag van de niet-geïndexeerde huur gedurende de verlenging van de contractuele periode niet hoger is dan 2.000.000 euro. § 2. Dezelfde drempels gelden voor de bevoegdheid van de Directeur-generaal Operationele Diensten, op voorstel van de Afdelingshoofden van de Operationele Diensten en de Projectmanagers Immo, voor de ondertekening, de uitvoering en de verlenging van huurcontracten die niet aan de Ministerraad moeten worden voorgelegd en waarvan de voorwaarden en modaliteiten door de Minister zijn goedgekeurd. § 3. Op voorstel van de Projectmanagers Immo beslist het Directiecomité over de toekenning van een expliciete en schriftelijke volmacht aan een door hen aan te duiden personeelslid voor de ondertekening van de authentieke aktes die voor onderhandse huurovereenkomsten worden opgesteld met het oog op de overschrijving ervan op het bevoegd hypotheekkantoor en dit ongeacht het bedrag van de niet-geïndexeerde huur over de minimale contractuele periode en voor zover de onderhandse huurovereenkomsten voorafgaandelijk zijn goedgekeurd door de Ministerraad en ondertekend zijn door de Minister.
Art. 23.§ 1. Het Directiecomité is bevoegd, op voorstel van de Projectmanagers Immo, voor het nemen van alle beslissingen met betrekking tot de verkoop van en de vestiging van zakelijke rechten op de onroerende goederen van de Belgische Staat beheerd door de Regie der Gebouwen in zoverre daarbij het koninklijk besluit van 27 oktober 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/10/2016 pub. 25/11/2016 numac 2016003388 bron regie der gebouwen Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 15, § 2 van de wet van 1 april 1971 houdende oprichting van een Regie der Gebouwen sluiten tot uitvoering van artikel 15, § 2 van de wet van 1 april 1971 houdende oprichting van een Regie der Gebouwen, wordt gerespecteerd. § 2. Op voorstel van de Projectmanagers Immo beslist het Directiecomité over de toekenning van een expliciete en schriftelijke volmacht voor de ondertekening van de authentieke aktes bedoeld in § 1 en deze waartoe de voor de Regie der Gebouwen bevoegde minister zijn akkoord heeft gegeven. § 3. De Directeur-generaal Strategie en Vastgoedbeheer is bevoegd om, na akkoord van de Minister, de processen-verbaal tot overgave en overname aan de Administratie Patrimoniumdiensten van de Federale overheidsdienst Financiën te ondertekenen van ongebruikte onroerende goederen.
Art. 24.Het Directiecomité is, op voorstel van de Afdelingshoofden van de Operationele Diensten en de Projectmanagers Immo, bevoegd voor het nemen van alle beslissingen met betrekking tot de exploitatie van de onroerende goederen van de Belgische Staat beheerd door de Regie der Gebouwen in zoverre deze exploitatie niet strijdig is met de bestemming van de betrokken goederen.
Art. 25.De Afdelingshoofden van de Operationele Diensten zijn bevoegd, op voorstel van de Projectmanagers Immo, voor het nemen van alle beslissingen met betrekking tot tijdelijke beheersmaatregelen waarbij een onroerend goed via terbeschikkingstelling ter bede of verhuur voor een duur van maximaal 36 maanden ter beschikking worden gesteld van derden in afwachting van de herbestemming van het betrokken onroerend goed.
Art. 26.De Projectmanagers Immo zijn bevoegd voor het verlenen aan derden van alle vergunningen tot tijdelijke ingebruikneming, op enigerlei wijze, van het openbaar domein beheerd door de Regie der Gebouwen voor in de tijd beperkte evenementen en de voorwaarden en modaliteiten van deze ingebruikneming te bepalen binnen de door het Directiecomité bepaalde grenzen.
Art. 27.§ 1. Het Directiecomité is, op voorstel van de Directeur-generaal Strategie en Vastgoedbeheer, bevoegd voor alle beslissingen tot aankoop van onroerende goederen, het vestigen van zakelijke rechten en onteigeningen met een waarde tot de helft van het drempelbedrag vermeld in artikel 22. § 2. De Directeur-generaal Strategie en Vastgoedbeheer is bevoegd tot het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen betreffende de aankopen, vestiging van zakelijke rechten en de onteigeningen die vereist zijn voor uitvoering van de werken die zijn goedgekeurd in toepassing van artikel 14. § 3. Op voorstel van de Projectmanagers Immo beslist het Directiecomité over de toekenning van een expliciete en schriftelijke volmacht aan een door hen aan te duiden personeelslid voor de ondertekening van de authentieke aktes bedoeld in § 1 en deze waartoe de voor de Regie der Gebouwen bevoegde minister volmacht geeft.
Art. 28.De Afdelingshoofden van de Operationele Diensten zijn, op voorstel van de Projectmanagers Immo en na voorafgaand advies van de Juridische afdeling, bevoegd voor de goedkeuring van de overeenkomsten tot regeling van de vergoedingen voor huurschade, na raadpleging en akkoord van de gemachtigde van de klant van de Regie der Gebouwen, en dit voor huurschade tot een bedrag van 700.000 euro.
Art. 29.De Diensthoofden van de Operationele Diensten zijn bevoegd voor de ondertekening voor akkoord, onder alle voorbehoud van aansprakelijkheid en zonder enige nadelige erkenning in hoofde van de Regie der Gebouwen, van de processen-verbaal betreffende schade aangebracht aan of door roerende of onroerende goederen, eigendom van of beheerd door de Regie der Gebouwen. HOOFDSTUK VI. - Bevoegdheden betreffende personeelsaangelegenheden
Art. 30.Ten aanzien van zowel diegenen die in contractueel als in vast verband zijn aangeworven zijn de bevoegdheden in de volgende aangelegenheden als volgt bepaald : 1° Het Directiecomité, op voorstel van de Directeur Stafdiensten, is bevoegd voor de statutaire vacantverklaring van de betrekkingen.Voor de betrekkingen van niveau A is de voorafgaande toestemming vereist van de minister. 2° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor alle beslissingen betreffende werving, benoeming, overdracht via federale of interfederale mobiliteit loopbaan, en ontslag betreffende alle personeelsleden van de niveaus B, C en D binnen vooraf goedgekeurde contingenten.3° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de vaststelling en wijziging van de affectatie en de administratieve standplaats van de personeelsleden van de Regie der Gebouwen, evenals de detachering.4° De Administrateur-generaal is bevoegd voor de eedafname van de ambtenaren van de Regie der Gebouwen, met uitzondering van de Leden van het Directiecomité.5° De Administrateur-generaal is, op voorstel van de Directeur Stafdiensten, bevoegd voor de aanduiding van de `bevoegde hiërarchische meerdere' betreffende tuchtstraffen en schorsing in het belang van de Dienst.6° De Administrateur-generaal is bevoegd voor de schorsing in het belang van de dienst voor de ambtenaren van de niveaus B, C en D.7° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Personeelsdienst is bevoegd voor de vaststelling van de wedde van de personeelsleden en toekenning van toelagen en vergoedingen in toepassing van het geldelijk statuut en aanvullende reglementaire en uitvoerende besluiten, evenals de goedkeuring van de betalingsstaten betreffende de daaruit voortvloeiende uitgaven.8° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Personeelsdienst is bevoegd voor het toestaan van verlof, dienstvrijstelling, loopbaanonderbreking, disponibiliteit en non-activiteit en het verlenen van het akkoord in verband met een opdracht, in toepassing van de reglementaire besluiten ter zake, alsmede de schorsingen van arbeidsovereenkomsten op verzoek van de betrokkene.Vanaf de klasse A3 zijn de toelating tot, loopbaanonderbreking, tot het vervullen van een opdracht, de toekenning van disponibiliteit met uitzondering van die wegens ziekte, en van non-activiteit onderworpen aan de voorafgaande toestemming van de minister. 9° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Personeelsdienst is bevoegd voor de beslissing, na advies van de Juridische Afdeling, met betrekking tot de erkenning van arbeidsongevallen, van ongevallen van en naar het werk en van beroepsziekten en de toekenning van schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector.10° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Personeelsdienst is bevoegd voor de aflevering van dienststaten en van attesten betreffende de wedde van de in Dienst zijnde of de gewezen personeelsleden van de Regie.11° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de goedkeuring van de aanvragen om terugbetaling van wedden aan openbare diensten, aan vakverenigingen of andere instanties alwaar personeelsleden van de instelling ter beschikking werden gesteld.12° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de opstelling van de onderrichtingen, na overleg in het bevoegd syndicaal Overlegcomité, betreffende de diensturen van de personeelsleden van de Regie der Gebouwen, rekening houdend met de ter zake geldende algemene regelen.13° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de jaarlijkse verdeling van het kilometercontingent voor het gebruik van een eigen voertuig om dienstredenen over de Diensten en/of personeelsleden van de Regie der gebouwen binnen de perken van de daartoe toegewezen kredieten en binnen de perken van de reglementering.14° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Personeelsdienst is bevoegd voor de goedkeuring van de betalingsstaten betreffende de voor het vervoer van de personeelsleden gebruikte vorderingen.15° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de toelating tot het verrichten van bezoldigde buitengewone prestaties. 16° De Administrateur-generaal is bevoegd voor de machtiging tot het verrichten van een buitenlandse zending binnen de EU, binnen de daartoe voorziene kredieten en voor zover de voorziene kostprijs niet meer bedraagt dan 1.000 euro per personeelslid en per zending, en voor de goedkeuring van de betalingsstaten betreffende de buitenlandse zendingsreizen waarvoor een geldige machtiging reeds was verstrekt.
Een afschrift van de machtiging wordt onverwijld overgemaakt aan de minister. 17° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor het verlenen van de toelating om in examencommissies van andere openbare instellingen en ministeriële departementen, op hun verzoek, zitting te hebben.18° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Dienst Talent is bevoegd voor het verlenen van machtiging tot het bijwonen van congressen, colloquia, studiedagen, seminaries en conferenties die in België worden gehouden.19° De Administrateur-generaal is bevoegd voor het verlenen van de machtiging aan de personeelsleden om interviews toe te staan of om voordrachten of toespraken te houden, als afgevaardigde van de Regie, betreffende aangelegenheden in verband met de activiteit van de Regie.20° Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Personeelsdienst is bevoegd voor de toekenning van vergoedingen en toelagen binnen de daartoe voorziene reglementen voor prestaties en diensten verstrekt door niet tot de Regie behorende personen, alsmede de goedkeuring van de daaruit voortvloeiende betalingsstaten, voor zover deze prestaties en diensten niet vallen onder de delegatieregeling van hoofdstuk IV.21° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de aanwijzing van districtschefs, de aanstelling van de ordonnateurs die periodiek de gegevens omtrent de wedden overmaken aan PERSOPOINT, de aanwijzing van buitengewoon rekenplichtigen voor de geldvoorschotten, de aanwijziging van rekenplichtigen voor het materieel en de aanstelling van conciërges voor de door de Regie der Gebouwen beheerde onroerende goederen.22° De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor het vaststellen van de regelen betreffende vergoeding van de personeelsleden voor de kosten die zij maken die normaal ten laste zijn van de Regie der Gebouwen en de goedkeuring van de betalingsstaten ter zake.23° De Administrateur-generaal is bevoegd voor de organisatie van het telewerk. De Directeur Stafdiensten is bevoegd voor de machtiging tot telewerk aan de personeelsleden. HOOFDSTUK VII. - Bevoegdheden betreffende klantenbeheer
Art. 31.De Administrateur-generaal is, op voorstel van de Directeur-generaal Klantenbeheer, bevoegd voor het opstellen en ondertekenen van overeenkomsten met en beslissingen ten overstaan van andere Belgische en internationale publiekrechtelijke instellingen voor zover deze overeenkomsten en beslissingen de loutere uitvoering zijn van algemene samenwerkingsakkoorden die eerder werden afgesloten door de Regering of de Minister.
Art. 32.De Directeur-generaal Klantenbeheer is bevoegd voor het afsluiten van overeenkomsten met andere openbare Diensten betreffende materies die tot zijn bevoegdheid behoren, de facturen betreffende de terugbetalingen van huurgelden alsmede deze betreffende de exploitatiekosten van de administratieve centra en andere gemeenschappelijk met derden gebruikte gebouwen of andere gebouwen in mede-eigendom van de Staat. HOOFDSTUK VIII. - Bevoegdheden betreffende geschillen en rechtsgedingen
Art. 33.§ 1. De Administrateur-generaal, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, is bevoegd tot het instellen van rechtsvorderingen met betrekking tot dossiers waarin het Directiecomité beslissingsbevoegdheid heeft. § 2. De Administrateur-generaal kan, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, medewerkers van de Juridische afdeling machtigen tot het vertegenwoordigen van de Regie der Gebouwen in rechte in alle rechtsgedingen voor burgerlijke en administratieve rechtbanken. § 3. De Administrateur-generaal, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, is bevoegd om overeenkomsten tot arbitrage te sluiten, voor zover, als het een in geld waardeerbaar geschil betreft, de waarde van het geschil 500.000 euro in hoofdsom niet overschrijdt.
Art. 34.De medewerkers van niveau A van de Juridische afdeling zijn bevoegd voor het aanvaarden van alle aan de Regie der Gebouwen betekende gerechtsdeurwaardersexploten.
Art. 35.Het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling is bevoegd om advocaten aan te stellen en het bedrag van de erelonen en de vergoedbare kosten van de advocaten goed te keuren en te betalen alsook alle uit rechtsgedingen voortvloeiende uitgaven.
Art. 36.§ 1. De Administrateur-generaal, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, is bevoegd voor het nemen van alle beslissingen tot berusting of afstand betreffende rechtsgedingen. § 2. Het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling is bevoegd voor het instellen van rechtsmiddelen met inbegrip van hoger beroep en voorziening in cassatie. § 3. De Administrateur-generaal, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, is bevoegd voor het goedkeuren van alle dadingen en de eruit voortspruitende uitgaven tot een bedrag, zowel hoofdsom als intrest, van 500.000 euro.
Art. 37.§ 1. De Administrateur-generaal, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, is bevoegd om oninvorderbare schuldvorderingen goed te keuren tot een bedrag van 100.000 euro. § 2. Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Financiële dienst, op voorstel van het Afdelingshoofd van de Juridische afdeling, is bevoegd om oninvorderbare schuldvorderingen goed te keuren tot een bedrag van 2.500 euro en onbeperkt en zonder advies van de Juridische afdeling voor de rechtzetting van materiële vergissingen.
Art. 38.De Diensthoofden zijn, na advies van de Juridische afdeling en van de Projectmanagers, bevoegd voor de indiening en opvolging van alle mogelijke bezwaarschriften betreffende fiscaliteit, stedenbouw en ruimtelijke ordening en milieuvergunningen. HOOFDSTUK IX. - Bevoegdheden betreffende begroting en betalingen
Art. 39.§ 1. De bevoegdheden om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten, beslissingen te nemen zijn als volgt verdeeld : 1° het Diensthoofd van de Financiële Dienst is bevoegd voor het vragen van de vastleggingen;2° het Diensthoofd van de Financiële Dienst is bevoegd voor het goedkeuren van de begrotingsaanrekeningen;3° de Diensthoofden, respectievelijk de Afdelingshoofden en de Leden van het Directiecomité zijn bevoegd voor de ondertekening van de ordonnanties van de betalingen;4° het Diensthoofd van de Financiële Dienst is bevoegd voor het goedkeuren van de kasverrichtingen;5° het Diensthoofd van de Financiële Dienst, op advies van de Diensthoofden, is bevoegd voor het vaststellen van vorderingen;6° het Diensthoofd van de Financiële Dienst, op advies van de Diensthoofden, is bevoegd voor het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten. § 2. Met betrekking tot de niet aan het Directiecomité gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de minister of een ander orgaan berust, heeft de delegatie, vermeld in paragraaf 1, betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de minister of het andere orgaan. § 3. De delegatie in de §§ 1 en 2, geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.
Art. 40.§ 1. Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Financiële Dienst is bevoegd voor het opstellen van vorderingen aan derden voor de betaling van hun aandeel in de exploitatiekosten van administratieve centra en andere gemeenschappelijk met derden gebruikte gebouwen, en voor betaling van de administratiekosten bij de werken voor derden,. § 2. Het Afdelingshoofd of het gemachtigde Diensthoofd van de Financiële Dienst is bevoegd voor de opvraging van de toegekende dotaties.
Art. 41.De Afdelingshoofden zijn bevoegd voor de goedkeuring van de uitgaven betreffende de betaling van verwijlintresten.
Art. 42.De Administrateur-generaal, na advies van de Directeur Stafdiensten, is bevoegd voor de goedkeuring van de rekeningafleggingen van de buitengewone rekenplichtigen, omtrent de te hunner beschikking gestelde gelden, alsmede van de rekenplichtigen van materialen en materieel.
Art. 43.De Directeur Stafdiensten is bevoegd om de processen-verbaal tot overgave en overname aan de Administratie Patrimoniumdiensten van de Federale overheidsdienst Financiën te ondertekenen van de ongebruikte roerende goederen. HOOFDSTUK X. - Werking van het Directiecomité
Art. 44.Het Directiecomité stelt haar huishoudelijk reglement op met het oog op haar eigen werking.
Dit reglement zal ter kennis gebracht worden van alle personeelsleden van de Regie der Gebouwen.
Art. 45.Het Directiecomité duidt bij elke beslissing één van haar leden aan die zal belast worden met de uitvoering van de genomen beslissing, en dit met uitzondering van de bevoegdheden voorbehouden aan de Administrateur-generaal.
Art. 46.Bij afwezigheid of verhindering van een Lid van het Directiecomité worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door het Directiecomité dat tijdelijke maatregelen kan treffen om in de vervanging van het betrokken Lid of de waarneming van het ambt van dat Lid te voorzien.
De aan een Lid van het Directiecomité verleende delegaties worden mede verleend aan de ambtenaar die, bij beslissing van het Directiecomité, met de waarneming van dat ambt is belast. HOOFDSTUK XI. - Ondertekening en subdelegatie
Art. 47.§ 1. Personeelsleden die beslissingen ondertekenen in uitvoering van dit subdelegatiebesluit plaatsen hun handtekening "in opdracht" van de leden van het Directiecomité.
In geval van subdelegatie is de te gebruiken formule van ondertekening de volgende : "de gemachtigde, Naam functie". § 2. Bij afwezigheid of verhindering van ambtenaren die gemachtigd zijn om beslissingen te ondertekenen in uitvoering van dit subdelegatiebesluit, kunnen zij zich laten vervangen door een door hen aangeduide personeelslid voor het plaatsen hun handtekening "in opdracht" van de gesubdelegeerde.
In dat geval is de te gebruiken formule van ondertekening de volgende : "in opdracht van de gemachtigde, Naam functie".
Art. 48.Voor specifieke opdrachten of Projecten kan het Directiecomité binnen de bevoegdheden van de Administrateur-generaal en het Directiecomité, een bijzondere delegatie verlenen aan een personeelslid van de Regie der Gebouwen en dit op basis van een individuele volmacht waarin de draagwijdte van de overgedragen bevoegdheden wordt vermeld. Deze volmacht wordt namens het Directiecomité ondertekend door de Administrateur-generaal. HOOFDSTUK XII. - Slotbepalingen
Art. 49.Het besluit van de Directeur-generaal der Gebouwen van 9 september 2005 tot vaststelling van de subdelegaties van bevoegdheden bij de Regie der Gebouwen wordt opgeheven.
Art. 50.Dit besluit treedt in werking op 30 juni 2017.
Laurent Vrijdaghs, Administrateur -generaal van de Regie der Gebouwen.
Marie-Caroline Pardon, Directeur-generaal Klantenbeheer.
Jan Mathu, Directeur Stafdiensten.
Gert Jansens, Directeur-generaal Operationele Diensten.
Bijlage : Organigram van de Regie der Gebouwen
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld