Etaamb.openjustice.be
Arrest van 03 september 2003
gepubliceerd op 23 oktober 2003

Besluit houdende organisatie van de vorming met het oog op het verkrijgen van het brevet voor overheidsmanagement

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2003201450
pub.
23/10/2003
prom.
03/09/2003
ELI
eli/besluit/2003/09/03/2003201450/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 SEPTEMBER 2003. - Besluit houdende organisatie van de vorming met het oog op het verkrijgen van het brevet voor overheidsmanagement


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 87, § 2;

Gelet op het besluit van de Regering Van de Franse Gemeenschap van 27 maart 2003 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 februari 2003;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 27 februari 2003;

Gelet op het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 27 februari 2003;

Gelet op het advies van de Directieraad van de Dienst voor inning van het kijk- en luistergeld, gegeven op 10 maart 2003;

Gelet op het protocol nr. 282 van het Comité van Sector XVII, gesloten op 24 maart 2003;

Gelet op het advies van de Directieraad van de ONE (Dienst voor Geboorte en Kinderwelzijn), gegeven op 26 maart 2003;

Gelet op het advies van de Directieraad van het Commissariaat-generaal voor internationale betrekkingen van de Franse Gemeenschap (CGRI), gegeven op 28 maart 2003;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van het "Fonds Ecureuil", gegeven op 31 maart 2003;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan (IFC), gegeven op 4 april 2003;

Gelet op het advies van de directieraad van het Ministerie van de Frase Gemeenschap, gegeven op 5 mei 2003;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van de ONE, gegeven op 6 juni 2003;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC), gegeven op 1 juli 2003;

Overwegende dat dit besluit onontbeerlijk is voor de concretisering van het besluit tot instelling van de mandatenregeling, daar dat besluit bepaalt dat iedere mandaathouder titularis moet zijn van het brevet voor overheidsmanagement of zich ertoe verbinden de vorming te volgen en ervoor te slagen;

Gelet op de beraadslaging van de Regering over de aanvraag om advies te geven door de Raad van State binnen een termijn van hoogstens dertig dagen;

Gelet op het advies van de Raad van State nr. 35.664/2/V, gegeven op 25 juli 2003 met toepassing van artikel 84, lid 1, 1o, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van 3 september 2003, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt de vorming die moet worden gevolgd om het brevet voor overheidsmanagement te verkrijgen, hierna "de vorming" genoemd, bedoeld in artikel 2, 5o, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap.

Definities

Art. 2.In dit besluit dient te worden verstaan onder : - "de Regering" : de Regering van de Franse Gemeenschap; - "de Minister" : de Minister tot wiens bevoegdheid de ambtenarenzaken behoren; - "de School" : de School voor overheidsbestuur in de Franse Gemeenschap zoals bepaald in artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap; - "de vorming" : de vorming met het oog op het verkrijgen van het brevet voor overheidsmanagement, zoals bepaald bij artikel 2, 5o, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap; - "de cyclus" : het geheel gevormd door de cursussen, de gevalsstudies en het onderzoek van dossiers, het ontwerp van scriptie en de examens die leiden tot de uitreiking van het brevet voor overheidsmanagement, dat voor een beperkt aantal kandidaten bestemd is en dat één keer of meer per jaar door de School wordt georganiseerd; - "de module" : het geheel van de cursussen die in het kader van een vormingscyclus worden verstrekt en die betrekking hebben op een samenhangend en homogeen geheel van vakken; - "het brevet" : het brevet voor overheidsmanagement zoals bepaald bij artikel 2, 5o, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap; - "andere optredende personen" : de personen die hun activiteit niet in de Universiteiten of Hogescholen die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd of gesubsidieerd, uitoefenen.

Strekking en programma van de vorming

Art. 3.De vorming die door de School voor Overheidsbestuur in de Franse Gemeenschap wordt verstrekt, wordt georganiseerd door, in netwerkverband, kontakten te leggen tussen de cursussen die worden gegeven in de Universiteiten en Hogescholen die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd of gesubsidieerd. De cursussen worden gegeven door leerkrachten van de Universiteiten of Hogescholen die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd of gesubsidieerd. Er kan echter een beroep worden gedaan op andere optredende personen.

Art. 4.§ 1. Op de voordracht van de School, stelt de Minister het vormingsprogramma en de wijzigingen de hieraan worden aangebracht, vast.

Wanneer de School een voorstel van cursusprogramma of wijzigingen aan de Minister voorlegt, vermeldt zij de identiteit van de leerkracht of van de optredende persoon (nen) aan wie zij het geven van de cursus wil toevertrouwen, of althans de identiteit van de Universiteit of Hogeschool die de cursus geeft die ze in haar programma wil opnemen. § 2. De Minister sluit een overeenkomst ofwel rechtstreeks met de betrokken Universiteiten en Hogescholen, ofwel met een instelling die ze vertegenwoordigt, om het vormingsprogramma uit te werken.

Indien een beroep wordt gedaan op andere optredende personen, sluit de Minister een afzonderlijke overeenkomst met hen.

Art. 5.Het vormingsprogramma omvat theoretische en praktische aspecten en steunt op een interactieve pedagogie die de persoonlijke inzet van de deelnemers aanmoedigt. Het omvat gevalsstudies en het onderzoek van dossiers die op de administratieve werkelijkheid steunt.

Het programma heeft ten minste betrekking op de volgende stoffen : - administratieve organisatie en overheidsbeheer; - structuren van de Staat (federalisme, financiering); - huidige toestand op het vlak van publiek recht en administratief beheer; - beheer van de verandering; - overheidscomptabiliteit en financiële analyse; - human-resources management; - administratieve informatica (systemen voor informatieverwerking, ontwikkeling van de e-regering).

Het omvat bovendien de verwezenlijking van een ontwerp van scriptie in één van de vakken waarop de vorming betrekking heeft. § 2. Het aantal lesuren van de vorming bedraagt ten minste tweehonderd vijftig uren. De cursussen kunnen in modules worden gegroepeerd.

Publiciteit gegeven aan de vorming

Art. 6.§ 1. Elke vormingscyclus wordt aangekondigd door middel van een bericht dat door de School wordt opgesteld en in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. § 2. Dat bericht omvat ten minste de volgende elementen : - de toelatingsvoorwaarden alsook het maximumaantal deelnemers aan de cyclus; - de datum waarop de kandidaten moeten voldoen aan de voorwaarden voor de toelating tot de mandatenregeling zoals bepaald door de artikelen 2 en 3 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 2003 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren; - de identiteit van de diensten en/of de personen van wie het dossier voor de kandidaatstelling kan worden verkregen en die aan de kandidaten elke nuttige informatie over de vorming kunnen verstrekken; - de inlichtingen en/of documenten die in de akte voor de kandidaatstelling moeten voorkomen, - de termijn en de nadere regels voor de indiening van de kandidaturen. § 3. De termijn voor de indiening van de kandidaturen wordt door de School vastgesteld en kan niet korter zijn dan één maand en niet langer zijn dan twee maanden. Hij gaat in vanaf de dag na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van de in § 2 bedoelde aankondiging. Als die termijn niet in acht wordt genomen, dan is de kandidatuur niet ontvankelijk. § 4. De kandidaturen worden bij aangetekend schrijven gezonden.

Toelatingsvoorwaarden en selectie van de kandidaten

Art. 7.§ 1. Om tot de vorming te kunnen worden toegelaten, moeten de personen, op de datum vastgesteld bij de oproep tot de kandidaten, voldoen aan de voorwaarden voor de toelating tot de mandaten, zoals bepaald in de artikelen 2 en 3 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 2003 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, van de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de Instellingen van Openbaar Nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren. § 2. Elke cyclus is toegankelijk voor een beperkt aantal deelnemers.

Dit aantal wordt door de School vooraf vastgesteld. Indien het aantal kandidaten hoger ligt dan dat, dan verricht de School of haar afgevaardigde een selectie. § 3. De personen die door de Regering werden aangesteld om een mandaat uit te oefenen en die geen titularis zijn van het brevet worden prioritair toegelaten tot de eerste cyclus die volgt op de toekenning van hun mandaat. Die personen worden niet in de in de § § 2 en 4 bedoelde selectie opgenomen. § 4. In voorkomend geval, wordt de bij § 2 bedoelde selectie door de School of haar afgevaardigde onder de ontvankelijke kandidaturen verricht op grond van de volgende criteria : - de wijze waarop de kandidaat zijn kandidatuur heeft gemotiveerd; - de nuttige ervaring ten opzichte van de aard en het niveau van de door de kandidaat opgenomen verantwoordelijkheden en zijn beheerspraktijk; - de door de diploma's bekrachtigde vormingen; - de andere door de kandidaat gevolgde vormingen.

Op advies of voorstel van de School, kan de Regering de bovenvermelde criteria wijzigen.

Is het aantal kandidaten van elke hierna vermelde categorie voldoende, houdt de keuze van de deelnemers bovendien rekening met de volgende verdeling : 1o ten minste één derde van de deelnemers van het minst vertegenwoordigde geslacht. Het gaat om de helft van het in § 2 vastgestelde maximumaantal deelnemers; 2o ten minste de helft van deelnemers afkomstig uit de administratie voor ambtenarenzaken van de Franse Gemeenschap. Het gaat om de helft van het in § 2 vastgestelde maximumaantal deelnemers; 3o ten minste 2 deelnemers die niet afkomstig zijn uit de administratie voor ambtenarenzaken; 4o ten minste 2 deelnemers die houder zijn van een diploma van het hoger onderwijs van het korte type of die een ambt van niveau 2+ uitoefenen.

Op advies of voorstel van de School, kan de Regering de bovenvermelde punten 1o tot 4o wijzigen. § 5. De kandidaten wier kandidatuur als ontvankelijk werd geacht maar die niet bij een vormingscyclus werden geselecteerd, moeten niet hun kandidatuur opnieuw indienen voor de onmiddellijk daarna georganiseerde cyclus.

Ze worden door de School, bij de organisatie van die, verzocht hun kandidatuur te bevestigen. Ze kunnen, zo ze dit wensen, deze aanvullen met elk relevant element.

Vrijstellingen

Art. 8.§ 1. Iedere tot een vormingscyclus toegelaten kandidaat kan de School om een vrijstelling vragen voor één of meer vormingsmodules. § 2. Die vrijstellingen kunnen door de School of haar afgevaardigde worden toegekend aan : - de houders van een diploma van de derde universitaire cyclus alsook aan de kandidaten die het bewijs leveren dat zij geslaagd zijn voor een vorming van een gelijkwaardig niveau, voor zover zij in dat kader geslaagd zijn voor examens die betrekking hebben op vakken die in het vormingsprogramma zijn opgenomen; - de houders van een diploma van de tweede universitaire cyclus, voor zover zij in dat kader geslaagd zijn voor examens die betrekking hebben op vakken die in het vormingsprogramma opgenomen zijn en zij die vakken in hun huidige functies uitoefenen; - de kandidaten die het bewijs kunnen leveren van erkende en duidelijke bevoegdheden, voor zover zij een beroepsverantwoordelijkheid van hoog niveau uitoefenen en een beroepservaring van ten minste drie jaar hebben in de vakken waarvoor zij vrijstellingen aanvragen.

Uitreiking van het brevet

Art. 9.§ 1. Er wordt een examencommissie binnen de School opgericht.

Zij wordt door haar leidende ambtenaar voorgezeten en omvat ten minste alle leerkrachten die de vorming moeten verstrekken. § 2. De examencommissie stelt een examenreglement vast dat inzonderheid de voorwaarden bepaalt inzake regelmatige aanwezigheid die van de kandidaten vereist zijn opdat zij de examens zouden kunnen afleggen en het ontwerp van scriptie zouden kunnen voorstellen. § 3. De examencommissie reikt het brevet uit aan alle kandidaten die in de eerste of tweede zittijd voor de vorming geslaagd zijn. § 4. Een deelnemer die voor een vormingscyclus gezakt is, kan één enkele keer toegelaten worden om die cyclus opnieuw in een latere cyclus te volgen.

Vormingsplaats

Art. 10.De vorming wordt in de lokalen van de School verstrekt. Op verzoek van de School, kan de Minister echter een andere plaats toelaten.

Overgangs- en slotbepalingen

Art. 11.De prerogatieven van de leidende ambtenaar van de School worden door de Directeur-generaal van de Algemene Directie Personeel en Ambtenarenzaken van het Ministerie van de Franse Gemeenschap uitgeoefend totdat het besluit bedoeld in artikel 6 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap in werking treedt.

Art. 12.In artikel 2, 5o, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap, wordt het woord "managementsbrevet" vervangen door de woorden "brevet voor overheidsmanagement".

Art. 13.In artikel 5 van hetzelfde besluit, worden de woorden ", behalve voor de bij artikel 2, 5o bedoelde vorming" toegevoegd na de woorden "bedoeld in artikel 2".

Art. 14.In de Franse tekst van artikel 5, lid 1, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 2003 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren, tussen de woorden "management" en "délivré", wordt het woord "public" ingevoegd.

Art. 15.Na artikel 28 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 juli 2003 betreffende het financieel beheer en de administratieve organisatie van de "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) van de Franse Gemeenschap als dienst van de Franse Gemeenschap met afzonderlijk beheer wordt een artikel 28 bis ingevoegd, luidend als volgt : "Wanneer een reglementaire tekst dit uitdrukkelijk bepaalt, kunnen sommige bevoegdheden van de School aan derden worden gedelegeerd. » .

Art. 16.Artikel 4 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002 tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur) in de Franse Gemeenschap wordt opgeheven.

Art. 17.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het besluit van de Regering Van de Franse Gemeenschap van 27 maart 2003 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren, in werking treedt.

Art. 18.De Minister van Ambtenarenzaken wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 3 september 2003.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : C. DUPONT

^