publié le 24 janvier 2007
Arrêté royal portant approbation de la modification des statuts de « Arenberg Caisse d'Allocations familiales »
28 DECEMBRE 2006. - Arrêté royal portant approbation de la modification des statuts de « Arenberg Caisse d'Allocations familiales »
ALBERT II, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut.
Vu les lois coordonnées relatives aux allocations familiales pour travailleurs salariés, notamment l'article 26, alinéa 3 ;
Vu la décision de l'assemblée générale de « Arenberg Caisse d'Allocations Familiales » du 3 mai 2006;
Sur la proposition de Notre Ministre des Affaires sociales, Nous avons arrêté et arrêtons :
Article 1er.Est approuvée la modification des statuts de « Arenberg Caisse d'Allocations familiales », telle qu'adoptée par décision de son assemblée générale du 3 mai 2006.
Art. 2.Notre Ministre des Affaires sociales est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Donné à Châteauneuf-de-Grasse, le 28 décembre 2006.
ALBERT Par le Roi : Le Ministre des Affaires sociales, R. DEMOTTE
Annexe STATUTEN Arenberg Kinderbijslagfonds, vereniging zonder winstoogmerk, Arenbergstraat 24, 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer : 409.866.570 HOOFDSTUK I. - Benaming, zetel, doel en duur van de vereniging Artikel 1. Er wordt een vereniging zonder winstoogmerk opgericht onder de benaming « Arenberg Kinderbijslagfonds » in het Frans: « Arenberg Caisse d'Allocations Familiales », in het Duits: « Arenberg Familienzulagenkasse ».
Alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken die uitgaan van verenigingen zonder winstoogmerk, vermelden de naam van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden « vereniging zonder winstoogmerk » of door de afkorting « VZW », en het adres van de zetel van de vereniging.
Eenieder die in naam van een vereniging meewerkt aan een in het eerste lid vermeld stuk waarop één van deze vermeldingen niet is aangebracht kan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor alle of voor een gedeelte van de verbintenissen die de vereniging krachtens dit stuk heeft aangegaan.
Stichtende leden: Béliard Hendrik ^, Ceurvorst Edouard ^, Hofmans Jan ^, Lamoen Jan ^, Melsen Honoré ^, Oedenkoven Gérard ^, Vissenaecken Gaspard ^.
Art. 2.De zetel van de vereniging is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Antwerpen thans te Antwerpen, Arenbergstraat 24.
Art. 3.De vereniging heeft tot doel de voordelen voorzien bij de wetgeving betreffende de kinderbijslag voor werknemers uit te keren.
Art. 4.De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.
HOOFDSTUK II. - Leden
Art. 5.Kunnen lid worden van de vereniging: alle werkgevers, natuurlijke of rechtspersonen die onder toepassing vallen van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor werknemers, en die uit de aard van hun bedrijvigheid niet verplicht zijn bij een bepaald kinderbijslagfonds aan te sluiten.
Art. 6.Het aantal leden is onbeperkt. De aangesloten leden dienen tenminste vijftig in getal te zijn.
Daarenboven dienen ze samen minstens drieduizend personen aan de arbeid te bezigen.
Deze minima kunnen, in bijzondere gevallen, bij koninklijk besluit worden verlaagd, zonder nochtans respectievelijk op minder dan tien aangeslotenen en vijftienhonderd arbeiders te worden gebracht.
Art. 7.De aanvraag tot aansluiting behelst de verbintenis alle bepalingen van de statuten en reglementen van de vereniging na te leven. De beslissing van aanneming wordt per gewone brief ter kennis gebracht van de belanghebbende.
Art. 8.Het lidmaatschap vervalt door ontslag of uitsluiting.
Het lid kan geen ontslag indienen binnen de vier jaar na de aansluiting. Indien het een werkgever betreft die verzekeringsplichtig wordt, begint deze termijn van vier jaar te lopen op de eerste dag van het kwartaal in de loop waarvan de werkgever verzekeringsplichtig werd.
Het ontslag wordt per aangetekende brief ingediend bij de raad van bestuur met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste dertig dagen. Het wordt van kracht op het einde van het kwartaal tijdens hetwelk de opzeggingstermijn verstrijkt.
Het kinderbijslagfonds mag de leden uitsluiten die nalaten de bijdrage bedoeld in artikel 94, §8 van de samengeordende wetten te betalen of wanneer het lid ernstig tekortschiet bij de naleving van de statuten of de reglementen. In afwijking van artikel 4, 7°, van de wet van 27 juni 1921 kan tot de uitsluiting worden beslist hetzij door de algemene vergadering, hetzij door de raad van bestuur. Het lid wordt vooraf uitgenodigd om gehoord te worden door het bevoegde orgaan.
De uitsluiting wordt met een ter post aangetekend schrijven aan het uitgesloten lid betekend. De uitsluiting heeft uitwerking op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de betekening werd gedaan.
Art. 9.Ontslagnemende of uitgesloten leden en hun erfgenamen kunnen noch een deel van het maatschappelijk vermogen noch een of andere terugbetaling van betaalde bedragen eisen.
Art 10. De ledenlijst wordt jaarlijks ter griffie van de rechtbank van koophandel neergelegd.
HOOFDSTUK III. - Beheer
Art. 11.Het beheer van de vereniging wordt toevertrouwd aan een raad van bestuur, samengesteld uit ten minste drie leden. Zij worden benoemd en, in voorkomend geval, afgezet door de algemene vergadering.
Art. 12.Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd. Bij beslissing van de algemene vergadering kan presentiegeld worden toegekend. De bestuurders hebben recht op terugbetaling van hun verplaatsingskosten.
Art. 13.De leden van de raad worden voor een termijn van drie jaar gekozen.
Nochtans wordt elk jaar de raad van bestuur voor ongeveer één derde van zijn leden hernieuwd. Te dien einde duidt de raad van bestuur, bij loting, diegenen van zijn leden aan, wier mandaat op het einde van elk maatschappelijk jaar van de eerste periode van drie jaar zal eindigen.
De uittredende leden zijn herkiesbaar.
Ingeval een lid van de raad tijdens zijn mandaat overlijdt of zijn functie stopzet, kan de raad in zijn vervanging voorzien door de voorlopige aanstelling van een nieuw lid. De benoeming wordt ter bekrachtiging aan de eerstvolgende algemene vergadering voorgelegd. De aldus aangestelde bestuurder voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Art. 14.De raad van bestuur kiest in zijn midden een voorzitter en gebeurlijk één of meer ondervoorzitters.
Art. 15.De raad van bestuur vergadert bij oproeping van zijn voorzitter. Hij moet minstens eenmaal per jaar in het eerste semester en telkens op verzoek van ten minste een derde van de bestuurders worden opgeroepen.
De beslissingen van de raad worden genomen bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter beslissend. De stemming is geldig welke ook het aantal van de aanwezige of vertegenwoordigde leden moge zijn.
Art. 16.De notulen van de vergadering van de raad van bestuur worden door de vergaderingsvoorzitter getekend, of ingeval deze belet is, door ten minste twee bestuurders die aan de vergadering deelnamen.
De uittreksels uit of afschriften van deze notulen worden door de voorzitter of, in geval deze belet is, door ten minste twee bestuurders waarachtig en eensluidend verklaard.
Art. 17.De raad van bestuur heeft als opdracht de vereniging te beheren en al de maatregelen te treffen die tot de goede gang ervan nodig zijn.
Al wat niet uitdrukkelijk door de wet of door de statuten voorbehouden wordt aan de algemene vergadering, behoort tot de bevoegdheid van de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan bijzondere machten aan één of meer van zijn leden of aan derde personen verlenen.
Art. 18.Een bestuurder wordt door de raad van bestuur aangesteld als gedelegeerd bestuurder.
De gedelegeerd bestuurder is gelast met het toezicht op het dagelijks beheer. Hij waakt er bovendien over dat de door de raad van bestuur getroffen beslissingen regelmatig worden uitgevoerd en dat de wettelijke, statutaire en reglementaire bepalingen stipt worden nageleefd.
Hij staat aan het hoofd van het personeel, dat hij benoemt en ontslaat. Hij stelt hun bevoegdheid en hun wedden vast.
De gedelegeerd bestuurder kan aan een derde persoon volmacht geven om kwijtingen te ondertekenen, handelseffekten te endosseren en ontlasting te geven aan het bestuur der Posterijen en Spoorwegen voor telegrammen, brieven, waarden, enz.
Art. 19.De raad van bestuur mag onder zijn leden tevens een adjunct-gedelegeerd bestuurder aanduiden die de gedelegeerd bestuurder bijstaat en vervangt tijdens diens afwezigheid.
Op voorstel van de gedelegeerd bestuurder stelt de raad van bestuur, onder zijn leden of daarbuiten, één of meerdere directeurs aan, die belast zijn met het dagelijks beheer.
Worden geacht tot het dagelijks beheer te behoren, alle daden die door de wet, de statuten en de reglementen van inwendige orde, niet uitdrukkelijk voorbehouden worden aan de raad van bestuur of aan de algemene vergadering.
De directeurs werken onder de leiding van de gedelegeerd bestuurder en zullen zich te allen tijd voor de uitoefening van hun ambt tegenover deze laatste te verantwoorden hebben.
Ze wonen alle vergaderingen bij, zowel de algemene vergadering als deze van de raad van bestuur en van de commissarissen, doch zonder stemrecht.
De akten van dagelijks beheer worden ondertekend door de directeurs of een gevolmachtigde aangeduid door de gedelegeerd bestuurder of diens adjunct.
Art. 20.Voor de uitvoering van hun opdracht worden de gedelegeerd bestuurder, zijn adjunct en de directeurs beschouwd als zijnde verbonden tegenover de vereniging door een contract van dienstverhuring als bediende.
De rechtsvorderingen als eiser en als verweerder worden in naam der vereniging gedaan, op vervolging en benaarstiging, hetzij door de gedelegeerd bestuurder, hetzij door de adjunct-gedelegeerd bestuurder of door een directeur, die daartoe door de gedelegeerd bestuurder of de adjunct-gedelegeerd bestuurder gemachtigd wordt.
Alle akten, overeenkomsten of welkdanige verbintenissen uitgaande van de vereniging en die geen deel uitmaken van het dagelijks beheer, worden behoudens bijzondere afvaardiging van machten, ondertekend door twee bestuurders of door een bestuurder en een directeur.
Art. 21.De bestuurders zijn slechts verantwoordelijk voor de uitvoering van hun mandaat. Zij gaan, uit hoofde van hun beheer, geen enkele persoonlijke verplichting aan met betrekking tot de verbintenissen van de vereniging.
Art. 22.De algemene vergadering duidt elk jaar een commissaris aan te kiezen uit de leden van het Instituut voor Bedrijfsrevisoren.
De commissaris is belast met de controle van de financiële toestand, van de jaarrekening en van de regelmatigheid in het licht van de wet en van de statuten en van de verrichtingen die in de jaarrekening moeten worden vastgesteld.
De commissaris mag buiten de leden gekozen worden.
Hij mag op de zetel van de vereniging kennis nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in het algemeen, van alle geschriften van de vereniging, zonder deze te verplaatsen.
HOOFDSTUK IV. - Algemene vergadering
Art. 23.De algemene vergadering bestaat uit al de leden van de vereniging.
Zij wordt minstens eenmaal per jaar opgeroepen, op uitnodiging van de raad van bestuur, in de loop van het eerste semester van het jaar.
Buitengewone algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door de raad van bestuur wanneer het belang van de vereniging dit vereist of wanneer één vijfde van de leden het vraagt.
Art. 24.De leden worden opgeroepen per gewone brief, die de agenda bevat, en toevertrouwd wordt aan de post minstens acht dagen vóór de vergadering.
Er is geen verplichting al de leden individueel voor de algemene vergadering op te roepen indien hun aantal meer dan tweeduizend bedraagt. Wanneer van deze vrijstelling gebruik gemaakt wordt, gebeurt de oproeping ten minste veertien dagen op voorhand via het Belgisch Staatsblad en via minstens twee dagbladen die verschijnen in de provincie waar de zetel van de vereniging gevestigd is.
Art. 25.Zowel op de gewone algemene vergadering als op de buitengewone algemene vergadering bezit elk lid één stem.
De werkelijke leden kunnen zich nochtans laten vertegenwoordigen door een ander schriftelijk gemandateerd lid. De werkgevers die de rechtspersoonlijkheid bezitten, kunnen zich eveneens laten vertegenwoordigen door een lid van hun raad van bestuur, door een vennoot of door een schriftelijk gemandateerd lid van hun kaderpersoneel.
Geen mandataris mag meer dan één lid vertegenwoordigen.
Art. 26.De algemene vergadering is bevoegd tot : 1° het bepalen van het aantal bestuurders en commissarissen, hun benoeming en desgevallend hun afzetting;2° het goedkeuren of verwerpen van de jaarlijkse rekeningen en begrotingen;3° het wijzigen van de statuten;4° het uitspreken van de ontbinding der vereniging of haar samensmelting met een andere vereniging;5° het uitoefenen van alle andere machten die haar door de wet of door de statuten worden verleend;6° het oprichten en verplaatsen van administratieve zetels en bijhuizen;7° het uitsluiten van een lid;8° het toekennen van presentiegeld. De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij meerderheid van stemmen, welke ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden zij.
Nochtans als het een wijziging aan de statuten betreft, moet deze het voorwerp zijn geweest van een vermelding in de oproeping, en dient de beslissing genomen te worden bij een meerderheid van de tweederden van de stemmen.
Een wijziging van het maatschappelijk doel vereist een meerderheid van viervijfden.
Bovendien kan de algemene vergadering, wanneer de vereniging niet meer dan vijfhonderd leden telt, slechts geldig over de statutenwijzigingen beraadslagen indien de vergadering de tweederden van de leden verenigt. In het geval dat de tweederden van de leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn, mag een tweede vergadering samengeroepen worden die kan beraadslagen welke ook het aantal aanwezige leden zij.
De tweede vergadering kan niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.
Wanneer de vereniging meer dan vijfhonderd leden telt, beraadslaagt de algemene vergadering geldig over de wijzigingen aan de statuten, zonder de tweederden van de leden te verenigen.
Conform art. 22bis § 1 van de samengeordende wetten moeten beslissingen van de algemene vergadering inzake de wijziging van de statuten, de wijziging van het maatschappelijk doel, de benoeming en de afzetting van de bestuurders en commissarissen en de ontbinding van de vereniging, door minimum één vierde van de werkende leden worden goedgekeurd, met dien verstande dat een quotum van vijf werkende leden voldoende is.
Het verkregen quotiënt moet desgevallend naar beneden worden afgerond.
Met werkende leden zijn bedoeld, leden, al dan niet werkgever, die tevens in de raad van bestuur van de vereniging zetelen.
Art. 27.De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, of bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter(s).
Bij afwezigheid van de voorzitter en de ondervoorzitter(s) wordt de vergadering voorgezeten door een verkozen bestuurder.
Het bureau van de algemene vergadering is samengesteld uit de voorzitter, een secretaris en twee stemopnemers. De secretaris en de stemopnemers worden ter zitting aangeduid.
Art. 28.De algemene vergadering beraadslaagt over de voorstellen die haar door de raad van bestuur of door de leden gedaan worden en die op de dagorde ingeschreven zijn.
Elk voorstel, ondertekend door ten minste één twintigste van de leden voorkomend op de laatste jaarlijkse ledenlijst, waarvan sprake in artikel 10, dient op de dagorde te worden opgenomen.
Met toestemming van de raad van bestuur mogen evenwel beslissingen buiten de agenda getroffen worden.
De beslissingen van de algemene vergadering binden al de leden, ook deze welke de vergadering niet bijwoonden.
Art. 29.De beslissingen van de algemene vergadering opgenomen in een proces-verbaal, worden verzameld in een bijzonder register dat bewaard wordt op de zetel van de vereniging en waarvan alle leden mogen kennis nemen.
Afschriften of uittreksels, voor echt verklaard door de voorzitter of door twee bestuurders, kunnen aan belanghebbende derden afgeleverd worden.
HOOFDSTUK V. - Financiële bepalingen
Art. 30.De inkomsten van de vereniging bestaan uit : 1° bedragen die haar toekomen bij toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid;2° toelagen, giften of alle andere bedragen die zij zou kunnen genieten, hetzij krachtens de wetgeving terzake, hetzij uit hoofde van om het even welke reden;3° bijdragen die de vereniging eventueel, bij beslissing van de raad van bestuur, van haar leden zou kunnen vergen om haar administratiekosten te dekken.Het bedrag van de aanvullende bijdrage per aangesloten werkgever wordt als volgt berekend. Het bedrag van de ontoereikendheid bedoeld in het vorig lid wordt vermenigvuldigd met het aantal rechthebbenden ingeschreven bij de aangesloten werkgever op 31 december van het laatst afgesloten dienstjaar. Dit produkt wordt gedeeld door het totaal aantal rechthebbenden ingeschreven op dezelfde datum bij het kinderbijslagfonds.
Art. 31.De vereniging stelt een reservefonds, een thesauriefonds voor de betaling van de gezinsbijslag, een fonds voor administratiekosten en een administratieve reserve samen; dit overeenkomstig de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor werknemers en hun uitvoeringsbesluiten. Zij worden aangewend volgens de bij deze wetten en besluiten vastgestelde regelen.
Art. 32.Elk lid is verplicht aan de vereniging de inlichtingen te verstrekken die deze nodig heeft om haar opdracht te vervullen. Hij moet eventueel al de rechtvaardigende en al de boekhoudkundige stukken, die het mogelijk maken de juistheid van zijn verklaringen vast te stellen, ter beschikking houden van de afgevaardigden van de vereniging.
Indien het lid de nodige inlichtingen niet verstrekt, kan de vereniging deze ter plaatse inwinnen op kosten van het in gebreke zijnde lid.
Art. 33.Elke bedrieglijke verklaring geeft aanleiding tot de toepassing van de sancties voorzien bij de wetgeving terzake en de reglementen van de vereniging.
Bovendien kan de persoon die bedrog pleegt, uit de vereniging gesloten worden, onverminderd de verplichting de nodige ontbrekende inlichtingen te bezorgen en de nog verschuldigde bijdrage en boeten te betalen.
Art. 34.De bijdragen dienen betaald te worden binnen de termijnen bepaald bij de wet en de reglementen.
Als het lid nalaat binnen de gestelde termijnen de voor de berekening van zijn bijdrage nodige inlichtingen te verstrekken, kan de vereniging van ambtswege en op kosten van het in gebreke zijnde lid de vereiste inlichtingsstaat laten opmaken.
Het in gebreke gebleven lid moet de bij de samengeordende wetten en de reglementen bepaalde verhogingen, boeten en verwijlintresten betalen.
Art. 35.Het maatschappelijk dienstjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.
De raad van bestuur is verplicht elk jaar de rekeningen van het voorbije dienstjaar en de begroting van het lopend jaar ter goedkeuring aan de algemene vergadering voor te leggen. De goedkeuring van de rekeningen door de algemene vergadering geldt als ontlasting van de raad van bestuur en de commissarissen.
HOOFDSTUK VI. - Ontbinding, vereffening, samensmelting
Art. 36.De algemene vergadering kan de ontbinding van de vereniging slechts uitspreken indien de viervijfden van haar leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Is deze voorwaarde niet vervuld, dan mag een tweede vergadering samengeroepen worden die geldig beraadslaagt, welk ook het aantal aanwezige leden zij.
Indien de vereniging meer dan vijfhonderd leden telt, beraadslaagt de algemene vergadering geldig over de ontbinding zonder de tweederden van de leden te verenigen.
Geen beslissing is aangenomen tenzij zij gestemd is met een meerderheid van viervijfden van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
In overeenstemming met art. 22bis § 1 van de samengeordende wetten moeten de beslissingen van de algemene vergadering inzake de wijziging van de statuten, de wijziging van het maatschappelijk doel, de benoeming en de afzetting van de bestuurders en commissarissen en de ontbinding van de vereniging, door minimum een vierde van de werkende leden worden goedgekeurd, met dien verstande dat een quotum van vijf werkende leden voldoende is.
Het verkregen quotiënt moet desgevallend naar beneden worden afgerond.
Met werkende leden zijn bedoeld, leden, al dan niet werkgever, die tevens in de raad van bestuur van de vereniging zetelen.
De algemene vergadering bepaalt terzelfdertijd de vereffening, die onder de controle van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers moet gebeuren. Zij benoemt één of meer vereffenaars, stelt hun bevoegdheden vast en bepaalt eventueel hun bezoldigingen.
Art. 37.In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging geeft de algemene vergadering die de ontbinding uitgesproken heeft, de bestemming aan van het resterende actief na vereffening van het passief. Deze bestemming moet zoveel mogelijk het doel benaderen waartoe de ontbonden vereniging opgericht werd.
Art. 38.Tot de samensmelting met een ander kinderbijslagfonds kan door de algemene vergadering besloten worden onder dezelfde voorwaarden als deze gesteld voor de ontbinding.
Vu pour être annexé à Notre arrêté du 28 décembre 2006.
ALBERT Par le Roi : Le Ministre des Affaires sociales, R. DEMOTTE